Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگرمی
سلامت
سلامت عمومی
طراحی وبسایت
گردشگری
مارکتینگ
محیط زیست
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
خانه @ سلامت @ تغذیه @ روزه متناوب

روزه متناوب

by | 20 اسفند 1399 | تغذیه | 0 comments

روزه داری متناوب الگویی از تغذیه میباشد که در سالهای اخیر بسیار رواج داشته. مردم با استفاده از روزه داری متناوب سلامتی خود را افزایش داده اند و زندگی خود را آسانتر کرده اند. بسیاری از تحقیقات نشان میدهند که روزه داری متناوب تاثیرهای بسیار قوی ای بر ذهن و جسم شما دارند که شاید حتی باعث افزایش طول عمر شما شود.

روزه متناوب چیست؟

روزه داری متناوب الگویی از تغذیه است که بیشتر تاکید بر زمان تغذیه دارد تا نوع تغذیه. به طور کلی به این معناست که شما زمان زیادی را بدون مصرف هرگونه کالری ای بگذرانید و در بازه زمانی کوتاهی همه ی وعده های خود را مصرف کنید. رایج ترین روش های روزه داری روش 8/16 میباشد که در آن شما 16 ساعت را بدون هیچ وعده ای میگذرانید و وعده های خود را در بازه ی 8 ساعت مصرف میکنید.این روش را میتوان با حذف صبحانه یا شام انجام داد. یک روش رایج دیگر این است که شما 24 ساعت را بدون غذا سپری کنید و روز بعد وعده های خود را به همان شکلی که همیشه میخورید، مصرف کنید. در مجموعا دو روز در هفته را کامل روزه میگیرید. روزه داری عملی است که در طی تکامل بشر توسط انسانها انجام شده. انسانهای نخستین بدون هیچ یخچال، سوپر مارکت و رستوران زندگی میکردند پس همیشه غذا در دسترس آنها نبوده.حتی بعضی از روزها را بدون پیدا کردن هیچگونه غذایی سپری میکردند. در نتیجه انسانها به شکلی تکامل یافته اند که بتوانند بدون خوردن غذا برای مدت طولانی ای نیز فعالیت داشته باشند. در واقع روزه داری برای انسان طبیعی تر از این است که در طی روز 3 تا 4 وعده مصرف کند. همچنین روزه داری به دلایل دینی و روحانی نیز انجام میگیرد. مثلا در اسلام،مسیحیت، یهود و دین بودایی. روش های متفاوتی برای روزه گرفتن وجود دارد که در همه ی آنها روزها یا هفته به دوره های روزه و تغذیه تقسیم میشوند.

تاثیرروزه متناوب بر سلول ها و هورمون ها

وقتی که روزه میگیرید، چندین اتفاق برای بدن شما در سطح سلول ها و مولکول ها اتفاق می افتد. برای مثال: • بدن شما هورمون های خود را به گونه ای تنظیم میکند که چربی ذخیره شده قابل دسترس تر میشود. • همچنین سلول های شما فرایندهای بازسازی مهمی را اجرا میکنند که بیان ژن را تغییر میدهند. • هورمون رشد شما افزایش چشمگیری خواهد داشت و حتی به مقدار 5 برابر میتواند افزایش یابد. این هورمون برای عضله سازی و لاغری نقش بسیار مهمی ایفا میکند. • حساسیت انسولین نیز بیشتر میشود و انسولین خون بسیار پایین تر می آید. انسولین پایین چربی ذخیره شده را بیشتر در دسترس قرار میدهد. • در حالت روزه سلول های شما پروسه های بازسازی را شروع میکند. در یکی از این پروسه ها سلول ها پروتوئین های جمع شده قدیمی و خراب در هر سلول را هضم کرده و ازبین میبرند. • همچنین، تغییراتی در عملکرد ژن ها یی ایجاد میشود که مربوط به طول عمر و مقاومت علیه بیماریها هستند. همگی این تغییرات دلیل هایی برای فواید جسمی روزه میباشند.

روزه متناوب راه قوی ای برای کم کردن وزن

مهمترین دلیلی که مردم روزه گرفتن را امتحان میکنند برای کم کردن وزن میباشد. چونکه تعداد وعده های شما خود به خود کم میشود به صورت اتوماتیک کالری مصرفی شما کم میشود. همچنین روزه سطح هورمون هایی که به کاهش وزن کمک میکنند را افزایش میدهند. در کنار کاهش انسولین و افزایش سطح هورمون رشد ، باعث افزایش ترشح هورمون چربی سوزی به نام نورادرنالین میشود. به دلیل این تغییرات هورمونی روزه کوتاه مدت میتواند بین3.6% تا 14% متابولیسم شما را افزایش دهد. در نتیجه روزه با کم کردن مقدار تغذیه و افزایش سوزاندن کالری از همه جهت به کم کردن وزن کمک میکند. تحقیقات مختلفی در زمینه روزه متناوب صورت گرفته ، هم بر انسانها و هم بر حیوانات . همگی آنها به فواید بسیار قوی روزه اشاره میکنند. کاهش وزن، کاهش مقاومت انسولین، کاهش نفخ، بهبود سلامت قلبی، جلوگیری از سرطان، افزایش سلامت ذهنی و جلوگیری از آلزایمر،ضد پیری از نتایج بدست آمده این تحقیقات میباشد.

چه کسی نباید روزه بگیرد؟

افرادی که از کمبود وزن یا عادات غذایی ناسالم رنج میبرند بهتر است قبل از روزه گرفتن از متخصص تغذیه مشورت بگیرند. زن ها نیز باید در روزه گرفتن مراقب باشند و به محض بروز ناراحتی های جسمی روزه خود را متوقف کنند.

حرف آخر

شما میتوانید شیوه های مختلف روزه را امتحان کنید. هر کدام را که میتوانید ادامه دار پیش ببرید. به عنوان بخشی از زندگی خود قرار دهید. فقط به یاد داشته باشد که در زمان روزه نمتوانید کالری مصرف کنید. فقط میتوانید مایعات بدون کالری مانند قهوه و آب بنوشید.

درباره نویسنده:

سید علی رادفر هستم متخصص تولید محتوا و علاقه مند به مباحث ورزش و سلامت، سبک زندگی،تکنولوژی ،نرم افزار و فناوری اطلاعات. من از تولید محتوا در زمینه های مختلف لذت میبرم و از یک جا نشینی و بی هدف بودن به شدت تنفر دارم.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط