Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آرایشی/بهداشت
آشپزی
آموزشی
آی تی
ادبی
استارتاپ
اقتصاد
امور زنان
بازی‌های کامپیوتری
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
پزشکی
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
تکنولوژی و صنایع
جامعه شناسی
حقوق
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
خانواده
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
روایت‌های شخصی
رویدادها
زندگی نامه
سئو
سبک زندگی
سرگرمی
سلامت
سلامت عمومی
سیاست
سیاسی/اجتماعی
سینما و تئاتر
صنایع
طراحی وبسایت
عکاسی
علم روز
علمی
فرهنگ
فضای مجازی
فلسفه
گردشگری
مارکتینگ
محیط زیست
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
مسائل روز
مطالب داغ
معماری و ساختمان سازی
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
موفقیت
نقد ادبی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
خانه @ مدیریت و کسب‌وکار @ مارکتینگ @ محتوای بی محتوا تولید نکنید!

محتوای بی محتوا تولید نکنید!

by | 9 اردیبهشت 1400 | مارکتینگ | 4 comments

این روزها بازار دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال داغ است. طبق جمله معروف آقای بیل گیتس که می‌گوید:”محتوا، پادشاه است” رکن اساسی بازاریابی دیجیتال را محتوا تشکیل می‌دهد. پس طبیعی است که هرکسی که در این حوزه فعالیت می‌کند باید با الفبای تولید محتوا و قواعد نگارشی آشنا باشد.

با توجه به اینکه در دنیای دیجیتال، در هر ثانیه هزاران محتوا از جمله محتوای متنی، تصویری، ویدئویی و … تولید می‌شود، ایجاد محتوایی که جذاب و اثرگذار باشد و توجه مخاطبان را به خود جلب کند، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که محتوای خوب نظر کاربران اینترنتی را به خود جلب می‌کند و همین موضوع باعث بیشتر دیده شدن وبسایت و یا کسب‌وکار شما در فضای اینترنت می‌شود.

براساس تحقیقاتی که اخیرا بر روی بازاریابی دیجیتال انجام شده است، SaaS Beckon اعلام کرده است که تنها 5% از کل محتوای شما می‌تواند تا 90% از توجه ها را به خود جلب کنند. این بدان معناست که فقط قسمت کوچکی از این محتوا می‌تواند بیشترین جذابیت را برای مخاطبان داشته باشد. در این مقاله به چند نکته مفید اشاره می‌کنیم که به کمک آن‌ها می‌توانیم کیفیت محتوای خود را افزایش داده و تعداد مخاطبان خود را بیشتر کنیم.

محتوای بکر و غیر‌تکراری

زمانی که می‌خواهیم برای مخاطبان آنلاین خود محتوا تولید کنیم، باید 2 فاکتور مهم را در نظر بگیریم:

  • خوانایی برای بازدیدکنندگان و کاربران
  • قابل جستجو بودن برای موتورهای جستجوگر

با وجود میلیون‌‌ها محتوایی که روزانه در فضای دیجیتال بارگذاری می‌شوند، یک خواننده معمولی متوجه این موضوع نمی‌شود که آیا مطلبی مشابه با محتوایی که آن‌ها مشاهده می‌کنند در جایی دیگر از فضای آنلاین وجود دارد یا نه، ولی موتورهای جستجو این را می‌فهمند.

گوگل سعی می‌کند تا به وبسایت‌هایی که محتوای باکیفیت و دست اول را به خوانندگان خود ارائه می‌دهند، پاداش دهد. و در رابطه با مطالب تکراری بسیار سختگیر است. اگر قصد کسب رتبه بهتر در فهرست نتایج گوگل را داریم، حتما باید محتوای بکر و غیرتکراری تولید کنیم.

تعامل با مخاطبان

محتوای خوب داستان قشنگی دارد و نظر خوانندگانش را به خود جلب می‌کند. محتوای خوب، مخاطبان خود را مجاب می‌کند تا پاراگراف به پاراگراف مطالب را بخوانند و قدم به قدم با آن پیش روند و حتی درباره محتوا اظهارنظر کنند. محتوای خوب به مخاطب خود مطالب جدید یاد می‌دهد و گره‌ای از مشکلات و نیازهای آن‌ها می‌گشاید. به همین دلیل است که در سایت‌های بیزنسی، محتوای درون سایت چندین هدف را با هم دنبال می‌کند. یاد دادن نکات جدید، کلید تولید محتواست و حمایت از حق خواننده و احترام به حقوق ایشان لازم است. هدف اینترنت، مجبور کردن به خواندن مطالب غیر مفید نیست.

این روزها در فضای دیجیتال، مخاطبان بسیار هوشمند عمل می‌کنند و به‌راحتی متوجه می‌شوند که آیا محتوایی که می‌خوانند آموزنده است یا بی‌کیفیت. اگر خوانندگان خود را انسان‌هایی آگاه و تحصیلکرده تلقی کنیم و مطالب آموزنده و مفید در اختیار آنها قرار دهیم، قطعا ارزش این موضوع را درک می‌کنند و با سایت ما مشارکت و تعامل بیشتری خواهند داشت.

این موارد تمام چیزهایی هستند که در هنگام نوشتن باید جز دغدغه‌های ما باشند. در صورت رعایت این موارد، می‌توانیم در رابطه با هرچیزی، مطلبی جدید و تاثیرگذار تولید کنیم حتی اگر موضوع محتوای ما “توالت فرنگی” باشد!

محتوای آموزنده

امروزه ما باهوش‌ترین مصرف کننده‌هایی هستیم که بشر در تمام تاریخ می‌توانست تصور کند. اگر سوالی برای ما پیش بیاید در عرض چند ثانیه می‌توانیم پاسخ های متعددی برای آن پیدا کنیم. یا مثلا اگر بخواهیم قیمت محصولی را جستجو کنیم، در چند ثانیه می‌توانیم حداقل از چند منبع مختلف، قیمت‌ها را با هم مقایسه کنیم. به همین دلیل است که اگر مطلبی را به دروغ در سایت خود بارگذاری کنیم، خواننده به سرعت متوجه این واقعیت شده و اعتمادش از ما سلب می‎‌شود.

بهترین حالت این است که محتوایی را تولید کنیم که یک موضوع خاص را از ابعاد مختلف بررسی کرده و پیش از ایجاد سوال در ذهن مخاطبان، از سوال های احتمالی آن‌ها باخبر شویم و جواب همه آن سوالات را در محتوای خود بگنجانیم.

در هنگام تولید یک محتوای آموزنده، این مورد را حتما باید در نظر بگیریم که مطالب باید جذابیت و گیرایی نیز داشته باشند. روش‌های بسیار زیادی برای ترغیب خوانندگان وجود دارد اما همه چی بستگی به این دارد که چقدر مخاطب هدف خود را می‌شناسیم. قطعا متدی که برای نوشتن مطلب برای یک سایت مربوط به لوله کشی ساختمان به کار می‌بریم متفاوت از متدی است که با آن برای یک سایت فروش ویلاهای لوکس استفاده می‌کنیم. شخصیت یک محتوا را به روش‌های متفاوتی می‌توان شکل داد.

مخاطب هدف مشخص

همیشه یک قانون ثابت برای تولید محتوا وجود دارد: خواننده را در اولویت قرار بده!

فرقی ندارد که موضوع انتخابی ما برای محتوایمان چه چیزی است. مهم این است که نوشته ما به گونه ای باشد که خواننده از آن لذت ببرد. این بدین معنی نیست که ما هدف کسب‌وکار یا محتوایمان را فراموش کنیم و صرفا یک محتوای سرگرم ‌کننده تولید کنیم؛ بلکه باید به تناسب هدفی که داریم محتوایی تولید کنیم که آن‌قدر توجه خواننده را جلب کند تا به مشتری احتمالی کسب‌وکار ما تبدیل شود.

یک محتوای تاثیرگذار هرگز برای عموم مردم ساخته نمی‌شود؛ بلکه با هدف اثرگذاری بر روی مخاطب هدف تولید می‌شود. قبل از اینکه حتی درباره نوشتن محتوای خود فکر کنیم، اول باید این را مشخص کنیم که مخاطب ما چه کسانی هستند، چه نیازهایی دارند و محتوای ما چگونه می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا راه حلی برای رفع نیاز خود بیابند. یکی دیگر از روش‌های احترام به سلیقه مخاطب این است که در محتواهای نوشتاری، قواعد نگارشی را حتما رعایت کنیم.

دقت و صحت محتوا

در دنیای آنلاین، چک کردن صحت مطالبی که می‌خوانیم بسیار آسان است. اگر چیزی در محتوای ما از نظر خواننده‌تان منطقی به نظر نرسد، خیلی سریع جواب آن را در گوگل جستجو خواهد کرد. و اگر متوجه شود که مطالب ما با واقعیت مغایرت دارد، بدون در نظر گرفتن هیچ تعهدی ارتباط با سایت ما را قطع خواهد کرد.

در هنگام تولید محتوا، هیچ وقت آمار را دستکاری نکنیم! هرگز جملات بزرگان را تحریف نکنیم! هرگز واقعیت ها را به نفع خودمان تغییر ندهیم! هرموقع که برایمان مقدور است، از اثبات حقایق استفاده کنیم. کاربرد مطالب علمی و راه های اثبات آنهاست که اعتبار یک سایت را بالا می‌برد.

جذابیت و گیرایی

مخاطبان دوست دارند که سرگرم شوند. مردم دوست دارند با مطالبی روبرو شوند که آن‌ها را به فکر وا می‌دارد. آن‌ها دوست دارند بعد از اینکه محتوایی را خواندند یا تماشا کردند، حس بهتری نسبت به قبل از خواندن آن داشته باشند. و زمانی که محتوای ما راهنمای مخاطبانمان باشد، به طبع آن کسب‌وکارمان نیز رونق می‌یابد.

متخصص بودن در زمینه کاری خود باعث می‌شود که مشتریان بیشتری به سایت ما سرازیر شوند. اگر محتوای ما وارد شبکه های اجتماعی شود و توسط بقیه افراد نیز به اشتراک گذاشته شود، آن هنگام است که اعتبار زیادی به محتوایمان افزوده می‌شود.

رعایت ساختارهای نوشتاری

برای محتواهای نوشتاری بهتر است که از عنوان های خوب و جذاب استفاده کنیم و متن را به پاراگراف‌های مختلف که هرکدام دارای تیترهای متفاوتی هستند تقسیم کنیم. دراین‌صورت، مخاطبان در هنگام مطالعه محتوای نوشتاری ما، با متن یکنواختی روبرو نمی‌شوند و حوصله‌شان سر نمی‌رود.

همچنین بهتر است که متن خود را با جملات مجذوب کننده شروع کنیم تا کنجکاوی مخاطبان را تحریک کنیم و آن‌ها را به ادامه خواندن متن‌مان ترغیب کنیم. نکته حائز اهمیت دیگری که باید رعایت کنیم این است که تمامی پاراگراف‌های متن ما باید از نظر موضوعی دارای انسجام باشند و به هیچ وجه به حاشیه نروند. درست است که هر بند از یک نوشته موضوع خاصی را پوشش می‌دهد، اما همه آن‌ها باید از نظر معنایی و محتوایی باهم در ارتباط باشند و هدف مقاله ما را به نحو احسن به سرانجام برسانند.

همان‌طور که دیدید عوامل بسیاری در ایجاد یک محتوای خوب تاثیرگذار هستند که با تمرین‌ و تکرار می‌توان به آن‌ها مسلط شد. با رعایت این نکات، به راحتی می‌توان محتوای مفید و دست اول تولید کرد و با جلب رضایت کاربران و موتورهای جستجوگر، کسب‌وکار خود را ارتقا دهیم.

 مترجم و نگارنده: خاطره سرایی

خاطره سرایی
خاطره سرایی

خاطره سرایی هستم. متولد 1372 و کارشناس بیوتکنولوژی از دانشگاه سراسری کاشان. در زمینه ترجمه و سئو فعالیت دارم و از انجام آن‌ها لذت می‌برم. ورزش، خوشنویسی و نوشتن از علاقه‌مندی‌های شخصی من هستند. امیدوارم از خواندن مقالات من لذت ببرید و آن‌ها را به اشتراک بگذارید.

4 Comments

  1. ایمان

    از این به بعد همه نوشته هام رو طبق نکته های شما پیش می برم, ممنونم.

    Reply
    • Khatere Saraei

      سپاس از توجه شما دوست عزیز

      Reply
  2. آناهیتا رستگار

    ممنون بابت اطلاع رسانی.

    Reply
    • خاطره سرایی

      ممنون که مقاله بنده رو مطالعه کردید

      Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط