شرکت گوگل در سال ۱۹۹۸ به عنوان بیست و یکمین موتور جست و جو توسط دو جوان نابغه و فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد (لری پیج، سرگئی برین) راه اندازی شد.
زمانیکه گوگل شروع به کار کرد اولین مرورگر در دسترس مردم نبود، مرورگرهای مطرح و بزرگی همچون Excite و یاهو در این حوزه فعالیت میکردند. اما پس از مدتی، گوگل به عنوان یک منبع دقیقترین نتایج جستوجو را در اختیار کاربرانش قرار داد و توانست بر رقبای باتجربه تر خود غلبه کند. برای اثبات موفقیت گوگل، شاید هیچ برهانی قویتر از این واقعیت نباشد که امروزه نام این شرکت همه جا بر سر زبان است.
اما چه ویژگی هایی باعث تمایز گوگل شد؟
تمرکز بر تجربه کاربر:
عامل اصلی برتری گوگل نسبت به رقیبانش، ایجاد الگوریتمهایی بود که به افراد کمک میکرد از میان انبوه محتوای اینترنتی، دستهبندی سریع داشته باشند. گوگل به جای استخدام محققان و ویراستارهایی که لینکها را برای جستوجوهای خاص تنظیم و سازماندهی کنند، شروع به ایجاد الگوریتمهایی کرد که به محتوای فهرست شده یا دسته بندی شده امتیاز میدهد. استفاده از این رویکرد باعث شد گوگل بتواند نسبت به هر مرورگر دیگری، نتایج دقیقتری در اختیار افراد بگذارد. و خیلی زود به شهرت برسد.
پول درآوردن با تبلیغات اینترنتی:
گوگل با اینکه از ابتدا عملکرد خود را با موفقیت شروع کرد، اما در اوایل کار خود پول زیادی از عنوان بهترین مرورگر در بازار به دست نمیآورد. بعد از سه سال فعالیت، گوگل با معرفی Adwords (پلتفرم تبلیغات آنلاین) اولین قدم به سوی پول درآوردن از موقعیت خود را برداشت. پس از رسیدن به درآمد خوب، به تملک یوتیوب (در سال ۲۰۰۶)، گوگل مپ (۲۰۰۵)، بلاگر (۲۰۰۳) و گوگل فایناس (Google Finance) پرداخت و از طریق ارائه سرویسهای مختلف مثل گوگل نیوز و جیمیل روز به روز بر محبوبیت و درآمد خود افزود.
اکنون که گوگل به جایگاه مناسبی رسیده است، کسب درآمد دیگر نگرانی اصلی این شرکت نیست، بلکه اولویت و دغدغه گوگل نوآوری و ابتکار است.
در واقع، گوگل اکنون دو عنصر اساسی دارد. یکی مرورگری که محبوبیت زیادی در میان بیشتر مردم دنیا دارد و دیگری، شبکه تبلیغاتی که از این مرورگر و بسیاری از داراییهای دیجیتال گوگل، درآمدزایی میکند.
منبع: کارینت
0 Comments