مارکتینگ پلن یا برنامه بازاریابی یک سند عملیاتی است که یک استراتژی تبلیغاتی را ترسیم میکند که یک سازمان برای تولید سرنخ و رسیدن به بازار هدف خود اجرا میکند. یک برنامه بازاریابی بخش مهمی از یک بیزینس پلن است که جزئیات دسترسیها و کمپینهای روابط عمومی ای را که در یک دوره باید انجام شوند را روشن میکند و جزییات اثراتی که این کمپینها بر روی روند بیزینس شما میگذارند را نیز به دقت بررسی میکند. کارکردها و اجزای یک مارکتینگ پلن شامل موارد زیر است:
- تحقیقات بازار برای حمایت از تصمیمات قیمت گذاری و ورودیهای جدید بازار
- پیامهای سفارشی که مناطق جمعیتی و جغرافیایی خاصی را هدف قرار میدهد
- انتخاب پلتفرم برای ارتقای محصول و خدمات: دیجیتال، رادیو، اینترنت، مجلات تجاری و ترکیبی از این پلتفرمها برای هر کمپین
- معیارهایی که نتایج تلاشهای بازاریابی و جدول زمانی گزارش آنها را اندازهگیری میکند.
- یک برنامه بازاریابی بر اساس استراتژی بازاریابی کلی یک شرکت است.
فهرست
نکات کلیدی
مارکتینگ پلن، استراتژیای را که یک شرکت برای بازاریابی محصولات خود به مشتریان استفاده میکند، به تفصیل شرح میدهد.
این طرح بازار هدف، ارزش پیشنهادی نام تجاری یا محصول (بر طبق بوم مدل کسب و کار)، کمپینهایی که قرار است راه اندازی شود و معیارهایی که برای ارزیابی اثربخشی ابتکارات بازاریابی استفاده میشود را مشخص میکند.
مارکتینگ پلن باید بر اساس یافتههای معیارهایی که نشان میدهند کدام تلاشها تأثیر دارند و کدامها تأثیر ندارند، بهطور مداوم تنظیم شود.
بازاریابی دیجیتال نتایج را تقریباً در لحظه نشان میدهد، در حالی که در تبلیغات تلویزیونی برای اینکه ببینیم نفوذ شما در چه حد تاثیرگذار بوده است، نیاز به زمان بیشتری دارید.
طرح بازاریابی بخشی از یک بیزینس پلن است که تمام جنبههای مهم یک کسب و کار مانند اهداف، ارزشها، ماموریت کسبوکار، بودجه و استراتژیهای آن را توصیف میکند.
درک بهتر مارکتینگ پلن
اصطلاحات مارکتینگ پلن و استراتژی مارکتینگ اغلب به جای یکدیگر استفاده میشوند زیرا یک برنامه بازاریابی بر اساس یک چارچوب استراتژیک فراگیر توسعه مییابد. در برخی موارد، استراتژی و برنامه ممکن است در یک سند گنجانده شود، به ویژه برای شرکتهای کوچکتر که ممکن است تنها یک یا دو کمپین بزرگ را در یک سال اجرا کنند. این طرح، فعالیتهای بازاریابی را به صورت ماهانه، سه ماهه یا سالانه مشخص میکند در حالی که استراتژی بازاریابی ارزش پیشنهادی کلی را مشخص میکند.
انواع برنامه های بازاریابی
انواع مختلفی از برنامههای بازاریابی مختلف وجود دارد که متناسب با مشاغل مختلف و نیازهای تجاری مختلف است.
- راه اندازی محصول جدید: این یک برنامه بازاریابی است که نشان میدهد محصول جدید چگونه وارد بازار میشود، مخاطب هدف آن چه کسانی هستند و به چه روشی تبلیغات باید انجام شود.
- رسانههای اجتماعی: یک مارکتینگ پلن رسانههای اجتماعی بر استراتژیهای تبلیغاتی در پلتفرمهای مختلف رسانههای اجتماعی و نحوه تعامل با کاربران در این پلتفرمها تمرکز دارد.
- مبتنی بر زمان: برنامههای بازاریابی مبتنی بر زمان، مانند برنامههایی که به صورت فصلی یا سالانه اجرا میشوند، بر زمان مشخصی از سال، شرایط فعلی کسبوکار و بهترین استراتژیها در آن دورهی زمانی تمرکز دارند.
چگونه یک مارکتینگ پلن خوب بنویسیم
ماموریت و ارزش پیشنهادی
یک برنامه بازاریابی ارزش پیشنهادی یک کسبوکار را در نظر میگیرد. ارزش پیشنهادی وعده کلی ارزشی است که باید به مشتری تحویل داده شود و بیانیهای است که در جلو و مرکز وبسایت شرکت یا هر ماده برندسازی ظاهر میشود.
ارزش پیشنهادی باید بیان کند که چگونه یک محصول یا برند مشکل مشتری را حل میکند، مزایای رقابتی آن محصول یا برند چیست و چرا مشتری باید از این شرکت خرید کند نه شرکت دیگری. مارکتینگ پلن بر اساس این ارزش پیشنهادی به مشتری طراحی میشود.
KPI ها را تنظیم کنید
ایجاد شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) به شما این امکان را میدهد که موفقیت طرح بازاریابی خود را در رابطه با ارزش پیشنهادی شرکت خود اندازه گیری کنید. به عنوان مثال، اگر هدف شما تعامل با جمعیتی خاص در یک منطقه خاص است، میتوانید بازدیدهای رسانه های اجتماعی و وب سایت را دنبال کنید.
بازار هدف خود را شناسایی کنید
طرح بازاریابی بازار هدف یک محصول یا برند را مشخص میکند. تحقیقات بازار اغلب مبنای تصمیمات بازار هدف و کانال بازاریابی است. به عنوان مثال، اینکه آیا شرکت در رادیو، در رسانههای اجتماعی، از طریق تبلیغات آنلاین یا در تلویزیون تبلیغ میکند.
دانستن اینکه میخواهید به چه کسی بفروشید و چرا؟ یکی از اجزای بسیار مهم هر بیزینس پلنی است. این به شما اجازه میدهد تا کسب و کار خود را متمرکز کنید و موفقیت آن را اندازه گیری کنید. جمعیتشناسیهای مختلف سلیقهها و نیازهای متفاوتی دارند، دانستن اینکه بازار هدف شما چیست، به شما کمک میکند برای جلب نظر آن جامعه هدف تلاش کنید.
استراتژی و اجرا
مارکتینگ پلن باید بر اساس منطق برای این موارد تصمیم گیری کند. این طرح باید بر ایجاد، زمانبندی، و قرار دادن کمپینهای خاص متمرکز باشد و شامل معیارهایی باشد که نتایج تلاشهای بازاریابی را اندازهگیری میکند. مثلاً در رادیو تبلیغ می کنید یا در شبکههای اجتماعی؟ اگر تبلیغات در رادیو یا تلویزیون باشد چه ساعتی پخش میشود؟
بودجه خود را تنظیم کنید
ایجاد مارکتینگ پلن هزینه دارد. دانستن بودجه خود برای یک برنامه بازاریابی به شما این امکان را میدهد که یک برنامه مناسب در آن زمینه ایجاد کنید، به آن پایبند باشید و از هزینههای اضافی جلوگیری کنید. همچنین به شما کمک میکند تا به بخشهای مختلف برنامه بازاریابی خود اختصاص دهید.
برنامه خود را تنظیم کنید
یک طرح بازاریابی را میتوان در هر نقطه بر اساس نتایج حاصل از معیارها تنظیم کرد. به عنوان مثال، اگر تبلیغات دیجیتال بهتر از حد انتظار عمل کنند، می توان بودجه یک کمپین را برای تأمین بودجه یک پلتفرم با عملکرد بالاتر تنظیم کرد یا شرکت میتواند بودجه جدیدی را آغاز کند. چالش پیش روی رهبران بازاریابی این است که اطمینان حاصل کنند که هر پلتفرم زمان کافی برای نشان دادن نتایج دارد.
بدون معیارهای صحیح برای ارزیابی تأثیر تلاشهای تبلیغاتی و بازاریابی، یک سازمان نمیداند کدام کمپینها را تکرار کند و کدام کمپینها را کنار بگذارد. حفظ ابتکارات ناکارآمد هزینههای بازاریابی را به طور غیر ضروری افزایش میدهد.
بازاریابی دیجیتال نتایج را تقریباً در هر لحظه نشان میدهد، در حالی که تبلیغات تلویزیونی برای تحقق هر سطحی از نفوذ در بازار نیاز به زمان بیشتری دارند.
مارکتینگ پلن در مقابل بیزینس پلن
یک بیزینس پلن به جزئیات نحوه عملکرد و عملکرد یک کسبوکار بصورت کلی میپردازد. بیزینس پلن یک نقشه راه برای یک کسبوکار است. این شامل اهداف، ماموریتها، ارزشها، مالی و استراتژیهایی است که کسبوکار در عملیات روزمره و دستیابی به اهداف خود از آنها استفاده میکند.
یک بیزینس پلن شامل یک خلاصه اجرایی، محصولات و خدمات فروخته شده، تجزیه و تحلیل بازاریابی، استراتژی بازاریابی، برنامه ریزی مالی و بودجه خواهد بود که فقط چند مورد را در اینجا نام بردیم.
همانطور که گفته شد، یک بیزینس پلن شامل یک مارکتینگ پلن است که بر ایجاد یک استراتژی بازاریابی در مورد چگونگی آگاهی مردم از محصول یا خدمات شرکت، نحوه دستیابی به بازار هدف و ایجاد فروش تمرکز دارد.
نمونه ای از طرح بازاریابی
بطور مثال یک شخص ایده کسبوکار جدیدی را ارائه کرده است که به اعتقاد او یک پیشنهاد ویژه در بازار است. او تصمیم میگیرد یک کسبوکار را راه اندازی کند و اولین قدم او ایجاد یک طرح تجاری است که تمام اهداف، ارزشها، مشکلات و امور مالی شرکتش را مشخص میکند.
این شخص میتواند سرمایه کافی از دوستان و خانواده خود برای شروع کار جمع آوری کند، چند کارمند را استخدام کند و در نهایت محصول خود را تولید کند. او اکنون باید شروع به فروش محصول خود کند و فروش داشته باشد تا تجارت خود را ادامه دهد.
برای رسیدن به این هدف، وی با کمک یک شرکت بازاریابی، یک برنامه بازاریابی ایجاد میکند. طرح بازاریابی شامل تحقیقات بازار است که به جزئیات بازار هدف محصول، که مردانی هستند که به تازگی بازنشست شدهاند، میپردازد.
سپس برنامه بازاریابی بهترین روشها را برای دستیابی به این بازار هدف ارائه میکند. بر اساس تحقیقات بازاری که انجام شد، برنامه بازاریابی بر رادیو و تلویزیون تأکید میکند که برخلاف رسانههای اجتماعی، مردان بازنشسته و مسنتر، از شبکههای اجتماعی کمتر از رسانههای سنتی استفاده میکنند.
آگهیها متناسب با بازار هدف طراحی شدهاند و نشان میدهند که محصول این شخص چه سودی برای زندگی آنها خواهد داشت، به ویژه در مقایسه با جایگزینهای بازار. هنگامی که مارکتینگ پلن اجرا شد، تیم بازاریابی چگونگی تبدیل تلاشها به فروش را تجزیه و تحلیل میکند.
قالب پلن مارکتینگ چیست؟
قالب برنامه بازاریابی سندی است که فرد میتواند از آن برای ایجاد یک طرح بازاریابی استفاده کند. قالب طرح بازاریابی شامل تمام عناصر مهم و زبانهای مختلف مورد نیاز با بخشهای خالی خواهد بود. کاربر میتواند اطلاعات مربوط به کسبوکار خود را در قسمتهای خالی درج کند تا در نهایت طرح بازاریابی خود را ایجاد کند.
خلاصه اجرایی در مارکتینگ پلن چیست؟
خلاصه اجرایی یک برنامه بازاریابی یک نمای کلی از کل برنامه بازاریابی ارائه میدهد. خلاصه اجرایی شامل یافتههای کلیدی تحقیقات بازار، اهداف شرکت، اهداف بازاریابی، مروری بر روندهای بازاریابی، شرح محصول یا خدمات در حال بازاریابی، اطلاعات مربوط به بازار هدف، و نحوه برنامهریزی مالی برای برنامههای مارکتینگ است.
استراتژی بازاریابی از بالا به پایین چیست؟
استراتژی بازاریابی از بالا به پایین یک استراتژی بازاریابی سنتی است. اینجاست که یک کسبوکار تعیین میکند که باید به چه کسی و چگونه بفروشد، و مشتری تا حد زیادی منفعل است و به محض شنیدن آگهی تشویق میشود تا اقدامی انجام دهد. به عنوان مثال، یک استراتژی بازاریابی از بالا به پایین شامل تبلیغات در رادیو یا تلویزیون میشود. استراتژیهای بازاریابی از بالا به پایین معمولا توسط مدیران یک شرکت تعیین میشود. معمولاً شامل آنچه یک شرکت میخواهد انجام دهد و سپس تعیین راهی برای انجام آن است.
استراتژی بازاریابی پایین به بالا چیست؟
یک استراتژی بازاریابی از پایین به بالا بر کشف یک استراتژی قابل اجرا و سپس ایجاد آن استراتژی برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی تاثیرگذار تمرکز دارد. مصرف کننده امروزی میخواهد با یک محصول یا خدمات به شیوه ای معنادار ارتباط برقرار کند و یک استراتژی بازاریابی از پایین به بالا برای این امر مناسبتر است. یک استراتژی بازاریابی از پایین به بالا باید بر بازار هدف و چگونگی بهتر ایجاد ارزش برای آنها تمرکز کند.
حرف آخر
مارکتینگ پلن یک استراتژی تبلیغاتی است که یک کسبوکار برای فروش محصول یا خدمات خود اجرا میکند. برنامه بازاریابی به تعیین اینکه بازار هدف چه کسی است، بهترین راه برای دستیابی به آنها، محصول یا خدمات با چه قیمتی باید فروخته شود و شرکت چگونه تلاشهای خود را میسنجد کمک میکند.
نظارت و تنظیم مداوم یک مارکتینگ پلن بخش مهمی از اداره یک کسبوکار است زیرا نشان میدهد بهترین و بدترین راه برای ایجاد فروش کدام است. بدون یک برنامه بازاریابی موفق، یک کسبوکار ممکن است نتواند برای مدت طولانی به فعالیت خود ادامه دهد.
0 Comments