Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ تکنولوژی @ بلاکچین و ارز دیجیتال @ رفتارشناسی نهنگ ها در بازار کریپتوکارنسی

رفتارشناسی نهنگ ها در بازار کریپتوکارنسی

by | 22 دی 1401 | بلاکچین و ارز دیجیتال | 0 comments

اگر در بازار کریپتوکارنسی فعال باشید بارها نام نهنگ‌ها را شنیده‌اید. در این مقاله قصد داریم به معرفی رفتار این دسته از بازیگران که اتفاقا موثرترین بازیگران بازار نیز هستند، بپردازیم. با ما همراه باشید تا با هم به بررسی رفتارشناسی نهنگ ها بپردازیم.

در بازار کریپتو بر اساس میزان دارایی و سرمایه، معامله گران را به آبزیان دریا تشبیه می‌کنند که در ذیل به ذکر چند دسته از آنها می‌پردازیم.

  1. نهنگ ها: سرمایه گذارانی هستند که بیش از 1000 بیت کوین (یا معادل آن) سرمایه دارند.
  2. کوسه ها: سرمایه گذاران با دارایی 500 تا 1000 بیت کوین
  3. اختاپوس: با دارایی بین 10 تا 50 بیت کوین
  4. ماهی‌های تن: 1 تا 10 بیت کوین
  5. میگوها: زیر 1 عدد بیت کوین

دلیل استفاده از این تعابیر در بازار به رفتارهای واقعی این آبزیان و موقعیت آنها در چرخه غذایی و هوش آنها مربوط است. همانگونه که در طبیعت نهنگ ها در راس زنجیره غذایی قرار دارند و چون اغلب به صورت گروهی دسته‌های ماهی‌های کوچک را به دام می‌اندازند، نهنگ‌های بازار کریپتو نیز با خریدها و یا فروش‌های خود سرمایه گذاران کوچک‌تر را به دام می‌اندازند و سرمایه‌های آنها را نابود می‌کنند. حال اگر از نحوه عملکرد آنها اطلاع داشته باشیم و رفتارشناسی نهنگ ها را بلد باشیم شاید بتوان علاوه بر اینکه در دام آنها نیفتیم بتوانیم سودهای خوبی نیز از حرکات آنها در بازار بدست آوریم. لازم به ذکر است که 90 درصد بازار را میگوها و اختاپوس‌ها تشکیل می‌دهند و 10 درصد دیگر جهت بازارها را کنترل می‌نمایند.

همچنین بخوانید  سولانا (SOL) چیست و چگونه کار می کند؟

حال به بررسی رفتار نهنگ‌ها و تفاوت رفتاری آنها با سایر سرمایه گذاران می‌پردازیم:

  • اولین نکته این است که تصمیمات سرمایه گذاران خرد معمولا تحت تاثیر جو بازار است و معمولا یا دچار FUD یا fear, uncertainty and doubt می‌شوند یا دچار fomo یا (fear of missing). اما نهنگ‌ها در فضای آرام و خنثی بازار خریدهای خودشان یا فروش‌هایشان را انجام می‌دهند. معمولا این نهنگ‌ها هستند که ماشه جو روانی بازار چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی را می‌کشند. از آنجا که اکثر خبرگزاری‌ها در اختیار آنها است در مناطقی که قصد خرید دارند از طریق اخبار جو منفی ایجاد می‌کنند و در هنگام فروش در بازار جو مثبت ایجاد می‌نمایند.
  • عامل دومی که نهنگ‌ها را متمایز می‌کند محل خرید آنهاست. خرید نهنگ‌ها بر خلاف سرمایه گذاران خرد در صرافی‌ها انجام نمی‌شود و آنها معاملات خود را یه صورت OTC یا (OVER THE COUNTER) یا P2P انجام می‌دهند. پس ردپای خرید یا فروش آنها را در چارت‌های قیمتی نمی‌توانید ببینید. آنها تنها زمانی که می‌خواهند جهت حرکت قیمت را عوض کنند وارد صرافی می‌شوند و با یک خرید یا فروش سنگین پیوت قیمتی را ایجاد می‌کنند.
  • وال‌ها هیچگاه منابع خودشان را در صرافی‌ها نگهداری نمی‌کنند پس میزان ورودی و خروجی صرافی‌ها هم شاخص درستی در تحلیل این دسته از بازیگران نیست.
همچنین بخوانید  نحوه استفاده از دستگاه خودپرداز بیت کوین
نهنگ ها و نقش آنها در بازار کریپتو
  • یکی از راه‌های رصد کردن نهنگ‌ها دیدن وضعیت کیف پول آنها و داده‌های درون شبکه است. اگر نقل و انتقال سنگین در میان ولت نهنگ‌ها اتاق بیفتد یک نشانه از تحرکات آنها می‌باشد ولی باز هم نمی‌توانید از داده‌های ONCHAIN متوجه شوید که خرید انجام شده یا فروش. در واقع این شاخص یک شاخص پیش بینی کننده است. شاخص‌های پیش‌بینی کننده به ما نمی‌گویند که چه کاری انجام دهیم. آنها تنها می‌توانند وقوع یک اتفاق بزرگ را در آینده نشان دهند. حال این اتفاق صعود قیمت است یا نزول؟ این را فقط وال ها می‌دانند!
  • نهنگ‌ها همیشه در چند مرحله خرید یا فروش انجام می‌دهند و معمولا دارای یک تیم حداقل 10 نفره هستند که معاملات را مدیریت می‌کنند. مراحل انجام به این ترتیب است. ابتدا اخبار در جهت خواسته نهنگ منتشر می‌شود. سپس خرید در چند مرحله و چندین روز یا هفته انجام می‌گیرد. سپس اخبار متضاد منتشر و با انجام چند معامله سنگین جهت حرکت قیمت در راستای مورد نظر در صرافی انجام می‌شود. در این حالت قیمت پامپ یا دامپ می‌شود.

با توضیحات فوق این سوال پیش می‌آید که پس چگونه از رفتار نهنگ‌ها استفاده کنیم؟ در اینجا به چند ترفند برای رفتارشناسی نهنگ ها اشاره می‌کنیم که البته این ترفندها نیاز به تسلط بر روی داده‌های درون شبکه و تحلیل تکنیکالی چارت قیمتی دارد.

در صورت مشاهده نقل و انتقالات سنگین در ولت نهنگ ها چارت ارز مورد نظر را در واچ لیست قرار می‌دهیم و نقاط مهم تکنیکالی قیمت را استخراج می‌کنیم. معمولا در زمانی که بازار صعودی است و ضعف در روند قیمت دیده می‌شود نقل و انتقالات سنگین نهنگ‌ها نشانه فروش است. پس شما هم می‌توانید در این نواحی سیو سود کرده و یا خروج انجام دهید. زمانی هم که بازار در کف‌های قیمتی قرار دارد و انتقلات سنگین در بین نهنگ‌ها انجام می‌شود. در صورت تایید از لحاظ تکنیکالی می‌توان خریدهای خود را انجام دهید چون به زودی جهت قیمت معکوس خواهد شد. در این رابطه همواره دقت کنید که هیچ گاه دچار ترس یا طمع نشوید و تمام سعیتان را بکنید تا اخبار که اغلب از سمت نهنگ ها می‌باشد تصمیمات و استراتژی معاملاتی شما را تغییر ندهد. این را بدانید که اخبار منفی همیشه در کف‌های قیمتی و اخبار مثبت و خوش بینی معامله گران معمولا در سقف‌های قیمتی اتفاق می‌افتد.

همچنین بخوانید  انواع روش های درآمدزایی و معاملات در بازار کریپتوکارنسی

بازار کریپتو بازاری نوپا و با عمق کم است لذا جزء ریسکی ترین بازارهای مالی موجود محسوب می‌شود. پس افزایش دانش و داشتن استراتژی معاملاتی و مدیریت سرمایه از حیاتی‌ترین اقدامات در جهت بقاء در این سیستم است.

alirezahamzavian
alirezahamzavian

رشته تحصیلی : مهندسی مکانیک در طراحی جامدات
تحلیلگر بازارهای مالی
مشاور سرمایه گزاری در بازار های نزدک و کریپتو

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط