Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ تکنولوژی @ اصناف و صنایع @ شیر پنوماتیک چیست؟

شیر پنوماتیک چیست؟

by | 7 دی 1401 | اصناف و صنایع | 0 comments

اصطلاح “شیر پنوماتیک” معمولاً دارای دو مفهوم و توضیح است که هر کدام نیاز به توضیح جداگانه دارد. در مفهوم  اول، شیر پنوماتیک یک مکانیزم ساده است که برای تعدیل یا کنترل جریان هوا (یا گاز دیگر) در یک سیستم پنوماتیک استفاده می‌شود. آنها با کنترل هوا یا گاز در منبع، تنظیم عبور آن به لوله‌ها، لوله‌ها یا دستگاه‌ها در یک سیستم پنوماتیک اتوماتیک کار می‌کنند.

عملکرد شیر پنوماتیک

عنصر محرکی که باعث باز و بسته شدن یک شیر پنوماتیک می‌شود ممکن است به  هر یک از روش‌ها به صورت الکتریکی از طریق یک موتور برقی یا محرک موتوری، دستی، مکانیکی یا پنوماتیکی انجام شود.

اصل مهمی که در این مثال مورد توجه است اهمیت هوا یا گاز تحت فشار است که با این سیستم  مدیریت می‌شود و از درگاه شیر در سیستم‌های پنوماتیک عبور می‌کند.

در مفهوم دیگر، هوا به عنوان ابزار اصلی کنترل دریچه استفاده می‌شود، اما سیالی که از درگاه‌های دریچه عبور می‌کند چیزی غیر از هوا، شاید آب، روغن یا مایعات دیگر است.

همچنین بخوانید  درب اتوماتیک و آشنایی با انواع آن

نحوه عملکرد، شیر پنوماتیک برای ارائه کنترل جریان در یک شیر عمل می‌کند، اما سیال موجود در خطوط هوا نیست. هوا به عنوان سیال کنترل عمل می‌کند، جریانی در یک محرک پنوماتیکی برای باز کردن، بستن یا تعدیل جریان. به طور خلاصه، در زمینه اول، هوا در حال کنترل است اما ممکن است مکانیسم کنترل دریچه را انجام دهد یا نداشته باشد.

انواع شیرهای پنوماتیکی

شیرهای پنوماتیکی دارای دسته بندی‌های مختلفی هستند. پارامترهایی مانند تعداد پورت‌ها، موقعیت سوئیچینگ‌ها  در انواع شیرهای پنوماتیک موثر هستند:

  • دو طرفه
  •  سه طرفه
  •  چهار طرفه

برای تعریف این پیکربندی‌ها از یک سیستم شماره ‌گذاری استاندارد استفاده می‌شود، این سیستم شامل دو عدد است  که با یک اسلش (/) از هم جدا می‌شود. عدد اول شماره پورت در شیرپنوماتیک است و عدد دوم تعداد موقعیت‌های سوئیچینگ را برای ما نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید  همه چیز درباره تهیه نقشه شمیم

به عنوان مثال:

شیر پنوماتیک 2/2 طرفه نوعی شیرپنوماتیک است که دارای دو پورت و دو سوئیچینگ است. و یک شیر پنوماتیک  3/2 طرفه که دارای سه پورت و دارای دو موقعیت سوئیچینگ است.

برای این گزینه‌ها، موضوع حالت فعال و غیرفعال نیز وجود دارد. یک شیر 2/2 طرفه را می‌توان در حالت بسته و حالت باز تهیه کرد. حالت بسته به این معنی است که دریچه فعال نشده و بسته است و دریچه بسته نمی‌تواند جریان هوا را از بین پورت‌ها عبور دهد. برای باز کردن دریچه، نیاز به عمل فعال سازی است.

شیر های سه طرفه

یک شیر باز بر عکس شیر بسته عمل می‌کند و بدون انجام عمل فعال سازی، شیر پنوماتیک اجازه جریان هوا را می‌دهد و برای بسته شدن دریچه باید فعال سازی انجام شود.

نحوه عملکرد شیرهای سه طرفه به این صورت است که یک پورت به طور مرتب باز است. در چنین مواردی،درحالت استراحت ، دریچه جریان هوا را مسدود می کند، بنابراین هوا در جریان نیست مگر اینکه دستگاه روشن باشد. به عنوان مثال، یک شیر سه حالته پنج پورت دارای پورت 1 به عنوان ورودی فشار، پورت های 3 و 5 به عنوان درگاه‌های کاری و درگاه 2 و درگاه 4 که  به عنوان درگاه های  اگزوز شناخته می‌شوند.

همچنین بخوانید  انواع مکمل های بنزین

از چیدمان‌هایی که به طور معمول برای شیرهای پنوماتیک کاربرد دارد می‌توان به چیدمان 5/3، 5/2، 4/2، 3/2 و 2/2 در دریچه های پنوماتیک اشاره کرد. در شیرهای پنوماتیک دارای افست فنری، هنگامی که تحریک از بین می‌رود، دریچه به حالت شروع فعالیت باز می‌گردد. در شیرهای بسته شده، سوپاپ در آخرین موقعیت فعال باقی می‌ماند تا زمانی که دوباره توسط اپراتور تعویض شود.

ak79

ak79

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط