Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ روان‌شناسی @ چگونه اولویت های زندگی خود را مشخص کنیم؟

چگونه اولویت های زندگی خود را مشخص کنیم؟

by | 17 آبان 1401 | روان‌شناسی, سبک زندگی | 0 comments

بسیاری از ماها در شروع روز نمی‌دانیم کدام کار را ابتدا انجام دهیم، چون که همه چیز از نظر ما مهم است و به نوعی اولویت های زندگی ما را همین کارهای مهم تشکیل داده‌اند. گاهی آنقدر به خاطر این بی‌برنامه بودن زمان انجام کارها را به تعویق می‌اندازیم که فرصت را از دست می‌دهیم. سپس، مجبور می‌شویم در مدت زمان بسیار کوتاه کارهای زیادی را انجام دهیم. در اکثر اوقات می‌توانیم پروژه‌ها یا دیگر مسائل را در همان زمان کوتاه انجام دهیم، اما خودمان هم می‌دانیم که کیفیت کارمان می‌توانست بالاتر باشد اگر فقط کمی زمان بیشتری برای آن کار قائل می‌شدیم.

ما بدون اینکه بتوانیم اولویت های زندگی خودمان را شناسایی کنیم، نمی‌توانیم به راحتی کارهای روزمره خود را انجام دهیم. از این رو لازم است که ابتدا اولویت های زندگی خود را به درستی شناسایی کنیم و آن‌ها را دسته بندی کنیم تا بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم. اگر شما هم در اولویت بندی مسائل مشکل دارد، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

یک لیست تهیه کنید

اولین قدم برای شناسایی اولویت های زندگی، تهیه یک لیست از تمام فعالیت‌های روزمره شماست. از تلفن همراه خود برای لیست کردن فعالیت‌ها استفاده نکنید! اگر امکانش را دارید، یک دفتر بردارید و اقدامات مهم روزانه خود را به صورت لیست مرتب کنید. برای آزمون و خطا، این کار را یک هفته انجام دهید. طی هفت روز، هر روز صبح کارهای مهم خود را لیست کنید و از لحاظ اهمیت آن‌ها را رتبه بندی کنید.

بعد از رتبه بندی، به سراغ شماره یک لیست بروید. بعد از انجام اولین کار، به سراغ دومین مورد بروید. همین روند را تا آخرین مورد ذکر شده در لیست انجام دهید. دلیل اینکه می‌گوییم بهتر است یک پروسه آزمون و خطای یک هفته‌ای طی کنید این است که در انتهای هفت روز ببینید آیا واقعا تمام کارها به درستی انجام شده‌اند یا نه. اولویت های زندگی در گذر زمان تغییر می‌کنند، پس در برابر لیست اولیه خود مقاومت نکنید و هر از گاهی آن را دستخوش تغییراتی کنید.

همچنین بخوانید  افسردگی چیست؟

خودتان را سرزنش نکنید

هیچکس شما را بهتر از خودتان نمی‌شناسد و هیچکسی بدتر از خودتان نمی‌تواند به شما ضربه وارد کند. شاید در بعضی از موقعیت‌های مهم به دلیل نشناختن اولویت های زندگی فرصت‌های مهمی را از دست داده باشیم اما همچنان زنده‌ایم و این یعنی فرصت جبران داریم. پس بهتر است خودمان را در برابر خودمان قرار ندهیم. شاید حتی با تهیه لیست هم نتوانیم اولویت های زندگی را به درستی شناسایی کنیم و در نتیجه برگردیم به خانه اول.

اما هرگز این اتفاق نمی‌افتد! زمانی که شما اقدام به تهیه لیست برای شناختن اولویت های زندگی خود کرده‌اید، پروسه تغییر را شروع کرده‌اید. ما از هر اتفاقی که در زندگی شخصی‌مان و محیط پیرامون ما اتفاق می‌افتد تاثیر می‌گیریم، پس غیرممکن است که از تهیه لیست برای شناسایی اولویت های زندگی تاثیر بخصوصی نگیریم. نکته بعدی در مورد لیست که باید در ذهن داشته باشید، نوشتن کارهایی است که واقعا به انجام آن‌ها علاقه دارید. یعنی اولویت زندگی شخصی شما باید مسائلی باشد که به آن‌ها اهمیت می‌دهید و آن‌ها را دوست دارید.

لیست اولویت های زندگی

به لیست تهیه شده متعهد باشید

مسئله‌ای که نباید از کنار آن به سادگی بگذریم عمل کردن به تعهدات‌مان است. البته که نباید این نکته را فراموش کنیم که هر روز ما قرار نیست شبیه به هم باشند. گاهی اوقات لازم است که با دوستان خود به تفریح مشغول شویم، یا حتی مشکلات. مشکلات ناگهان پدیدار می‌شوند و به بعضی از آن‌ها انرژی و زمان زیادی را از ما می‌گیرند. اما همین چالش‌ها هستند که لذت رسیدن به موفقیت را زیباتر و البته شیرین‌تر می‌‎کند. زمانی که شما میان انبوهی از مشکلات در حال دست و پا زدن هستید ولی همچنان به تعهدات خود عمل می‌کنید، لذت بیشتری وجود شما را در برمی‌گیرد.

همچنین بخوانید  مزایا و معایب انجام تست هوش کودکان

برای مثال، چند نفر از دوستان و همکاران خود را می‌شناسید که در باشگاه‌ها مشغول به تمرین هستند؟ مطمئناً همه آن‌ها یا جایی مشغول هستند و یا تحصیل می‌کنند ولی همچنان ورزش خود را با انرژی بالا ادامه می‌دهند. این دقیقاً همان شناختن اولویت‌های زندگی است! آن‌ها می‌دانند که برای گذراندن زندگی خود نیاز به پول دارند پس کار می‌کنند ولی اجازه نمی‌دهند کار کردن (که یکی از اولویت های زندگی است)، اولویت‌های دیگر آنان را تحت سلطه خود قرار دهد.

لیست متفاوت تهیه کنید

شما اگر دانشجو، دانش‌آموز یا ورزشکار باشید به راحتی می‌توانید این موضوع را درک کنید که روزهای هفته به هیچ وجه شبیه به یکدیگر نیستند. شما در باشگاه یک روز بالاتنه کار می‌کنید، یک روز پایین‌تنه، یک روز هوازی….، تمام این تغییرات در برنامه ورزشی برای چیست؟ دو دلیل مهم برای این کار وجود دارد، اول اینکه شما از تمرینات خود خسته نشوید و باشگاه هر روز برای شما تازگی داشته باشد. دلیل دوم هم استراحت دادن به عضلات مشخص است. اگر شما هر روز تمام عضلات خود را درگیر کنید، هم بدن درد می‌گیرید و هم از باشگاه خسته می‌شوید و در نتیجه کلاً قید ورزش کردن را می‌زنید.

اگر شما هم برای هر روز خود اولویت‌های ثابت انتخاب کنید، خیلی سخت می‌توانید اولویت های واقعی زندگی خود را شناسایی کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که شما می‌خواهید اولویت های زندگی خودتان را پیدا کنید، این لیستی که تهیه می‌کنید باید از برنامه روزانه شما متفاوت باشد.

همچنین بخوانید  اهمال کاری چیست؟ و چگونه با آن مقابله کنیم؟

چرا باید یک چیزی یا یک کاری اولویت من باشد؟

چرا یک چیزی باید اولویت من باشد؟ اگر بتوانید به این سوال پاسخ دهید، مطمئن باشید که خیلی سریع اولویت های زندگی خود را شناسایی می‌کنید. هدف از انتخاب هرچیزی مهم‌ترین اصل برای رسیدن به آن است. در واقع بین من و من همیشه جنگ است که آیا چیزی که برایش تلاش می‌کنم، واقعاً ارزش این همه تلاش را دارد؟ دلیل اینکه ما بعضی اوقات میانه راه تصمیم به عقب نشینی می‌گیریم این است که بعد از کلی تلاش می‌‌فهمیم که واقعاً این کار، رابطه یا هر چیز دیگری هدف من نبوده است.

اما وقتی قبل از شروع هر کاری، به نتیجه آن با کمی تامل فکر کنیم، احتمال شکست خوردنمان بسیار پایین‌تر می‌آید. دلیل خود را برای اولویت قرار دادن هر چیزی بیان کنید و خودتان را گول نزنید، بلکه خودتان را متقاعد کنید که این کار به نفع من است.

حرف آخر

شناختن اولویت های زندگی کار یک روز و دو روز نیست و باید برای این هدف به خوبی زمان بگذارید، آزمون و خطا کنید، شکست بخورید، شکست بخورید تا بالاخره پیروز شوید. وقتی که اولویت های زندگی خود را شناختید، می‌توانید تمام پتانسیل خود را در راه اولویت‌های خود بسیج کنید و از آن زمان زندگی شما بو و رنگی تازه خواهد گرفت.

حسن اسدی
حسن اسدی

من حسنم، 20 سالمه و دانشجوی جامعه شناسی هستم(البته فعلاً، شاید تا یکی دوماه دیگه اخراج بشم.) نکته دیگه ای هم نیست دیگه، خدافظ.

چطور بود؟
+1
+1
+1
1
+1
+1
2
+1
+1
1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط