Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ نوشته های خواندنی @ داستان گویی با عکاسی پرتره با استفاده از کمپوزیسیون‌های خلاقانه

داستان گویی با عکاسی پرتره با استفاده از کمپوزیسیون‌های خلاقانه

by | 1 اردیبهشت 1400 | نوشته های خواندنی, هنرهای تجسمی | 1 comment

در این مقاله ما به وجوه استفاده از کمپوزیسیون های خلاقانه‌ی عکاسی برای بیان یک روایت و داستان می‌پردازیم. این کار با فهم نحوه‌ی درک داستان و بررسی عملکرد ذهن انسان هنگام دریافت داستان اتفاق می‌افتد.

اصل اولیه تکنیکی اینجا توضیح خواهم داد، بر روی توانایی پر کردن جاهای خالی و بازسازی اطلاعات یک داستان و روایت توسط مغزمان بنا شده است. توانایی که به ما کمک کرده و می‌کند که در این دنیا بقا داشته باشیم.

دو نکته در مورد خلاقیت 

مهارت، استعداد نیست: مانند کارکردن بر روی انعطاف و یا قدرت یک ماهیچه، معتقدم که می‌توانیم با تمرین روی خلاقیت خود آن را قوی‌تر کنیم. «ماهیچه» اینجا همان دیدگاه ماست.

خلاق بودن برای خلاق بودن: کوپوزیسیون‌های خلاقانه باید وسیله‌ای برای یک هدف باشند. یک احساس و یا یک داستان یا روایت که می‌خواهیم با دیدن پرتره در ذهن مخاطب زنده شود. اگر بخواهیم خلاقیت را فقط برای خلاق بودن به عکس خود اضافه کنیم، فقط به یک ظاهر خالی می‌رسیم و به هدف خود دست نمی‌یابیم.

عکاسی پرتره‌ی کلوزآپ نصف صورت – یک داستان کامل

با نشان داده تنها نیمی از صورت در پرتره‌ی کلوزآپ، شما ذهن مخاطب را تحریک کرده و آن را مجبور به توجه و تمرکز بیشتر می‌کنید. این کار با فعال کردن ذهن آن‌ها برای پر کردن اطلاعات نشان داده نشده اتفاق می‌افتد. این قابلیت از زمان‌های باستان در مغز ما ریشه دوانده است. این قابلیت کمک کرده که ما دو نقطه ی محو میان درختان را چهره‌ی یک خطر برای زندگی‌مان ترجمه کنیم. 

همچنین بخوانید  هیپی ها چه کسانی بودند؟ و چطور لباس می پوشیدند؟

خوب است که بدانیم: 

برای بدست آوردن نتیجه‌ی بهتر، اول می توانید این تکنیک را با کمک ابزار های برش عکس در نرم‌افزارهای ادیت امتحان کنید. زمانی که با این تکنیک بیشتر آشنا شدید و نحوه ی قاب‌بندی کامل در ذهنتان شکل گرفت، آنگاه استفاده از این تکنیک زمان عکاسی برایتان آسانتر خواهد بود. بدون آنکه بخواهید بعد از عکاسی تغییری در قاب عکس بدهید.

این تکنیک مثل علامت تعجبی است که نمی‌شود آن‌را نادیده گرفت. بنابراین آن‌ را فقط برروی چهره‌های خاص و جذاب پیاده کنید، نه برای هر چهره‌ای.

F11A6628

پرتره‌های محیطی – شخصی در فضای مفهومی

برای من، چالش برانگیز‌ترین و  باارزش‌ترین نحوه‌ی قاب‌بندی، پرتره‌های محیطی هستند. این نوع قاب‌بندی نه تنها شخص را به نمایش می‌گذارد،که سوژه‌ی اصلی است، بلکه محیط او را هم به مخاطب نشان می‌دهد. خانه، فضای کار، شهر، کشور و غیره. با این کار ذهن این قابلیت را خواهد داشت که تمام اطلاعات داخل عکس را به هم پیوند بزند و یه روایت و یا داستان را برای خود بسازد. 

14 the sleep

خوب است که بدانیم: 

بزرگ‌ترین چالش در این نوع کمپوزیسیون، پیدا کردن تعادل در نشان دادن سوژه (شخص) و محیط است. این را به ذهن داشته باشید که شخص باید در این قاب‌بندی غالب باشد، ولی تمام فضای پس‌زمینه و محیط را هم بپوشاند. با کمک رنگ، نور و وضوح (شارپنس) سوژه را از محیط متمایز کنید. 

استفاده از لنز‌های واید (زیر 50MM) برای پرتره‌های محیطی پیشنهاد می‌شود. این لنز‌ها کمک می‌کنند که سوژه را در محیط، حتی مکان‌های کوچک و بسته نشان دهید. 

F11A4931

عکاسی پرتره‌ی جزییات – داستان‌گویی به کمک جزییات کوچک 

مثل تکنیک چهره‌ی نصفه، تکنیک پرتره‌ی جزییات به ذهن اجازه می‌دهد اطلاعات نشان داده نشده را بازسازی کند. با بازسازی و اتصال جزییات به هم، ذهن داستان‌سرایی می‌کند. 

همچنین بخوانید  بررسی علل وقوع سیل در ایران و راه‌های جلوگیری از آن

این وصل کردن جزییات هم می‌تواند نشان دهنده شباهت‌ها و یا تفاوت‌ها باشد. برای مثال: عکس کلوزآپ از یک دست، یک کفش، کتابی بر روی قفسه، پیپی که استفاده نشده و یا هر چیز دیگری.تا زمانی که جزئیات نماینده‌ی مفهومی کلی و یا بزرگ‌تر باشد می‌توان از این تکنیک استفاده کرد. 

12970960 1147522381976706 3379301587067512747 o

خوب است که بدانیم: 

بهترین تمرین برای شروع این است که سوژه را از سر تا پا مشاهده کنیم. به دنبال جزییاتی باشیم که به نظر مهم می‌آیند. یا جزئیاتی که شاید در حالت عادی از چشم میافتند.  اگر چیزی پیدا کردید از آن جزییات به تنهایی عکاسی کنید.  این جزییات می تواند یک تکه جواهر و یا یک تتو باشد، یا حتی سوراخی در کفش. 

بعضی از بهترین ایده ّا از خود شوژه‌ها بیرون می‌آیند. از سوژه‌ی خود خواهش کنید که اگر شئ خاصی در جیب خود دارند به شما نشان بدهند.  و یا نقطه ی قوت و ضعفی دارند برایتان توصیف کنند. می‌تواند اصلا شخص را در قاب خود نشان ندهید و هویت آن ها مخفی نگه دارید و فقط تمرکز را بر آن جزییات جذاب بگذارید. 

IMG 4005

تجربه کولشوف – ایجاد معنی از طریق کنش و واکنش

در این افکت که از تجربیات پیشگامانه‌ی فیلم‌ساز روسی، لِو کولشوف الهام گرفته شده است وا ذهن را به دریافت معنی و روایت از بین کنش و واکنش تحریک می‌کنیم. کولشوف به ما یاد داد که مخاطب نه تنها از معنا داستان را درک می‌کند، بلکه از توالی عکس‌ها و ارتباط بین آن‌ها نیز داستان را درک می‌کند. 

در این تجربه، کولشوف از دو عکس متفاوت استفاده کرد که در توالی یکدیگر قرار می‌گرفتند. اولی عکس چهره‌ی ساکت یه بازیگر بود. دومین عکس در تجربه تغییر می‌کرد. یک بار ظرف سوپی نشان داده می‌شد، بار دیگر عکس جسد یک دختر. سپی دوباره عکس اول نشان داده می‌شد.

همچنین بخوانید  کنون یا نیکون؟ مسئله این است

طی این تجربه دریافت معنا از چهره‌ی بازیگر برای مخاطبان متفاوت بود. در تجربه‌ی سوپ، گرسنگی در چهره دیده می‌شد و در تجربه‌ی جسد، خباثت در چهره ی بازیگر دیده می‌شد. 

برای استفاده شخصی از این تجربه کافی است دو عکسی که از لحاظ محتوایی ربطی به یکدیگر ندارند را به دنبال هم و یا کنار هم قرار دهید. در انتخاب عکس ها خلاقیت نشان دهید و شاید لازم باشد هی عکس ها را عوض کنید. اما در آخر خواهید دید که معنای عکس و جهت گیری ذهن مخاطب در دستان شما است. 

Page 18

خوب است که بدانیم: 

مطمئن باشید که از قدرت کمپوزیسیون و کنش و واکنش بین عکس‌ها متعجب خواهید شد.  مخاطب خود را به چالش بکشید. و از هم‌نشانی عکس‌هایی که ظاهرا خیلی بی ربط هستند نترسید. 

تمرین خوبی برای این تجربه همکاری با دیگر عکاسان است. شما عکس اول را فراهم کنید و عکاس همکار عکس دوم را. و یا بالعکس. حتی می‌توانید سوژه را یکی نگه دارید ولی زاویه دید را عوض کنید.

تجربه کنید. 

این متن از مطلب How to Tell a Story with Portraits by Using Creative Composition ترجمه شده است. نویسنده ی این مطلب اودد وگینستاین از عکاسان پرتجربه است که عکس های او در سایت ها و مجلات معتبر از جمله ‌BBC و National Geographic منتشر شده است. 

بی‌نظیر
بی‌نظیر

Life is a waterfall
We drink from the river
Then we turn around and put up our walls

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

1 Comment

  1. پارسا زاهدانی
    0
    0

    امیدوارم صنعت فیلم‌سازی ایران هم پبشرفت کنه.

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط