Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ رویدادها @ جزئیات مت گالا 2021 ؛ بزرگترین رویداد مد و لباس

جزئیات مت گالا 2021 ؛ بزرگترین رویداد مد و لباس

by | 30 شهریور 1400 | رویدادها, مد و زیبایی | 5 comments

مقدمه

این روز‌ها خبر‌های زیادی در مورد مراسمی به نام مت گالا می‌شنویم. مراسمی که در آن هنرمندان زیادی با پوشیدن لباس‌های عجیب و غریب در صدر اخبار قرار گرفته‌اند. از لباس سر تا پا پوشیده کیم کارداشیان[1] تا سه دست لباس پوشیده شده توسط خواننده رپر امریکایی لیل ناس اکس[2].

ممکن است برایتان سوال پیش آمده باشد که ماهیت این مراسم چیست و چرا این لباس‌ها پوشیده می‌شود؟

مت گالا چیست؟

برخلاف تقویم 365 روزه که اکثر مردم از آن استفاده می‌کنند، سال مد هر فوریه شروع شده و در سپتامبر که شامل مت گالا می‌شود به پایان می‌رسد. این مراسم همچنین به عنوان شب اسکار[3] جهان مد، که معمولاً در اولین دوشنبه ماه مه اتفاق می‌افتد، نامیده می شود. امسال اما، این رویداد به دلیل محدودیت‌های کرونا در دومین دوشنبه ماه سپتامبر آن ‌هم پس از یک سال تاخیر منحصر به فردتر از گذشته برگزار شد.

مت گالا در واقع نام مستعار Metropolitan Museum of Art’s Costume Institute Gala است. این شب در اصل یک جشن افتتاحیه و همچنین خیریه‌ای برای جمع آوری کمک‌های مالی برای نمایشگاه سالانه مد است که در بخش مد و لباس موزه متروپولیتن نیویورک[4] برگزار می‌شود. (تنها بخشی که مستقل است و خودش باید هزینه‌هایش را بدست آورد)

هر سال یک “موضوع” برای لباس‌های نمایش داده شده در نمایشگاه موزه انتخاب می‌شود که همچنین موضوع پوشش مهمانان مراسم نیز می‌باشد. برای مثال، در سال 2019، موضوع مراسم “کمپ[5]” بود، که از مقاله سوزان سانتاگ در سال 1964 با عنوان “یادداشت هایی در کمپ” الهام گرفته شده بود. موضوعات دیگر نیز برای بزرگداشت افرادی مانند الکساندر مک کوئین[6] یا سبک‌هایی مثل پانک و همینطور موضوع “اجسام آسمانی” برای نمایش لباس‌های کاتولیک انتخاب شده بودند.

مراسم مت گالا به چه صورت است و میهمانان آن چه کسانی هستند؟

از آنجا که شب حول محور نمایشگاه مد می‌چرخد، مهمانان بعد از فرش قرمز و قبل از شام ابتدا به بازدید از گالری می‌پردازند. برخی از میهمانان نیز برنامه‌هایی برای اجرا دارند. برای مثال مدونا[16] و کیتی پری[17] در مت گالایی که موضوع آن مذهب کاتولیک بود، اجرا داشتند. درآخر نیز مهمانی بعد از مراسم برگزار می‌شود که در آن میهمانان لباس‌های خود را عوض کرده و لباسی متناسب با مهمانی می‌پوشند.

لیست تمام مهمانان توسط آنا وینتور[7] سردبیر مجله وگ[8] انتخاب می‌شود. امسال تیموتی شالامت[9]، بیلی ایلیش[10]، آماندا گورمن[11] و نائومی اوساکا[12] به عنوان میزبانان اصلی این مراسم همکاری کردند، در حالی که تام فورد[13]، آدام موسری[14] و آنا وینتور به عنوان مجریان افتخاری در آنجا حضور داشتند. ریحانا[15] نیز میزبان مهمانی بعد از مراسم بود.

چرا مت گالا مراسم مهمی است؟

در این مراسم حجم زیادی از منابع مالی جابجا می‌شود و تمامی مهمانان افراد مشهور هستند. هزینه بلیت این مراسم حدودا ۳۵۰۰۰ دلار گزارش شده است. شما حتی اگر این مبلغ را بپردازید، حضور شما باید توسط آنا وینتور تایید شود. چیدمان مهمانان معمولا در ماه دسامبر، پنج ماه قبل از مراسم انجام می‌شود.

همچنین بخوانید  حال و هوای کریسمس با خرید لوازم تزیینی کریسمس

از دیدگاه مد، این فرصتی برای طراحان است تا با افراد مشهور همکاری نزدیک داشته باشند. همچنین، از آن‌جا که این مراسم یک موضوع به خصوص دارد، باعث می‌شود طراحان و افراد مشهور لباس‌های معمولی که در مراسم‌های دیگر مانند اسکار پوشیده می‌شود را انتخاب نکنند. در عوض علاوه بر اینکه لباس‌ها کاملا متناسب با موضوع مراسم هستند، به طرز عجیبی شگفت‌آور طراحی می‌شوند تا اوج خلاقیت طراحان را نشان دهند. در واقع هدف نشان دادن هنر است نه صرفا کاربردی بودن لباس‌ها.

تمام این آثار هنری پر خرج که توسط افراد مشهور پوشیده می‌شود و همینطور بزرگ بودن این نمایشگاه سبب شده که مت گالا به یکی از مهم‌ترین رویداد‌های مد و لباس تبدیل شود.

موضوع و نمایشگاه مت گالا در سال ۲۰۲۱

موضوع امسال در مورد “استقلال آمریکا” است. این نمایشگاه در دو بخش ارائه می‌شود. بخش اول با عنوان ” واژه نامه‌ای از مد: در امریکا”، روز 18 سپتامبر در مرکز لباس آنا وینتور افتتاح شد تا جشن 75 سالگی موسسه لباس را جشن بگیرد و واژگانی مدرن از دنیای مد را به نمایش بگذارد. قسمت دوم نیز، تحت عنوان “مجموعه ادبی مد: در امریکا” در تاریخ ۵ مه در اتاق‌هایی از موزه به نام دوره وینگ امریکایی[18] برگزار خواهد شد. اتاق های وینگ ۲۰ اتاق یا فضای داخلی در موزه متروپولیتن نیویورک هستند که داستان معماری و اثاثیه امریکا را از قرن ۱۷ تا اوایل قرن بیست نشان می‌دهند. این بخش از نمایشگاه مت گالا روایت‌هایی را در مورد تاریحچه پیچیده و جالب آن اتاق‌ها ارائه می‌دهد. هر دو بخش در تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۲۲ به پایان خواهند رسید.

ماکس هولین[19]، مدیر فعلی موزه متروپولیتن نیویورک در این باره گفته است: “مد هم پیشگام تغییرات فرهنگی است و هم ثبت باورها و رویدادهایی است که زندگی ما را شکل می‌دهد. این نمایشگاه نشان می‌دهد که چگونه مد منعکس کننده مفاهیمی است که سبب تغییر هویت امریکا شده‌اند. همچنین، با نمایش آثار مختلف، بسیاری از دیدگاه‌ها در مورد پیچیدگی تاریخ نشان داده می‌شود. با نگاهی به گذشته، از این دریچه، می‌توانیم تأثیر زیبایی شناختی و فرهنگی مد را بر جنبه‌های تاریخی زندگی آمریکایی در نظر بگیریم.”

اندرو بولتون،[20] مسئول بخش لباس موزه می‌گوید: “مد آمریکایی به طور کلی از طریق لباس ورزشی و لباس آماده توصیف می‌شود و بر اصول سادگی، کاربردی، عملکردی و برابری خواهی تأکید می‌کند. مد امریکایی، زیبایی‌گرایی مد اروپایی را رد کرده و بیشتر یک زبان عامیانه است که تمایل دارد در تضاد با مد اوت کوتور[21] قرار بگیرد. قسمت اول نمایش امسال با ارائه یک واژگان تجدید نظر شده از مد آمریکایی، به این عدم تعادل زبانی می‌پردازد. قسمت دوم نیز که در اتاق‌های وینگ برگزار می‌شود، با بیان روایاتی، تاریخ پیچیده آن اتاق‌ها را بررسی می‌کند. همچنین، از طریق همکاری با کارگردانان فیلم‌های آمریکایی، پرتره‌هایی سینمایی از فشن در قرون گذشته را نشان می‌دهد.”

در ادامه به جزییات این دو بخش در نمایشگاه می‌پردازیم:

نمای کلی نمایشگاه

بخش اول: واژه‌ نامه‌ای از مد در امریکا

این بخش از نمایشگاه، از یک لحاف تکه دوزی شده الهام گرفته و در واقع از ویژگی‌های ترتیب و نظم آن استفاده می‌کند. این لحاف در مجموعه وینگ امریکایی قرار دارد که از مربع‌های کوچک و الماسی شکل تشکیل شده است. این لحاف در واقع استعاره‌ای است از امریکا و تنوع فرهنگی منحصر به فرد آن. در این نمایشگاه تقریباً 100 مجموعه لباس مردانه و زنانه از طراحان مختلف امریکایی از دهه 1940 تا به امروز ارائه شده است. لباس‌ها در ۱۲ بخش سازماندهی شده‌اند که ویژگی‌های احساسی مد امریکا را بررسی می‌کنند. هرکدام از این بخش‌ها نشان دهنده یک واژه است: “نوستالژی”، “تعلق”، “لذت”، “شادی”، “شگفتی”، “صمیمیت”، “اعتماد به نفس”، “قدرت”، “میل”، “اطمینان”، “راحتی” و “هوشیاری”.

همچنین بخوانید  نکات جذابیت استایل افراد مشهور

به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد موسسه لباس، این نمایشگاه به مدت یک سال ادامه دارد. با توجه به این بازه زمانی بی سابقه، نمایش با اضافه کردن آیتم‌ها تکامل می‌یابد تا نشاط و تنوع مد آمریکایی را بتواند در طول این یک سال منعکس کند.

بخش دوم: مجموعه ادبی مد در امریکا

قسمت دوم نمایشگاه همکاری دو بخش فشن موزه و اتاق‌های وینگ امریکایی است. این بخش شامل لباس‌های زنانه و مردانه متعلق به قرن 18 تا کنون است که تصاویر آن‌ها در اتاق‌ها قرار داده شده است. فضای داخلی، بیش از 300 سال از زندگی خانگی آمریکا را ارائه می‌دهد و داستان‌های مختلفی را بیان می‌کند. این نمایشگاه با استفاده از مجموعه‌ای از قاب‌های سه بعدی سینمایی که با همکاری کارگردانان برجسته آمریکایی تولید شده است، به شرح این روایت‌ها می‌پردازد. این میزانسن‌ها نقش لباس را در شکل گیری هویت آمریکایی بررسی می‌کنند و به تاریخچه پیچیده اتاق ها می‌پردازند.

درباره لحاف تکه دوزی شده

” امریکا مانند یک لحاف است. پر از تکه، پر از رنگ، پر از وصله در سایز‌های مختلف که همگی با یک نخ مشترک به یکدیگر متصل شده‌اند.” ادلاین هریس[22]

ساخت این اثر هنری در سال ۱۸۵۶ توسط ادلاین هریس آغاز شد. او مربع‌های کوچک الماسی شکلی که از ابریشم سفید تهیه شده بودند را برای افراد مختلفی در امریکا فرستاد و از آن‌ها خواست تا آن را امضا کنند و سپس بازگردانند. او توانست ۳۶۰ امضا از افراد مشهور زمانه خود را به هم متصل کنند. در بین این افراد مشهور هشت رییس جمهور امریکایی مانند ابراهام لینکلن حضور داشتند. او تمام تکه‌ها را طوری به هم متصل کرد تا نام افراد دارای حرفه‌های مشابه کنار هم قرار بگیرند. در واقع این امضا‌ها یک شِمای کلی از امریکا در اواسط قرن ۱۹ را به تصویر می‌کشد.

الگوی استفاده از مکعب‌ها منبع الهام برای طراحی نمایشگاه بود که در واقع یک نمایش سه بعدی از لحاف است. در این نمایشگاه لباس‌های طراحی شده توسط طراحان مشهور هرکدام در مکعب‌های سفیدی قرار گرفته و با  یکی از آن ۱۲ کلمه که قبل تر گفته شد، توصیف شده‌اند.

پوشاک برخی از هنرمندان در مراسم مت گالا

مهمانی‌ای که شما در رسانه‌های مختلف شاهد آن بودید، در واقع افتتاحیه‌ای بود برای یک نمایشگاه منحصر به فرد لباس‌های امریکایی. هرکدام از هنرمندان سعی در نشان دادن موضوع این نمایشگاه داشتند. البته که برخی مورد انتقاد قرار گرفته در حالی که برخی دیگر بسیار تحسین شدند.

  •  لباس عجیب کیم کارداشیان که ابتدا بسیار مورد انتقاد قرار گرفت، توسط منتقدین مد بسیار تحسین شد. او که یک تیشرت بلند دنباله دار پوشیده بود اظهار کرد که سعی در مهم نشان دادن تیشرت داشته است چرا که تیشرت یک لباس کاملا امریکایی است. او بدین ترتیب، نسبت به موضوع مراسم وفادار ماند. برندی که لباس اون را طراحی کرد بالنسیاگا[23] بود.
کیم کارداشیان در مراسم مت گالا
کیم کارداشیان در لباسی از بالنسیاگا
  • بیلی آیلیش خواننده ۱۹ ساله کانادایی، بر خلاف سبک معمول پوشش خود، پیراهنی بلند و دنباله‌دار از برند اسکار دلارنتا[24] پوشیده بود. او از فیلم‌های هالیوودی الهام گرفته و ظاهر او یادآور سبک پوشش مرلین مونرو[25] بازیگر دهه ۵۰ و ۶۰ سینمای امریکا بود.
بیلی آیلیش
بیلی آیلیش در لباسی از اسکار دلارنتا
  • ریحانا خواننده بسیار موفق امریکایی، این بار نیز لباسی بسیار متفاوت و کاملا مطابق موضوع انتخاب کرده بود. او یک اور کت از بالنسیاگا و کلاهی بافتنی از برند استیفن جونز میلینری[26] بر تن داشت. ریزش لباس و همچنین حجم آن به همراه سبکی که کلاه داشت، کاملا یادآور سبک پوشش امریکایی‌های سیاه پوست بود. او در استفاده از جواهرات هم سعی داشت پیامی را منتقل کند. ریحانا حلقه انقلاب سیاه‌پوستان[27] را بر دست داشت که متعلق به نمایشگاهی با نام بریلینت اند بلک[28] بود. اولین نمایشگاهی که مختص طراحان سیاه‌پوست جواهر است که برای عموم نیز باز است.
همچنین بخوانید  چگونه فرم بدن خود را تشخیص دهیم و بر اساس آن لباس بپوشیم؟
  • گریمز[29]، موزیسین و همسر ایلان ماسک، لباسی حیرت انگیز داشت-که ساخت آن حدودا 900 ساعت به طول انجامید. ظاهر او شامل ماسک نقره ای براق، چکمه‌های مشکی از برند مارک جیکوبز[30]، یک کتاب کوچک و شمشیری غول پیکر می‌شد. پیراهن او که ساخته شده از سیلیکون مایع و ابریشم دستبافت بود، از فیلم علمی تخیلی دون[31] ساخته شده در سال ۱۹۸۴ الهام گرفته شده بود.
  • یارا شهیدی[32] بازیگر دورگه ایرانی-امریکایی با یک لباس سفارشی ازکریستین دیور، گلدوزی شده به همراه یک کمربند نازک و یک دنباله بلند بر روی فرش قرمز مت گالای ۲۰۲۱ ظاهر شد. ظاهر او از سبک لباس پوشیدن یک شخصیت تاریخی الهام گرفته بود: ژوزفین بیکر[33]، بازیگر و خواننده امریکایی-فرانسوی.

سخن آخر

هنرمندان بسیاری در این مراسم شرکت کرده‌اند که صحبت در مورد تمام آن‌ها از حوصله این مطلب خارج است. شما می‌توانید سایر لباس‌ها را در اینترنت ببیند و راجع به آن‌ها بخوانید.

هدف از این مقاله آن بود که دلیل اهمیت و همچنین داستان پشت لباس‌های حیرت انگیز این مراسم را بشناسید. همچنین بتوانید با دیدی متفاوت و حرفه‌ای تر به آن‌ها نگاه کنید.


[1] Kim Kardashian

[2] Lil Nas X

[3] Oscar

[4] Metropolitan Museum of Art

[5] Camp

[6] Alexander McQueen

[7] Anna Wintour

[8] Vogue

[9] Timothee Chalamet

[10] Billie Eilish

[11] Amanda Gorman

[12] Naomi Osaka

[13] Tom Ford

[14] Adam Mosseri

[15] Rihanna

[16] Madonna

[17] Katy Perry

[18] American Wing Period

[19] Max Hollein

[20] Andrew Bolton

[21] Haute Couture

[22] Adeline Harris

[23] Balenciaga

[24] Oscar de la Renta

[25] Marline Monroe

[26] Stephen Jones Millinery

[27] Rebel Black Ring

[28]Brilliant and Black: A jewelry Renaissance

[29] Grimes

[30] Mark Jacobs

[31] Dune

[32] Yara Shahidi

[33] Josephine Baker

سونیا کرمانی
سونیا کرمانی

من سونیا کرمانی کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس هستم. علاقمند به نوشتن و تولید محتوای فارسی و انگلیسی هستم. متخصص و علاقمند به تولید مقالات سئو در زمینه طراحی لباس، طراحی داخلی منازل، مدیا و کسب و کار می باشم.

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

5 Comments

  1. خاطره سرایی
    0
    0

    الله اکبر این همه جلال! الله اکبر این همه شکوه !

    Reply
    • سونیا کرمانی
      0
      0

      تکبیر 😀

      Reply
  2. حسن اسدی
    0
    0

    این خارجیام کارای عجیب غریب زیادی میکننا. ولی جدی چرا کیم کارداشیان رو دستگیر نکردن؟ معمولا آدمایی که اینطوری لباس میپوشن کارشون چیز دیگست.(:

    Reply
    • سونیا کرمانی
      0
      0

      شما تا وقتی پول داشته باشی کاری به کارت ندارن 😀

      Reply
  3. سیدامیر
    0
    0

    بسیار جالب …

    Reply

Trackbacks/Pingbacks

  1. چرا سایت من در نتایج جست و جوی گوگل رتبه بالا نمی گیرد؟ - یک سوال - […] است. برای مثال، شما همین چند وقت اخیر یک مقاله در مورد جشنواره مد و فشن مت گالا که…

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط