Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ فیلم و سرگرمی @ سریال بازی ماهی مرکب یا Squid Game

سریال بازی ماهی مرکب یا Squid Game

by | 26 مهر 1400 | فیلم و سرگرمی | 2 comments

تماشاگران این سریال پربازدید به دو دسته کاملا مخالف هم تقسیم می‌شوند. دسته اول که طرفداران این سریال هستند، می‌گویند: این سریال یک شاهکار است، چون ما از آن درس‌های زیادی یاد می‌گیریم. اما دسته دوم معتقدند که دیدن این سریال چیزی جز تلف کردن وقت نیست. در ادامه نظر هر دو گروه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

حتما این روزها اسم “بازی ماهی مرکب” یا “Squid Game” را زیاد شنیده‌اید. این سریال ساخت کشور کره جنوبی است. بله همان کشوری که سریال جومونگ، امپراطور بادها و چند فیلم دیگر با سناریوها و خط داستانی مشابه ساخت. تقریبا همه‌ی ما داستان این سریال‌ها را بلدیم از بس که تلویزیون ایران به صورت پیش‌فرض یا مختارنامه را نشان می‌داد یا جومونگ و امثالهم!

داستان سریال بازی ماهی مرکب

سریال بازی ماهی مرکب، آنطور که در قوانین بازی آمده است، ظرفیت حضور 500 نفر را دارد. اما در سریال فقط 456 نفر حضور دارند. اغلب این افراد بدهی‌های سنگینی دارند که به امید برنده شدن پول و پرداخت بدهی‌های خود و داشتن یک زندگی مرفه پا به این بازی خطرناک گذاشته‌اند. برای آشنایی با بازیگران این مقاله را بخوانید.

این بازی 6 مرحله مرگبار دارد. اما بهتر است بدانید که شرکت کننده‌های این بازی نمی‌دانند که در صورت حذف از هر مرحله جان خود را از دست می‌دهند و زمانی این موضوع را می‌فهمند که خیلی دیر شده و راه برگشتی نیست. بازی اول بازی چراغ سبز و چراغ قرمز است که دراین بخش تقریبا نیمی از افراد در بازی جان خود را از دست می‌دهند. در زمانی که چراغ سبز است، بازیکنان باید حرکت کنند و زمانی که چراغ قرمز می‌شود باید بایستند. هر حرکتی بعد از قرمز شدن چراغ باعث حذف بازیکن می‌شود.

در مرحله دوم، افراد باید از بین اشکال دایره، مثلث، مربع و چتر یک شکل را انتخاب کنند. بعد از انتخاب باید از یک محلول خشک شده آب و شکر، شکل انتخابی خود را جدا کنند. در این مرحله، بازیکن شماره 456 نبوغ خاصی از خود نشان می‌دهد که باعث نجات جان بسیاری می‌شود.

همچنین بخوانید  نقد سريال جذاب خانه کاغذی (Money Heist)

در مرحله سوم، افراد در قالب تیم‌های 10 نفره به طناب‌کشی مشغول می‌شوند و تیم بازنده از گردونه رقابت حذف می‌شود و اعضای آن گروه جان خود را از دست می‌دهند. مرحله چهارم که غم‌انگیزترین مرحله بازی است با تیله انجام می‌شود. هر بازیکن 10 تیله دارد و باید تلاش کند که در یک بازی منصفانه تیله‌های حریف خود را بگیرد تا برنده بازی شود و به مرحله بعد راه پیدا کند.

مرحله پنجم بازی پل مرگ و زندگی است. بازی به این صورت است که بازیکنان باید روی یک پل که در هر قدم دو شیشه قرار داده شده است حرکت کنند تا به آخر پل برسند. این بازی تا به اینجا آسان به نظر می‌رسد ولی این موضوع جایی حساس می‌شود که بفهمید یکی از آن دو شیشه قرار داده شده در هر بخش شکستنی است و شیشه دیگر مستحکم.

مرحله ششم ،که مرحله پایانی هم هست، یک بازی محلی کره‌ای است که در آن یک مدافع و یک مهاجم حضور دارند. مهاجم باید سعی کند تا به خانه پایانی برسد و مدافع باید از این کار جلوگیری کند. در این بازی هر حرکتی آزاد است و هر بازیکن می‌تواند حریف خود را با ضربات مرگبار از بازی خارج کند.

نظر طرفداران سریال بازی ماهی مرکب

طرفدارن این سریال هر روز بیشتر می‌شوند. اما دلیل این رشد چیست؟ جذابیت نمی‌تواند تنها دلیل این امر باشد. این سریال درس‌های بزرگی از زندگی را به ما می‌آموزد. برای مثال، اعتماد کردن به هر کسی درست نیست، ایثارگری و از خودگذشتن در راه هدف، مراقبت از یکدیگر در شرایط سخت و نکات بسیار زیادی که با دیدن این سریال خواهید فهمید.

نظر منتقدان سریال ماهی مرکب

شاید طرفداران این سریال بیشتر از لحاظ احساسی با این سریال انس گرفته‌ باشند اما منتقدان با چشم و گوش باز پای این سریال نشسته‌اند و نظرات خود را دلایل منطقی بیان کرده‌اند.

اولین ایراد این سریال این است که هوش و توانایی پلیس را زیر سوال می‌برد. به نظر شما منطقی است که هر چند ماه یکبار 500 نفر ناپدید شوند و هیچکس به پلیس شکایت نکند و پلیس پیگیر این ماجرا نشود؟ حتی بعد از اینکه بازیکن 456 خودش به پلیس در مورد این موضوع شکایت کرد، آن‌ها اهمیتی به این موضوع ندادند.

همچنین بخوانید  کامپیوتر گیمینگ بهتر است یا کنسول گیمینگ؟ بررسی دقیق تفاوت ها

که این در دوحالت امکان پذیر است. در حالت اول، ممکن است که پلیس از این موضوع باخبر باشد ولی با گرفتن پول یا حق‌السکوت پیگیر این موضوع نشود. حالت دوم این است که آن‌ها فکر کرده‌اند که سونگ گی هون در حال هذیان گفتن است و به حرف‌های او اهمیت نداده‌اند. بعد از بردن آن همه پول توسط سونگ گی هون، کسی از مقامات دولتی به بازیکن 456 مشکوک نمی‌شود که این همه پول از کجا به حساب تو واریز شده است؟

یا در طول بازی، مامورین به دکتر بازی در ازای کمکی که به آن‌ها می‌کرد، اسم بازی بعدی را می‌گفتند، اما چگونه؟ آن‌ها اسم بازی را داخل یک تخم‌مرغ آب‌پز قرار می‌دادند و به دکتر می‌رساندند. چگونه می‌شود بدون اینکه یک تخم‌مرغ را شکست درون آن یک برگه قرار داد؟

ایراد دیگر این سریال در بازی طناب‌کشی اتفاق می‌افتد. اگر این سریال را تا آخر مشاهد کرده باشید، می‌فهمید که این بازیکن 001 رییس و همه کاره این برنامه بوده است که برای تفریح بیشتر خودش هم وارد بازی شده بود. اما اگر گروه شکست می‌خورد، رییس هم کشته می‌شد؟ سر تیم آن‌ها بازیکن 456 بود و آن‌ها در حال شکست خوردن بودند.

آیا نمی‌توان گفت که شاید از خارج بازی، از طرف مامورین بازی، امدادی به آن‌ها رسیده است تا بتوانند رییس خود را زنده نگه دارند؟ که اگر اینگونه باشد، اصل بازی که برابری و انصاف بود، نقض می‌شود.

همانطور که می‌دانید یک افسر پلیس به صورت مخفیانه وارد محل برگزای بازی‌ها می‌شود. اما نکته جالب درمورد او، تلفن همراهش است که انگار شارژ باطری‌اش نامحدود است. او حدود 5 یا 6 روز در آن جزیره به صورت مخفیانه حاضر بود و در تمام این 6 روز باطری تلفنش تمام نشد.

نکته دیگر زیر سوال بردن شعور و شخصیت طبقه پایین هر جامعه است. منتقدان می‌گویند که این سریال این پیام را می‌رساند که طبقه ضعیف جامعه برای طبقه مرفه جامعه یک بازیچه است و آن‌ها حاضرند برای به دست آوردن پول هر کاری بکنند. البته این نکته در خود سریال در قسمت 9 نیز بیان شد که افراد را تشبیه به اسب می‌کرد که با تقلای خودشان باعث سرگرمی ثروتمندان می‌شوند.

همچنین بخوانید  «مادر» آرونوفسکی؛ یک خوانش روانکاوانه

اتفاقات جالب بعد از پخش سریال

این سریال، که تا الان فقط یک فصل از آن منتشر شده است، سر و صدای زیادی به پا کرده است که نشان می‌دهد این سریال چقدر جذاب است. سریال بازی مرکب توانسته دید تمام جهان را نسبت به صنعت فیلم‌سازی کره جنوبی عوض کند و خیلی‌ها را عاشق سینمای کره کند.

پی‌نوشت: نا گفته نماند که ما ایرانی‌‌ها خیلی وقت است که طرفدار صنعت فیلم‌سازی کره هستیم البته به اجبار. چون چیز دیگری در تلویزیون به نمایش در نمی‌آمد و ما مجبور بودیم برای سپری کردن وقت به تماشای چندباره سریال جومونگ بنشینیم.  

شرکت نت فیلیکس که امتیاز این سریال را خریده بود، از زمان اکران این فیلم تا به الان سود 900 میلیون دلاری داشته است. هو یون جونگ یا همان کانگ سه بیوک، به دلیل بازی فوق‌العاده خود در این سریال رشد 16 میلیونی دنبال‌کنندگان در اینستاگرام را تجربه کرد.

شرکت ونس که وظیفه تهیه کفش‌های بازیگران این سریال را بر عهده داشت، اعلام کرده است که فروش کفش‌هایشان چند برابر شده است. نکته جالب و عجیب این است که بسیاری درخواست کرده‌اند که این بازی به صورت عملی اجرا شود. یعنی حتی کشتن هم در این بازی به صورت واقعی انجام شود.

کشور قطر که میزبان جام جهانی 2022 نیز هست، اعلام کرده است که به زودی قرار است این بازی در این کشور به انجام برسد اما این بازی فقط جنبه طنز دارد و کشتاری درکار نیست.جالب است بدانید که کارگردان این سریال سناریو و فیلم‌نامه این سریال را 8 سال پیش نوشته بود اما هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به همکاری نمی‌شد تا اینکه نت فیلیکس برای سرمایه‌گذاری روی این فیلم پا به میدان گذاشت.

نظر شما در مورد این سریال چیست؟

حسن اسدی
حسن اسدی

من حسنم، 20 سالمه و دانشجوی جامعه شناسی هستم(البته فعلاً، شاید تا یکی دوماه دیگه اخراج بشم.) نکته دیگه ای هم نیست دیگه، خدافظ.

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

2 Comments

  1. Hosein Hooshmand
    0
    0

    عالی بود این سریال.

    Reply
  2. سیدامیر
    0
    0

    به نظر من سریال حاوی نکات آموزنده ای بود که خیلی رک و شفاف بیان میکرد در کل سریال خوبی بود ولی شدت استقبال از آن شاید به تبلیغات و کنجکاوی بقیه نسبت به تبلیغات برمیگردد

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط