Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگرمی
سلامت
سلامت عمومی
طراحی وبسایت
گردشگری
مارکتینگ
محیط زیست
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
خانه @ مدیریت و کسب‌وکار @ مارکتینگ @ تاریخچه تبلیغات

تاریخچه تبلیغات

by | 4 خرداد 1401 | مارکتینگ | 0 comments

تبلیغات یا همان advertising طبق آنچه که در کتاب “فنون تبلیغات در جنگ جهانی” آورده شده است، به کنترل عقیده و ذهن  می‌پر‌دازد.

جالب است بدانیم که اصطلاح تبلیغات زمانی وارد شد که کلیسای روم قصد تبلیغ مسیحیت را داشت. شاید به همین دلیل است که گاهی این کلمه بار منفی دارد مثل “تحریف، کنترل ذهن و ….”

اما باید اشاره کنم که تاریخچه تبلیغات به قبل‌تر از مسیحیت برمی‌گردد. نشانه‌هایی که به روی سنگ نوشته‌ها و کوزه‌های سفالی حکاکی شده است؛ پس به عبارتی باید گفت که هر حکومت و تمدنی شیوه تبلیغ مخصوص به خودش را دارد. تبلیغات بعدهای مختلفی مانند سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، نظامی، تاریخی و هنری و …. دارد و در دوره‌های مختلف هم شاهدش هستیم چه ماقبل خط و چه بعد از آن.

 

شروع تبلیغات به شکل نوین

با انقلاب صنعتی انگلستان در قرن 18 و همزمان با ظهور صنعت چاپ در آن زمان تبلیغات رشد گسترده‌ای داشت.

همچنین بخوانید  نحوه حذف اکانت اینستاگرام

خب تا قبل از این اتفاق یعنی ظهور صنعت چاپ، حاکمان از شیوه‌هایی مانند ساخت قصرها با معماری خاص و ویژه، نشان دادن عظمت حکومت، ضرب طلا و سکه که تصویر پادشاهان حک شده بود، ادبیات مثل مدح و ستایش پادشاه، موسیقی و … برای تبلیغات فرمانروایی خود استفاده می‌کردند. اما صنعت چاپ این امکان را فراهم کرد تا تبلیغات در دسترس همه افراد قرار بگیرد مثلا برای افرادی که سواد خواندن و نوشتن را نداشتند با ترسیم شکل، تصویر وکاریکاتور سعی می‌کردند که تبلیغات کنند. بعد از این که روزنامه‌ها به وجود آمدند، دیگر تبلیغات منحصرا در دست حاکمان نبود پس مخاطبان بیشتری درگیر این جریان شدند. حال می‌خواهیم تاثیرات تبلیغات را در چند دوره‌ی تاریخی بررسی کنیم.

 

بررسی نقش تبلیغات در جنگ جهانی اول:

با اینکه جنگ جهانی اول اولین جدالی نبود که انسان‌ها در مقابل هم بودند اما اولین جنگ بزرگی بود که بعد از صنعتی شدن انسان عصر جدید اتفاق افتاد. باید بیان کنیم که در ابتدای این دوره تبلیغات خیلی سر و سامان داده شده نبود و کمتر به اهمیت و تاثیر آن می‌پرداختند. همانطور که میدانید جنگ جهانی اول بین متفقین (فرانسه، بریتانایا، روسیه، چین، بلژیک، آمریکا) و متحدین (امپراطوری آلمان، امپراتور عثمانی، امپراتوری اتریش_مجارستان، امپراتور بلغارستان) بود.شاید جالب باشد که اینجا نگاهی گذرا به دلیل شروع جنگ جهانی بیاندازیم: در پی کشته شدن ولیعهد اتریش-مجارستان به دست ملی‌گرایان صرب، اتریش -مجارستان تصمیم گرفت که انتقام بگیرد. روسیه هم به عنوان متحد صربستان وارد جنگ شد و این‌گونه بود که جنگ جهانی اول شکل گرفت. اما تبلیغات در این دوره  به چه صورت‌هایی بود؟ بیانیه، کتاب، سخنرانی، رادیو، فیلم و شایعه پراکنی (در اهمیت شایعه پراکنی لازمه اینو بگیم که حکومت هخامنشیان که تا زمان حکومت خشایارشاه هیچ وقت از یونانیان شکست نخورده بود به کمک شایعه پراکنی‌هایی از طرف دشمن متحدان خودش رو از دست داد و شد آنچه که نباید می‌شد.)

همچنین بخوانید  شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن‌ها بر شرکت‌های تولید پوشاک
همچنین بخوانید  علت های ایجاد محتوای تکراری در سایت و بهینه سازی محتوای تکراری

 

بررسی تبلیغ در عصر حاضر

به نظر نیازی به ذکر این نکته نیست که تبلیغات در عصر حاضر چقدر حائز اهمیت است و در همه ابعاد زندگی امروز ما گنجانده شده است. از موبایل‌هایی که در دستمان هست تا کفش زیر پایمان تبلیغات نقش بسیار موثری در انتخاب آن‌ها دارد. با وجود تبلیغات گسترده‌ای که در سطح وب، رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های مختلف جریان دارد نه تنها کار برای متقاعد کردن انسان‌ها آسان‌تر نشده است بلکه شرایط پیچیده‌تر و سخت‌تر هم شده است.

 

انواع تبلیغات

1_ سنتی (بومی و محلی، دهانی، محیطی)

2-  دیجیتال (ساختن ویدئوهای تبلیغاتی جذاب برای موبایل، شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون، چاپ بنر، بیلبورد، بروشور، روزنامه‌ها و مجلات

و حتی به صورت نامشهود مثل استفاده کردن یک شخصیت برجسته از یک برند خاص (تبلیغ رونالدو برای شامپو)

 

با تشکر از همراهی شما عزیزان

 

 

 

zahramansouri
zahramansouri

صحبت کردن درمان است.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط