Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگرمی
سلامت
سلامت عمومی
طراحی وبسایت
گردشگری
مارکتینگ
محیط زیست
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
خانه @ سلامت @ روان‌شناسی @ 6 تمرین برای عملگرایی و عملگرا بودن

6 تمرین برای عملگرایی و عملگرا بودن

by | 12 بهمن 1399 | روان‌شناسی | 0 comments

جمله “از شنبه شروع می‌کنم” شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟ یا مثلا از فردا، از اول ماه!

زمانی که حجم زیادی کار دارید، انجام دادن آن‌ها را دائما عقب می‌اندازید و در اکثر مواقع اصلا آن‌ها را انجام نمی‌دهید.

برای مثال افرادی که اضافه وزن و یا کمبود وزن دارند دقیقا می‌دانند که باید روتین و یا رژیم غذایی خود را تغییر دهند و ورزش کنند، اما باز هم دنبال راهی جدید هستند. یا افرادی که قصد شروع یک کار جدید را دارند و می‌دانند باید چه کنند. ولی باز برای خود سوالات جدید ایجاد می‌کنند و آنقدر اتلاف وقت می‌کنند تا شورو شوقشان برای شروع از بین برود.

آنها به جای تکیه کردن به دانش و توانایی های خود با سوالات عجیب و پیچیده وقت‌شان را تلف می‌کنند.

ابتدا باید مشکل خود را قبول کنیم تا بتوانیم برای آن راه حلی پیدا کنیم. تمام ما انسان ها طبق عادت هایمان عمل می‌کنیم پس اگر عادت کرده ایم که کاری را نصفه رها کنیم، این فکر در ذهن ما شکل می‌گیرد که ما بی اراده هستیم و نمی‌توانیم کاری را تمام کنیم. اما اگر کارهای‌مان را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کنیم این باور در ما شکل می‌گیرد که ما عملگرا هستیم.

عملگرایی مهم ترین ویژگی ای است که در این شرایط می‌تواند به ما کمک کند. اگر شما هم مشکل عملگرا نبودن دارید با کمی تمرین می‌توانید به خودتان کمک کنید.

6 تمرین برای عملگرایی

1. بنویسید

شما برای شروع ابتدا باید بدانید دقیقا چه می‌خواهید. به همین خاطر توصیه من به شما این است که روی کاغذ فکر کنید.

1.هرچیزی که از خانه  فکر شما عبور می‌کند و شما فکر می‌کنید که انجام آن  برای شما از واجبات است به روی کاغذ بیاورید.

همچنین بخوانید  ابعاد فراگیری زبان دوم - بخش اول

2. آنهارا ب صورت هدف هایی سالانه، ماهانه، هفتگی، و در آخر اهداف ماهانه و هفتگی را در روزهایتان تقسیم کنید.

3. بهترین کار این است که برای آنها زمان شروع و پایان مشخص کنید و خود را مقید کنید که تا فرا رسیدن زمان پایان آن کار را به اتمام برسانید.

4. کار هایی که تاثیر بیشتری در روند کار شما دارند مشخص کنید که ابتدا آنهارا انجام دهید.

5. لیستی که تهیه کرده اید برای بار آخر چک کنید و آن را سازماندهی کنید و به آن نظم دهید.  

شما می‌توانید هر شب برنامه روز بعد خود را یادداشت کنید. این کار ذهن شمارا برای روز بعد آماده می‎‌کند و به ذهن شما برای شروع روز جهت می‌دهد.

سعی کنید برنامه ای نزدیک به ذهن و با توجه به توانایی های خود بنویسید. نوشتن باعث خالی شدن ذهن شما و آرامش بیشتر آن می‌شود.

توجه داشته باشید استمرار باعث رسیدن شما به قله می‌شود.

2.انجام کار ها به صورت تک به تک یا باهم؟  

سعی کنید ابتدا خودتان را بشناسید.

بعضی از افراد باید فقط برروی یک کار تمرکز کنند و کار هارا یکی پس از دیگری پیش ببرند، برخی هم یک کار را در یک تایم مشخص انجام می‌دهند بعد از استراحتی کوتاه شروع به انجام کار دیگری می‌کنند.

اما در هر صورت ابتدا کاری که دارای اهمیت بیشتری است و یا کاری که انجام آن برای شما سخت تر از بقیه کار ها است انجام دهید.

3. نوشتن ویژن برد

شما می‌توانید با نوشتن این‌که شما می‌خواهید برای 10 سال دیگر چه کسی باشید. کجا زندگی کنید. وضعیت سلامت و فیزیکی شما چگونه باشد و نوشتن جزئیات زندگی ای که دوست دارید در 10 سال دیگر داشته باشید برای خود ویژن برد آماده کنید.

این کاررا به مدت 90 روز انجام دهید.

ممکن است در این 90 روز ویژن برد شما تغییر کند، بسیار خوب است. این به این معنی است که شما تغییر کرده اید.

همچنین بخوانید  آشنایی با متخصصان سلامت روان

در کنار نوشتن ویژن برد هرروز یک کار که باعث می‌شود به نوشته های‌تان نزدیک تر شوید انجام دهید.

برای مثال شما می‌خواهید 10 سال دیگر در کشور آمریکا زندگی کنید. اولین کاری که برای رسیدن به این خواسته خود باید انجام دهید یادگیری زبان انگلیسی می‌باشد، حتی یادگیری روزی 5 کلمه. این کار را به صورت مداوم 90 روز انجام دهید. بعد از 90 روز شما به یک آدم عملگرا تبدیل شده اید که هرکاری تصمیم بگیرد انجام دهد تا انتها انجام خواهد داد.

سعی کنید کار هارا برای خودتان به سرگرمی تبدیل کنید و از آنها برای خود غول نسازید. کار های مهم را الویت بندی کنید و اهداف و مقصدتان را روشن سازید.

4. تمرین 3 ثانیه

شاید این تمرین به نظرتان خیلی پیش پا افتاده باشد. اما یکی از بهترین تمرین ها برای عملگرایی می‌باشد.

ما انسان ها  اکثر مواقع وقتی تصمیم به انجام کاری داریم با مقاومت ذهن‌مان روبرو می‌شویم. صدایی مانند الان انجام نده، زمان داری، بعدا.

در این زمان شروع کنید از 1 تا 3 بشمارید. و بعد سریعا کاری که قصد انجامش را داشتید شروع کنید. به صدای ذهنتان گوش ندهید . اگر فقط 10 دقیقه ادامه دهید ذهن‌تان گرم می‌شود و دیگر نمی‌توانید از کار دست بکشید.

5. قانون 20.80

شما اگر 10 کار داشته باشید، 2 کار ارزشمندتر و مهم‌تر از 8 کار دیگر است.

جالب است بدانید اکثر مردم خود را درگیر 80 درصد کاری که اهمیت زیادی ندارد می‌کنند. در صورتی که ممکن است این 2 کار مدت زمان کمتری ببرد اما اهمیت بسیار بیشتری داشته باشد و انجام آن دو به معنای پیمودن نصف بیشتری از مسیر باشد.  

سعی کنید در مقابل وسوسه انجام کار های کوچک مقاومت کنید و ابتدا 20 درصد اصلی برنامه خود را پیش ببرید.

6. روش ABCDE

یکی دیگر از راه های انجام آسان‌تر کارها روشABCDE می‌باشد.

A. کارهای بسیار مهم

B. کارهای مهم اما انجام ندادن آن‌ها پیامد شدیدی ندارد.

همچنین بخوانید  تفاوت استرس و اضطراب در چیست؟ و راه های مقابله با هر یک از آن‌ها

C. انجام آن‌ها خوب است اما انجام ندادن یا دادن آن اهمیتی ندارد.

D. می‌توانید آن کارها را به افراد دیگری بسپارید.

E. می‌توانید آن‌ها را حذف کنید.

برای مثال شما 3 کار مهم در قسمت A دارید. می‌توانید به صورت A1.A2.A3  آن‌ها را یادداشت کنید.

جمع بندی

برای نوشتن سعی کنید بلند مدت فکر کنید اما تصمیم‌های کوتاه مدت بگیرید و قدم به قدم به سمت خواسته خود حرکت کنید.

حتی اگر لازم بود سانت به سانت حرکت کنید. بدانید که تناسب اندام با کم خوردن و بیشتر ورزش کردن روز به روز و ماه به ماه بوجود می‌آید.

سعی کنید مواردی که مانع حرکت شما می‌شود با پرسیدن سوال چه چیزی مانع حرکت من می‌شود؟ و یا چرا انجامش نمی‌دهم پیدا کنید و آنها را از سر راه خود بردارید.

وقتی جواب چیزی را در مورد خودتان نمی‌دانید سوال پرسیدن از خودتان بهترین راه حل است.

به خودتان فشار بیاورید و از زیر مسئولیتی که برای خودتان مشخص کرده‌اید شانه خالی نکنید.

شما حتی می‌توانید خودتان را تشویق کنید. برای خودتان هدیه‌ای در نظر بگیرید. با خودتان مثبت صحبت کنید.

انجام 1 ماه درست رژیم مساوی است با 1 روز استراحت غذایی.  

پس انداز 5 میلیون تومان مساوی است با مهمان کردن خودتان در رستوران مورد علاقه‌تان.

فراموش نکنید آرام پیش رفتن بهتر از هرگز شروع نکردن است. هرکاری را 21 روز به صورت مداوم انجام دهید تا به عادت تبدیل شود.

همچنین به شما خواندن کتاب “قورباغه ات را قورت بده” را پیشنهاد می‌کنم که برایان تریسی بسیار ساده و روان توصیه‌های عملی بسیاری کرده است که به شما کمک می‌کند از تنبلی دوری کنید و در زمان کمتر کارهای بیشتری انجام دهید.

در آخر مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که شروع کنید و استمرار داشته باشید. به نتیجه فکر کنید.

فاطمه آگاهی
فاطمه آگاهی

فاطمه آگاهی هستم. علاقه‌مند به نوشتن در مورد هر موضوعی که راجع‌به آن اطلاعات کافی دارم.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط