Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ تکنولوژی @ اصناف و صنایع @ گواهینامه بازرسی COI | تایکو

گواهینامه بازرسی COI | تایکو

by | 5 بهمن 1401 | اصناف و صنایع | 0 comments

یکی از اصلی‌ترین فرآیندهای تجارت برای کسب گواهی بازرسی، گواهی نامه بازرسی COI محسوب می‌شود. در این راستا فروشنده در مبدا و شخصی که محصولات را دریافت می‌کند، وظیفه دارد تا برای دریافت گواهی بازرسی مراحلی را طی کند.

گواهی استاندارد اجباری COI

با توجه به استانداردها و مقرراتی که در هر کشور برای کالاهای خارجی و یا داخلی وجود دارد بایستی بر طبق این استانداردها امنیت و سلامت کالا در نظر گرفته شود. در کشور ایران هم استانداردهایی با توجه به نوع کالا از طرف سازمان استاندارد برای بازرسی کالا نیز مقرر شده است.

بعضی از این استانداردهای مقرر در کشورها تدوین و ابلاغ شده‌اند و کلا بایستی اجرا شوند و به آنها استاندارد اجباری گفته می‌شود. ولی برخی دیگر از استانداردها تدوین شده اما هنوز ابلاغ نشده‌اند. در صورتی که شخص حقیقی یا حقوقی قصد وارد کردن کالایی را به کشور داشته باشد که آن کالاها در ایران استاندارد تدوین شده و ابلاغ شده داشته باشد، دریافت گواهینامه بازرسی COI برای آن کالا ضروری است.

بنابراین کالاهای گفته شده بدون داشتن گواهی استاندارد اجباری COI نمی‌توانند از گمرک ترخیص شوند. به عنوان نمونه لاستیک انواع وسایل نقلیه، برخی از رله‌ها و قطعات الکترونیکی و ورق فولادی دارای استاندارد اجباری در ایران هستند.

بازرسی COI به منظور بررسی انطباق کالا با استاندارد مربوطه توسط شرکت بازرسی تایکو انجام می‌شود.در این بازرسی به بررسی و ارزیابی از کیفیت، کمیت، و ویژگی‌های کالا و انطباق آن‌ها با استاندارد و ضوابط یا مشخصات فنی می‌پردازند. که بعد از تایید آن گواهینامه بازرسی COI برای کالاها صادر می‌‍شود.

بنابراین باید آگاه بود که برای دریافت گواهینامه بازرسی COI، بازرسی کالا به طور معمول برای کالاهای مشمول استاندارد اجباری انجام می‌گیرد. ولی برای کالاهایی که استاندارد اجباری نداشته باشند هم اگر چنانچه خریدار کالا درخواست کند، این بازرسی توسط شرکت بازرسی انجام می‌شود.

همچنین بخوانید  چسب های سنگ اپوکسی به چه منظور ساخته شده است؟

شرکت بازرسی در بازرسی استاندارد COI، مراحلی همچون نمونه برداری، تست و آزمایش بر روی کالا در آزمایشگاه مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران را انجام می‌دهند که مواردی که در بازرسی کیفی COI مورد بازرسی قرار می‌گیرند بر اساس استانداردهای کشور تعیین شده‌اند.

پس نتایج آزمایش و تست کالا که از بازرسی استاندارد COI توسط شرکت بازرسی به دست می‌آید به صورت کتبی، مهر و امضا شده و در اسناد و مدارک کالا قرار می‌گیرد. و به این ترتیب گواهی لازم از طرف این شرکت صادر می‌شود.

برای دریافت گواهینامه بازرسی COI، می‌توان به بازرسی کیفیت و استاندارد کالا یا همان COI در کشور مبدا و یا در کشور مقصد از طریق شرکت بازرسی اقدام کرد که این بازرسی در چند روش و مرحله توسط شرکت بازرسی انجام می‌شود. شرکت بازرسی تایکو یکی از معتبرترین شرکت‌ها در ایران است که برای دریافت این گواهی می‌توان به آن مراجعه کرد.

 

تعریف گواهینامه بازرسی COI

گواهینامه بازرسی COI برای استاندارد کیفیت مدرکی است که مطابق آن شرکت بازرسی، از انطباق کالای وارداتی با استانداردها، ضوابط یا مشخصات فنی مربوطه، به سبب بررسی اسناد، بازدید از محموله، نمونه برداری و نتایج آزمون گواهی می‌کند.

برای دریافت گواهینامه بازرسی COI، لازم است تا بازرسی کیفی COI برای کالاهایی انجام شود که به ترتیب زیر است:

  1. کالاها و محصولاتی که از طرف سازمان استاندارد ایران مشمول استاندارد اجباری شده‌اند.
  2. کالاهایی که در لیست کالاهای مشمول استاندارد اجباری قرار نگرفته‌اند ولی خریدار با اختیار خود، درخواست بازرسی کیفی COI را به شرکت بازرسی می‌دهند.

معمولا لیست و فهرست کالاهایی که دارای استاندارد اجباری باشند به صورت مداوم در سایت سازمان استاندارد ایران و همینطور تمام گمرکات قرار گرفته و به روز می‌شود. در حقیقت کالاهایی که استاندارد اجباری COI را شامل هستند برطبق مصوبات شورای عالی استاندارد، هیات وزیران و قانون ارتقا کیفی معین می‌شود.

همچنین بخوانید  آبرسانی بهتر با آبسردکن

بنابراین دریافت گواهینامه بازرسی COI به عنوان یک ضمانت برای آینده شرکت خریدار کالا محسوب می‌شود تا به این وسیله بتواند اعتماد کافی در مورد کیفیت کالا را برای مشتری به وجود آورد.

هدف از بازرسی کیفی

 هدف از بازرسی کیفی COI

کنترل کیفیت کالاهای مشمول استاندارد اجباری و غیر اجباری به جهت حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی و مانع شدن از ورود کالاهای نامرغوب از اصلی‌ترین هدف‌های بازرسی کیفیت و استاندارد COI است.

علاوه بر این کالاهایی که از لحاظ ایمنی و بهداشتی برای بیشتر مردم مهم باشند، با توجه به قوانین سازمان استاندارد ایران به طور حتم بایستی از نطر کیفیت COI بوسیله شرکت بازرسی مورد ارزیابی قرار بگیرند.

در تولیدات کالاها و تجهیزات صنعتی وارداتی هم بازرسی کالا و دریافت گواهی COI اهمیت زیادی دارد که در صورت عدم این نوع بازرسی، کالای مورد نظر اجازه ورود به کشور را نخواهد داشت.

شرکت بازرسی، بازرسیCOI را می‌تواند از مرحله ساخت کالا و مواد اولیه آن یا هنگام رسیدن به مقصد انجام دهد و سپس گواهینامه بازرسی COI را برای کالاها صادر کند.

 

انواع بازرسی کیفی و استاندارد COI

بازرسی کمی، کیفی و استاندارد کالا به دو دسته تقسیم می‌شود که به صورت زیر است:

 در روش بازرسی كالا در مبدا (‌قبل از حمل):

واردكنندگان می‌توانند با بازرسی كالا توسط شركت بازرسی تأييد صلاحيت شده و قبل از حمل و ارزيابی انطباق گواهی نامه انطباق را حتی قبل از رسيدن كالا به گمركات كشور دريافت کنند.

 

در روش بازرسی كالا در مقصد (‌حمل مستقیم):

وارد كنندگانی كه بدون دريافت گواهی نامه‌های بازرسی در مبدأ، كالای خود را به گمركات ايران حمل کنند.

دریافت گواهینامه بازرسی  COI

چگونگی دریافت گواهینامه بازرسی  COI

گواهینامه بازرسی COI پس از انجام بازرسی کمی و کیفی به یک کالا صادر می‌شود. این گواهی برای کالاهای استاندارد اجباری در ایران لازم است. در این نوع گواهی بایستی نمونه کالای مربوطه در آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان استاندارد مورد آزمایش قرار گیرد و در صورت دارا بودن تمامی موارد استانداردهای تعیین شده کشور، گواهی COI به کالا داده می‌شود. گواهی COI می‌تواند در مبدا یا مقصد صادر شود.

همچنین بخوانید  مبل شنی یا بین بگ چیست؟

میان کالاهای وارداتی، تمامی کالاها مشمول استاندارد اجباری نیستند. برخی کالاها تنها شامل آزمون و بعضی مشمول تاریخ انقضا هستند و این مسأله به این سبب است که کالاهایی که وارد کشور می‌شوند از درجه اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. بعضی از کالاها هم به علت اهمیت سلامتی و ایمنی مانند غذا و دارو و وسایل آتش‌زا ملزم به بازرسی و ارزیابی بیشتر هستند.

بعد از توافق در میان شرکت بازرسی و شرکت واردکننده بسته به نوع کار و هزینه‌های مربوطه، لازم است تا قراردادی را به صورت کتبی در خصوص صدور گواهینامه بازرسی COI منعقد کنند. در این قرارداد تمامی وظایف بازرس و کارفرما با جزییات نوشته می‌شود.

علاوه بر این نوع و میزان نمونه برداری از کالا، محل آن، زمان آن و سایر موارد باید با جزییات کامل درج شده تا از مشکلات احتمالی که در آینده ایجاد می‌شود جلوگیری کرد. بنابراین شرکت بازرسی وظیفه دارد تا براساس مندرجات قراردادی که بین دو طرف قرار داد منقعد شده نسبت به نمونه برداری و ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه اقدام کند. پس از عقد قرارداد و صدور اجازه کارفرما، شرکت وارد کننده وظیفه دارد تا محلی را برای بازرسی به شرکت بازرسی اعلام کند. این محل می‌‌تواند شرکت تولیدی، انبار کالا و یا اداره گمرک کشور مبدا باشد.

منبع: شرکت بازرسی خبرگان بین المللی تهران | tie.co.ir

tieco
tieco
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط