تولید محتوا حرفه ای ستون فقرات دیجیتال مارکتینگ و پایه اصلی خدمات سئو به حساب میآید. در حال حاضر که دیده شدن در فضای آنلاین، رقابتی تمام عیار محسوب می شود، محتوای باکیفیت برگ برندهای است که کسب و کارها را از سایه بیرون میکشد. اما در این بازار داغ، انصافا درآمد تولید محتوا چقدر است؟ البته باید در نظر داشته باشید که قیمت تولید محتوا کاملا بر درآمد تولید محتوا تاثیر گذار است که در ادامه آن را بررسی می کنیم.
فهرست
درآمد تولید محتوا برای سایت
برخلاف پلتفرمهایی مثل اینستاگرام که ممکن است به دلایل مختلف دچار محدودیت، فیلترینگ یا افت بازدید شوند، سایت و محتوای متنی منتشر شده در آن یک دارایی پایدار و قابل اتکا به شمار می رود. به همین علت، تولید محتوا برای سایت در مسیر درآمد زایی، قابل توجه است. درآمد تولید محتوا برای سایت به دو شکل است:
خدمات تولید محتوا برای دیگران
در این مدل، شما به عنوان تولیدکننده محتوا برای سایتهای دیگر فعالیت میکنید و درآمد شما به صورت کلمهای محاسبه میشود. مثلا از ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان یا حتی بیشتر برای هر کلمه.
نوشتن یک مقاله ۱۰۰۰ کلمهای با نرخ ۲۵۰ تومان برای هر کلمه، درآمدی معادل ۲۵۰ هزار تومان برای شما خواهد داشت. با یک حساب سرانگشتی، اگر روزانه تنها ۲۰۰۰ کلمه محتوای باکیفیت تولید کنید، در پایان ماه به عدد قابل توجهی حدود ۱۵ میلیون تومان خواهید رسید. البته این سطح از درآمد با نظم، تمرین بلندمدت امکان پذیر خواهد بود.
تولید محتوا برای سایت شخصی
بدون تردید، این مدل درآمد تولید محتوا در بلند مدت پربازدهترین روش خواهد بود. اگر شما یک وبسایت اختصاصی داشته باشید و بتوانید برای آن به صورت اصولی محتوا تولید کنید ضمن اینکه روی برند شخصی خود سرمایهگذاری کرده اید راهی برای کسب درآمد پایدار باز میکنید.
حتی اگر فعلا سایت ندارید در هر زمینهای که علاقمند هستید، سایت خود را راهاندازی نموده و با تولید مداوم و هدفمند محتوا، کمکم جای خود را در نتایج جستجوی گوگل باز کنید. این یعنی ورود به عرصه تبلیغات، فروش خدمات، همکاری در فروش و ده ها روش دیگر درآمدزایی از طریق ترافیک هدفمند.
محاسبه هزینه تولید محتوا
نرخ پایه پرداخت به ازای هر کلمه. بسته به زبان محتوا یعنی فارسی یا انگلیسی، موضوع تخصصی یا عمومی، میزان تحقیق مور دنیاز و کیفیت مورد انتظار کم و زیاد می شود. البته تعیین نرخ نهایی با توافق بین کارفرما و تولید کننده محتوا انجام می گیرد. بهترین کار این است که جدولی از نرخ های مختلف بر اساس نوع محتوا، زبان، تعداد کلمات و سطح تخصصی بودن تهیه کنید. هدف این کار، شفاف سازی در فرایند قیمتگذاری و برآورد سریعتر و دقیق تر هزینه هر پروژه است.
فرمول کلی محاسبه هزینه تولید محتوا:
تعداد کلمات × نرخ هر کلمه = هزینه نهایی محتوا
به عنوان مثال:
در صورت سفارش محتوای انگلیسی با نرخ ۶۱۰ تومان به ازای هر کلمه:
۱۰۰۰ × ۶۱۰ = ۶۱۰,۰۰۰ تومان
برخی پلتفرمها مانند تریبون نیز نرخ های ثابتی برای خدمات تولید محتوا دارند که غالبا معیار اولیه برای تعیین تعرفه در نظر گرفته می شود.
معیارهای تعیین کننده حقوق تولید کننده محتوا در سال 1404
تصور عمومی این است که تنها تعداد کلمات در تعیین دستمزد تأثیر دارد اما واقعیت این است که فاکتورهای فنی، زبانی و مهارتی نقش بسیار مهمتری خواهند داشت.
- کیفیت محتوا
آشنایی با اصول نگارشی، تسلط بر قواعد سئو، توانایی در ساختاردهی محتوا و رعایت استانداردهای حرفهای مقاله نویسی همگی عواملی هستند که موجب افزایش دستمزد شما میشوند. نویسندهای که تولید محتوای ارزشمند و کاربرپسند انجام میدهد، مشتریان ثابت و درآمد بالاتری خواهد داشت.
- تعداد کلمات
در اغلب پروژهها، دستمزد بر اساس تعداد کلمات محاسبه میشود. وقتی محتوای طولانی تری بنویسید، طبیعتا درآمد بیشتری کسب میکنید. البته به شرط اینکه کیفیت را فدای کمیت نکنید.
- نوع محتوا: تألیف، بازنویسی یا ترجمه
تألیف یعنی تولید محتوای منحصر به فرد با تحقیق و تحلیل اختصاصی. این نوع از محتوا بالاترین دستمزد را دارد.
بازنویسی سادهتر از تألیف است و حقوق کمتری نسبت به آن دارد.
تولید محتوای ترجمه شده به خصوص اگر از زبان های تخصصی باشد نرخ بالاتری نسبت به بازنویسی یا حتی تألیف ساده خواهد داشت.
- زبان محتوا
در بحث پرداختن بع درآمد تولید محتوا خاطر نشان می کنیم که نوشتن به زبانهای غیر از فارسی مانند انگلیسی یا ترکی، درآمد بیشتری دارد. تولیدکنندگان محتوایی که چند زبانه هستند در بازار کار رقابتیتر عمل میکنند.
مهارت فنی و تجربه
آشنایی با ابزارهای تولید و انتشار محتوا، توانایی ویرایش حرفهای، تجربه کار با CMSهایی مثل وردپرس و شناخت الگوریتم های گوگل در افزایش نرخ پیشنهادی شما تاثیر زیادی دارند.
جمع بندی
درآمد تولید محتوا چقدر است؟ با یک ساختار ساده و قابل تنظیم برای محاسبه هزینه تولید محتوا، میتوانیم هم به عنوان کارفرما قیمتگذاری شفافتری داشته باشیم و هم بدر نقش تولیدکننده محتوا، ارزش واقعی خدمات خود را بدانیم. باز هم تاکید می کنیم که حقوق تولید کننده محتوا فقط عدد ثابت روی کاغذ نیست. این مبلغ متناسب با کیفیت محتوا، تجربه فرد، نوع قرارداد، بستر فعالیت فریلنسری یا استخدامی و حتی نوسانات اقتصادی تغییر میکند. لازم به ذکر است که با توجه به رشد مداوم تقاضا برای محتوای ارزشمند، میزان درآمد در این حوزه نیز دستخوش افزایش های متعددی شده است.
منبع : فراز کانتنت
0 Comments