Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ تغذیه @ اهمیت و فواید سرکه سیب

اهمیت و فواید سرکه سیب

by | 1 بهمن 1401 | تغذیه | 0 comments

اگر به دنبال کاهش وزن یا بهبود وضعیت شوره مو یا درمان کبد چرب خود هستید حتما تا به حال از خواص سرکه سیب برای درمان این بیماری‌ها شنیده‌اید. اما باید به شما بگوییم به غیر از فواید سرکه سیب برای سلامتی بدن، این سرکه به دلیل خاصیت تمیزکنندگی خود نیز بسیار مورد توجه است و می‌تواند جایگزین طبیعی برای پاک‌کننده‌های شیمیایی باشد. به این منظور می‌توان از این سرکه برای تمیزکردن سطوح چینی یا جلا دادن به ظروف و وسایل ساخته شده از نقره، مس، برنج و برنز استفاده کرد.

خواص سرکه سیب

این سرکه تنها کاربرد دارویی ندارد و اینطور نیست که شبیه برخی عرقیجات، به طور مجزا و به خاطر فوایدی که دارد مصرف شود؛ این ماده شبیه باقی سرکه‌ها طعم تند و تیزی دارد و در آشپزی و تهیه سس سالاد و یا چاشنی‌های غذایی هم استفاده زیادی می‌توان از آن کرد.

همچنین کاربرد سرکه طبیعی سیب صرفا به عنوان یک ماده‌ی خوراکی محدود نمی‌شود و به خاطر فوایدی که برای پوست و مو دارد، استفاده‌ی موضعی آن برای مقاصد مختلف نیز رایج است. این سرکه برای پاکسازی پوست، از بین بردن جوش‌ها، و خشکی و شوره‌ی سر مفید است و به همین خاطر به‌صورت موضعی نیز می‌توان از آن برای شستشو و یا به عنوان ماسک، استفاده کرد.

از دیگر خواص سرکه‌ای که از سیب تهیه شده است می‌توان به تاثیرات آن برای شستشوی دهان به عنوان دهان شویه، برای شستشو و سفیدسازی دندان‌ها ، برای درمان واریس به صورت استفاده موضعی یا به عنوان دئودورانت طبیعی اشاره کرد.  

همچنین بخوانید  کربوهیدرات ها چه هستند؟

از دیگر خواص سرکه سیب به صورت مصرف خوراکی برای بدن و سلامتی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • کاهش قند خون و خطر ابتلای به دیابت
  • درمان چاقی بدن
  • مفید برای درمان عفونت‌های قارچی
  • مفید برای درمان عفونت‌های باکتریایی
  • رفع بوی بد پا
  • رفع بوی بد دهان
  • مفید برای تقویت مو و درمان شوره سر
  • مفید برای سلامتی و سفیدی دندان
  • از بین برنده کک در بدن حیوانات خانگی
  • خاصیت ضد سرطان
  • درمان کبد چرب
  • مفید برای سیستم گوارش، معده و روده‌ها
  • درمان سرماخوردگی
  • درمان سرفه
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • تقویت پوست، کاهش آکنه و چین و چروک

 

اهمیت و خواص سرکه سیب

انواع روش تهیه سرکه سیب خالص

سرکه طبیعی سیب با دو روش تهیه می‌شود؛ به این صورت که گاهی برای تهیه آن از آب استفاده می‌شود که این نوع سرکه خواص ضعیف‌تری دارد.

گاهی از سرکه انگور یا سرکه‌های سیب قبلی برای تخمیر سریع‌تر و بیشتر برای تهیه این سرکه استفاده می‌شود. این سرکه را به روش خانگی هم به سهولت می‌توان تهیه کرد و هم این‌که می‌توان محصول را به صورت کارخانه‌ای و بازاری از فروشگا‌های معتبر خریداری نمود. در هنگام خرید سرکه سیب، به برند تولیدکننده و یا اعتبار فروشنده دقت کنید تا بتوانید از فواید بی نظیر این سرکه، بهره‌مند شوید.

یک سرکه خوب سرکه دارای PH اسیدی است و محصول فرآیند تخمیری است که در آن ؛ الکل اتیلیک یا اتانول در اثر فعالیت مخمرها به اسید استیک یا اسید اتانولیک همراه با فرآورده‌های دیگر تبدیل می‌شود.

سرکه‌ای که از سیب به دست می‌آید. در اثر تخمیر سیب با مخمر ساخته می‌شود.

همچنین بخوانید  9 راهکار ساده برای داشتن رژیم غذایی سالم تر

به این صورت که مخمرها می‌توانند قند سیب را تبدیل به الکل نمایند بر این اساس در طی فرآیند سرکه سازی، در اثر فعالیت باکتری‌های مفید، الکل به اسید استیک تبدیل می‌شود.

اسید استیکی که در سرکه وجود دارد در دسته اسیدهای ضعیف طبقه بندی می‌شود و میزان آن در سرکه طبیعی سیب چیزی در حدود 5 تا 6 درصد کل است. علاوه بر اسید استیک، سرکه‌ای که از سیب تهیه می‌شود شامل آب، ویتامین، مواد معدنی و سایر اسیدهای ضعیف دیگر مثل اسید سیتریک، اسید تارتریک و اسیدهای گیاهی دیگر است.

خواص سرکه سیب در طب سنتی

از منظر طب سنتی سرکه طبیعی سیب طبع سرد و خشک دارد؛ بنابراین استفاده از آن برای افراد بلغمی که طبع سرد و تر دارند مناسب نیست، همین‌طور این نوع سرکه برای افراد سوداوی که دارای طبیعت سرد و خشک هستند مناسب نیست.

ولی افرادی که دارای طبیعت دموی و صفراوی هستند برای استفاده از آن به لحاظ طبع بدنی مشکل خاصی ندارند؛ البته با همه این موارد باز هم افرادی صفراوی در مقدار استفاده از این نوع سرکه بایستی دقت کنند.

از میان طبایع بدنی ، افراد دموی بیشتر از بقیه افراد می‌توانند در مصرف به اندازه و به جا این سرکه آزاد باشند و از مزایای آن بهره‌مند گردند.

مزایا سرکه طبیعی سیب از نظر دکتر خیراندیش

دکتر خیر اندیش مصرف سرکه طبیعی سیب را توصیه می‌کنند و در مورد روش تهیه آن در خانه بیان می‌کنند که برای این کار ابتدا باید سیب را بشویید و خوب خشک کنید.

سپس هسته و دم سیب را کنده و آن را به قطعا کوچک تقسیم کنید.

سپس سیب‌های خرد شده را در یک ظرف تمیز بریزید و سه چهارم آن را با سرکه پر کنید. باید در ظرف را با پارچه بپوشانید و آن را محکم بسته و در جایی گرم نگهداری کنید.

همچنین بخوانید  بهترین مواد غذایی برای سیگاری ها

برای داشتن یک سرکه خوب باید ۶۰ تا ۹۰ روز صبر کنید. بعد از این مدت آن را بچشید و اگر ترش بود، می‌توانید مواد داخل ظرف را صاف کرده و داخل شیشه بریزید. بعد از 20 روز می‌توانید از آن استفاده کنید.

مقدار مجاز مصرف سرکه طبیعی سیب در روز

علی رغم همه فواید سرکه سیب و موارد مصرف متنوعی که اشاره شد؛ استفاده بیش از حد از این محصول می‌تواند مثل هر محصول دیگری زیان آور باشد، ضمنا استفاده از این نوع سرکه  شاید برای همگان مناسب نباشد و بایستی در مصرف خوراکی آن دقت کرد. این ماده با داشتن خاصیت اسیدی، می‌تواند برای افرادی که سیستم گوارش و یا کلیه‌های حساسی دارند، مشکل ساز باشد، به خصوص اگر در مصرف آن زیاده‌روی شود.

خرید سرکه سیب

با توجه به خواص سرکه سیب که اخیرا نیز زیاد در رسانه‌های مختلف در مورد آن صحبت می‌شود؛ کارخانه‌ها و برندهای مختلفی اقدام به تولید این ماده و عرضه‌ی آن کرده‌اند.

با این حال توجه داشته باشید که تمامی خواص ذکر شده تنها در صورتی است که سرکه‌ مورد نظر به‌طور طبیعی و درست عصاره‌گیری و تخمیر شده باشد.

برخی‌ها برای کاهش هزینه‌های تولید ممکن است محصولی با درجه خلوص و کیفیت کمتری را روانه‌ی بازار کنند و اگر خودتان تجربه و فرصت کافی دارید، می‌توانید خودتان برای درست کردن این نوع سرکه اقدام کنید.

sadrasara
sadrasara
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط