Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ تکنولوژی @ اصناف و صنایع @ کانال اسپیرال چیست؟

کانال اسپیرال چیست؟

by | 19 شهریور 1402 | اصناف و صنایع | 0 comments

کانال اسپیرال یک نوع از داکت‌های انتقال هواست که به صورت دایره ای یا مدور است و همانطور که از نام آن پیداست برای انتقال هوا استفاده می‌شود. معمولاً زمانی که در یک سازه از یک سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی که در اصطلاح عامیانه به آن موتورخانه می‌گویند استفاده می‌کنیم، این هوای تولیدی را به قسمت‌های مختلف یک سازه منتقل کنیم. برای این کار نیاز به یک سیستم داکت کشی داریم که انواع متفاوتی دارد. مانند کانال‌های فلزی مستطیلی و حتی کانال‌های فلکسیبل.

اما می‌توان به جرئت گفت که بهترین داکت برای انتقال هوا استفاده از کانال‌های اسپیرال است. و دلایلی برای این منظور وجود دارد که ما در ادامه همین مقاله به آن‌ها به صورت کوتاه و مختصر اشاره خواهیم کرد. اما اگر نیاز داشتید تا اطلاعات کامل و جامعی از کانال‌های اسپیرال کسب کنید ما لینک منبع اصلی این مقاله را در اختیار شما قرار می‌دهیم و می‌توانید با مراجعه به وبسایت عمرانی صنعت نیک آراد اطلاعات کاملی از آن به دست آورید.

نحوه ساخت کانال های اسپیرال چگونه است؟

روش های مختلفی برای ساخت کانال های اسپیرال بسته به جنس، شکل و اندازه کانال وجود دارد. برخی از روش های رایج عبارتند از:

همچنین بخوانید  نحوه تنظیم یک دوربین IP برای مشاهده از راه دور؛ راهنمای گام به گام

• فرسایش لیزر فمتوثانیه: این روش از یک پرتو لیزر با شدت بالا برای ایجاد ویژگی های سه بعدی مانند کانال های پایه مایل در بسترهای شیشه ای استفاده می کند. این روش می تواند به دقت و کیفیت سطح بالایی دست یابد، اما نیاز به تجهیزات گران قیمت و مراحل پس از پردازش مانند اچ کردن و چسباندن شیمیایی دارد.

• رویکرد مقیاس خاکستری: در این روش از یک تصویر در مقیاس خاکستری برای طراحی شکل و عمق کانال استفاده می شود و سپس آن را با استفاده از پرتو لیزر CO 2 بر روی یک ماده پلیمری مانند PMMA حک می کند. این روش می تواند هزینه و زمان ساخت را کاهش دهد، اما ممکن است وضوح و زبری سطح پایین تری نسبت به روش لیزر فرسایش داشته باشد.

• لیتوگرافی نرم: در این روش از یک قالب برای ایجاد شکل کانال روی یک ماده نرم مانند PDMS استفاده می شود و سپس آن را به لایه دیگری از PDMS یا شیشه می چسباند. این روش می تواند ساختارهای سه بعدی پیچیده با انعطاف پذیری و زیست سازگاری بالا ایجاد کند، اما ممکن است محدودیت هایی در اندازه کانال و نسبت ابعاد داشته باشد.

چرا کانال های اسپیرال یکی از بهترین خطوط انتقال هواست؟

وزن کمتر نسبت به کانال های مستطیلی شکل

کانال‌های اسپیرال به دلیل ساختار دایره‌ای شکلی که دارند نیاز به استفاده از ورق گالوانیزه کمتری دارند و به همین دلیل در مقایسه با کانال‌های مستطیلی فلزی تا 30 درصد از وزن کمتری برخوردارند.

استحکام بیشتر در مقایسه با دیگر انواع خطوط انتقال هوا

ساختار مدور در مقایسه با ساختارهای دیگر مانند مکعبی و … از استحکام بیشتری برخوردار است، اگر دقت کرده باشید لوله‌های اسپیرال گالوانیزه در شاخه‌های 3 و 6 متری تولید می گردد، در حالی که داکت‌های مستطیلی را به هیچ وجه نمی‌توان در طول‌های بالا تولید کرد و دلیل آن استحکام کمتر آن است. ساختار دورانی که به صورت درزدار نیز می‌باشد از لحاظ هندسی دارای استحکام فیزیکی و مکانیکی بیشتری است.

همچنین بخوانید  الزامات ایمنی شیر کنترل

 اصطکاک کمتر در مقایسه با کانال های مستطیلی

عدم برخورداری از گوشه‌های تیز و زوایای 90 درجه باعث می‌شود تا اصطکاک کمتری در زمان انتقال هوا صورت گیرد و این کاملاً طبیعی است. علاوه بر آن حالت مدور و دایره‌ای کانال اسپیرال باعث می‌شود تا فشار بیشتری در زمان انتقال هوا داشته باشیم و در نتیجه اصطاک کمتری را شاهد خواهیم بود. اصطکاک کمتر به منزله‌ی کاهش هدر رفت انرژی نیز می‌باشد.

کانال اسپیرال زیبایی بیشتری به سازه می بخشد

معمولاً زمان‌هایی بوده که شما در ساختمان‌هایی با سقف‌های بلند وارد شده‌اید مانند فروشگاه‌های بزرگ، سوله‌های کارگاهی و انبارداری یا سالن‌های ورزشی. اگر به سقف این سازه‌ها دقت کرده باشید مواقع زیادی این کانال‌ها را مشاهده می‌کنید و می‌بینید استفاده از این کانال‌ها چقدر زیبایی خاصی برای ساختمان ایجاد کرده است. این در مقایسه با داکت‌های فلکسیبل و کانال‌های مستطیلی شکل بسیار متفاوت است. و استفاده از آن‌ها باعث می‌شود سازه شما کمی شلخته به نظر برسد اما در مورد کانال‌های اسپیرال این گونه نیست. البته باید خاطر نشان کرد که قبل از ساخت سازه باید حتماً نقشه داکت‌کشی ساختمان نیز ترسیم شده باشد.

عایق کاری ساده تر نسبت به کانال های دیگر

کانال‌های اسپیرال همان‌طور که پیشتر گفتیم در مقایسه با دیگر داکت‌ها از هدر رفت انرژی کمتری برخوردار است اما این دلیل نمی‌شود که نباید این کانال‌ها را عایق کاری کرد. همه این کانال‌ها را باید عایق کاری کرد تا از میزان اتلاف انرژی تا حد بسیار بالایی کاست. عایق کاری کانال اسپیرال به مراتب ساده تر بوده و همین‌طور نیاز به عایق کمتری دارد.

همچنین بخوانید  کارتن خرما چیست و چه اهمیتی دارد؟

چگونه از کانال های اسپیرال برای تبادل حرارت استفاده می شود؟

کانال های اسپیرال برای تبادل حرارت با ایجاد جریان مخالف دو سیال با دماهای مختلف استفاده می شود. سیالات از سرهای مخالف وارد مبدل حرارتی مارپیچی می شوند و از طریق کانال های مارپیچی جریان می یابند که توسط صفحات فلزی نازک از هم جدا شده اند. صفحات بسته به کاربرد، گرما را از سیال داغ به سیال سرد منتقل می کنند یا برعکس. شکل مارپیچی کانال ها درجه بالایی از تلاطم و جریان ثانویه ایجاد می کند که ضریب انتقال حرارت را افزایش می دهد و خطر رسوب را کاهش می دهد. مبدل های حرارتی مارپیچ می توانند با افت فشار کم و هزینه های نگهداری به راندمان حرارتی و فشردگی بالایی دست یابند

نتیجه گیری

این‌ها مزایایی بود که در مورد کانال‌های اسپیرال گفتیم و بدون شک بهترین انتخاب برای سیستم تهویه مطبوع شما استفاده از کانال‌های اسپیرال می‌باشد. شما می‌توانید با مراجعه به مقاله کانال اسپیرال در وبسایت عمرانی صنعتی نیک آراد اطلاعات کاملتری از این کانال ها به دست آورید.

nikarad

nikarad

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط