Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ مدیریت و کسب‌وکار @ مارکتینگ @ تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا چیست؟

by | 30 آبان 1401 | مارکتینگ | 0 comments

همه‌ی انسان‌ها فروشنده هستند. حتی کسانی که در قسمت خدمات یا آموزش فعالیت می‌کنند نیز فروشنده هستند و زمان یا خدمت یا عِلم خود را به مردم می‌فروشند. امروزه هر کسب‌‌وکار آنلاین یا آفلاینی برای رقابت و فروشِ بیش‌تر خود، نیاز به تولید محتوا در فضای وب یا شبکه‌های اجتماعی دارد. در پاسخ به سوال تولید محتوا چیست باید بگوییم به هر آن چیزی که به هر نحوی در فضای وب یا شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، محتوا می‌گویند. تولید محتوا سبب می‌شود تا مخاطبان، به هدف کسب‌وکارتان پی ببرند و به‌وسیله‌ی دیدن محتواهایتان، به پاسخ سؤالاتشان برسند.

تولید محتوا باید جذاب و متنوع باشد و مخاطب را با خود همراه کند. به‌منظور دستیابی به این هدف، باید محتوایتان واقعی و به‌ دور از دروغ‌های مجازی باشد. چرا که مخاطب باهوش است و خیلی سریع حقیقت را از دروغ تشخیص می‌دهد. تولید محتوای مناسب، علاوه بر این‌ که به فروشتان کمک می‌کند، برای کسب‌وکارتان نیز اعتبار می‌آورد.

انواع محتوا را بشناسید

محتوا انواع مختلفی دارد و شامل محتوای خواندنی، دیدنی و شنیدنی می‌شود، یا ترکیبی از این سه مورد است. برای تولید محتوای خواندنی باید متنی جذاب بنویسید تا خواننده ترغیب شود و به کسب‌وکار شما توجه کند. تولید محتوای متنی می‌تواند شامل متن ادبی، داستانی، غیرداستانی و… باشد. برای تولید محتوای متنی، این نکته را به‌ خاطر داشته باشید که همیشه محتواهایی که در قالب داستان کوتاه به مشتری ارائه می‌شوند، نتیجه‌ی مطلوب‌تری به همراه دارند. زیرا حس نیاز به محصول را در مشتریان زنده می‌کنند و آن‌ها را به خرید محصول ترغیب می‌نمایند.

تولید محتوای دیدنی یا بصری به آن دسته از محتواهایی می‌گویند که به‌شکل ویدئو یا عکس تولید می‌شوند و در اختیار مخاطب قرار می‌گیرند. این عکس‌ها یا به‌صورت تک‌ عکس هستند یا به‌‌صورت ورقه‌ای تولید می‌شوند. عکس‌ها دنیای خاص خودشان را دارند. می‌توانید عکس‌ها را به‌صورت ساده در وب یا شبکه‌های اجتماعی‌تان قرار دهید و توضیحات را در انتهای آن بنویسید. هم‌چنین می‌توانید با برنامه‌ی فتوشاپ یا برنامه‌های شبیه به آن، نوشته‌ها را به عکستان اضافه کنید و محتوایتان را خلق کنید.

همچنین بخوانید  کاتالوگ تبلیغاتی چیست؟

محتوای ویدئویی نیز انواع مختلفی دارد. می‌تواند در قالب ویدئویی کوتاه از محصول باشد یا به‌همراه خود، متن تبلیغاتی داشته باشد. علاوه بر این‌ها می‌توانید روی آن حرف بزنید و به‌ معرفی خود یا محصولتان بپردازید. حتی می‌توانید آن را در قالب فیلم کوتاه بی‌کلام یا باکلام ارائه دهید و در آن از ده‌ها ترفند و روش استفاده کنید.

تولید محتوای شنیدنی یا صوتی صرفاً با گوش مخاطب سروکار دارد؛ بنابراین محتوایتان باید طوری باشد که مخاطب با شنیدنش، آن را در ذهن خود مجسم کند و ترغیب شود تا انتهای محتوا با شما همراه شود. تولید محتوای صوتی می‌تواند به‌صورت پادکست ضبط شود و مدت‌زمان آن نیز با توجه به نحوه‌ی ارائه‌‌تان و نوع مخاطبان و خدمت یا محصولی که ارائه می‌دهید، متفاوت است.

اساسی‌ ترین نوع محتوا کدام است؟

در بین تمام انواع محتواها، محتوای متنی نقش کلیدی را ایفا می‌کند. زیرا برای تولید هر کدام از محتواهای غیرمتنی، به متن نیاز دارید تا منظورتان را بهتر به مخاطب برسانید. مثلاً برای محتوای عکسی باید روی عکس یا در اطراف آن، مطالب تکمیلی را ذکر کنید.

برای محتوای ویدئویی نیاز دارید که متنی را روی ویدئو قرار دهید یا در قسمت توضیحات آن بنویسید یا حتی زمانی که می‌خواهید مقابل دوربین درباره‌ی چیزی حرف بزنید، ابتدا باید متن اولیه‌ای داشته باشید و از روی آن حفظ کنید.  برای محتوای پادکستی نیز به متنی نیاز دارید تا از روی آن بخوانید و اطلاعات را به مخاطبان ارائه دهید. بنابراین اساس و پایه‌ی همه‌ی انواع تولید محتوا، تولید محتوای متنی یا محتوانویسی است و باید به آن دقت مضاعفی شود.

ابزارهای تولید محتوا

وقتی اسم تولید محتوا می‌آید، برخی از افراد فکر می‌کنند که به ابزارهای ویژه‌ای ازجمله سیستم‌های کامپیوتری به‌روز با پردازنده‌های قوی، دوربین‌های خاص، میز و صندلی‌های گران‌قیمت، ابزار نوردهی فوق پیشرفته و… نیاز دارند. اما در واقعیت چنین نیست و شما می‌توانید فقط با یک گوشی دوربین‌دار که به شبکه‌های اجتماعی متصل است، برای خودتان یا دیگران، محتوا تولید کنید و از این طریق درآمدزایی داشته باشید.

همچنین بخوانید  قواعد نگارشی پرکاربرد در تولید محتوا

اگر احساس می‌کنید که هیچ ایده‌ای ندارید و با گوشی ساده‌تان نمی‌توانید به‌تنهایی تولید محتوا کنید، فقط کافی است سَری به شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام بزنید تا با هزاران آموزش رایگان و ساده‌ی تولید محتوا آشنا شوید.

کارشناس تولید محتوا به چه کسی گفته می‌شود؟

کارشناس محتوا به کسی گفته می‌شود که محتوای تولیدشده توسط تولیدکنندگان محتوا را بررسی می‌کند و ایرادات و مشکلات آن را برطرف می‌‌کند. سپس آن را برای بارگذاری در سایت یا شبکه‌های اجتماعی، تأیید می‌کند. کارشناس محتوا بسته به نوع کار و حجم فعالیت باید مهارت‌هایی داشته باشد:

  1. مهارت جست‌وجوی دقیق و حرفه‌ای در وب: جست‌وجوی درست در وب، مهارتی است که نیاز به آموزش و تمرین دارد و کارشناس محتوا باید از تکنیک‌های آن اطلاع داشته باشد تا بهتر و سریع‌تر به اطلاعات مدنظرش دست یابد.

2. مهارت نویسندگی و خلاقیت در آن: قبلاً گفتیم که مهم‌ترین و اساسی‌ترین نوع محتوا، تولید محتوای متنی است. بنابراین کارشناس محتوا به‌عنوان کسی که سرپرستی محتوایی تیم را بر عهده دارد، باید مهارت نوشتن خلاقانه را داشته باشد و این مهارت را روزبه‌روز در خودش تقویت کند.

3. مهارت ویرایش: هر محتوایی برای تولید، در مرحله‌ی اول به متن خوب و خوانا نیاز دارد. مهارت ویرایش به کارشناس محتوا کمک می‌کند تا در عین سادگی، متنی شفاف و روان تحویل تیم محتوا یا کارفرما بدهد و درک‌ِ مخاطب را راحت‌تر کند.

4. مهارت ترجمه‌ی زبان انگلیسی: یکی از مهارت‌هایی که لازم است کارشناس محتوا به آن آشنایی نسبی داشته‌ باشد، ترجمه‌ی زبان انگلیسی است. بدین‌ ترتیب می‌تواند از محتواهای خارجی نیز ایده بگیرد و کارهای خلاقانه‌ای انجام دهد.

5. مهارت کار با نرم‌افزارهای آفیس و برنامه‌های گرافیکی: هر کدام از نرم‌افزارهای آفیس در تولید محتوا نقش به‌سزایی دارند و آشنایی با آن‌ها، کار کارشناس محتوا را آسان‌تر می‌کند. برنامه‌های گرافیکی نیز یاری‌دهنده‌ی کارشناس محتوا برای تولید محتوایی خلاقانه هستند و دانستنشان بسیار مفید و کاربردی است.

همچنین بخوانید  مشاغل مارکتینگ و بازاریابی | معرفی و نکات مهم

6. آشنایی با مهارت دیجیتال مارکتینگ: دیجیتال مارکتینگ، خود از مهارت‌های متنوعی تشکیل شده و کارشناس محتوا تا حدی که بتواند محتوای قابل‌قبولی ارائه دهد، باید از اصول دیجیتال مارکتینگ اطلاع داشته باشد.

هزینه تولید محتوا چگونه است؟

با توجه با نوسان قیمت در کشور، هزینه‌ی تولید محتوا بسیار متغیر است. هم‌چنین هزینه‌ی تولید محتوا به کیفیت محتوای تولید‌شده و نوع محتوا بستگی دارد و نمی‌توان برای تمام انواع محتواها نسخه‌‌ی یک‌سان پیچید. گاهی ممکن است که شما برای تولید محتوایی صرفاً از زمان خود هزینه کنید و متقبل هزینه‌ی مالی نشوید و برای محتوایی دیگر، مجبور به خرید لوازم یا کتاب و منابع شوید.

گاهی هم امکان دارد که بخواهید تمام پروژه‌ی تولید محتوای خود یا بخشی از آن را برون‌سپاری کنید، در این صورت دستمزد اشخاصی که قرار است برایتان تولید محتوا انجام دهند بر اساس کارِ محول‌شده حساب می‌شود. گاهی هم ممکن است که شخصی را استخدام کنید و به‌صورت ماهانه به او حقوق بدهید تا تمام کارهای مربوط به تولید محتوای شما را انجام دهد، در این صورت نیز تعرفه‌ی آن با توجه به کاری که انجام می‌دهد متفاوت است.

نکته‌ی مهم در محاسبه‌ی هزینه‌ی محتوا این است که حتماً زمان تحویل را هم لحاظ کنید و به تولید‌کننده‌ای اعتماد کنید که خوش‌قول باشد و بتواند محتوایتان را در زمان مقرر تحویل دهد.

سخن آخر

تولید محتوا را جدی بگیرید و سعی کنید که هرچه زودتر دست‌به‌کار شوید. در دنیای دیجیتال تولید محتوا بسیار ضروری است و می‌تواند تضمینی برای فروش مهارت و زمان و محصول شما باشد. نوع تولید محتوا باید با توجه به سلیقه‌ی مخاطب موردنظرتان تعیین شود تا بهترین نتیجه را داشته باشد.

Mohamad

Mohamad

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط