Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ علت ایجاد چین و چروک دور چشم و آشنایی با بهترین روش‌ های پیشگیری و رفع آن

علت ایجاد چین و چروک دور چشم و آشنایی با بهترین روش‌ های پیشگیری و رفع آن

by | 3 آذر 1401 | سلامت عمومی, مد و زیبایی | 0 comments

همزمان که سن بالا می‌رود خطوط و چروک‌ها بیش از پیش خود را روی صورت نمایان می‌کنند. پوست دور چشم حساس‌ترین و نازک‌ترین ناحیه در صورت است و یکی از اولین نشانه‌های پیری پوست صورت، ایجاد چین و چروک دور چشم است.

امروزه با پیشرفت علم پزشکی و وجود تجهیزات پشرفته، روش‌های درمانی مختلفی برای از بین بردن چروک دور چشم وجود دارد. اما تاکنون یک روش دائمی برای رفع چین و چروک‌های دور چشم کشف نشده است و تمامی روش‌ها تقریبا موقت هستند و بین 6 ماه تا 2 سال کارآمدی دارند.

در این مقاله به بررسی علل ایجاد چروک دور چشم، روش‌های پیشگیری و درمان آن خواهیم پرداخت. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

علت ایجاد چین و چروک دور چشم چیست؟

خطوط دور چشم دیر یا زود پدیدار می‌گردند، اما اگر دقت کنید برخی افراد علیرغم سن بالا جوان‌تر به نظر می‌رسند و چین و چروک در صورتشان کمتر دیده می‌شود. اینکه برخی افراد زودتر از دیگران دچار چین و چروک می‌شوند، یک بُعد ژنتیکی و یک بُعد سبک زندگی دارد. در رابطه با ژنتیک که کاری نمی‌توان انجام داد اما برخی از موارد هستند که باعث پیری زودرس پوست می‌شوند از جمله:

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه UV
  • کشیدن سیگار
همچنین بخوانید  بهترین زمان مصرف ویتامین ها‌ی ضروری بدن

 

افرادی که بیش از حالت عادی در معرض نور خورشید قرار دارند یا سیگار می‌کشند، زودتر از دیگران دچار پیری پوست شده و دور چشمشان چین می‌افتد.

 

روش های پیشگیری از چروک شدن دور چشم

حتما این جمله کلیشه‌ای را شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است. با تمام کلیشه بودن، ولی این جمله واقعیت محض است. پیشگیری از چین و چروک افتادن دور چشم‌ها بسیار آسان‌تر است تا هزینه‌های گزافی که در آینده خواهید پرداخت و 6 ماه تا 2 سال بیشتر دوام نخواهند آورد.

این روش‌ها سبب پیشگیری از ایجاد چین و چروک دور چشم می‌شوند:

 

  • استفاده از ضد آفتاب مخصوص دور چشم: کرم ضد آفتاب تا حد زیادی از اثرات نور خورشید و اشعه UV بر پوست می‌کاهد و باعث پیشگیری از ایجاد چین و چروک دور چشم می‌شود.

 

  • استفاده از عینک دودی برای محافظت از چشمان در برابر آفتاب: در روزهای آفتابی عینک آفتابی 2 مزیت دارد؛ اول اینکه باعث دید بهتر می‌شود و دوم اینکه از رسیدن اشعه های بسیار مضر فرابنفش به پوست دور چشم جلوگیری می‌کند.

 

  • استفاده از کرم دور چشم به صورت روتین روزانهدر گذشته پوست دور چشم به عنوان یک بخش جداگانه صورت که به محصولات تخصصی احتیاج دارد، شناخته شده نبود ولی امروزه استفاده از کرم دور چشم تخصصی به عنوان بخشی از روتین پوستی روزانه مورد توجه قرار گرفته است. این کرم‌ها با پوست دور چشم سازگار بوده و اثرات منفی سایر محصولات را ندارند.
همچنین بخوانید  بیماری پوستی لوپوس چیست؟

 

  • داشتن رژیم غذایی سالم: مگر می‌شود درباره سلامت صحبت کرد و نامی از رژیم غذایی سالم به میان نیاورد. داشتن یک رژیم غذایی سالم که بتواند تمام مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن و پوست را تأمین کند یک امر ضروری است.

 

  • ماساژ دادن پوست دور چشم: ماساژ دادن پوست اطراف چشم باید با ملایمت انجام شود. این کار باعث بهبود گردش خون شده و از چروک و سیاهی دور چشم تا حد زیادی پیشگیری می‌کند.

 

پیشگیری از چروک دور چشم

برای درمان چین و چروک دور چشم چه روش‌هایی وجود دارد؟

 اگر کار از پیشگیری گذشته و دچار چین و چروک‌های عمیق دور چشم شدید، نگران نباشید. همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد روش‌های پیشرفته‌ای امروزه برای رفع چین و چروک دور چشم البته به صورت موقت وجود دارد.

این روش‌‎ها شامل:

1) میکرودرم ابریژن

 از روش میکرودرم ابریژن معمولا برای جوانسازی و صاف‌تر کردن پوست استفاده می‌شود. این روش که توسط یک دستگاه پیشرفته انجام می‌شود، باعث تحریک بافت کلاژن می‌شود که در نتیجه می‌تواند خطوط ریز دور چشم را نیز تا حدود زیادی بهبود بخشد.

2) لایه برداری شیمیایی پوست دور چشم

 لایه برداری شیمیایی دور چشم باعث می‌شود که پوست مرده این قسمت با سلول‌های جدید جایگزین شود. البته این کار در رفع چروک ریز دور چشم کارایی دارد و در چین و چروک‌های عمیق مؤثر نیست.

همچنین بخوانید  موهای زیر پوستی | علل، درمان و پیشگیری

3) بوتاکس

بوتاکس یا همان سم بوتولینوم یک روش درمانی رایج برای برطرف کردن خطوط صورت است. در این روش سم بوتولینوم را به زیر پوست تزریق می‌کنند. البته این روش دوام چندانی ندارند و بین بازه 3 ماه تا 1 سال کارایی دارد. پس از آن نیاز است که دوباره تزریق بوتاکس انجام شود.

4) فیلر زیر چشم

در روش فیلر زیر چشم نیز مانند بوتاکس از تزریق ماده‌ای با ماده مؤثره هیالورونیک اسید استفاده می‌شود. این ماده به طور طبیعی در پوست وجود دارد که مقدار آن با افزایش سن کاهش می‌یابد. هیالورونیک اسید ماده جوانساز پوست است که به پوست تزریق می‌شود. عمر کارایی این روش نیز بین 6 ماه تا 2 سال است.

کلام پایانی

بسیاری اوقات افراد اهمیت مراقبت از ناحیه دور چشم را درک نمی‌کنند و از لوازم بهداشتی و مراقبتی عادی صورت برای این ناحیه استفاده می‌کنند. این کار می‌تواند بسیار مضر باشد. زیرا همانطور که گفته شد ناحیه دور چشم بسیار حساس‌تر از نواحی دیگر صورت است و باید از محصولات و لوازم مخصوص به آن استفاده کرد. 

sara_rezaei
sara_rezaei
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط