Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ مدیریت و کسب‌وکار @ رهبری و مدیریت @ چگونه یک سخنرانی به یادماندنی ارائه دهیم؟

چگونه یک سخنرانی به یادماندنی ارائه دهیم؟

by | 30 اردیبهشت 1400 | رهبری و مدیریت, روان‌شناسی | 2 comments

آیا شما هم مثل من در حین سخنرانی ضربان قلبتان به طرز باور نکردنی‌ای بالا می‌رود؟ وقتی که تمام چشم ها به شما خیره شده‌اند و همه گوش ها به شنیدن صدای شما مشغول اند. همه این ها شاید باعث شود که در آن لحظه لکنت زبان بگیرید و یا احساس اضطراب شدیدی به شما دست بدهد. اما شروع شما می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد. اولین کلمه‌ایی که از دهان شما خارج می‌شود نشان دهنده این خواهد بود که آیا مخاطبان علاقه‌ایی به شنیدن حرف های شما دارند یا خیر؟ این واقعا مهم است. برای مقابله با ترس, اضظراب, و نگرانی‌های ناشی از سخنرانی راه های بسیاری وجود دارند.

خودت باش

در حین فکر کردن به چگونگی ارائه یک سخنرانی خوب, رایج ترین اشتباهی که بیشتر مردم می‌کنند فکر کردن به مسائل بی اهمیت یا کم اهمیت است. مثل اینکه بگویند: برای سخنرانی امروز چه لباسی بپوشم یا آیا موی سر من حالت خوبی دارد؟ ظاهر و تمیزی شما همیشه مهم است, اما مسائل مهم تری نیز وجود دارند که باید به آن ها بهای بیشتری داد. قبل از سخنرانی، زمانی است که باید آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید که خود واقعی‌تان باشید. قبل از صحبت کردن برای دیگر افراد, با خود صحبت کنید و حرف های‌تان را مرور کنید. همه شک های‌تان را دور بریزید و حرکت کنید. قبل از سخنرانی به خودتان یک استراحت کوتاه بدهید. با خود حرف های انگیزشی بزنید. در یک جای آرام به خودتان استراحت کوتاهی بدهید و تمرکز کنید.

روی این امور تمرکز کنید:

  • تنفس‌تان را کنترل کنید
  • درباره موضوعی که می‌خواهید صحبت کنید فکر کنید
  • چگونه مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهید؟
  • چه نوع سخنرانی می‌خواهید باشید؟

به یاد داشته باش!

تمرکز روی این موضوع ها به شما کمک می‌کند از سخنرانی خود لذت ببرید و همچنین به باز پس‌گیری اعتماد به نفس شما کمک می‌کند و تردیدهایی که نسبت به خود دارید را از شما دور می‌کند. خیلی از سخنوران برای جذاب شدن سخنرانی خود سعی می‌کنند موضوع را پیچیده جلوه بدهند. آن ها با دادن اطلاعات اضافی نسبت به یک موضوع سعی می‌کنند که ذهن های شنونده های خود را درگیر موضوع کنند تا از این طریق بتوانند موضوع اصلی را ملکه ذهن شنونده ها بکنند. اما این کار درستی به نظر نمی‌آید. اگر شما ببینید که کسی به جای صحبت کردن درباره اصل موضوع, به مسائل فرعی بی‌اهمیت می‌پردازد, ناخودآگاه ارتباط ذهنی شما با فرد قطع می‌شود و دیگر حوصله گوش دادن به حرف های او را ندارید. پس باید ساده و در مورد موضوع و مسائل مرتبط صحبت کرد به گونه‌ای که شنونده از مکالمه‌ها لذت ببرد.

همچنین بخوانید  اهمال کاری چیست؟ و چگونه با آن مقابله کنیم؟

چگونه صحبت مان را آغاز کنیم؟

  باید سعی کنید که شروع خوبی داشته باشید زیرا شروع خوب سطح اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد. پس در ادامه شما با کنترل بیشتری به  حرف زدن ادامه می‌دهید. شروع خوب مانند خوردن یک فنجان قهوه در آغاز روز می‌باشد. قهوه اول صبح باعث بالا رفتن انرژی شما می‌‌شود و روز خوبی را برای شما به ارمغان می‌‌آورد. در این زمان که شما سخنرانی یا مکالمه خود را آغاز کرده اید باید به چند نکته توجه کنید. بعضی از حرف ها هرگز نباید گفته شوند. هرگز.

به این حملات توجه کنید:

  • سخنرانی من خیلی طول نمی‌‌کشد و کوتاه است
  • چند دقیق پیش به من اطلاع دادند که باید سخنرانی کنم
  • با اینکه آماده نیستم اما برای شما صحبت خواهم کرد

این جملات باعث می‌‌شوند که شنونده حس خود نسبت به صحبت های شما را از دست بدهد و شما سخنرانی خود را با این جملات نابود کرده‌اید. این صحبت ها باعث می‌‌شوند که مخاطب حس کند شما مناسب سخنرانی نیستید و دیگر علاقه‌ای به شنیدن حرف‌های شما نشان نمی‌دهند و می‌توان این را از حالت چهره‌‌ی مردم درک کرد. وقتی شما این را ببینید, به خودی خود کنترل صحبت کردن را از دست می‌دهید و توانایی چیدن کلمات و بیان آن‌ها را از دست می‌دهید.

همچنین بخوانید  5 روش موثر برای افزایش اعتماد به نفس

انرژی مثبت

انتقال انرژی مثبت, کاری که همیشه جواب می‌دهد. چه کسی از انرژی مثبت و انگیزه پیشرفت متنفر است؟ هیچکس. شما باید آن فردی باشید که انرژی مثبت را به دیگران انتقال می‌دهد. وقتی شما داستانی تعرف کنید که انگیزشی باشد و بار مثبت داشته باشد, چهره های مثبت مردم برای شما نمایان می‌شود و می‌بینید که شروع شما چقدر خوب بوده است. وقتی این اتفاق برای شما می‌افتد, شما دیگر آن استرس اولیه را نخواهید داشت و مردم هم مشتاقانه به ادامه حرف های شما توجه می‌کنند. داستانی که تعریف می‌کنید اگر در مورد شخض خود شما باشد و روایت کننده موفقیت شما در موقعیتی سخت باشد, قطعا با تشویق مردم رو به رو می‌شوید. اما حتما نباید این داستن, داستان خود شما باشد. شما می‌توانید داستان دیگران را هم نقل کنید و یا برای کنترل محیط, سخنرانی خود را با شوخی آغاز کنید.

زبان بدن

زبان بدن در نتایج صحبت های شما بسیار تاثیرگذار است. طرز بیان شما باید با طرز رفتار و حرکات شما یکسان باشد. شما وقتی در حال سخن گفتن از خوشبختی هستید, باید همواره با لبخند سخن بگویید تا تاثیر بیشتری گذاشته باشید. ژست ایستادن شما, نوع حرکات گردن, دست و بدن در صحبت کردن خیلی مهم است. وقتی شما ابرو های خود را به بالا می‌برید خط هایی بر روی پیشانی شما ایجاد می‌شوند که به مخاطب حس نگرانی و استرس را القا می‌کند در حالی که موضوع و نیت شما چیز دیگری است. به این نکات توجه کنید.

  • قبل از اینکه شما سخنرانی خود را آغاز کنید مردم, چهره و حرکات شما را می‌بینند. ژست شما در این زمان بسیار تعیین کننده و مهم می‌باشد. اگر شما محکم ایستاده باشید و لرزشی در بدن شما دیده نشود, نشان می‌دهد که شما اعتماد به نفس بالایی دارید و می‌توانید به خوبی مکالمه را اداره کنید. اما با ژست بد و دست های لرزان, شما خود را ضعیف نشان می‌دهید و باید تلاش کنید که کنترل ائضاع را سریعا به دست بگیرید.
  • اگر شما دست های خود را محکم بفشارید و یا آن ها را از دید دیگران پنهان کنید, ممکن است به دیگران انرژی منفی انتقال دهید. حرکت دادن صحیح دست ها در زمان صحبت کردن می‌تواند توجه فرد مقابل را بیشتر از قبل به حرف های شما جلب کند. سعی کنید دستان شما در طول سخنرانی فعال باشند تا انرژی خود را بالا نگه دارید.
  • لبخند بر لب داشته باشید! این آخرین قدم است. لبخند و شادی بین جمعیت می‌پیچد و ارتباط ذهنی بین افراد ایجاد می‌کند. یک صورت خندان همیشه با اعمتاد به نفس است و  درصد خطای کم تری دارد, زیرا وقتی شما لبخند می‌زنید به این معنی است که شما خود را کنترل می‌کنید, پس قادر به کنترل موقعیت های مختلف نیز هستید.
همچنین بخوانید  ابعاد فراگیری زبان دوم - بخش اول

نتیجه گیری

قبل از سخنرانی باید درباره موضوع خود اطلاعات کافی را جمع کرده باشید. اطلاعات به دست آمده را دسته بندی کنید و آن ها را مرور کنید. با انجام این کار ها شما سخنرانی بی نقصی را خواهید داشت.

به نظر شما کدام مورد از موارد ذکر شده مهم تر هستند؟

حسن اسدی
حسن اسدی

من حسنم، 20 سالمه و دانشجوی جامعه شناسی هستم(البته فعلاً، شاید تا یکی دوماه دیگه اخراج بشم.) نکته دیگه ای هم نیست دیگه، خدافظ.

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

2 Comments

  1. رسول تقی پور
    0
    0

    ممنون بابت مقاله خوبتون.

    Reply
    • حسن اسدی
      0
      0

      خوشحالم که خوشتون اومد.

      Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط