Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ چگونه در مسیر سلامت قدم بگذاریم؟

چگونه در مسیر سلامت قدم بگذاریم؟

by | 6 اردیبهشت 1400 | سلامت عمومی | 0 comments

زندگی سخت است . روزانه فشارهای کاری، روانی، اجتماعی و … بر ما تاثیر می‌گذارند. بدن ما هم سلامت خود را از دست می‌دهد. و خیلی از ما به دنبال شادی در این دنیا هستیم و ممکن است برای بدست آوردن شادی دست به کارهای خطرناکی بزنیم که باعث آسیب رساندن به سلامت جسمی ما شود. و در این روزها با وضعیت کرونا و فشارهای اقتصادی و اجتماعی در کشور ما، این‌گونه عادات ناسالم بین مردم و خصوصا جوانان رواج یافته است.

چرا باید به فکر سلامت خود باشیم؟

با همه‌ی این اوصاف، باید در نظر داشته باشیم که سلامتی، مهم‌ترین بخش از زندگی ماست. سلامتی، کیفیت زندگی ما را مشخص می‌کند. به این معنا که میزان سر حال بودن ما در طی روز، شادابی، طراوت و سلامت روحی همگی وابسته به میزان سلامتی ما هستند. سلامتی جسمی به چند مورد بستگی دارد: ورزش، خوراک سالم و در نهایت میزان خواب و استراحت.

نقش مهم ورزش در سلامت

بدن شما از عضلات درست شده است و این عضلات نیاز به تحرک دارند. اگر تحرک نداشته باشند در طی زمان بدن شما ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود. و این مسئله باعث می‌شود که غذایی که شما می‌خورید توسط عضلات شما مصرف نشود؛ بلکه در بدن شما به شکل چربی ذخیره شود.
در واقع شما با خوردن غذا به بدن خود کالری می‌دهید. کالری، واحد اندازه‌گیری انرژی است که از طریق تغذیه و خوراک به بدن شما می‌رسد. و اگر این انرژی به مقدار بسیار زیادی باشد و در طی روز مصرف نشود در بدن شما به صورت چربی ذخیره شده و در نتیجه باعث ایجاد اضافه وزن می‌شود.
با عدم فعالیت و یا چاق شدن در سنین بالا مشکلات سلامتی شما پیچیده‌تر می‌شود. و شما مجبور می‌شوید با قرص‌ها و داروهای بسیار گران‌قیمت به زندگی خود ادامه دهید.
اما با ورزش درست و اصولی شما می‌توانید از این مسئله پیشگیری کنید.

همچنین بخوانید  معرفی انواع قرص تاخیری و طریقه مصرف آنها

چه ورزشی مناسب است؟

منظور از ورزش درست، دویدن یا پیاده‌روی به تنهایی نیست. بلکه ورزش‌های مقاومتی که عضلات شما را کاملا تحت فشار قرار دهد و در طی زمان، عضلات قوی و قوی‌تر شوند. همچنین کالری بیشتری سوزانده می‌شود که در نتیجه از چاقی و ضعیف شدن بدن شما جلوگیری می‌کند.
اما پیاده روی و دویدن چطور؟
ورزش‌هایی که باعث افزایش ضربان قلب شما می‌شود را اصطلاحا ورزش‌های کاردیو می‌نامیم. این نوع ورزش‌ها فقط کالری بدن شما را می‌سوزانند. همچنین از کالری‌های بدن شما با بازدهی کمتری استفاده می‌کنند. ولی در عین حال خواص بسیار زیادی برای بدن شما دارند از جمله افزایش جذب ویتامین و اکسیژن، افزایش گردش خون، قوی‌تر شدن ضربان قلب و … .
بنابراین انجام ورزش‌هایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، دوندگی و … باید بخشی از برنامه شما باشد. چون حتی به ترمیم عضلات شما بعد از ورزش مقاومتی نیز کمک می‌کند. می‌توانید در روزهایی که وزنه برداری نمی‌کنید، کمی ورزش کاردیو انجام دهید.

همچنین بخوانید  همه چیز در مورد یائسگی زنان | علائم و راهکارها

تغذیه

اگر می‌خواهید بهترین نتایج را از ورزش خود بگیرید، باید حتما خوراک مناسبی داشته باشید زیرا بدن شما برای ترمیم بافت‌ها و چربی سوزی نیاز به ویتامین و جریان خونی سالم دارد.
اگر تغذیه شما پر از روغن ناسالم، قند، شکر و مواد صنعتی باشد، از ورزش خود نیز نتیجه‌ی دلخواه را نخواهید گرفت.
هر وعده‌ی غذایی شما باید شامل سه بخش باشد:
کربوهیدرات از موادی نظیر برنج، گندم، غلات گوناگون و… به بدن می‌رسد. درنظر داشته باشید که کربوهیدرات غذا در بدن تبدیل به قند می‌شود و هرچه این پروسه بیشتر طول بکشد، کربوهیدرات سالم‌تری است.
چربی‌ها از موادی نظیر روغن، آووکادو، آجیل و … به بدن می‌رسد. روغن‌های صنعتی که از موادی مانند ذرت و گندم بدست می آیند بسیار ناسالم هستند.
پروتئین از موادی مانند گوشت‌های مختلف و برخی حبوبات بدست می‌آید.

همچنین بخوانید  نکات مهم خرید عسل طبیعی و خام

با مطالعه‌ی مقالات دیگری که در همین سایت منتشر شده‌اند نیز می‌توانید به جزییات بیشتری دست یابید.

علاوه بر این‌ها خوردن میوه و سبزیجات نیز برای بدن لازم است چرا که ویتامین‌های مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند و هضم غذا را راحت‌تر می‌کنند.

خواب و استراحت

خواب مهم‌ترین نقش در ترمیم عضلات شما و بالانس کردن هورمون های شما را دارد. ممکن است با کمبود خواب، در طول روز حالت بسیار کسل، افسرده، پرخاشگر و… داشته باشید. کمبود خواب مشکلات ذهنی زیادی را هم ممکن است به همراه بیاورد.
با انجام ورزش‌های کاردیو می‌توانید خواب خود را به شکل عالی تنظیم کنید به‌طوری‌که در طی یک شبانه‌روز حداقل هشت ساعت خواب را داشته باشید.

با رعایت نکات ذکر شده می‌توانید سلامت خود را افزایش دهید و از بسیاری از مشکلات در کهن سالی جلوگیری کنید و در نظر داشته باشید که ورزش کار یکی دو روز نیست بلکه سبکی از زندگی است که باید به عنوان بخش ثابتی از زندگی شما قرار گیرد.

حسن اسدی

حسن اسدی

من حسنم، 20 سالمه و دانشجوی جامعه شناسی هستم(البته فعلاً، شاید تا یکی دوماه دیگه اخراج بشم.) نکته دیگه ای هم نیست دیگه، خدافظ.

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط