Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ روان‌شناسی @ برنامه ریزی: 5 قدم تا داشتن یک برنامه ریزی مناسب

برنامه ریزی: 5 قدم تا داشتن یک برنامه ریزی مناسب

by | 7 دی 1400 | روان‌شناسی | 2 comments

تصور کنید که یک صبح از خواب بیدار می‌شوید و تصمیم می‌گیرید خانه‌ای بسازید. چگونه شروع می‌کنید؟ آیا خرید تعدادی آجر و چند آهن باعث ساخته شدن خانه‌ی شما می‌شود؟ آیا بدون نقشه و برنامه ریزی امکان‌پذیر است؟ زندگی هم شبیه به ساختن یک ساختمان است. اگر می‌خواهید در آن دستاوردی داشته باشید، باید قبل از شروع هر اقدامی، برای آن برنامه‌ ریزی کنید. متعاقبا با انجام این کار، عملگرایی‌ شما نیز افزایش می‌یابد.

داشتن تنها یک هدف با داشتن یک هدف برنامه ریزی شده کاملا متفاوت است. هنگامی که شما هدف‌هایی مانند افزایش وزن، افزایش درآمد و یا  شروع یک کار جدید را برای خود تعیین می‌کنید، بدون برنامه ریزی نمی‌توانید به آن‌ها دست یابید. باید بدانید که هر هدف بدون برنامه‌ ریزی، یک شکست و تصمیم بی‌نتیجه خواهد بود.

چیزی که افراد موفق متوجه‌اش شده‌اند و با استفاده از آن همیشه به‌راحتی به هرچیزی که می‌خواهند دست پیدا می‌کنند این است که آن‌ها اهمیت برنامه ریزی و برنامه داشتن را درک کرده‌اند و می‌دانند که هدف بدون برنامه تنها یک آرزوی دست نیافتنی است.

اکثر مردم به اهداف خود نمی‌رسند، زیرا آن‌ها فکر می‌کنند هنگامی که هدفی مشخص می‌کنند باید بر روی آن شیرجه بزنند و آن‌ را سریع انجام دهند و تمام کنند و علی‌رغم نیت و هدف خوب و درست‌شان، عدم برنامه ریزی باعث محدود شدن، نرسیدن به موفقیت و نتیجه می‌شود.

هنگامی که یاد می‌گیرید چگونه به طور مؤثر برنامه ریزی کنید و از آن پیروی کنید، همه چیز برای موفق شدن و رسیدن به آن هدف برای شما فراهم می‌شود.

مزایای برنامه ریزی کردن

زمانی که تصمیم می‌گیرید کار و یا عادت جدیدی را شروع کنید شاید کمی برای شما سخت باشد. اما ورود به یک فضای جدید با داشتن نقشه (برنامه‌ریزی) مطمئنا برای شما مسیر راحت‌تری خواهد بود.

در اینجا به 5 مزیت برنامه ریزی می‌پردازیم:

1.از اتلاف وقت جلوگیری می کند

هنگامی که می‌دانید چگونه از یک مکان به مکان دیگری بروید، اینگونه کم‌تر دچار سردرگمی و تجزیه و تحلیل بی‌دلیل موقعیت می‌شوید. برنامه ریزی از هدر دادن انرژی شما برای انجام کارهای بیهوده جلوگیری می‌کند.

همچنین بخوانید  انسان و دوگانگی جبر و اختیار

2.باعث افزایش تمرکز می شود

برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا روی یک کار تمرکز کنید. می‌دانید امروز باید چه کاری انجام دهید و علت انجام آن کار چیست.

3.به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می کند

اگر درک افکار و اهدافی که در ذهنتان است برای شما سخت است، علت آن است که برای رسیدن به آن‌ها برنامه دقیقی ندارید. اما به محض اینکه شروع به تنظیم یک برنامه درست و اصولی کنید، از اینکه در طول روز قادر به انجام چه کارهایی هستید شگفت‌زده خواهید شد و به خودتان بیشتر اعتماد می‌کنید.

4.باعث شناخت بیشتر خودتان می شود

ایجاد یک برنامه باعث افزایش شناخت نسبت به خودتان می‌شود. برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا علایق و الویت‌های خود را کشف و ارزش‌های واقعی خود را پیدا کنید.

هنگامی که برنامه ریزی می‌کنید در واقع نقشه مسیر را برای خود آماده کرده‌اید و آن به شما کمک می‌کند تا از جایی که اکنون هستید به جایی که در آینده می‌خواهید برسید و هدف شما از دنیای فانتزی خارج می‌شود و به واقعیت نزدیک می‌شود.

5.باعث ایجاد عادت‌های خوب می‌شود

نتایج زندگی، از مجموعه عادت‌ها بوجود می‌آیند. در حقیقت کارهایی که هر روز و دائما انجام می‌دهید، باعث نمایان شدن نتایج در زندگی شما می‌شوند. هنگامی که برنامه‌ریزی می‌کنید، شما خود را به انجام مجموعه کارهایی پایبند کرده‌اید که در زندگی شما تاثیر مثبت دارند و به رشد شما کمک می‌کنند و بعد از گذشت مدتی شما دیگر نمی‌توانید از انجام آن کار دوری کنید، زیرا به انجام آن کار عادت کرده‌اید.

5 قدم تا داشتن یک برنامه‌ریزی اصولی

اکنون که اهمیت داشتن برنامه‌ریزی مشخص شده است، حال بیایید نحوه نوشتن یک برنامه‌ریزی اصولی و درست را قدم به قدم بررسی کنیم.

1.هدف خود را بنویسید

زمانی که اهداف خود را انتخاب کردید، آن‌ها را با جزئیات بنویسید. نوشتن اهداف، تصویرسازی آن‌ها و درک جزئیات احتمال دستیابی به آن هدف را افزایش می‌دهد.

اگر شما هم جزء آن افرادی هستید که نوشتن و تصویرسازی اهدافتان با جزئیات سخت است از تکنیک SMART استفاده کنید.

1.حرف S  مخفف کلمه Specific است. در این مرحله باید هرچیزی که از هدفتان در ذهن دارید بر روی کاغذ بیاورید. از عبارات چه‌کسی، چه‌چیزی، کی، کجا و چرا استفاده کنید و اهداف خود را از این منظر بررسی کنید. برای ایجاد یک برنامه موثر و خوب باید هدف نهایی خود را تا جایی که می‌توانید، واضح یادداشت کنید. نوشتن اهداف به شما در درک بهتر مسیر کمک می‌کند و توجه شما را از تمرکز تک بعدی برروی نتیجه دور می‌کند.

همچنین بخوانید  آموزش نحوه ارائه مطالب و سخنرانی

2.حرف M  مخفف کلمه‌ی Measurable است. در این مرحله باید بررسی کنید که آیا اهدافتان قابل اندازه‌گیری و دست‌یافتنی است یا خیر؟

به عنوان مثال هدف شما کاهش هزینه‌هایتان است. در ابتدا شما باید بررسی کنید که چه مقدار می‌خواهید هزینه‌ها کاهش یابد و خرید چه چیزهایی را باید حذف کنید. به قول پائولو کوئیلو نویسنده مشهور: “هیچ کس نمی تواند با چشمان بسته به هدف خود ضربه بزند.”

3. حرف A مخفف کلمه Achievable است. در این مرحله باید بررسی کنید که آیا هدف تعیین شده قابل دستیابی است. آیا مهارت لازم برای رسیدن به هدف تعیین شده را دارید؟ باید بررسی کنید که برای دستیابی به اهداف تعیین شده چه کارهایی باید انجام دهید و چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

4.حرف R  مخخف کلمه Relevant است. بررسی کنید که آیا این هدفی که نوشته‌اید، دقیقا همان چیزی است که می‌خواهید. آیا با سبک زندگی، علایق و مسیر شما همخوانی دارد؟

5. حرف T  مخفف کلمه Time-bound است. در آخر با توجه به اهدافتان برای خود محدودیت زمانی تعیین کنید. تعیین محدودیت زمانی به شما انگیزه می‌دهد که همین الان، قبل از اینکه خیلی دیر شود، اقدام کنید.

استفاده از این چارچوب باعث از بین رفتن ابهامات ذهن شما می‌شود و به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ای بنویسید که قابلیت عمل کردن داشته باشد و دقیقاً آنچه را که باید انجام دهید مشخص می کند.

2.هدف خود را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید

اهداف بزرگ باعث ایجاد مقاومت در ذهن شما می‌شوند و بعد از مدت کوتاهی شما را خسته می‌کنند. ممکن است فکر کنید دیگر نمی‌توانید ادامه دهید و نمی‌دانید انجام چه کاری درست است. خیلی از مردم در این مرحله متوقف می‌شوند و از هدف خود می‌گذرند. برای جلوگیری از این اتفاق اهداف خود را به قدم های کوچک تقسیم کنید.

به عنوان مثال اگر هدف شما این است که در سال آینده یک کسب‌وکار راه‌اندازی کنید. ابتدا باید کارهایی که برای رسیدن به آن باید انجام دهید را یادداشت کنید و سپس برای هر ماه برنامه‌ ریزی کنید. باید در یک سال آینده کجا باشید؟ شش ماه؟ هفته بعد؟ برنامه‌ای ایجاد کنید که هدف شما را به مراحل کوچک و تدریجی تقسیم کند. هر مرحله را یادداشت کنید و مهلتی برای انجام آن تعیین کنید. به این ترتیب، کوهی که از آن بالا می‌روید، برای شما خطری ندارد و مسیرش هموار است. هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، می‌دانید که در آن روز چه کاری باید انجام دهید. وقتی نقشه‌ی راه دارید و جزئیات مشخص است به احتمال زیاد در طول فرآیند با انگیزه و متعهد باقی خواهید ماند.

همچنین بخوانید  چگونه سلامت روحی خود را حفظ کنیم؟

3.اولویت بندی و تعیین تمام وظایف مرتبط

به شما پیشنهاد می‌کنم ابتدا کارهایی که برای اهدافتان مهم‌تر هستند و در دستیابی سریع‌تر به آن تاثیر دارند را انجام دهید. در مرحله‌ی دوم کارهایی که انجامشان برای شما سخت است را انجام دهید و به الویت‌بندی خود متعهد باشید. در هر صورت، زمانی که هر کار را اولویت‌بندی می‌کنید، اجرای برنامه راحت‌تر است.

4.برنامه خود را هر روز مرور کنید

برای ماندن در مسیر درست، باید دائما برنامه‌ را بررسی کنید. می‌توانید هر روز صبح هدف و کارهایی که در آن روز باید انجام دهید را بررسی کنید تا یک یادآوری صورت بگیرد و ذهنتان برای آن روز آماده باشد. این کار به افزایش تمرکز شما کمک می‌کند. ممکن است گاهی اوقات تصمیم به تغییر و یا حذف بعضی از قسمت‌های برنامه داشته باشید. نگران نباشید این اتفاق خوب است. یعنی شما پیشرفت کرده‌اید و دید تازه‌ای نسبت به مسیر دارید.

5.متعهد باشید

اگر هدف شما به اندازه کافی بزرگ است، برای رسیدن به آن باید متمرکز بمانید. ما در مورد برنامه‌ای برای زندگی صحبت می کنیم. اگر هدف شما به اندازه کافی بزرگ است، برای رسیدن به آن باید متمرکز بمانید. ما در مورد برنامه‌ای برای زندگی صحبت می‌کنیم. متعهد بودن به یک برنامه، آخرین قدم و بهترین کار برای رسیدن به نتیجه است.

طرح خود را با یک دوست به اشتراک بگذارید. داشتن کسی که بتواند در مواقع خستگی، در زمان‌هایی که وسوسه می‌شوید از کار دست بکشید کمک می‌کند. کسی که شما را حمایت می‌کند و می‌تواند یادآور ارزش‌ها و اهدافتان باشد.

اگر شما جزء آن دسته افرادی هستید که متعهد بودن به برنامه‌ریزی برای شما سخت است، به شما پیشنهاد می‌کنم کتاب عادت‌های اتمی را حتما مطالعه کنید. همچنین برای تکمیل این راهنمایی در مقاله دیگری برای شما در مورد نحوه ایجاد عادت‌های جدید توضیح داده‌ام. امیدوارم برای شما مفید باشد.

موفقیت اتفاقی تصادفی نیست، بلکه نتیجه‌ی یک برنامه‌ریزی دقیق است. هنگامی که یک برنامه دقیق برای رسیدن به اهداف خود ایجاد کنید، از دیدن توانایی‌های خود شگفت‌زده خواهید شد.

فاطمه آگاهی
فاطمه آگاهی

فاطمه آگاهی هستم. علاقه‌مند به نوشتن در مورد هر موضوعی که راجع‌به آن اطلاعات کافی دارم.

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

2 Comments

  1. خاطره سرایی
    0
    0

    مقاله ات مثل همیشه خوب بود باجی

    Reply
  2. بازی اتاق فرار
    0
    0

    برای رسیدن به هدف بزرگ باید با هدف های کوچیک شروع کرد و هیچوقت جا نزنیم تا بتونیم به چیزی که میخوایم برسیم

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط