Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ مدیریت و کسب‌وکار @ رهبری و مدیریت @ چه مواقعی به مشاوره شغلی نیاز داریم؟

چه مواقعی به مشاوره شغلی نیاز داریم؟

by | 25 اردیبهشت 1401 | رهبری و مدیریت, مارکتینگ | 0 comments

شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که همچنان به دنبال شغل مناسب خود راه‌ها و حتی مشاور‌ه‌های متعددی را تجربه کرده و هنوز هم به جواب نرسیده‌‏اند؟ آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌‏اید که برای پایان دادن به سردرگمی‌های شغلی بهتر است از تخصص و مشورت چه افرادی بهره بگیرید؟ آیا می‌‎دانید مشاوره شغلی چیست و تا چه اندازه می‏‌تواند به رفع ابهاماتتان کمک کند؟

آشنایی با فرایند مشاوره شغلی و اینکه چه مسائلی را می‌‏توان با یک مشاور شغلی در میان گذاشت؛ از ضروریات زندگی امروز است. چرا که به خاطر دلایلی مثل افزایش سطح انتظارات افراد از شغل دلخواهشان، گستردگی مشاغل، تخصصی شدن بازار و… انتخاب شغل و شناخت معیارهای کار خوب، بسیار دشوار شده است. ما در این مقاله قصد داریم راجع به فرایند مشاوره شغلی و انتظارات مراجعان از مشاوران شغلی صحبت کنیم. علاوه بر آن، به شما می‌گوییم که به جز انتخاب شغل، برای چه کارهای دیگری می‌‏توانید از خدمات مشاوره شغلی استفاده کنید.

آشنایی با فرایند مشاوره شغلی و اینکه چه مسائلی را می‌‏توان با یک مشاور شغلی در میان گذاشت؛ از ضروریات زندگی امروز است. چرا که به خاطر دلایلی مثل افزایش سطح انتظارات افراد از شغل دلخواهشان، گستردگی مشاغل، تخصصی شدن بازار و… انتخاب شغل و شناخت معیارهای کار خوب، بسیار دشوار شده است.

ما در این مقاله قصد داریم راجع به فرایند مشاوره شغلی و انتظارات مراجعان از مشاوران شغلی صحبت کنیم. علاوه بر آن، به شما می‌گوییم که به جز انتخاب شغل، برای چه کارهای دیگری می‏‌توانید از خدمات مشاوره شغلی استفاده کنید.

مشاوره شغلی چیست؟

مشاوره شغلی یکی از شاخه‌های مشاوره است که برخی به آن مشاوره حرفه‌‏ای می‌گویند. به فردی که در این حوزه اقدام به ارائه خدمات مشاوره می‏‌کند؛ مشاور شغلی گفته می‌شود و این متخصصان، به افراد در مواجهه با انواع مسائل شغلی کمک می‌کنند. منظور از مسائل شغلی، مواردی همچون پیدا کردن شغل مناسب، ترک شغل، توسعه شغلی، افرایش بهره وری منابع انسانی سازمان‏‌ها و سایر چالش‌های مشابه می‌باشد.

همچنین بخوانید  نکات طلایی بازاریابی در لینکدین که باید بدانید!

به طور کلی در فرایند مشاوره شغلی، فرد مراجع نسبت به عوامل مؤثر در انتخاب شغل آگاهی پیدا می‌کند. این عوامل عبارتند از:

  • مهارت ‏ها
  • اسنعدادها
  • رشته تحصیلی
  • علائق
  • خانواده و محیطی که در آن قرار دارد
  • شرایط اجتماعی و فرهنگی
  • ویژگی های شخصیتی
  • ارزش های فردی
  • انتظارات

با درنظر گرفتن تمام عوامل گفته شده، افراد قطعا انتخابی آگاهانه‌تر خواهند داشت، چه در انتخاب شغل، چه در تغییر شغل و یا در ترک آن. در هر صورت، مشاوره شغلی به افراد کمک می‏‌کند تا با چالش‌‏های شغلی پیش رو، روبرو شده و در شغلی فعالیت کنند که با پدیده فرسودگی شغلی را برایشان به همراه نداشته باشد.

دلیل تأکید بر استفاده از خدمات مشاوره شغلی چیست؟

اینکه چرا مشاوره شغلی این روزها تا حد زیادی ضرورت یافته است، دلایل فراوانی دارد. یکی از دلایل عمده آن هم، گسترش روزافزون مشاغل جدید است. با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن فناوری‏‌های جدید، بسیاری از مشاغل دستخوش تغییر شده و از سوی دیگر، کارها به صورت بسیار حرفه‏‌ای و جزئی انجام می‏‌شوند.

علاوه بر این، بالا رفتن سطح انتظارات افراد که ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد، موجب شده اغلب مردم، از شغل فعلی خود رضایت نداشته باشند و یا در شغلی فعالیت کنند که تناسبی با علائق و توانمندی‌‏هایشان ندارد.

در این میان، مشاوران و راهنمایان شغلی، تأثیرات مثبت بسیاری بر تصمیمات حرفه‏‌ای افراد می‌گذارند. همانطور که می‌دانید سردرگمی در انتخاب شغل و یا عدم رضایت از آن، باعث بروز استرس‏، افسردگی، اختلال در خواب و انواع بیماری‏های جسمی و روانی دیگر می‎شود. بنابراین، استفاده از بهترین مرکز مشاوره شغلی، منجر به کاهش آسیب‌‏های موجود شده و میزان کیفیت سطح زندگی را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

در چه مواردی به مشاوره شغلی نیاز داریم؟

یکی از رایج‌‏ترین سؤالات در حیطه مشاوره شغلی، این است که اساسا چه زمانی باید به مشاور مراجعه کنیم؟ آیا خودمان با استفاده از تست‏‌ها و آزمون‌های شخصیت شناسی موجود در اینترنت می‌توانیم یک انتخاب شغلی خوب داشته باشیم یا برای این امور هم نیاز به کمک مشاور داریم؟

همچنین بخوانید  آموزش نحوه ارائه مطالب و سخنرانی

بهتر است بدانید خدمات این حوزه، بسیار گسترده است. به نحوی که مدیران جهت افزایش بهره وری نیروی کار، افرادی که شغل‎شان را دوست دارند اما در محیط کاری با مشکلات مختلفی گریبانگیر هستند، دانشجویان، دانش آموزان و افرادی که مسیر توسعه شغلی خود را نمی‏‌دانند؛ سراغ مشاوران شغلی می‏‌روند.

در همین راستا، هنگام تردید و سردرگمی در مواجهه با موضوعات زیر، به مشاوران شغلی مراجعه کنید:

  • کسب اطلاع از اینکه برای ورود به یک شغل چه تحصیلات، مهارت‏‌ها و استعدادهایی مورد نیاز است؟
  • چه فرصت‏‌هایی برای پیشرفت در شغل وجود دارد و نحوه دستیابی به آن‌ها
  • شرایط تغییر شغل
  • دانستن این موضوع که درآمد و شرایط لازم برای موفقیت در یک شغل چیست؟
  • مناسب چه نوع کارهایی هستیم؟
  • کارهای گروهی و تیمی بهترند یا انفرادی؟ دورکاری را قبول کنیم یا کار حضوری؟
  • شناسایی استعدادهای کارکنان
  • شرایط و نحوه ترک شغل

در جلسه مشاوره شغلی چه می گذرد؟

در جلسات ابتدایی، براساس گفتگوهایی که با مشاور دارید؛ ممکن است او آزمون‏ سنجش IQ، و تست‌های روان سنجی معتبر مانند MBTI، هالند، نئو … را از شما بگیرد. با این حال، فرایند مصاحبه‏ و گفتگو همچنان ادامه دارد و مشاور با استفاده از نتایج تفسیر آزمون‏‌ها به شما در شناخت بهتر خودتان کمک می‏‌کند.

او برای ارزیابی بهتر و دقیق‎تر شخصیت شما ممکن است سؤالاتی همچون موارد زیر را از شما بپرسد:

  • به چه کارها و مشاغلی علاقمندید؟
  • دارای چه سوابق تحصیلی و شغلی هستید؟
  • ارزش‌های فردی‏تان چیست؟ کمک به دیگران، اعتماد؟ راستی؟ قدرت؟ و…
  • محیط‏ های کاری آرام و باثبات را دوست دارید یا محیط ‏های پرچالش و رقابتی؟
  • چه نوع حرفه‏ هایی در محدوده سکونت و محل زندگی‏تان رایج است؟
  • انتظارات‏تان از یک شغل خوب چیست؟
  • برای کسب رضایت شغلی، به چه اندازه پول نیاز دارید؟
همچنین بخوانید  تاثیر ساخت بک لینک در شبکه های اجتماعی روی سئو سایت

معرفی مشاوره شغلی اچ آر سرویس

حال که دانستید مشاوره شغلی چیست و در چه زمان‌هایی باید به مشاوران شغلی مراجعه کنید؛ بهتر است کمی در مورد مرکز مشاوره شغلی اچ آر سرویس و خدمات آن صحبت کنیم. همانطور که می‏‌دانید، شرایط اقتصادی آنقدر پیچیده و غیر قابل پیش بینی است که تعلل در انتخاب شغل و یا آزمون و خطاهای متعدد برای رسیدن به شغل دلخواه، بسیار آسیب زا خواهد بود.

در این شرایط، مشاوران شغلی با تخصص و مطالعات فراوانی که در این زمینه دارند، راه کسب درآمد را به شما نشان می‏‌دهند. از سوی دیگر، برخورداری از خدمات مشاوره کسب و کار نیز یکی از نیازهای اساسی این روزها محسوب می‏‌شود. موفقیت در راه اندازی کسب‌وکارهای خانگی، اینترنتی و سایر کسب‌وکارهای کوچک، مستلزم شناخت کافی از بازار و نیازهای مشتریان است؛ چیزی که در جلسات مشاوره شغلی به آن خواهید رسید.

مشاوره شغلی اچ آر سرویس، با ایجاد بسترهای لازم، علاوه بر خدمات مشاوره شغلی به شما کمک می‏‌کنند که در مسیر شغل انتخابی یا کسب‌وکار جدیدتان و برای دستیابی به موفقیت، با جدیت پیش رفته و موانع پیش رو را کنار بزنید.

سعید قرمزی
سعید قرمزی

سلام
سعید قرمزی هستم. متولد 1369و فارغ التحصل کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید چمران اهواز. می‌خوام کنار هم از ادبیات لذت ببریم.

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
1
+1
+1
1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط