Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ مدیریت و کسب‌وکار @ مارکتینگ @ راهنمای کدهای UTM: نحوه ردیابی هر لینک و ترافیک ورودی از رسانه‌های اجتماعی

راهنمای کدهای UTM: نحوه ردیابی هر لینک و ترافیک ورودی از رسانه‌های اجتماعی

by | 20 مرداد 1400 | مارکتینگ | 4 comments

یک سوال سریع: کدام شبکه اجتماعی در حال حاضر بیشترین بازدید را در وب سایت شما ایجاد می‌کند؟

درآمد کسب شده به تفکیک شبکه‌های اجتماعی چطور؟

در مورد درصد ترافیک ورودی توسط شبکه‌های اجتماعی در مقابل ایمیل چطور؟

ردیابی و تحلیل این اطلاعات به صورت رایگان در دسترس است. تنها به Google Analytics و دانش استفاده از کدهای UTM نیاز دارید.

بعد از تجربه‌ی کار در یک تیم دیجیتال مارکتینگ، دوست دارم نحوه انجام این کار را به شما تقدیم کنم.

کدهای UTM چه هستند و چرا اینقدر اهمیت دارند؟

عبارت UTM در واقع مخفف Urchin Tracking Module به معنای “ماژول ردیابی Urchin” می باشد. Urchin نام یک شرکت نرم افزاری است که در سال 2005 توسط گوگل خریداری شد. جالب است بدانید نرم افزار آنها زمینه ساز چیزی شد که ما آن را با نام Google Analytics می‌شناسیم.

کدهای UTM پارامترهایی هستند که به URL اضافه می‌شوند و اطلاعات بیشتری را درباره هر لینک در اختیار ابزارهای تحلیل مانند Google Analytics قرار می‌دهند. لینک زیر یک نمونه از استفاده از کدهای UTM است.

https://www.example.com/landing-page?utm_source=instagram.shop&utm_medium=social.instagram&utm_campaign=eidane

چرا UTM ها مهم هستند؟

اگر زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می گذرانید، ممکن است روزانه صدها لینک جدید منتشر کنید. کدهای UTM به شما کمک می کنند عملکرد هر یک از این لینک‌ها را ردیابی کنید تا بتوانید ببینید که کدام یک بهتر عمل می‌کنند و ترافیک ورودی شما از کدام مسیر می‌آید. همچنین می توانید از آنها برای پیگیری جزئیات دقیق‌تری، مانند درآمد حاصل از بیوگرافی اینستاگرام خود استفاده کنید!

برای استفاده از کدهای UTM روش های بسیار زیادی وجود دارد. و خبر خوب این است که اگر از ابتدا استراتژی خوب و کارآمدی را برای استفاده از کدهای UTM تعریف کنید، در آینده از هدر رفتن زمان می‌توانید جلوگیری کنید. (همینطور سردردهای تحلیل حجم بسیار زیادی از داده‌ها!)

همچنین بخوانید  4 روش کسب درآمد از اینستاگرام

قبل از آشنایی با یک استراتژی خوب برای تعریف کدهای UTM، با فواید به کار گیری این استراتژی‌ها آشنا شویم.

3 سوال اساسی که یک لینک UTM می تواند به آنها پاسخ دهد

یک لینک حاوی کد UTM می‌تواند به این سه سوال پاسخ بدهد:

  • ترافیک از کجا می‌آید؟
  • چطور به من می‌رسد؟
  • چرا به سراغ من می‌آید؟

در اصل، کدهای UTM داستان نحوه ورود ترافیک را بیان می کنند. این داستان معمولا با استفاده از سه (یا چهار) عنصر به نام “پارامترهای UTM” روایت می‌شود، که در زیر به طور مفصل به آنها می پردازیم:

منبع (Source)
رسانه (Medium)
محتوا (Content) که اختیاری است
پویش (Campaign)

با این تفاسیر یک نشانی اینترنتی دارای برچسب UTM به این شکل است:

https://www.khanoumi.com/callista#unAvailable_1/?utm_source=instashop.samimi&utm_medium=social.instagram&utm_campaign=callista.b2b&utm_content=15.20210809

جاهایی که از “_utm” استفاده شده است را می‌بینید؟ با استفاده از این پارامتر است که برای ترافیک ورودی برچسب‌هایی را تعریف می‌کنیم تا قابل اندازه‌گیری باشد.

لینک دارای UTM

البته، نوشتن چنین رشته طولانی از کاراکترها شاید ترسناک و گیج‌کننده به نظر برسد، بنابراین اکثر مردم از تولیدکننده های URL استفاده می کنند. این ابزارهای فوق العاده یک لینک معمولی را به یک لینک دارای کد UTM تبدیل می‌کنند.

بعد از UTM سازی لینک‌های خود، می‌توانید از مسیرهای زیر ترافیک ورودی را رصد کنید.

Acquisition > All Traffic > Source/Medium

Acquisition > Campaigns > All Campaigns

Google Analytics Tracking UTM

حالا، نحوه استفاده از کدها و پارامترهای UTM را در پیوندهای رسانه های اجتماعی خود بررسی کنیم.

نحوه استفاده از کدها و پارامترهای UTM در لینک‌های رسانه‌های اجتماعی

به یاد دارید که با استفاده از کدهای UTM، ما در تلاش هستیم تا به Google Analytics کمک کنیم داستان ورود ترافیک از رسانه های اجتماعی ما را به ما بگوید. به عبارتی به سه سوال زیر پاسخ دهیم:

ترافیک از کجا می آید؟
چطور به سراغم می آید؟
چرا به سراغ من می آید؟

خبر خوب این است: انتخاب پارامترهای UTM به سادگی پاسخ دادن به این سوالات است.

همچنین بخوانید  اهمیت سئو در وبسایت
InstagramFacebookTweet
instagramfacebooktwitterSource
socialsocialsocialMedium
summer.sale1b2eidtaeidCampaign

نحوه استفاده از پارامتر “utm_source” در رسانه‌های اجتماعی

می‌توانید از نام بستر اجتماعی که لینک را در آن به اشتراک می گذارید (به عنوان مثال، اینستاگرام، فیس بوک و …) به عنوان برچسب utm source استفاده کنید.

پارامتر “source” در پاسخ به این سوال است که “ترافیک من از کجا آمده است؟”

با افزودن پارامتر =utm_source& به لینک‌های خود، هر بازدیدی که از آن پیوند به دست می‌آید را به گونه‌ای برچسب گذاری می‌کنید که می‌گوید: “این بازدید از فلان و فلان بوده است.” بنابراین، پارامتر utm source شما به سادگی بیان می‌کند که ترافیک از کجا آمده است.

نحوه استفاده از پارامتر “utm_medium” در رسانه‌های اجتماعی

برای همه پیوندهای به اشتراک گذاشته شده در رسانه‌های اجتماعی ، “social” را به عنوان برچسب medium خود در نظر بگیرید. این پارامتر در مورد پاسخ به این سوال است که “چگونه ترافیک به سمت من می آید؟”

نمونه‌های دیگری از medium که می‌توانید استفاده کنید: email, blog, blog-guest و …

نحوه استفاده از پارامتر “utm_campaign” در رسانه‌های اجتماعی

آخرین سوال: چرا ترافیک به سمت شما می آید؟

افزودن پارامتر =utm_campaign& به لینک‌های خود، هر بازدیدی را که از آن لینک انجام می شود به گونه ای برچسب گذاری می کنید که می‌گوید: “این ترافیک از این تلاش ناشی می شود.”

روش‌های بسیار زیادی برای استفاده از این برچسب وجود دارد! و زیبایی آن این است که اگر با پارامترهای منبع و رسانه ​​UTM خود سازگار باشید، هنگام ردیابی کمپین ها انعطاف‌پذیری زیادی خواهید داشت.

در اینجا چند روش برای استفاده از پارامتر کمپین وجود دارد:

از آن برای تبلیغات ویژه استفاده کنید. آیا محصول جدیدی معرفی می شود؟ کمپین خود را “راه اندازی-[نام محصول]” نام‌گذاری کنید.
از آن برای پرسونا استفاده کنید. اگر یک پست به ویژه برای یک شخص خریدار تهیه شده است، ممکن است بخواهید بر اساس آن، پیوند را برچسب گذاری کنید. به عنوان مثال، می توانید “مدیر-فلانی” را امتحان کنید.
توجه: به نام‌گذاری این برچسب‌ها دقت کنید، زیرا خوانندگان شما می توانند آنها را در نوار URL مرورگرهای خود مشاهده کنند. =)

همچنین بخوانید  اهمیت داشتن لوگو برای پیج های اینستاگرام

معرفی ابزار تولید URL با استفاده از کدهای UTM

در این قسمت یک ابزار برای استفاده از کدهای UTM در یک URL معرفی میکنم. با استفاده از ابزار Campaign URL Builder می توانید به راحتی یک URL بسازید.

کافی است مشابه با نمونه زیر فرم موجود را پر کنید تا URL مورد نظر شما ساخته شود:

تصویر URL Builder

نتیجه به دست آمده، آدرس زیر است:

https://www.unevis.com?utm_source=social&utm_medium=instagram&utm_campaign=eid.norooz

یک نمونه واقعی از کاربرد کدهای UTM در یک فروشگاه اینترنتی بزرگ

به جدول زیر دقت کنید. در ستون Campaign، مقادیری که ما در لینک‌ها در مقابل پارامتر =utm_campaign& قرار داده‌ایم را مشاهدی میکنید.

جدول کمپین ها در آنالتیکس

مشاهده می‌کنید بیشترین ترافیک و بازدید از پویشی به نام Bio حاصل شده است. (البته این یک پویش واقعی نیست و در واقع هر شخص از لینک بیو اینستاگرام وارد سایت شده باشد با این برچسب شناخته می‌شود.)

مورد بعدی، یک پویش واقعی است. پویش عید تا عید که مربوط به حراج عید قربان تا عید غدیر سال 1400 می‌باشد. این جدول از بخش Campaigns در گزارشات گوگل آنالتیکس آورده شده است. اما با یک گزارش‌گیری اختصاصی به جدول زیر می‌رسیم تا این پویش را بهتر بررسی کنیم.

پویش عید تا عید

مشاهده می‌شود که از سه رسانه‌ی مختلف برای این پویش استفاده شده است. اینستاگرام، پیامک و پوش. با ادغام این جدول و جداول هوش تجاری (Business Intelligence) می‌توان مشاهده کرد که هر رسانه چقدر هزینه برده و چقدر درآمد داشته است. با کمک تمام این گزارشات می‌توان استراتژی مارکتینگ بهتری برای پویش‌های بعدی اتخاذ کرد.

سخن آخر

دقت داشته باشید که نام‌گذاری این پارامترها به شکل قراردادی است (البته که برخی روش‌ها با گذر زمان مزیت‌های خود را ثابت کرده‌اند) و در این مقاله فقط به کدهای UTM در لینک‌های شبکه‌های اجتماعی اشاره شد. در مقالات بعدی به انواع ترافیک ورودی و استفاده از پارامترهای UTM در آن لینک‌ها خواهیم پرداخت. امیدوارم این مقاله به مسیر پیشرفت شما در جهان فوق‌العاده جذاب و بزرگ دیجیتال مارکتینگ کمک کرده باشد.

سعید عباسی
سعید عباسی

آدمی مخفیست در زیر زبان، این زبان پرده‌ست بر درگاه جان

کارشناس هوش تجاری، دیجیتال مارکتینگ و سئو

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

4 Comments

  1. خاطره سرایی
    0
    0

    مطلب مفیدی بود. ممنون

    Reply
    • سعید عباسی
      0
      0

      باعث افتخار من هست.

      Reply
  2. حسن اسدی
    0
    0

    واقعا مطلب مفیدی بود. ممنون

    Reply
  3. ساناز
    0
    0

    بسیار عالی و کاربردی

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط