Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ تکنولوژی @ بلاکچین و ارز دیجیتال @ کاربرد زبان برنامه نویسی سالیدیتی

کاربرد زبان برنامه نویسی سالیدیتی

by | 27 بهمن 1401 | بلاکچین و ارز دیجیتال | 0 comments

برنامه‌های توزیع شده Dapps یا غیرمتمرکز برنامه‌هایی هستند که بر پایه بلاک‌چین دیگری مانند اتریوم هستند. قراردادهای هوشمند برای ایجاد یک پلتفرم غیرمتمرکز استفاده می‌شود. مانند هر برنامه یا برنامه دیگری، توسعه برنامه توزیع شده نیز به برنامه نویسی و اجرای کد در سیستم نیاز دارد. سالیدیتی زبان برنامه نویسی انتخابی برای شبکه اتریوم Solidity است.

زبان برنامه نویسی سالیدیتی چیست؟

زبان برنامه نویسی سالیدیتی یک زبان شی‌گرا سطح بالا است که برای ایجاد قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. قراردادهای هوشمند مسئول خودکارسازی تراکنش‌ها در بلاک‌چین هستند. زبان برنامه نویسی Solidity در سال 2014 معرفی شد و بعداً توسط همکاران پروژه اتریوم توسعه یافت. یکی از اولین کاربردهای اتریوم و قراردادهای هوشمند، امکان برگزاری ICO بود که باعث شد قیمت اتریوم افزایش یابد و در نهایت اولین حباب عرضه سکه را بشکند.

آموزش برنامه نویسی سالیدیتی که تقریباً مشابه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است که یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی محسوب می‌شود. Solidity را می‌توان به عنوان یک مدل جاوا اسکریپت در نظر گرفت. یعنی اگر جاوا اسکریپت را بفهمید، درک Solidity برای شما راحت‌تر خواهد بود. زبان‌های برنامه نویسی C++ و Python نیز بسیار شبیه به این زبان هستند. دوره برنامه نویسی سالیدیتی هم اکنون در آکادمی توکن خان زیر نظر برترین اساتید در حال برگزاری است.

نیاز به نوشتن کد به صورت اعداد 0 و 1 در زبان سالیدیتی به دلیل سطح بالا بودن این زبان وجود ندارد. در نتیجه، نوشتن برنامه‌ها به این زبان با استفاده از ترکیبی از حروف و اعداد برای افراد آسان‌تر است.

همچنین بخوانید  چگونه یک بازار NFT ایجاد کنیم | راهنمای کامل

زبان سالیدیتی به طور مداوم استاتیک است و از وراثت، کتابخانه‌ها و داده‌های پیچیده تعریف شده توسط کاربر پشتیبانی می‌کند. فرآیند اجرای یک برنامه بدین صورت است که برنامه نویس ابتدا کد را می‌نویسد، سپس کد نوشته شده را به کد قابل خواندن توسط ماشین (کامپایل) تبدیل می‌کند و در نهایت ماشین را اجرا می کند. ارزیابی‌ها در زمان کامپایل یا زمان اجرا انجام می‌شود که تفاوت بین زبان‌های پویا و استاتیک است

برخلاف زبان‌های پویا که در آن‌ها کد را می‌توان در زمان اجرا مرور کرد، کد را می‌توان در زمان کامپایل در Solidity بازبینی کرد. به عنوان مثال، پایتون و جاوا اسکریپت زبان‌های برنامه نویسی پویا هستند، در حالی که C++ یک زبان ثابت است. از این نظر مشخص، شبیه به C++ است.
یکی دیگر از ویژگی‌های ذکر شده در زبان برنامه نویسی Solidity، وراثت Inheritance است. وراثت به این معناست که توابع، متغیرها و سایر ویژگی‌هایی که در یک قرارداد هوشمند وجود دارند، می‌توانند در قرارداد هوشمند دیگری استفاده شوند.

انواع داده‌ های زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی

ساختار زبان Solidity بسیار شبیه به زبان‌های برنامه نویسی محبوب مانند C++، Python و JavaScript است. به دلیل ماهیت عینی خود، Solidity مشابه سایر زبان‌های OOP است. برخی از داده‌ها یا انواع متغیرهای رایج در زبان‌های OOP و Solidity عبارتند از Boolean، Integer، String، Array و Modifier.
داده‌های Boolean وضعیت را بررسی می‌کند و در صورت صحیح بودن اطلاعات و بررسی وضعیت عدد 1 و در صورت نادرست بودن شرط عدد 0 را نمایش می‌دهد.
داده‌های عدد صحیح مشخص می‌کند که آیا از متغیرهای عدد صحیح در Solidity استفاده شود یا خیر. این نوع داده از استثناهای پیاده‌سازی و عبارات ‘uint256’ و ‘uint8’ نیز پشتیبانی می‌کند.
نوع داده رشته‌ای شامل استفاده از نقل قول‌های تک یا دوتایی برای محدود‌کردن رشته‌های داده است.

همچنین بخوانید  نحوه بازی Gods Unchained و کسب درآمد از آن

اصلاح‌کننده‌ها نوع دیگری از داده‌های زبان سالیدیتی هستند و نقش مهمی در توسعه کد قرارداد هوشمند دارند. قبل از اجرای کد، ویرایشگر تعیین می‌کند که آیا شرایط داده شده مناسب است یا خیر.
روش کار داده‌های آرایه مشابه داده‌های سایر زبان‌های OOP است، به ویژه زبان‌هایی که از داده‌های آرایه یک بعدی و چند بعدی پشتیبانی می‌کنند.
یکی دیگر از ویژگی‌های مهم ساختار زبان Solidity این است که می‌توانید از مقادیر هش، داده‌های شمارش و عملگرها برای نگاشت ساختارهای داده برای برگرداندن متغیرها به مکان‌های ذخیره سازی خاص استفاده کنید.

ساختار داده در Solidity

یکی دیگر از عوامل بسیار مهمی که در کار با زبان برنامه نویسی سالیدیتی باید به آن توجه کرد، ساختار داده است. یکی از اولین ساختارهای داده، ساختار داده enum است که اطلاعاتی در مورد لیست‌های شمارش شده در زبان Solidity ارائه می‌دهد.

ساختارها نوع دیگری از ساختار داده محبوب هستند که می‌توانند برای تعریف انواع داده‌های مورد نظر استفاده شوند. ساختارها به طراحی هر نوع داده‌ای با توجه به نیازها و ویژگی‌های دلخواه شما کمک می‌کنند

نوع دیگری از ساختار داده اصلی که در سالیدیتی با آن مواجه خواهید شد، داده‌های آرایه‌ای است. ساختار داده دیگری که مطمئناً توجه علاقه‌مندان به زبان برنامه نویسی Solidity را به خود جلب خواهد کرد، ساختار داده Mappings است. سیستم نقشه‌برداری یکی از مهم‌ترین اجزای زبان سالیدیتی است و برای ذخیره جفت‌های کلید-مقدار استفاده می‌شود.

مزایای زبان برنامه نویسی Solidity

موفقیت و کارایی استفاده از برنامه نویسی Solidity در اتریوم تا حد زیادی به میزان مزایایی که ایجاد می‌کند بستگی دارد. زبان Solidity علاوه بر عملکرد اولیه، دارای ویژگی‌های جالب بسیاری است که آن را به گزینه مناسب‌تری نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی اتریوم تبدیل می‌کند. اولین مزیت سالیدیتی پشتیبانی همزمان از انواع داده‌های پیچیده، متغیرهای جزء و انواع داده‌های پایه است.

همچنین بخوانید  آیا توکن ووجک فاینانس Wojak Finance در آینده رشد می‌کند؟

زبان برنامه نویسی Solidity امنیت نوع داده را از طریق Application Binary Interface یا ABI فراهم می‌کند. وقتی کامپایلر تشخیص دهد که نوع داده متغیر ناسازگار است، ABI تشخیص سریع خطا را فراهم می‌کند.
در اینجا سایر مزایای استفاده از زبان Solitude برای برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند آورده شده است:

  • دسترسی آسان به قابلیت‌های شی‌گرا در قراردادهای هوشمند مانند وراثت چند سطحی.
  • پشتیبانی از متغیرهای مختلف با استفاده از ABI.
  • راهنمای آسان برای کمک به مبتدیان در یادگیری اصول اولیه توسعه بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند.

توسعه قراردادهای هوشمند با زبان برنامه نویسی سالیدیتی باعث افزایش امنیت و یکپارچگی پلتفرم‌هایی می‌شود که توافقات بین طرفین را مدیریت می‌کنند.

کلام آخر

سالیدیتی زبان برنامه نویسی پرطرفدار و کارآمد است که برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید گفت این زبان تاکنون پرکاربردترین زبان برنامه نویسی در دنیای بلاک چین بوده است. روش کار Solidity بسیار شبیه به زبان‌های محبوب مانند جاوا اسکریپت است.

در این مقاله سعی کردیم به این سوال که تاب‌آوری چیست پاسخی جامع بدهیم. ویژگی‌ها، داده‌ها و ساختار، نحوه عملکرد زبان برنامه نویسی سالیدیتی و استانداردها نیز بررسی شده است.

Mahta_50

Mahta_50

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط