Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ روان‌شناسی @ رابطه سمی مادر و دختر | علل و راه کارها

رابطه سمی مادر و دختر | علل و راه کارها

by | 30 اردیبهشت 1402 | روان‌شناسی | 0 comments

رابطه مادر و دختر یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین پیوندها در خانواده است.رابطه‌ای که می‌تواند عزت نفس، هویت، ارزش‌ها و انتخاب‌های خانواده را شکل دهد. با این حال، همه روابط مادر و دختر سالم و حمایت کننده نیستند. برخی سمی و مضر هستند و باعث درد عاطفی، استرس و درگیری می‌شوند. اما چه چیزی باعث سمی شدن رابطه مادر و دختر می‌شود؟ و اگر در این نوع رابطه هستید چگونه می‌توانید آن را برطرف کنید؟ در این مقاله، ما برخی از علائم و علل رایج رابطه سمی مادر دختر را بررسی خواهیم کرد و نکاتی را در مورد چگونگی بهبود آن ارائه خواهیم کرد.

نشانه های رابطه سمی مادر و دختر

رابطه سمی مادر و دختر با سوء استفاده، دستکاری، کنترل یا بی توجهی به وجود می‌آید و این موضوع می‌تواند بر سلامت روانی، رفاه و شادی مادر و دختر تأثیر منفی بگذارد. در اینجا برخی از علائمی که نشان می‌دهد ممکن است رابطه سمی مادر و دختری داشته باشید آورده شده است:

فقدان مرز

فقدان مرزها یکی از رایج‌ترین نشانه‌های رابطه سمی مادر و دختر است. این می‌تواند به چند طریق ظاهر شود. یکی از روش‌های متداول که مادران سمی مرزهای دخترانشان را زیر پا می‌گذارند مدیریت خرد زندگی‌شان است. آنها ممکن است سعی کنند انتخاب‌ها، نظرات، ظاهر، روابط، مشاغل یا شیوه‌های فرزندپروری دخترانشان را کنترل کنند. آنها ممکن است به حریم خصوصی دخترانشان نفوذ کنند، مانند خواندن پیام‌های آنها، بررسی تماس‌های تلفنی آنها یا جاسوسی در اتاق آنها. راه دیگری که مادران سمی مرزها را زیر پا می‌گذارند این است که انتظار دارند دخترانشان نیازهای عاطفی خود را برآورده کنند. آنها ممکن است برای همراهی، اعتبار یا آرامش به دختران خود تکیه کنند و آنها را به خاطر داشتن زندگی خود احساس گناه یا خودخواهی کنند. آنها همچنین ممکن است از دختران خود به عنوان معتمد یا درمانگر استفاده کنند و اطلاعات نامناسب یا شخصی را به اشتراک بگذارند که برای آنها بار زیادی است یا آنها را در میان درگیری‌ها قرار می‌دهد.

ضعف پشتیبانی

یکی دیگر از نشانه‌های کلاسیک یک رابطه سمی عدم حمایت است. عدم حمایت می‌تواند به عنوان عدم همدلی یا درک مشکلات شما نشان داده شود. والدین سمی معمولاً فرزندان خود را به خاطر مشکلاتشان سرزنش می‌کنند و نسبت به اشتباهات جزئی که مرتکب می‌شوند بیش از حد واکنش نشان می‌دهند. آنها همچنین ممکن است دستاوردها، رویاها یا علایق دختران خود را مورد انتقاد، قضاوت، تمسخر یا تحقیر قرار دهند. آنها ممکن است آنها را به طور نامطلوب با دیگران یا خودشان مقایسه کنند یا به آنها احساس بی‌کفایتی یا بی‌لیاقتی بدهند. همچنین مادران سمی ممکن است از تمجید، محبت یا تایید دختر خود خودداری کنند یا تنها زمانی به آنها بپردازند که انتظارات یا خواسته‌های خود را برآورده کنند.

سوء استفاده عاطفی

سوء استفاده عاطفی به هر رفتاری گفته می‌شود که به رفاه عاطفی فرد دیگر آسیب می‌رساند. این می‌تواند شامل توهین کلامی، مانند نام بردن، توهین، تهدید، یا تحقیر باشد. آزار روانی، مانند دستکاری، احساس گناه، یا ارعاب؛ یا غفلت عاطفی، مانند نادیده گرفتن و رد احساسات یا نیازهای شما. سوء استفاده عاطفی می‌تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد و باعث کاهش عزت نفس، اضطراب، افسردگی، مشکلات خشم شود.

آزار جسمی

آزار جسمی هر عمل هدفمندی است که باعث صدمه یا آسیب بدنی به دیگری شود. این می‌تواند شامل ضربه زدن، سیلی زدن، مشت زدن، لگد زدن، گاز گرفتن، خفگی، سوزاندن یا استفاده از سلاح باشد. سوء استفاده فیزیکی می‌تواند آثار یا زخم‌های قابل مشاهده‌ای را روی بدن به جای بگذارد اما همچنین می‌تواند باعث آسیب داخلی یا درد مزمن شود. آزار جسمی همچنین می‌تواند همراه با آزار عاطفی مانند تهدید، توهین یا تحقیر باشد.

همچنین بخوانید  روش های مختلف ابراز خشم کدامند؟ کدام روش در مورد شما صدق می‌کند؟

درهم تنیدگی

رابطه سمی بین مادر و دختر

درهم تنیدگی اصطلاحی است که برای توصیف رابطه‌ای بسیار نزدیک، وابسته و درگیر به کار می‌رود. زمانی اتفاق می‌افتد که یک مادر و یک دختر مرزهای مبهم دارند و احساس فردیت خود را از دست می‌دهند. آنها ممکن است همه چیز را به اشتراک بگذارند، از افکار و احساسات گرفته تا لباس و دوستان. آنها ممکن است در تصمیم گیری بدون مشورت با یکدیگر مشکل داشته باشند یا به دلیل داشتن علایق یا فعالیت‌های جداگانه احساس گناه کنند. آنها همچنین ممکن است نسبت به خوشبختی یا رفاه یکدیگر احساس مسئولیت کنند. در حالی که دختر یک مادر نادیده گرفته یا در دسترس به دلیل بی‌توجهی و کم‌پروری ناپدید می‌شود، احساس دختر درگیر خود کاملاً بلعیده می‌شود. گره گشایی از هویت مادرش می‌تواند چالش برانگیز و دردناک باشد.

علل رابطه سمی مادر و دختر

علل رابطه سمی مادر و دختر

هیچ دلیل واحدی برای رابطه سمی مادر و دختر وجود ندارد. عوامل مختلفی مانند ویژگی‌های شخصیتی، تجربیات دوران کودکی، پویایی خانواده، هنجارهای فرهنگی یا رویدادهای زندگی می‌توانند بر آن تأثیر بگذارند. با این حال، برخی از علل احتمالی عبارتند از:

  • ترومای نسلی: ترومای نسلی به انتقال آسیب از نسلی به نسل دیگر اشاره دارد. این می‌تواند زمانی رخ دهد که مادر در دوران کودکی یا بزرگسالی خود آسیب‌هایی مانند سوء استفاده، بی‌توجهی، خشونت، جنگ، فقر یا ظلم را تجربه کرده باشد. او ممکن است به طور ناخودآگاه درد، ترس، خشم یا شرم حل نشده خود را از طریق گفتار یا اعمال خود به دخترش منتقل کند. او همچنین ممکن است همان الگوهای رفتاری را که از والدین یا مراقبان خود آموخته است، تکرار کند.
  • مسائل مربوط به سلامت روان: مسائل مربوط به سلامت روان می‌تواند بر توانایی مادر در تربیت مؤثر و همدلانه تأثیر بگذارد. او ممکن است با افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی، اختلال شخصیت، سوء مصرف مواد یا سایر شرایطی که خلق و خوی، شناخت یا رفتار او را مختل می‌کند، دست و پنجه نرم کند. او همچنین ممکن است نسبت به مسائل آگاه نباشد و درمان و مشکل را انکار کند. مسائل مربوط به سلامت روان او می‌تواند بر نحوه ارتباط او با دخترش و مقابله با استرس‌ها یا چالش‌ها تأثیر بگذارد.
  • نیازهای برآورده نشده: نیازهای برآورده نشده می‌تواند مادر را به رفتارهای سمی با دخترش وادار کند. او ممکن است نیازهای برآورده نشده برای عشق، توجه، اعتبار، امنیت را از طریق دخترش با درخواست محبت او برآورده کند.
  • فرافکنی: فرافکنی یک مکانیسم دفاعی است که شامل نسبت دادن احساسات، افکار یا ویژگی‌های خود به شخص دیگری است. یک مادر ممکن است ناامنی‌ها، ترس‌ها یا پشیمانی‌های خود را به دخترش القا کند و او را به خاطر آنها مورد انتقاد قرار دهد یا سرزنش کند. او همچنین ممکن است رویاها یا انتظارات برآورده نشده خود را به دخترش نشان دهد و او را برای رسیدن به آنها تحت فشار قرار دهد. فرافکنی می‌تواند باعث سردرگمی و رنجش در رابطه مادر و دختر شود، زیرا ممکن است دختر احساس کند توسط مادرش درک نشده، قضاوت یا کنترل می‌شود.

چگونه یک رابطه سمی مادر و دختر را برطرف کنیم

درمان رابطه سمی مادر ودختر

اصلاح رابطه سمی مادر و دختر می‌تواند سخت باشد اما غیرممکن نیست. ممکن است به زمان، تلاش و کمک حرفه‌ای نیاز داشته باشد، اما می تواند برای هر دو طرف ارزشش را داشته باشد. در اینجا چند مرحله وجود دارد که می‌تواند به شما در بهبود رابطه خود با مادر یا دخترتان کمک کند:

صادقانه و واقع‌بینانه مشکلات خود را شناسایی کنید. خوب است که مقاله‌ای بخوانی و مادرت را ببینی که واقعاً چیست، اما زندگی اینگونه نیست. برای درک احساسات، افکار و رفتارهای خود در مورد مادرتان باید کمی خود اندیشی و خودکاوی انجام دهید. شما باید الگوهای سمی را که از مادرتان یاد گرفته‌اید یا به ارث برده‌اید و اینکه آنها چگونه زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، شناسایی کنید. شما همچنین باید تأثیر آسیب‌های روحی یا مشکلات روانی مادرتان را بر او و شما تأیید کنید. این می‌تواند به شما کمک کند تا وضوح، شفقت و دیدگاهی را در رابطه با خود به دست آورید.

همچنین بخوانید  5 دلیل اصلی برای معتاد شدن

درک مادرانه خود را تغییر دهید. هنگامی که مشکلات را شناسایی کردید، می‌توانید شروع به تغییر شکل درک خود از مادرتان به عنوان یک شخص کنید. می‌توانید سعی کنید او را فراتر از نقش مادری ببینید و او را به عنوان یک انسان با نقاط قوت، ضعف، نیازها و خواسته‌هایش بشناسید. همچنین می‌توانید سعی کنید انگیزه‌ها و مقاصد او را در پشت اعمال او درک کنید، حتی اگر آنها آسیب زا یا مضر باشند. این بدان معنا نیست که باید رفتار او را بهانه یا توجیه کنید، بلکه می‌توانید با او همدردی کنید و او را بیش از یک مادر سمی ببینید.

روی درمان جدی سرمایه گذاری کنید. درمان رابطه سمی مادر و دختر می‌تواند طولانی و دردناک باشد، اما برای رفاه و خوشبختی شما ضروری است. ممکن است لازم باشد از یک درمانگر یا مشاور حرفه‌ای کمک بگیرید که بتواند شما را در مراحل بهبودی راهنمایی کند و ابزارها و استراتژی‌هایی برای مقابله با آن در اختیار شما قرار دهد. همچنین ممکن است نیاز داشته باشید منابع دیگری از حمایت را پیدا کنید، مانند دوستان، اعضای خانواده، گروه‌های پشتیبانی، یا جوامع آنلاین، که می‌توانند به شما اعتبار، تشویق و مشاوره ارائه دهند. درمان همچنین ممکن است شامل بخشیدن خود و مادرتان به خاطر صدمات و اشتباهات گذشته یا رها کردن هرگونه کینه یا عصبانیتی باشد که ممکن است در آن نگه داشته باشید.

راهی برای تنظیم احساسات خود پیدا کنید. احساسات پاسخ‌های طبیعی و سالم به تجربیات ما هستند، اما اگر ندانیم چگونه آنها را به طور مؤثر مدیریت کنیم، می‌توانند طاقت‌فرسا و مخرب باشند. احساسات می‌توانند به ویژه در رابطه سمی مادر و دختر شدید و ناراحت‌کننده باشند، زیرا می‌توانند زخم‌ها، خاطرات یا ترس‌های قدیمی را ایجاد کنند. ممکن است وقتی با مادرتان تعامل می‌کنید یا به او فکر می کنید، عصبانی، غمگین، مضطرب یا گناهکار شوید. همچنین ممکن است در برقراری ارتباط با احساسات خود به روش‌های سالم مانند صحبت کردن، نوشتن یا گریه کردن مشکل داشته باشید. در عوض، ممکن است به مکانیسم‌های مقابله‌ای ناسالم مانند اجتناب، سرکوب یا بی‌حس کردن احساسات خود متوسل شوید. یادگیری تنظیم احساسات می‌تواند به شما کمک کند تا با استرس و درد یک رابطه مسموم کنار بیایید و از رفتار تکانشی یا مخرب جلوگیری کنید. شما می‌توانید با تمرین تمرکز حواس، تمرینات تنفسی، مدیتیشن یا سایر تکنیک‌های آرامش بخش، احساسات خود را تنظیم کنید. همچنین می‌توانید از جملات تاکیدی مثبت، شفقت به خود یا قدردانی برای تغییر روحیه و دیدگاه خود استفاده کنید.

مرزها را تعیین کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید. مرزها محدودیت‌هایی هستند که برای خود و دیگران در یک رابطه تعیین می‌کنید. آنها تعریف می‌کنند که با چه چیزی راحت هستید و چه چیزی نیستید. آنها همچنین از رفاه جسمی، ذهنی و عاطفی شما محافظت می‌کنند و به استقلال و فردیت شما احترام می‌گذارند. تعیین حد و مرز با مادرتان می‌تواند به شما کمک کند رابطه سالم‌تر و متعادل‌تری با او برقرار کنید. می‌توانید با تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کاری برای مادرتان انجام می‌دهید یا انجام ندهید، چه چیزی را می‌خواهید با او به اشتراک بگذارید یا نه، و چه مقدار زمان یا مکان از او نیاز دارید، مرزها را تعیین کنید. شما همچنین می‌توانید به طور مرزهای خود را به طور واضح و محترمانه به مادرتان منتقل کنید و در صورت تخطی از آنها عواقب آن را به او اطلاع دهید. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید: «مامان، من تو را دوست دارم، اما برای خودم به زمان نیاز دارم. لطفا هر روز با من تماس نگیرید هفته‌ای یک بار با شما تماس می گیرم.» یا “مامان، من از توصیه شما قدردانی می‌کنم، اما اکنون به آن نیازی ندارم. لطفا به تصمیمات من احترام بگذارید و از آنها انتقاد نکنید. اگر این کار را بکنید، گفتگو را تمام می‌کنم.» تعیین حد و مرز ممکن است در ابتدا سخت باشد، مخصوصاً اگر عادت داشته باشید که مادرتان را راضی یا خشنود کنید. او همچنین ممکن است واکنش منفی نشان دهد یا سعی کند شما را دچار احساس گناه کند تا نظرتان را تغییر دهید. با این حال، تعیین مرزها خودخواهانه یا بی‌ادبانه نیست. برای هر دوی شما لازم و سالم است.

همچنین بخوانید  آشنایی با رایج ترین اختلالات روانی در بزرگسالان

سوالات متداول

رابطه سمی مادر و دختر چیست؟

رابطه سمی مادر و دختر با سوء استفاده، دستکاری، کنترل یا بی‌توجهی مشخص می‌شود. می‌تواند بر سلامت روانی، رفاه و شادی مادر و دختر تأثیر منفی بگذارد.

برخی از نشانه های رابطه سمی مادر و دختر چیست؟

برخی از نشانه های رابطه سمی مادر و دختر عبارتند از فقدان مرزها، فقدان حمایت، سوء استفاده عاطفی، آزار جسمی یا درگیری.

برخی از علل رابطه سمی مادر و دختر چیست؟

برخی از علل احتمالی رابطه سمی مادر و دختر عبارتند از: آسیب‌های نسلی، مسائل مربوط به سلامت روان، نیازهای برآورده نشده یا فرافکنی.

چگونه می توانم رابطه سمی مادر و دختر را برطرف کنم؟

شما می‌توانید رابطه سمی مادر و دختر را با شناسایی مشکلات، تغییر شکل دادن به درک مادری خود، سرمایه گذاری در درمان جدی، یافتن راهی برای تنظیم احساسات خود و تعیین حد و مرز و برقراری ارتباط با آنها اصلاح کنید.

تغییر شکل درک مادرانه خود به چه معناست؟

یعنی مادرتان را فراتر از نقش مادری ببینید و او را به عنوان یک انسان با نقاط قوت، ضعف، نیازها و خواسته‌هایش بشناسید. همچنین به معنای درک انگیزه‌ها و مقاصد او در پشت اعمال او است، حتی اگر آنها آسیب زا یا مضر باشند. همچنین به معنای همدلی و دیدن او به عنوان یک مادر سمی است.

سرمایه گذاری در برخی درمان های جدی به چه معناست؟

این به معنای کمک گرفتن از یک درمانگر یا مشاور حرفه‌ای است که می‌تواند شما را در مراحل بهبودی راهنمایی کند و ابزارها و استراتژی‌هایی را برای مقابله در اختیار شما قرار دهد. همچنین به معنای یافتن منابع دیگر حمایت مانند دوستان، اعضای خانواده، گروه‌های پشتیبانی یا جوامع آنلاین است که می‌توانند به شما اعتبار، تشویق و مشاوره ارائه دهند. این همچنین به این معنی است که خود و مادرتان را به خاطر صدمات و اشتباهات گذشته ببخشید یا از هرگونه رنجش یا عصبانیتی که ممکن است در خود نگه داشته باشید رها کنید.

جمع بندی

رابطه سمی مادر و دختر می‌تواند منبع درد و رنج بزرگی برای هر دو طرف باشد. با این حال، اگر هر دو طرف مایل به کار بر روی آن باشند، می‌تواند فرصتی برای رشد و بهبود باشد. با درک علائم و علل یک رابطه سمی و به کارگیری برخی از راهکارهای ذکر شده در بالا، می توانید شروع به اصلاح رابطه خود با مادر یا دختر خود کنید و پیوند مثبت و حمایتی بیشتری با او ایجاد کنید.

admin
admin
چطور بود؟
+1
4
+1
+1
1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط