Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ همه چیز در مورد سیگار

همه چیز در مورد سیگار

by | 4 خرداد 1402 | سلامت عمومی | 0 comments

سیگار همچنان پرمصرف‌ترین محصول تنباکو است. آنها همچنین مسئول اکثریت قریب به اتفاق بیماری‌ها و مرگ و میرهای مرتبط با دخانیات هستند. هزینه‌های اقتصادی مصرف دخانیات قابل توجه است و شامل هزینه‌های قابل توجه مراقبت‌های بهداشتی برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات و همچنین سرمایه انسانی از دست رفته ناشی از عوارض و مرگ و میر ناشی از دخانیات است.

اجزای اصلی اکثر سیگارها تنباکو، مواد افزودنی شیمیایی، فیلتر و کاغذ بسته بندی هستند. مصرف کننده تنباکو را می‌سوزاند و دود آن را استنشاق می‌کند. افراد سیگاری هنگام استنشاق دود سیگار در معرض ترکیبی سمی بیش از 7000 ماده شیمیایی بیش از 70 ماده شیمیایی هستند که می‌توانند باعث سرطان شوند. بسیاری معتقدند که استفاده از ویپ به جای سیگار می‌تواند موثر باشد، اما این گفته خیلی درست نیست! بهترین روش ترک سیگار است!

مواد شیمیایی در سیگار

مواد شیمیایی در سیگار

مواد شیمیایی مضر موجود در دود سیگار می‌تواند تقریباً به تمام اعضای بدن آسیب برساند.

افراد غیرسیگاری از طریق دود دست دوم در معرض بسیاری از همین مواد شیمیایی قرار می‌گیرند.

تنباکو و دود تنباکو حاوی هزاران ماده شیمیایی است.

برخی ترکیبات شیمیایی سیگار عبارتند از:

  • نیکوتین: نیکوتین یک آلکالوئید بی‌رنگ و سمی است که از گیاه تنباکو به دست می‌آید. این یک داروی قوی است که بر مغز تأثیر می‌گذارد و به سرعت اعتیاد‌آور می‌شود.
  • تار: تار اصطلاحی است که برای توصیف مواد شیمیایی سمی موجود در سیگار استفاده می‌شود. این یک ماده قهوه‌ای چسبنده است که هنگام سرد شدن و متراکم شدن تنباکو تشکیل می‌شود. در ریه‌ها جمع می‌شود و می‌تواند باعث سرطان شود.
  • مونوکسید کربن: گازی بی‌بو و بی‌رنگ که از سوزاندن تنباکو آزاد می‌شود. هنگامی که استنشاق می‌شود وارد جریان خون می‌شود و در کار قلب و عروق خونی اختلال ایجاد می‌کند. تا 15 درصد از خون افراد سیگاری می‌تواند به جای اکسیژن حامل مونوکسید کربن باشد.
  • آرسنیک: آفت‌کش‌های حاوی آرسنیک که در کشاورزی تنباکو استفاده می‌شوند در مقادیر کم در دود سیگار وجود دارند. آرسنیک معمولا در سم موش یافت می‌شود.
  • آمونیاک: آمونیاک گازی سمی و بی‌رنگ با بوی تند است. ترکیبات آمونیاکی معمولاً در محصولات پاک کننده و کودها استفاده می‌شود. همچنین برای تقویت تاثیر نیکوتین در سیگارهای تولیدی استفاده می‌شود.
  • استون: مایع فرار معطر که به عنوان حلال استفاده می‌شود. برای مثال پاک کننده لاک ناخن یک حلال است.
  • اسید استیک: یک عنصر در رنگ مو
  • بنزن: در سیمان لاستیکی و بنزین یافت می‌شود.
  • بوتان: در مایع سبک‌تر استفاده می‌شود.
  • کادمیوم: جزء فعال در اسید باتری
  • تولوئن: تولوئن یک ماده شیمیایی بسیار سمی است. مصارف صنعتی شامل لاستیک، روغن، رزین، چسب، جوهر، مواد شوینده، رنگ و مواد منفجره است.
  • متیل آمین: ماده شیمیایی موجود در لوسیون برنزه کننده
  • آفت کش‌ها: تعدادی آفت کش (مواد شیمیایی سمی که برای از بین بردن آفات، معمولاً حشرات استفاده می‌شود) در دود سیگار وجود دارد. این آفت‌کش‌ها به سیگار راه پیدا می‌کنند زیرا روی گیاهان تنباکو در حین رشد استفاده می‌شوند.
  • پولونیوم – 210: عنصر رادیواکتیو – در سلاح‌های هسته‌ای و همچنین منبع حرارت اتمی استفاده می‌شود.
  • متانول: سوخت مورد استفاده در صنعت هوانوردی
همچنین بخوانید  علائم و درمان مسمومیت غذایی بدون دردسر!

ترک سیگار

ترک سیگار

ترک سیگار اغلب دشوار است، و ممکن است چندین بار تلاش کند، اما هر چه یک فرد سیگاری بتواند مدت بیشتری را ترک کند، بدن بیشتر از آسیب ناشی از سیگار التیام می‌یابد.

هنگامی که مصرف کنندگان دخانیات از خطرات دخانیات آگاه می‌شوند، بیشتر آنها تمایل به ترک آن دارند. با این حال، نیکوتین موجود در محصولات تنباکو بسیار اعتیاد‌آور است و بدون حمایت از قطع، تنها 4 درصد از کاربرانی که تلاش می‌کنند مصرف دخانیات را ترک کنند، موفق خواهند شد. حمایت حرفه‌ای و داروهای ترک ثابت شده می‌تواند شانس مصرف کننده دخانیات را برای ترک موفقیت آمیز بیش از دو برابر کند.

نزدیک به 3 نفر از هر 4 بزرگسال سیگاری می‌گویند که مایل به ترک سیگار هستند. منابعی را برای کمک به ترک سیگار پیدا کنید.

همچنین بخوانید  ویروس پاندمیک اخیر چه تاثیری بر کادر پزشکی داشته است؟

حقایقی درباره سیگار

حقایقی درباره سیگار

دراینجا حقایقی از سیگار را بیان می‌کنیم بعد از اینکه چیزی یاد گرفتید، کاری انجام دهید! نحوه اقدام را در اینجا بیابید.

  1. بیش از 80 درصد از 1.3 میلیارد مصرف کننده دخانیات در جهان در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​زندگی می‌کنند.
  2. حدود 8.6 میلیون نفر در ایالات متحده حداقل یک بیماری جدی دارند که ناشی از سیگار کشیدن است.
  3. استعمال دخانیات عامل مرگ و میر سالانه از هر 5 نفر در ایالات متحده است. و استعمال دخانیات مهمترین علت قابل پیشگیری مرگ است.
  4. سالانه حدود 1.69 میلیارد پوند ته سیگار به زباله‌های سمی تبدیل می‌شود که سیگار را به پر زباله‌ترین کالای روی زمین تبدیل می‌کند.
  5. به ازای هر فردی که به دلیل بیماری‌های مرتبط با سیگار می‌میرد، 20 نفر دیگر از حداقل 1 بیماری جدی مرتبط با سیگار کشیدن رنج می‌برند.
  6. CDC تخمین می‌زند که مردان سیگاری بالغ به طور متوسط ​​13.2 سال و زنان سیگاری 14.5 سال به دلیل سیگار کشیدن از دست می‌دهند. و با توجه به بیماری‌هایی که سیگار می‌تواند ایجاد کند، می‌تواند کیفیت زندگی شما را مدت‌ها قبل از مرگ از بین ببرد.
  7. یک نخ سیگار حاوی بیش از 4800 ماده شیمیایی است که 69 مورد از آنها عامل سرطان هستند. دود دست دوم حاوی بیش از 7000 ماده شیمیایی از جمله 70 ماده شیمیایی سرطان‌زا است.
  8. هر سال، تقریباً 46000 مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در افرادی که در حال حاضر سیگاری نیستند، وجود دارد.
  9. سیگار خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی مانند ذات الریه، آمفیزم و برونشیت مزمن را افزایش می‌دهد.

سوالات متداول

سیگار کشیدن چیست؟

سیگار کشیدن عمل استنشاق و بازدم دود ناشی از سوزاندن تنباکو یا مواد دیگر است.

سیگار کشیدن چقدر اعتیاد آور است؟

سیگار کشیدن به دلیل وجود نیکوتین در محصولات تنباکو بسیار اعتیاد‌آور است. نیکوتین محرکی است که سیستم پاداش مغز را فعال می‌کند و ترک سیگار را دشوار می‌کند.

چند راه برای ترک سیگار چیست؟

برخی از راه‌های ترک سیگار عبارتند از درمان جایگزین نیکوتین (NRT)، مانند چسب‌ها یا آدامس، داروهای تجویزی، مشاوره و گروه‌های حمایتی.

چه مدت طول می کشد تا بدن پس از ترک سیگار بهبود یابد؟

در عرض 20 دقیقه پس از ترک سیگار، فشار خون و ضربان قلب شروع به کاهش می‌کند و در عرض 12 ساعت، سطح مونوکسید کربن در خون به حالت عادی باز می‌گردد. در عرض چند هفته تا چند ماه، عملکرد ریه و گردش خون می‌تواند بهبود یابد.

آیا دود دست دوم برای افراد غیرسیگاری مضر است؟

بله، دود سیگار می‌تواند برای افراد غیرسیگاری مضر باشد و می‌تواند مشکلات سلامتی مشابه سیگار کشیدن، از جمله سرطان ریه، بیماری‌های قلبی، و بیماری‌های تنفسی را ایجاد کند.

برخی از فواید ترک سیگار چیست؟

ترک سیگار می‌تواند سلامت کلی را بهبود بخشد، خطر ابتلا به بیماری‌های تهدید کننده زندگی را کاهش دهد، عملکرد ریه و گردش خون را بهبود بخشد و در هزینه‌ها صرفه جویی کند.

خانواده و دوستان چگونه می توانند از فردی که سعی در ترک سیگار دارد حمایت کنند؟

خانواده و دوستان می‌توانند با تشویق، ایجاد حواس‌پرتی، اجتناب از سیگار کشیدن در اطراف و کمک به یافتن منابعی مانند گروه‌های مشاوره یا حمایت، از کسی که در تلاش برای ترک سیگار است، حمایت کنند.

سخن آخر

سیگار متشکل از هزاران ماده شیمیایی و سرطان‌زا که عامل بسیاری از بیماری هاست. سیگار بخاطر نیکوتین موجود در آن بسیار اعتیادآور است و ترک آن کار دشواری است ولی ارداه کنید و تصمیم بگیرید که برای سلامتی خودتان و عزیزانتان و کمک به محیط زیست اطرافتان یک کار بزرگ انجام دهید.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط