Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ شپش سر چگونه به وجود می آید؟نحوه درمان شپش سر

شپش سر چگونه به وجود می آید؟نحوه درمان شپش سر

by | 10 اسفند 1401 | سلامت عمومی | 0 comments

شپش‌های موجود در موی سر موجوداتی بسیار آزار دهنده هستند، ولی با همه این تفاسیر موجودات خطرناکی نیستند و باعث ایجاد بیماری نمی‌شود. مبتلا شدن افراد به شپش سر به این معنا نیست که افراد بهداشت فردی را رعایت نمی‌کنند و یا در محیط آلوده زندگی می‌کنند. در واقع شپش سر عفونت باکتریایی یا ویروسی را نمی‌تواند با خود انتقال دهد. از آن جایی که این بیماری بیشتر پسران را در بر می‌گیرد، بهتر است آن‌ها برای پیشگیری از از دست دادن مدل موهای پسرانه جذاب خود ادامه این مطلب که به نحوه درمان شپش سر می‌پردازد را با دقت دنبال کنند.

شپش موی سر چیست

شپش سر

شپش‌های موجود در موی سر، یکسری حشرات کوچک هستند که بدون بال هستندو در میان موهای انسان‌ها زندگی می‌کنند و از طریق خون کف سر تغذیه می‌کنند. شپش‌هایی که در موی سر وجود دارد، مشکلات شایعی هستتد که در میان موهای انسان‌ها علی‌ الخصوص کودکان به‌ راحتی زندگی می‌کنند و می‌توانند از یک فرد به فرد دیگر منتقل شوند. رنگ شپش به حالت قهوه‌ای است که در برخی مواقع متمایل به زرد و یا خاکستری است. اندازه آن‌ها تقریباً به اندازه‌ دانه‌هایی است که بر روی توت فرنگی وجود دارد. شپش‌ها ماده‌های چسبنده تولید می‌کند که باعث می‌شود تخم شپش به ریشه مو بچسبد. در بسیاری مواقع برای این که بتوان از شر این حشرات کوچک خلاص شد، دردسرهای فراوانی به‌ همراه انسان‌ها خواهد بود. نیش شپش می‌تواند باعث شود که کف سر دچار خارش شود و یا زخم‌هایی در کف سر ایجاد شود که ممکن است باعث ایجاد عفونت شود.

علائم و نشانه‌های تشخیص شپش سر

یک سری نشانه‌ها و علائم وجود دارد که نشان‌دهنده مبتلا شدن افراد به شپش سر می‌باشد. که عبارت است از:

  • خارش: یکی از بارزترین نشانه‌هایی که نشان می‌دهد افراد به شپش سر مبتلا شده‌اند خارش در قسمت کف سر، گردن و اطراف گوش می‌باشد‌. در صورتی‌که برای اولین‌ بار است که به این آلودگی مبتلا می‌شوید، ممکن است تا حدود شش هفته بعد از آلودگی، خارش را در روی سر خود احساس نکنید.
  • وجود حشرات ریز بر روی کف سر: شپش‌ها موجودات بسیار ریزی هستند، به‌ نحوی که با چشم غیر هم سطح، هم می‌توان آن‌ را مشاهده کرد. این موجودات از نور بسیار گریزان هستند و بسیار سریع حرکت می‌کنند. به‌ نحوی که تشخیص آن بسیار دشوار می‌باشد.
  • وجود تخم‌های حشره در ریشه مو: تخم‌هایی که این حشره به‌ جا می‌گذارد، بر ریشه مو می‌چسبند. چون این تخم‌ها بسیار ریز هستند تشخیص دادن آن بسیار سخت می‌باشد. می‌توان این تخم‌ها را در قسمت اطراف گوش، خط مو در قسمت گردن به‌ راحتی مشاهده کرد. تخم‌های خالی آسان‌تر از خود شپش‌ها تشخیص داده می‌شود، چون این تخم‌ها کم‌رنگ می‌باشد.
  • خراشیدگی: شپش‌های موجود در پوست سر وقتی که اقدام به خوردن خون سر می‌کند، نیش حشرات موجود باعث خراشیدگی سر می‌شود، که باعث ایجاد خارش در سر می‌شود.
همچنین بخوانید  مراقبت های قبل و بعد از هایفوتراپی
درمان شپش سر با دارو

انواع شپش

در حالت کلی این شپش‌ها به سه دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. شپش سر
  2. شپش تن
  3. شپش عانه

شپش تن و شپش سر از لحاظ شکل ظاهری، بسیار شبیه به‌ هم می‌باشند، ولی با تفاوت بسیار ریز. به‌ نحوی که این شپش‌های تن کوچک‌تر و شفاف‌تر از شپش سر هستند. رنگ این نوع شپش‌ها مایل به خاکستری می‌باشد و بدن آن‌ها کشیده بدون بال می‌باشد. در حالت کلی شپش‌ها شش پای مفصلی دارند. هر پا به یک زائده چنگلک مانند ختم می‌شود. شپش عانه کاملاً متفاوت از شپش سر و بدن می‌باشد به‌ نحوی که پهن‌تر، کوتاه‌تر و تیره‌تر از سایر شپش‌ها می‌باشد. با توجه به این‌که شپش در طول مدت، چند بار اقدام به خوردن خون کف سر می‌کند، پروتئین‌هایی که در اثر بزاق شپش حاصل می‌شوند، به‌ طور مکرر به بدن فرد تزریق می‌شود. بنابراین علاوه‌ بر این‌که خون فرد در اثر گزش شپش‌ها مکیده می‌شود، باعث ایجاد خارش می‌شود؛ که ممکن است سبب حساسیت، بی‌خوابی، سلب آسایش و عارضه‌های پوستی شود. بهتر است قبل از حاد شدن شرایط نسبت به درمان شپش سر اقدام گردد.

همچنین بخوانید  همه چیز درباره فشار خون بالا در دوران بارداری

طول عمر شپش سر

سیر زندگی‌ شپش‌ها در سه مرحله می‌باشد که عبارت است از:

  • تخم: ممکن است تخم‌ها به‌ صورت متعدد و منفرد باشند. از طریق یک ماده چسبنده به موها و لباس‌ها تزریق می‌شود. هر شپش ماده در مدت ۴ تا ۹ روز حدود سی صد تخم می‌ریزد. تخم‌ها در شرایط دمایی مناسب در طول مدت دو تا سه روز باز خواهند شد. از این‌رو درمان شپش سر برای افرادی که در مناطق گرمسیر هستند سخت می‌باشد.
  • لارو یا نمف: بعد از آن‌که تخم‌ها آزاد شدند و سه بار پوست‌ اندازی کردند، به شپش بالغ تبدیل می‌شوند. حدود ۱۰ الی ۱۵ روز زمان لازم است که تخم شوند. قبل‌ از آن‌که تبدیل به شپش بالغ شوند بهتر است که نسبت‌ به درمان شپش سر اقدام کرد.
  • شپش بالغ: پس‌ از آن‌که شپش به انگل بالغ تبدیل شد، برای تبدیل شدن تخم‌ها به شپش بالغ حدود دو تا سه هفته زمان لازم می‌باشد. بنابراین طول عمر شپش‌ها حدود سی تا پنجاه روز می‌باشد. بنابراین برای این‌که شپش‌ها سیر تکاملی کاملی را سپری کنند، بهتر است نسبت‌ به درمان شپش سر کارهای لازم انجام گیرد.

درمان شپش سر بدون مراجعه به پزشک

شانه مرطوب برای درمان شپش سر

اگر قصد نداشته باشید که برای درمان شپش سر، از داروهای موضعی استفاده کنید، می‌توان به‌ جای آن از درمان‌های خانگی برای درمان شپش سر استفاده کرد‌. البته باید توجه کرد که این روش‌های درمانی، زمانی اثربخش خواهد بود که در مرحله بالینی باشد. از بین بردن تخم‌های شپش سر از طریق شانه زدن موها و یا شامپوهای ضد شپش بسیار مفید می‌باشد. اما باید توجه کرد که یک روش زمان‌بر می‌باشد، و زمانی مؤثر خواهد بود که در مراحل ابتدایی شپش سر باشد. چند مورد از روش‌های درمان شپش سر به روش خانگی عبارت است از:

  • شانه زدن موها به‌ صورت مرطوب
  • استفاده از روغن‌های طبیعی
  • استفاده کردن از محصولات خانگی، به‌ عنوان خفه‌ کننده شپش‌ها مثل روغن زیتون، کره، سس مایونز
  • استفاده از آب پیاز برای درمان شپش سر
  • استفاده از سیر
  • درمان شپش سر از طریق روغن‌های مختلف مثل روغن درخت چای
  • استفاده از سرکه
همچنین بخوانید  چگونه چروک صورت را از بین ببریم؟
مراجعه به دکتر برای درمان شپش سر

بهترین داروها برای درمان شپش سر

اگر قصد داشتید که به صورت خانگی به معالجه شپش سر بپردازید، بهتر است با انواع دیگری از محصولات پزشکی هم آشنا باشید. البته قبل از معرفی این محصولات بهتر است این نکته را در ذهن خود ثبت کنید که بخش بعدی صرفاً جنبه معرفی دارد و جهت بالا بردن آگاهی شماست. در صورت لزوم استفاده از این داروها، حتماً باید با یک پزشک متخصص صحبت کنید تا دچار عوارض جانبی دردسرزا نشوید.

نام شامپومواد شامپوقدرت محصول در از بین بردن شپش سرحجم متناسب با مو
سرم مو LS پریمایزوپروپیل استات
دایمتیکون
قویمناسب برای تمام موها
لایس فری سریتا
Lice Free Cerita
پیرتروم
پیپرونیل بوتوکساید
آلوئه ورا
روغن اسطوخودوس
قویمناسب برای تمام موها
لوسیون لایس فری سریتاپیرتروم
سنبل هندی
روغن برگ درخت چای
روغن اسطوخودوس
قویمناسب برای تمام موها
شامپو پرمترینپرمترینمتوسطمناسب برای تمام موها
شامپو لیندانلیندانمتوسطمناسب برای تمام موها

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم موثرترین روش درمان شپش سر را برای شما عزیزان بازگو کنیم. به این نکته توجه داشته باشید که در مسائل پزشکی اینترنت فقط یک منبع آگاهی‌دهنده است و نه چیز دیگر. شرایط بیماری هر فردی با دیگری متفاوت است و برای درک این تفاوت، حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط