Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگرمی
سلامت
سلامت عمومی
طراحی وبسایت
گردشگری
مارکتینگ
محیط زیست
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
خانه @ سلامت @ روان‌شناسی @ چگونه یک چک لیست خود مراقبتی بسازیم که به ما بهترین کمک را بکند؟

چگونه یک چک لیست خود مراقبتی بسازیم که به ما بهترین کمک را بکند؟

by | 18 مهر 1401 | روان‌شناسی | 0 comments

شروع یک سفر خود مراقبتی یکی از مهربانانه‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای ایجاد احساس خوب در خود انجام دهید. زندگی همیشه به آرامی پیش نمی‌رود. زمانی که رسیدگی به چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو می‌شوید دشوار باشد، می‌تواند بر سلامت عاطفی شما تأثیر بگذارد.

هنگامی که از نظر جسمی و عاطفی احساس خوبی دارید، اغلب راحت‌تر می‌توانید عوامل استرس‌زا را به روش‌های سالم و سازنده هدایت کنید. این همان چیزی است که اهمیت مراقبت از خود – شیوه‌هایی که سلامت ذهن و بدن را ارتقاء می‌دهند – را نشان می‌دهد.

با این حال، مراقبت از خود برای همه یکسان به نظر نمی‌رسد. رویکرد شما برای مدیریت استرس ممکن است به بهترین دوست شما کمکی نکند و حتی پارتنر شما در روابط نزدیک و سالم تمایل به نیازهای متفاوتی برای چیزهایی مانند همراهی، ورزش و اوقات فراغت دارد.

چرا داشتن چک لیست مراقبت از خود بسیار مهم است؟

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، خود مراقبتی شامل بهداشت، تغذیه، سبک زندگی، عوامل محیطی، عوامل اجتماعی-اقتصادی و خود درمانی می شود. به عنوان مثال می‌توان به مدیتیشن، بازدیدهای معمول مراقبت‌های اولیه، ورزش، هیدراته ماندن و معاشرت با دوستان اشاره کرد.

همچنین بخوانید  افسردگی چیست؟ چگونه به طور طبیعی آن را درمان کنیم؟

خود مراقبتی یعنی برداشتن گام‌هایی برای بهبود کیفیت زندگی. این مقاله از BMI Healthcare به ما یادآوری می‌کند که وقتی مراقبت از خود را تمرین می‌کنیم، می‌توانیم حس عزت نفس خود را تقویت کنیم، می‌توانیم استرس و اضطراب را کاهش دهیم و در نتیجه سلامت جسمانی خود را نیز بهبود بخشیم. مراقبت بهتر از خود نیز به این معنی است که برای مدیریت سلامت روان خود مجهزتر هستیم.

برای ایجاد چک لیست خود مراقبتی باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

اولین بخش از برنامه چک لیست این است که به همه چیزهایی فکر کنید که به شما احساس تعادل و پرورش می‌دهند و به شما کمک می‌کند تا بهترین خود باشید. همه آن‌ها را بنویسید و بررسی کنید که در مورد ایجاد یک لیست فعالیت‌های مراقبت از خود که می‌توانید به آن پایبند باشید، کدام ایده‌ها واقعا قابل انجام هستند.

نیازهای جسمی، روانی و عاطفی خود را در نظر بگیرید.

  1. روانشناختی: این شامل همه چیز از غذا و خواب گرفته تا سرپناه و لباس می‌شود. اگر در معرض خطر بی خانمانی یا ناامنی غذایی هستید، مسکن، غذا و نیازهای مالی بر هر چیز دیگری اولویت دارند.
  2. عشق و تعلق: این شامل دوستی، رابطه، ارتباطات اجتماعی، صمیمیت و روابط خانوادگی است.
  3. عزت: احترام، موقعیت و به رسمیت شناختن به طور مستقیم بر عزت نفس شما تأثیر می‌گذارد.
  4. ایمنی: وضعیت سلامت، شغل، تحصیل و مسکن شما برای حفاظت شما حیاتی است.
  5. خودشکوفایی: این آخرین و مهم‌ترین نیاز است.
همچنین بخوانید  5 دلیل اصلی برای معتاد شدن

برآوردن این نیازها یک فرآیند رشد شخصی است که شما را به رسیدن به بالاترین پتانسیل خود نزدیک و نزدیکتر می‌کند.

اصول مراقبت از خود را درک کنید

اگر می خواهید بهترین باشید، مهم است که از خودتان مراقبت کنید. گنجاندن خودمراقبتی در روتین خود نیاز به یک برنامه دارد.

داشتن این نوع چک لیست به شما کمک می‌کند ذهن و بدن سالمی داشته باشید. این باعث می‌شود که زندگی شما کمتر استرس زا و نگران کننده باشد و همچنین به شما در توسعه مهارت‌ها و دانش بیشتر کمک می‌کند. اگر در نوشتن این چک لیست به مشکل برمی‌خورید می‌توانید از یک روانشناس آنلاین مشاوره بگیرید.

گاهی اوقات خودمراقبتی به عنوان یک لذت تلقی می‌شود. این به این دلیل است که برخی افراد با صرف پول برای چیزهای گران قیمت مانند رفتن به آبگرم، داشتن تعطیلات باشکوه، یا خرید یک کالای کلکسیونی میلیون دلاری، مراقبت از خود را انجام می‌دهند.

از جمله این چک لیست‌ها شامل:

  1. چک لیست خودمراقبتی صورتی

2. چک لیست کمک کننده

3. ردیاب چک لیست مراقبت از خود و ….

ایده های روزانه مراقبت از خود

  • خود مراقبتی عاطفی

  1. سه موردی که بابت آن‌ها سپاسگزار هستید را در دفترچه قدردانی خود بنویسید.
  2. تمام فعالیت‌هایی را که باید منتظر آن‌ها باشید (هرچقدر هم که کوچک باشند) فهرست کنید.
  3. فقط پیامک ارسال نکنید، بلکه با یکی از دوستان خود تماس بگیرید یا یک پیام صوتی طولانی برای آن‌ها بگذارید.
  4. به حیوان خانگی خود، افراد مهم، افرادی که دوستشان دارید محبت نشان دهید.
  5. برنامه مورد علاقه خود را بدون احساس گناه تماشا کنید.
  6. به عکس‌هایی نگاه کنید که باعث خوشحالی شما می‌شود.
  • خود مراقبتی فیزیکی

  1. با یک پیاده روی کوتاه کمی هوای تازه بگیرید.
  2. به محض بیدار شدن از خواب یک لیوان آب گرم با لیمو بنوشید.
  3. حداقل یک وعده غذایی مغذی در روز بخورید.
  4. غذای سالمی داشته باشید که در خانه احساس خوبی داشته باشید.
  5. سعی کنید حداقل 10 دقیقه یوگا یا هر ورزش دیگری انجام دهید.
  6. بدن خود را به هر شکلی که احساس خوبی دارد لمس کنید (لازم نیست جنسی باشد، گاهی اوقات راحتی، پادشاه است!)
  • خود مراقبتی روانشناختی

  1. از رسانه‌های اجتماعی دست بکشید.
  2. تخت خود را مرتب کنید.
  3. اگر موجی از اضطراب را احساس کردید، برای جابجایی انرژی، دوش یا حمام بگیرید.
  4. به پادکستی که دوست دارید گوش دهید.
  5. جایی در خانه خود بسازید تا پناهگاه شما شود.
  6. به طور منظم وقفه‌های دوری از تکنولوژی داشته باشید.
همچنین بخوانید  چگونه بر شک های خود غلبه کنیم؟

تهیه یک چک لیست برای کمک به شما در ایجاد تعادل بین مراقبت از خود و سایر جنبه های زندگی، مانند مسائل مربوط به کار و روابط با افراد دیگر، بسیار ارزشمند است. با یک چک لیست، می‌توانید عادت‌هایی ایجاد کنید که می‌توانند زندگی شما را برای بهتر شدن تغییر دهند.

rezathe12
rezathe12

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط