Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگرمی
سلامت
سلامت عمومی
طراحی وبسایت
گردشگری
مارکتینگ
محیط زیست
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش

DMCA چیست؟

by | 30 آبان 1401 | مارکتینگ | 0 comments

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که برای مدتی طولانی درباره موضوعی تحقیق و بررسی کنید و سپس زمان زیادی را صرف تولید محتوای درجه یک کنید؛ اما ترس از کپی و سرقت اجازه نمی‌دهد که شروع به انتشار آن در فضای مجازی کنید. اما اجازه دهید چند خبر خوب به شما بگویم: قانون حق چاپ هزاره دیجیتال یا Digital Millennium Copyright Act (DMCA) برای محافظت از محتوای شما آمده است! چیزی که باید به خودتان بگویید این است که DMCA چیست؟

زمانی که گوگل از سرقت محتوای آنلاین از سایت‌های خاص خسته شد، الگوریتم دزدی دریایی یا DMCA متولد شد که اجازه کپی برداری از سایت‌های دیگر را نمی‌دهد. این قانون در آمریکا تصویب شده است، اما آیا می‌توان از آن در ایران استفاده کرد؟ در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

DMCA چیست و چگونه کار می کند؟

برای درک اینکه DMCA چیست، اجازه دهید ابتدا توضیح دهم: برخی از وبسایت‌ها فکر می‌کنند به اندازه کافی باهوش هستند که از مزاحمت دیگران به نفع خود استفاده کنند! به همین دلیل است که از شخص دیگری کپی می‌کنند؛ محتوایی را در سایت خود قرار می‌دهند که توسط وب مسترها یا تولیدکنندگان محتوا تولید شده است.

اما آن‌ها نمی‌دانند که این چیز می‌تواند چه شعله‌ای به زندگی شرکتی آن‌ها بیاورد! حتما فکر می‌کنید که من اغراق می‌کنم و هیچ کاری نمی‌توانم انجام دهم. اما واقعیت موضوع دیگری است! موتورهای جستجو نیز قوانین خاص خود را دارند و آثار دیگران را بی وجدان به نام خود نمی گذارند!

برای این منظور، گوگل قانونی به نام DMCA ایجاد کرد که به عنوان قانون کپی رایت نیز شناخته می‌شود. طبق این قانون، محتوای تولید شده توسط دیگران بدون اجازه یا بدون ذکر منبع و نام قابل استفاده نیست. این قانون برای محافظت از داده‌ها و محتوای آنلاین ایجاد شده است.

همچنین بخوانید  تکنیک های استفاده از سرچ کنسول برای بلاگرها

آیا قوانین کپی رایت در ایران اعمال می شود؟

ایران به قانون کپی رایت نپیوسته است؛ البته قوانین داخلی وجود دارد که از محتوای مکتوب یا آثار هنرمندان و نویسندگان حمایت می‌کند؛ در این قوانین فرقی نمی‌کند که از محتوا در فضای واقعی یا اینترنتی سوء استفاده شود، اما برای اثبات تولید مثل مهم است.

از جمله این قوانین می‌توان به قانون حمایت از حقوق مولفان، مولفان و هنرمندان اشاره کرد. بر اساس این قانون، استفاده از محتوایی مانند کتاب هنرمند و اثر ثبت شده به صورت کتبی بدون رضایت صاحب اثر جرم و پیگرد قانونی دارد.

اما برای محتوایی که برای اولین بار به صورت آنلاین منتشر می‌شود، وضعیت کمی متفاوت است. در این صورت میتوانید از DMCA برای شکایت در گوگل استفاده کنید!

البته، بحث در مورد جریمه‌های خاص ایالات متحده و حقوق قانونی در اینجا قابل اجرا نیست؛ با این حال، می‌توانید سایت‌هایی را که محتوای شما را در Google کپی می‌کنند، نقض‌کننده گزارش کنید.

اگر مشکل توسط گوگل تایید شود، سایت‌های knockoff اولین کسانی هستند که اخطار حذف محتوای تکراری را دریافت می‌کنند، در صورت تکراری بودن محتوا، اگر درصد محتوای تکراری در چنین سایت‌هایی بالا باشد، از صفحه نتایج گوگل حذف می‌شود. ؛ گوگل دیگر سایت ها ایندکس نمی شوند و اغلب از نتایج گوگل حذف می شوند.

بنابراین دیدید که می‌توانید از محتوای خود محافظت کنید و در عین حال به کسانی که به دنبال کپی برداری هستند به جای ایجاد محتوای خلاقانه و منحصر به فرد، درس می دهید.

چه چیزی شامل نقض حق نسخه برداری نمی شود؟

تا اینجا، ما دیدیم که DMCA چیست و چگونه کار می‌کند، پس بیایید ببینیم چه چیزی را استثنا می‌کند؟

همچنین بخوانید  نکات موفقیت در بازاریابی برای افراد درونگرا

زمانی که شخصی اثری را در اینترنت منتشر می‌کند، تحت حمایت این قانون قرار می‌گیرد؛ محتوای ارسال شده می‌تواند عکس، تصویر، ویدیو یا متن باشد، همه تحت حمایت این قانون هستند، بنابراین بدون رضایت یا ذکر منبع نمی‌توان از آن استفاده کرد.

اما چند استثنا وجود دارد:

مثلاً وقتی شخصی با استفاده از مطالب یا تصاویر متعدد، محتوا یا تصویر جدیدی ایجاد می‌کند که با محتوا یا تصویر اول متفاوت است و می‌توان آن را اثر جدید تشخیص داد، در شمول این قانون نیست.

یا ساختن ویدیوهای جدید با استفاده از سایر تصاویر و ویدیوهایی که جدید هستند و در واقع ارزش افزوده ایجاد می‌کنند، طبق این قانون پیگرد قانونی ندارند.

در صورت دریافت اخطار DMCA چه باید کرد؟

اگر به طور تصادفی اشتباه کپی رایت کردید، نگران نباشید، می‌توانید به راحتی این هشدار را برطرف کنید. زیرا این نوع تخلف ممکن است به طور تصادفی برای بسیاری از افراد اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، زمانی که از یک وب سایت عکس یا تصویری می‌گیرید و از آن در محتوای خود استفاده می‌کنید.

در این صورت ممکن است که تصویر دارای حق چاپ باشد و فقط با رضایت صاحب اثر بتوان از آن استفاده کرد؛ چنین اتفاقی در هر سایتی ممکن است رخ دهد.

در این صورت، اگر از صحت محتوایی که اعلامیه کپی رایت دریافت کرده مطمئن هستید، لطفاً آن محتوا را از صفحه خود حذف کرده و قانون را رعایت کنید.

پس از این، لطفاً مراقب باشید که از هیچ محتوایی اعم از متن یا تصویر و حتی استفاده ناخواسته از محتوای دیگران استفاده نکنید. در این مورد مراقب باشید، زیرا اگر گوگل شما را به عنوان یک ناک آف معرفی کند، جریمه شدیدتری خواهید داشت و آینده کسب و کار شما در خطر است.

همچنین بخوانید  5 دلیل برای استفاده برندها از چاپ کاتالوگ

الگوریتم دزدان دریایی

نکته کلیدی: چرا برخی از وب سایت‌های کپی شده بالاتر از وب سایت اصلی هستند.
ممکن است زمانی یک وب سایت در سایت خود محتوا تولید و منتشر کند، اما مورد سوء استفاده برخی از سایت‌ها قرار گیرد و محتوای تکراری در سایت خود ارسال کند. اما رتبه وب سایت دوم از وب سایت سازنده بالاتر است؟

اما چرا؟

دلیل این امر دسته بندی‌هایی است که گوگل می‌خزد و ایندکس می‌کند. از آنجایی که فرآیند شناسایی و تمایز محتوا در بحث نمایه سازی اتفاق می‌افتد، اگر سایت دوم زودتر و سریع‌تر از اولی توسط گوگل ایندکس شود، در واقع محتوا به نام او ثبت می شود!

به این ترتیب وب سایت تهیه کننده تبدیل به سرقت ادبی می‌شود! اگرچه زحمت تولید محتوا همیشه با او بوده است، بنابراین دسته بندی‌های نمایه شده تاثیر قابل توجهی در این زمینه داشته است.

برای این منظور توصیه می‌شود در هنگام انتشار محتوا در اکانت گوگل خود در کنسول وب سایت خود اقدام کنید تا گوگل در اسرع وقت محتوای شما را بررسی و شناسایی کند. تا برای این اتفاق آماده نباشیم.

خلاصه موضوع

در این مقاله، با مفهوم DMCA آشنا شدیم و متوجه شدیم که الگوریتم دزدی دریایی گوگل محتوای تکراری را مدیریت می کند. البته عملکرد الگوریتم به این صورت است که بخشی از کار را به کاربر واگذار می کند و در صورت شکایت از وب سایت، موضوع را پیگیری می کند.

البته این الگوریتم ها هنوز در زمینه محتوای فارسی ضعیف هستند؛ اما این به معنای بی فایده بودن آنها نیست؛ بلکه هر روز به طور فعال توسعه یافته و بهبود می یابند و در آینده نزدیک به همان میزان باگ ها و خطاها را کاهش خواهند داد.

Mohamad
Mohamad

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط