Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ رابطه و ازدواج @ نشانه های پایان رابطه عاطفی

نشانه های پایان رابطه عاطفی

by | 2 آبان 1401 | رابطه و ازدواج | 0 comments

تنها در درصد کمی از موارد، زوج‌ها رابطه عاطفی خود را بطور ناگهانی به پایان می‌رسانند. اغلب اوقات پایان رابطه عاطفی بصورت تدریجی و با جمع شدن بسیاری از دلایل رخ می‌دهد. دلایل زیادی هستند که در بلند مدت باعث سرد شدن یکی از دو نفر در رابطه می‌شود و اگر این روند ادامه پیدا کند، متاسفانه هر دو یک رابطه سمی را تجربه خواهند کرد. شاید شما این نشانه‌ها را ندانید، ولی مطمئناً آن‌ها را احساس کرده‌اید. زمانی که دیگر مانند گذشته با هم صحبت نمی‌کنید، یا علاقه شما برای بیرون رفتن با شریک عاطفی‌تان کمتر از گذشته شده است و دلایل دیگر. در این موقعیت‌ها، معمولاً هر دو طرف می‌دانند که پایان نزدیک است چون نشانه های پایان رابطه عاطفی را احساس کرده‌اند، اما همچنان امیدوارند که بتوانند اوضاع را مدیریت کنند.

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که بعد از پایان یک رابطه عاطفی مدام به اتفاقاتی که باعث قطع رابطه شما شد فکر می‌کنید، مطمئناً مدام با خود تکرار می‌کنید که “ای کاش وقتی دیدم ازم ناراحت شده، از دلش در میاوردم” یا “خب، اون حق داشت از من به خاطر بعضی از کارهام ناراحت بشه، کاش یکم غرورمو کنار میزاشتم و به خاطر اون خودم را اصلاح می‌کردم”. البته که تکرار مدام این لحظات در ذهن شما آن رابطه را درست نخواهد کرد ولی شما را برای آینده آماده خواهد کرد.

در این مقاله سعی می‌کنیم نشانه های پایان رابطه عاطفی را با هم بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

مشغله فکری

یکی از اولین نشانه های پایان رابطه عاطفی داشتن مشغله فکری زیاد است. وقتی یکدیگر را ملاقات می‌کنید، خیلی انرژی برای مکالمه ندارید و ترجیح می‌دهید که بیشتر سکوت کنید. البته که مشفله فکری ممکن است برای هر کسی در هر زمانی رخ دهد و شاید نباید به عنوان یکی از نشانه های پایان رابطه باشد. این موضوع از دو طریق می‌تواند تلنگر باشد. اول اینکه، وقتی پارتنر شما در حال تفکر است ولی شما او را مواخذه می‌کنید که “چرا به من توجه نمی‌کنی؟”. با اصرار بر این جمله، شریک عاطفی شما به خاطر اینکه از ناراحتی شما جلوگیری کند، مجبور می‌شود زمانی که می‌خواست تنها باشد را مشغول عشق ورزی به شما شود. این کار در صورت ادامه‌دار بودن می‌تواند رابطه شما را به قهقرا هدایت کند.

همچنین بخوانید  هر آنچه باید درباره یک رابطه احساسی سالم بدانید

اما راه دومی که مشغله فکری می‌تواند رابطه شما را به پایان ببرد طولانی شدن این مشغله فکری است. گاهی اوقات این مشغله‌های فکری نشات گرفته از این موضوع است که فرد در حال فکر کردن به این موضوع است که چگونه رابطه‌اش را با شما قطع کند. در این مواقع بهترین روش این است که از او دلیل بخواهید که چرا تمام دلایل او برای صحبت نکردن با شما تبدیل به مشغله فکری شده است. اگر حس کردید که دیگر نمی‌توانید به یکدیگر کمک کنید، بهتر است رابطه را تمام کنید.

مشغله فکری در روابط عاطفی

به تعویق افتادن قرارهای عاشقانه

افرادی که در رابطه عاطفی هستند دوست دارند که شریک‌های عاطفی خود را زود به زود ملاقات کنند. یکی دیگر از نشانه های پایان رابطه عاطفی به تعویق افتادن این قرارهای عاشقانه است. البته که گاهی اوقات بعضی از اتفاقات ناگهانی باعث می‌شوند که ملاقات شما کنسل شود و به زمان دیگری موکول شود. این موقعیت‌ها به آسانی قابل تشخیص هستند و اصلاً دلیلی برای قطع رابطه نیستند. اما گاهی اوقات یکی از طرفین تمام قرارها را کنسل می‌کند و ترجیح می‌دهد زمان خود را صرف کارهای دیگری بکند.

البته برای جلوگیری از این کار می‌توانید قرارهای خود را در فاصله‌های زمانی منطقی قرار دهید. برای مثال، اینکه بخواهید هر روز، یا هر دو روز یک بار شریک خود را ملاقات کنید، باید قبول کنیم که این کار کمی سخت است. چون هر کدام از طرفین جدای از رابطه عاطفی خود، درگیر رابطه‌های کاری، شخصی، خانوادگی و … هستند، پس نباید انتظار داشته باشیم که طرف مقابل تمام زمان آزاد خود را به ما اختصاص دهد. اگر فاصله زمانی ملاقات‌های شما خیلی به هم نزدیک نیستند ولی همچنان قرارها از طرف مقابل لغو می‌شود، شاید بهتر باشد با او در این مورد صحبت کنید زیرا به احتمال زیاد پایان رابطه عاطفی شما نزدیک است.

بد قولی

عمل نکردن به قول‌هایی که به طرف مقابل داده‌اید، مطمئناً نتیجه‌ای جز یک پایان تلخ برای شما نخواهد داشت. بسیاری از روابط به دلیل عدم تعهد به قول‌هایی که داده شده است از بین می‌رود. مهم نیست شما چه قولی به طرف خود داده‌اید، وقتی به آن عمل نکنید، ارزش خود را پایین می‌آورید. اما بد قولی به تنهایی دلیل از بین رفتن روابط عاطفی نیست، بلکه مسئولیت پذیر نبودن هم یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در این مورد است. وقتی شما قولی را به پارتنر خود می‌‎دهید، وظیفه شماست که به آن عمل کنید. ولی اگر به دلیلی نتوانستید آن را برآورده کنید، باید مسئولیت پذیر باشید و این موضوع که شما نتوانستید به قول خود عمل کنید را بدون هیچ بهانه‌ای بپذیرید. مطمئناً طرف مقابل از شما خواهد پرسید که چرا به قول خود عمل نکرده‌اید، شما باید به او حقیقت را بگویید حتی اگر به ضرر شما باشد.

همچنین بخوانید  چگونه از یک رابطه سمی جان سالم به در ببریم؟

عدم انعطاف پذیری

وقتی دو نفر وارد رابطه عاطفی می‌شوند، باید یکدیگر را با نقص‌های یکدیگر دوست داشته باشند. هیچ انسانی کامل نیست و طبیعتاً هم نباید انتظارات بیجا از پارتنر خود داشته باشید مگر اینکه درگیر کمال گرایی شده باشید. یکی از نشانه‌های یک فرد عاشق، ایثار و از خودگذشتگی است. شما وقتی یک نفر را دوست دارید، باید سعی کنید که اخلاق خود را اصلاح کنید. البته منظور از اصلاح کردن اخلاق‌، تبدیل شدن به یک فرد جدید نیست! برای مثال، شما زمانی که با کسی رابطه عاطفی برقرار نکرده بودید، عادت داشتید که زمان زیادی را برای خوشگذرانی با دوستان‌تان بگذرانید. اما وقتی با یک نفر رابطه احساسی برقرار کرده‌اید، دیگر عمل کردن مانند گذشته توهینی واضح به طرف مقابل است. اگر نمی‌توانید با قوانین یکدیگر کنار بیایید و انعطاف پذیری لازم را نشان دهید، یکی دیگر از نشانه های پایان رابطه عاطفی برای شما نمایان می‌شود.

بدقولی و مسئولیت ناپذیری

آینده مبهم

مهم‌ترین دلیل بر هم خوردن رابطه‌های عاطفی چند ساله نداشتن یک برنامه مشخص برای آینده است. قصد شما از برقرار کردن عاطفی چیست؟ در نهایت شما باید یک نفر را به عنوان شریک زندگی خود انتخاب کنید و با او زندگی کنید. طبیعتاً ازدواج با فردی که چند سال با او رابطه سالم داشته‌اید بسیار لذت بخش خواهد بود. مبهم بودن آینده یک سایه ترس همیشگی بر روی رابطه شما خواهد داشت. ترس از هم پاچیدن همه چیز در یک لحظه! هدف خود را از رابطه مشخص کنید، به پارتنر خود اجازه دهید که بداند قصد و نیت اصلی شما برای انتخاب او چیست. نشانه های پایان رابطه عاطفی بسیار ساده هستند و فقط لازم است که با دقت بیشتری به رابطه خود توجه کنید.

همچنین بخوانید  نشانه هایی که می گویند شما آمادگی ازدواج ندارید

من یا ما؟

زمانی که رابطه سرد می‌شود و به پایان نزدیک می‌شوید، یکی دیگر از نشانه های پایان رابطه عاطفی نمایان می‌شود. عوض شدن ضمایر به هنگام صحبت کردن یکی از نشانه های پایان رابطه عاطفی است. برای مثال، تا قبل از سرد شدن رابطه، او به شما می‌گفت که “دوست دارم بریم جاهای قشنگ” یا “ما با هم باید بریم اون مهمونی!”. وقتی ببینید که او در انجام کارهای روزمره خود دیگر از ضمیر “ما” استفاده نمی‌کند و بیشتر تاکید او بر خودش است، می‌توان احتمال داد که پایان رابطه نزدیک است.

کیفیت رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی بخشی از رابطه عاطفی است و نمی‌توان نقش این مهم را در یک رابطه انکار کرد. زمانی که برنامه رابطه جنسی شما به هم بریزد یا دیگر از رابطه‌ی جنسی خود لذت نبرید، می‌توان گفت که یکی از طرفین نسبت به طرف مقابل بی حس شده است و دوست دارد که رابطه را هر چه زودتر به پایان برساند. در این موارد حتماً با یک روانشناس صحبت کنید.

حرف آخر

در تمام مواردی که در پاراگراف‌های قبل از آن یاد کردیم، ممکن است استثناهایی نیز داشته باشند. این وظیفه شماست که به عنوان یکی از طرفین رابطه احساسی فرد مقابل خود را درک کنید. بسیاری از نکات بالا به سادگی و با گفتگو قابل حل هستند و لازم نیست نگران از دست رفتن رابطه خود باشید. در آخر این جمله را به یاد داشته باشید که کسی که قصد ماندن نداشته باشد را با زنجیر و زندان هم نمی‌توان نگه داشت!

حسن اسدی
حسن اسدی

من حسنم، 20 سالمه و دانشجوی جامعه شناسی هستم(البته فعلاً، شاید تا یکی دوماه دیگه اخراج بشم.) نکته دیگه ای هم نیست دیگه، خدافظ.

چطور بود؟
+1
1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط