Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ بهترین ها @ بهترین جاهای دیدنی کرمانشاه در 1403

بهترین جاهای دیدنی کرمانشاه در 1403

by | 4 بهمن 1402 | بهترین ها, گردشگری | 0 comments

استان کرمانشاه یکی از استان‌هایی است که مناطق گردشگری بسیار زیادی دارد و جزء پرجاذبه‌ترین مناطق کشور به حساب می‌آید؛ زیرا حدود ۴۰۰۰ جاذبه، در این استان به‌ ثبت‌ رسیده است. شهر کرمانشاه در مرکز استان واقع شده‌ است و پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهر کردنشین، در این کشور به حساب می‌آید. اگر قصد دارید که در نوروز سال ۱۴۰۲ به سفر و تفریح بپردازید، گزینه‌های زیادی از جمله جاهای دیدنی گیلان برای شما وجود دارد. همچنین سفر به کرمانشاه و رفتن به جاهای دیدنی کرمانشاه می‌تواند برایتان لذت‌ بخش و متنوع باشد. زیرا می‌توان با دیدن آثار باستانی و تاریخی آن در تاریخ ایران چرخ زد، و با لمس کردن طبیعت به پهنه‌های بکر و بی‌کران این کشور دست یافت. بنابراین می‌توان سفری خوش را برای خود در نوروز رقم زد.

کرمانشاه و تاریخچه آن

شهر کرمانشاه در استان کرمانشاه واقع شده و در غرب ایران قرار دارد. این شهر در دشتی پهناور در کنار رود کوهستانی سهرود قرار گرفته است و از نظر جغرافیایی به مرکز شهرهای ارومیه و همدان نزدیک است.

تاریخچه کرمانشاه به دوران باستان بازمی‌گردد. در دوران هخامنشیان، شهری به نام “اورارتو” در محل کرمانشاه ایجاد شد. این شهر در طول دوره‌های تاریخی مختلف تحت حاکمیت امپراتوری‌های مختلفی قرار گرفته است، از جمله هخامنشیان، سلوکیان، پارتیان، ساسانیان.

در دوره ساسانیان، شهر به نام “بیزینه” شناخته می‌شد و در آن زمان یکی از شهرهای مهم و مرموز ایران بود. بیزینه به عنوان پایتخت سرزمین “آسیای کوچک” به رشته‌کوه‌های زاگرس منتهی می‌شد و قلب امپراتوری ساسانی بود. امپراطوران ساسانی معروفی مانند خسرو پرویز و انوشیروان در این شهر سکونت داشتند و بسیاری از آثار باستانی شاهنشاهی ساسانی در این منطقه وجود دارند.

پس از آن، در دوره اسلامی، نام شهر به “کرمانشاه” تغییر کرد. این نام به افتخار شاه اسلامی معروف به “کرمانشاه” نسبت داده شده است. مجموعه آثار تاریخی و فرهنگی کرمانشاه نشانگر تاریخچه طولانی و غنی این شهر است.

در طول سال‌ها، کرمانشاه به عنوان یک مرکز فرهنگی و تاریخی مهم در ایران شناخته شده است. آثار باستانی همچون بیستون، نمونه‌هایی از بزرگداشت تمدن‌های باستانی که در این منطقه شکوفا شده بودند، هستند. همچنین، شهر کرمانشاه به لحاظ فرهنگی و هنری نیز متنوع است و پوشش برنامه‌های هنری، موسیقی، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف در این شهر جاذبه‌ای برای گردشگران و علاقه‌مندان دارد.

بناهای تاریخی و مذهبی کرمانشاه

طاق بستان

طاق بستان

 یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه، طاق بستان می‌باشد؛ که از نگاره‌ها و سنگ‌های نبشته در دوره ساسانی به‌ دست‌ آمده است، که در شمال غربی کرمانشاه واقع است. در این مجموعه آثار هنری و تاریخی بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان به دو طاق بزرگ و کوچک و وجود چند سنگ نبشته اشاره کرد. برای‌ این‌که بتوان در تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۲ به تفریح در کرمانشاه پرداخت می‌توان ، از کوه و چشمه‌هایی که در این مکان وجود دارد استفاده کرد؛ زیرا گردشگاه مفرحی می‌باشد، که از گذشته تاکنون گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کرده‌ است.

مسیر دسترسی به طاق بستان

بیستون

بیستون جاهای دیدنی کرمانشاه

مجموعه تاریخی بیستون یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه می‌باشد، که در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی، استان کرمانشاه واقع شده‌ است. قداست کوه بیستون، وجود شرایط آب ‌و هوایی و قرار گرفتن آن بر مسیرهای مختلف مثل جاده ابریشم باعث شد، تا فرمان روایان توجه ویژه‌ای به این مکان داشته باشند و آثاری بی‌‌بدیل در دامنه کوه را، به ثبت برسانند‌. کتیبه‌ها و نقش‌های برجسته‌ای مثل مجسمه هرکول و کتیبه بیستون در این مکان وجود دارد که توانسته در یونسکو به ثبت برسد که مربوط به دوره هخامنشیان می‌باشد.

مسیر دسترسی به بیستون

تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک کرمانشاه

این تکیه ۱۱۴ سال پیش، توسط حسین خان معین الرعایا بنا شده‌ است و بعد از آن توسط حسین خان معین الملک تکمیل شد. تکیه زیر از سه بخش حسینه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده‌ است. وجود کاشی‌ کاری‌های زیبا باعث شده‌ است، که به مکانی بی‌همتا تبدیل شود. رنگ‌هایی که در این مناطق وجود دارد بسیار طبیعی می‌باشد و زیبایی خاصی به این مکان القا می‌کند. افرادی که می‌خواهند در تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۲ علاوه‌ بر تفریح از فضاهای تاریخی و مذهبی دیدن کنند. این مکان می‌تواند گزینه خوبی برای آن‌ها باشد؛ زیرا علاوه‌ بر این‌که حسینیه و مکان مذهبی می‌باشد، از قسمتی به نام موزه هم تشکیل شده که می‌توان در کنار امکان مذهبی از قسمت مردم‌ شناسی و موزه‌ها پوشاک هم دیدن کرد.

همچنین بخوانید  بهترین ژست های عکاسیدخترانه

مسیر دسترسی به تکیه معاون الملک

کتیبه بیگلربیگی

کتیبه بیگلربیگی کرمانشاه

این کتیبه یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه می‌باشد؛ که در محله قدیمی فیض‌ آباد واقع شده‌ است، که در زمان قاجار بنا شده‌ است. این تکیه از آینه‌ کاری‌های منحصر به‌ فردی تشکیل شده‌ است؛ به‌ همین دلیل باعث شده، در میان انواع تکیه‌هایی که در کرمانشاه وجود دارد بی‌نظیر دیده شود. در قسمت حیاط تالار، آیینه‌ کاری بزرگی وجود دارد که به حسینه معروف می‌باشد . این تالار از کتیبه‌هایی تزیین شده که به دوران مظفرالدین‌ شاه برمی‌گردد. در قسمت تالار اتاقی به نام مهمان‌ خانه وجود دارد، که پذیرای مسافران می‌باشد. افرادی که به تاریخ علاقه‌مند هستند می‌توانند در عید نوروز ۱۴۰۲ از این مکان دیدن کنند.تا هم بتوانند کتیبه‌هایی که مربوط به خانواده بیگلر بیگی می‌باشد را مشاهده کنند و هم بتواند از مکان‌های مذهبی کتیبه استفاده کنند.

مسیر دسترسی به کتیبه بیگلر بیگی

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا از جاهای دیدنی کرمانشاه

یکی از جاهای دیدنی استان کرمانشاه معبد آناهیتا می‌باشد، که از بناهای سنگی بسیار بزرگی تشکیل شده است. دومین بنایی است که لقب بزرگ سنگی به آن داده‌ شده است، که ساخت آن به سه دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانیان برمی‌گردند. معبد آناهیتا بر روی تپه‌ای در دشت کنگاور قرار دارد. بنابراین افرادی که می‌خواهند در تعطیلات عید نوروز به جاهای مذهبی و تاریخی مراجعه کنند، می‌توانند به‌ راحتی به معبد آناهیتا مراجعه و از مکان‌های دیدنی این بنا دیدن کنند.

مسیر دسترسی به معبد آناهیتا

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه

یکی از طولانی‌ترین غارهایی می‌باشد که در کرمانشاه وجود دارد. البته یکی از جذاب‌ترین و هیجان انگیزترین مکان‌هایی است که توصیه می‌شود در مسافرت عید نوروز به کرمانشاه حتما از این مکان دیدن شود. دمای این غار در تمام فصل‌ها ثابت می‌باشد و در حدود ۷ تا در ۱۷ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. از زیبایی‌های غار قوری قلعه این می‌باشد که در داخل آن چندین تالار وجود دارد که می‌توان به تالار مریم، تالار کوهان شتر، تالار بتهوون، تالار عروس.  تالار نماز اشاره کرد.

مسیر دسترسی به غار قوری قلعه

جاهای گردشگری کرمانشاه

تالاب هشیلان

تالاب هشیلان کرمانشاه

یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه تالاب هشیلان است، که یک منطقه گردشگری می‌باشد؛ و در حدود ۳۰ کیلومتری کرمانشاه واقع شده‌ است. این منطقه با توجه به این‌که جزء جاهای دیدنی و پربازدید می‌باشد، اداره محیط‌ زیست این منطقه را از تیراندازی و منطقه شکار ممنوع اعلام کرده‌ است. در تالاب این قسمت ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ وجود دارد، که در فصل زمستان و در روزهایی که بارش زیاد است. برخی از آن‌ها در زیر آب پنهان می‌شوند. اما باید توجه کرد که این تالاب از مارهای زیادی تشکیل شده است، بنابراین در صورتی‌که قصد داشت در عید نوروز ۱۴۰۲ به دلیل جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های تفریحی از این مکان دیدن کرد باید مراقب مارها هم بود.

مسیر دسترسی به تالاب هشیلان

  • باغ گل‌ها
باغ گلها از جاهای دیدنی کرمانشاه

باغ گل‌ها یکی دیگر از مکان‌های گردشگری استان کرمانشاه می‌باشد، که از منحصر به‌ فردترین پارک های گل در این شهر می‌باشد. پارک زیر قابلیت کشت هزار گونه گیاه را دارد و می‌توان انواعی از گل‌های ایرانی، ژاپنی، فرانسوی و ایتالیایی را در آن کاشت؛ تا گردشگرانی که در عید نوروز به این منطقه سفر می‌کنند، شاهد رویش این گل‌های بهاری باشند و از آن‌ها لذت ببرند. در این مکان آب‌ نما هم وجود دارد که به زیبایی آن افزوده است. کرمانشاه بعد از شهر اصفهان دومین شهری است که مجهز به باغ گل‌ها می‌باشد. زیبایی‌های طبیعی کرمانشاه بعد از آن‌که پارک گل‌ها افتتاح شد دو چندان شده‌ است. بنابراین در عید نوروز ۱۴۰۲ بهترین مکانی که می‌توان در استان کرمانشاه آن را مشاهده کرد، پارک گل‌ها می‌باشد. بهترین گزینه برای افرادی که به طبیعت، گل و گیاهان علاقه دارند می‌باشد.

همچنین بخوانید  21 استخر طبیعی شگفت انگیز جهان

مسیر دسترسی به باغ گل ها

سراب نیلوفر

سراب نیلوفر کرمانشاه

سراب نیلوفر دریاچه‌ی کوچکی می‌باشد، که در ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده‌ است؛ و از جاهای دیدنی کرمانشاه به شمار می‌آید. این دریاچه از گل‌های نیلوفر آبی تشکیل شده‌ است، که در فصل‌های گرم سال غنچه‌ها و برگ‌های آن از آب بیرون می‌آید و قسمت‌های زیادی از آب را می‌پوشانند.‌ در اطراف این سراب می‌توان تأسیسات رفاهی گردشگری را مشاهده کرد، که برای رفاه گردشگران تأسیس شده است. این منطقه یکی از پربازدیدترین، مناطقی می‌باشد که در کرمانشاه وجود دارد. افراد می‌تواند در نوروز ۱۴۰۲ برای تفریح به این منطقه مراجعه کنند و از مناطق گردشگری و تفریحی آن لذت ببرند.

مسیر دسترسی به سراب نیلوفر

سراب صحنه

سراب صحنه کرمانشاه

یکی از جاهای گردشگری و دیدنی استان کرمانشاه سراب صحنه می‌باشد که طبیعتی، چشم‌ نواز دارد و هر گردشگری را به سمت خود جلب می‌کند. توصیه می‌شود که در تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۲ حتماً از این منطقه گردشگری دیدن کنید. زیرا کوه‌های بسیار سر به‌ فلک ‌کشیده، درخت‌های میوه، درختان بسیار وحشی، آبشاری با طراوت بسیار زیبا و غارهای دیدنی در این منطقه وجود دارد. تمام جاذبه‌های دیدنی استان کرمانشاه در این منطقه گردآوری شده، و باعث ایجاد یک محیط زیبا و طراوتی بهشتی تبدیل شده است.

مسیر دسترسی به سراب صحنه

موزه تمبر کرمانشاه

این موزه در اداره پست کرمانشاه قرار دارد و در سال ۱۳۸۲ آن را افتتاح کردند. در موزه تمبر کرمانشاه چندین غرفه وجود دارد که در آن گروه تمبرهای ایرانی از زمان قاجار تا به امروز به معرض نمایش در آمده است؛ که موضوع آن‌ها ورزشی، فرهنگی، سیاسی، ادبی و تاریخی می‌باشد. همچنین سکه‌ها، اسناد، دست‌ نوشته‌های قدیمی، لباس چاپار، صندوق، نامه‌های عادی، ترازو و باسکول قدیمی در این موزه به چشم می‌آید.

مسیر دسترسی به موزه تمبر کرمانشاه

پارک کوهستان

کرمانشاه با چشم انداز بی‌نظیر و کوه‌های سر به فلک کشیده، سراب‌های پرآب و رودخانه‌های خروشان، طبیعت بکر و غارهای شگفت انگیز، همچون نگینی در غرب ایران می‌درخشد. طاق بستان و چندین جاذبه تاریخی دیگر که ارزش جهانی دارند بر اهمیت این منطقه افزوده است. پارک کوهستانی کرمانشاه در شمال شهر کرمانشاه و در مجاورت مجموعه تاریخی طاق بستان در این شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این پارک یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های غرب کشور است که با داشتن دو آبشار و شب‌های بسیار زیبا با نورپردازی دلپذیر، یکی از نقاط گردشگری و جاهای دیدنی کرمانشاه محسوب می‌شود. این پارک هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی است. از بالای پارک کوهستانی کرمانشاه به شکلی بسیار زیبا دیده می شود.

مسیر دسترسی به پارک کوهستان

غار پروا

غار پراو عمیق‌ترین غار ایران در ارتفاع 3050 متری در کوه پراو در دل رشته کوه‌های زاگرس است. جاذبه‌ای که به غار قاتل معروف است و یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه محسوب می شود. این غار به عنوان یکی از صعب‌العبورترین غارهای عمودی جهان شناخته می‌شود که در زمان کشف، لقب «اورست غارهای جهان» را به خود اختصاص داد و در حال حاضر در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار دارد. غار پارو یکی از اسرارآمیزترین نقاط ایران است.

مسیر دسترسی به غار پروا

موزه مردم شناسی

موزه مردم‌شناسی کرمانشاه در ۸ اردیبهشت ۱۳۶۹ در تالار ۲۰۰ متری در ضلع جنوبی بخش عباسیه تکیه نایب الملک تأسیس شد. این موزه شامل 29 ویترین از اشیاء قدیمی، صنایع دستی، پوشاک و … با موضوعات فرهنگی و اجتماعی و اشیاء مختلف مردم شناسی از قبیل ابزار کشاورزی، دامپروری، شکار، بافندگی، آلات موسیقی، ابزار نوشتاری، نورپردازی و نمونه‌های منسوجات است. و لباس‌های بومی و محلی در آن یافت می‌شود. این موزه به عنوان یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه میزبان بازدیدکنندگان است.

مسیر دسترسی به موزه مردم شناسی

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای بیستون معروف به کاروانسرای شاه عباسی یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است که در 30 کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه، در روستای بیستون خانه، روبروی فرهاد تراش (نقش برجسته داریوش بر روی سینه) قرار دارد. کوه بیستون)، در منطقه تاریخی و فرهنگی بیستون. این اثر در 13 مرداد 1353 با شماره ثبت 974 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. از آنجایی که کاروانسرای بیستون تقریباً در منتهی الیه غربی بناهای تاریخی بیستون قرار دارد، اکثر گردشگران فرصت بازدید از آن را از دست می‌دهند.

همچنین بخوانید  20 تا از بهترین عینک آفتابی زنانه در 2024

مسیر دسترسی به کاروانسرای شاه عباسی

طاق گرا

طاق گرا که به طاق شیرین نیز معروف است یکی از بناهای باستانی استان کرمانشاه است. این سازه در 15 کیلومتری شهر سرپل ذهاب در جاده کرمانشاه به سرپل ذهاب در کنار جاده سنگفرش باستانی که فلات ایران را به بین‌النهرین متصل می‌کرد ساخته شده است. اکنون این جاده و بنای قوسی شکل به دلیل تغییر جهت در شیب های پایینی جاده آسفالته قرار گرفته است.

مسیر دسترسی به طاق گرا

زیج منیژه

زیج منیژه یا قلعه منیژه یکی از زیباترین آثار استان کرمانشاه در سرپل ذهاب به شمار می‌رود. قلعه زیج منیژه یا قلعه منیژه در مسیر جاده اصلی کرمانشاه به سرپل ذهاب در پایین‌ترین نقطه تغاره و کوه عظیم پاطاق و در نزدیکی گوردخمه دکان داود قرار دارد. گفته شده که قلعه منیژه در دوره آبادانی قلعه‌ای مربع شکل بوده است. این بنای تاریخی و منحصر به فرد در سال 1383 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 13410 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسیر دسترسی به زیج منیژه

حمام حاج شهباز خان

حمام حاج شهبازخان یکی از اماکن تاریخی شهر کرمانشاه است که در بافت سنتی این شهر قرار دارد. جایی که بازار سنتی کرمانشاه در کنار پاساژها، مساجد و بسیاری از خانه های قدیمی خاطره را برای گردشگران زنده می‌کند. این حمام که در وسط تاریکه‌بازار قرار دارد، روایتگر فرهنگ و آداب و رسوم گذشتگان است و پس از مرمت و بازسازی، وضعیت خوبی داشته و کاربری خاصی پیدا کرده است. نام این اثر در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۲۰۴۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسیر دسترسی به حمام حاج شهباز خان

غار دو اشکفت

غار دو اشکفت یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های غارنشینان است که در شمال شهر کرمانشاه واقع شده است. مجموعه دو غار اشکفت در واقع از دو غار در مجاورت یکدیگر تشکیل شده و در دامنه کوه «میوله» قرار دارد. ارتفاع غار دو اشکفت از دشت زیر آن حدود 300 متر است و مشرف به پارک کوهستانی کرمانشاه است. ارتفاع غار دو اشکفت از سطح دریا 1600 متر و مساحت آن 400 متر است. این غار در سال 1380 با شماره ثبت 5976 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. بازدید از شکل عجیب و شگفت انگیز غار دو اشکفت، آشنایی با تاریخچه آن و بازدید از یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های انسان های اولیه برای هر فرد تجربه متفاوتی خواهد بود. بنابراین در سفر به کرمانشاه بازدید از چنین جاذبه زیبا و طبیعی را از دست ندهید.

مسیر دسترسی به غار دو اشکفت

آبشار پیران

آبشار پیران یا ریژاو یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای کشور و پلکانی‌ترین آبشار خاورمیانه است که در استان کرمانشاه و منطقه سرپل ذهاب قرار دارد. مهم‌ترین ویژگی این آبشار زیبا و مرتفع پلکانی آن است که 150 متر(بعضی از منابع ارتفاع را تا 180 متر تخمین زده‌اند)ارتفاع دارد و در سه طبقه در میان دره ای وسیع و سرسبز با عظمتی چشمگیر قرار گرفته است. آبشار پیران با طبیعت شگفت انگیز و صخره‌های جذابی که از دل رشته کوه زاگرس بیرون آمده است. همچنین آبشار پیران در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید. این آبشار به عنوان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه و از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این استان معرفی شده است.

مسیر دسترسی به آبشار پیران

کلیسای قلب مقدس

کلیسای قلب مقدس مسیح یکی از مهم‌ترین کلیساهای ارامنه در غرب کشور است که به دستور «اسقف یوهانانیان» ساخته شده است. کلیسای قلب مقدس مسیح در خیابان مدرس و کوچه‌ای به نام «امیر مساد» قرار دارد. خیابان مدرس یکی از خیابان‌هایی است که تعدادی از بناهای مذهبی مهم کرمانشاه مانند «مسجد شافعی» و «مسجد حاج شهبازخان» در مجاورت آن قرار دارند. کلیسای قلب مقدس مسیح نیز بنای تاریخی و مذهبی زیبایی است که در این منطقه قرار دارد و منتظر بازدید شما گردشگران عزیز در تمام فصول سال است.

مسیر دسترسی به کلیسای قلب مقدس

admin
admin
چطور بود؟
+1
4
+1
4
+1
1
+1
1
+1
1
+1
+1
2

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط