Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ مدیریت و کسب‌وکار @ رهبری و مدیریت @ آموزش نحوه ارائه مطالب و سخنرانی

آموزش نحوه ارائه مطالب و سخنرانی

by | 7 آذر 1400 | رهبری و مدیریت, روان‌شناسی | 4 comments

مهارت ارائه مطالب، سخنرانی و پرزنتیشن، از جمله مهارت‌هایی است که بر همگان لازم بوده و تاثیر به سزایی در موفقیت تحصیلی یا شغلی افراد دارد. بنابراین در این مقاله به آموزش ارائه حرفه‌ای و سخنرانی می‌پردازیم.

مثال هایی از کاربرد های ارائه

کنفرانس های درسی دانش آموزان و دانشجویان

ارائه و پرزنتیشن در جلسات شرکتی و اداری

جلسات دفاع و پیش دفاع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری

معرفی طرح و بیزینس پلن کسب و کار و استارت آپ در جلسات کارآفرینی و یا برای جذب سرمایه گذار

ارائه و سخنرانی در همایش‌ها، سمینارها و وبینارهای تخصصی و غیرتخصصی

انواع ارائه‌های آموزشی و علمی و یا تدریس و غیره.

آموزش ارائه حرفه ای و سخنرانی در جلسات مختلف

گام اول: مقدمه

در مرحله اول انجام ارائه حرفه‌ای، لازم است مقدمه کوتاهی بیان کرده و سرفصل‌های اصلی و مهم آن را به خلاصه شرح دهید. برای این کار می‌توانید حدود 1 تا 2 دقیقه زمان بگذارید.

بسته به موضوع ارائه و مخاطبانتان، می‌توانید این کار را با بیان یک داستان کوتاه که حاوی موضوع و پرسش اصلی ارائه شما باشد، انجام دهید. هر چه شروع شما جذاب‌تر و با اعتماد به نفس بیشتری باشد، شانس بیشتری برای جلب نظر مثبت مخاطبان خواهید داشت.

همچنین بخوانید  5 روش موثر برای افزایش اعتماد به نفس

گام دوم: بدنه اصلی ارائه

بعد از مقدمه، نوبت به مهم‌ترین قسمت ارائه یا سخنرانی، یعنی محتوای اصلی ارائه می‌رسد.

برای داشتن یک ارائه یا سخنرانی حرفه‌ای ، لازم است کاملا بر محتوای خود تسلط داشته و یک نقشه ذهنی را ترسیم کرده باشید. از اهمیت تمرین نیز غافل نشوید. زیرا شما به هیچ وجه اجازه‌ی روخوانی یا نگاه کردن مداوم به کاغذها و مطالبتان را ندارید.

در هنگام ارائه، علاوه بر تسلط بر محتوا، آرام و شمرده سخن گفتن و تماس چشمی نیز از اهمیت زیادی برخودار است. بهتر است برای بهبود زبان بدنتان و همچنین کاهش استرس، از چند روز قبل جلوی آینه تمرین کرده و یا از نزدیکانتان بخواهید تا ارائه شما را تماشا کرده و به شما بازخورد صادقانه بدهند.

گام سوم: نتیجه گیری و جمع بندی پایانی

در پایان، 1 تا 3 دقیقه را صرف نتیجه گیری کلی و جمع بندی ارائه کنید.

اگر ارائه شما حول یک پرسش یا فرضیه خاصی انجام شده، ضروری است که در این مرحله حتما به پرسش یا فرضیه اصلی پاسخ دهید.

گام چهارم و آخر: پرسش و پاسخ

در هنگام ارائه باید به چه نکاتی دقت کنید؟

1- نوع و موضوع ارائه

شما قبل از هر چیز باید نوع و موضوع ارائه خود را بدانید. برای مثال یک ارائه پروژه دانشجویی در دانشگاه، ارائه در جلسه شرکت، ارائه در جلسه دفاع پایان نامه یا یک جلسه سخنرانی صمیمانه درباره موضوعات اجتماعی با دانشجویان.

برای مثال در یک جلسه رسمی بهتر است لباس و پوشش شما نیز رسمی و مناسب با حال و حوای جمع و محیط و موضوع باشد. در یک جلسه دوستانه و غیر رسمی نیز خشک و جدی بودن بیش از حد شما کار را خراب می‌کند. بسته به موضوع ارائه می‌توانید از داستان‌های طنز و شوخی‌های مودبانه و کوتاه نیز استفاده نمایید.

همچنین بخوانید  برای سال جدید چه اهدافی داشته باشیم و چگونه به آن ها عمل کنیم؟

2- هدف شما از انجام ارائه چیست؟

نکته مهمی که باید به آن توجه کرده و سایر مراحل را بر اساس آن تنظیم کنید این است که اصلا هدف شما از انجام ارائه چیست؟ برای مثال در یک ارائه دانشجویی، هدف شما می‌تواند ارائه درست مطالب و جلب نظر استاد و مخاطبان و کسب نمره عالی باشد. در یک جلسه کارآفرینی نیز هدف شما از پرزنتیشن می‌تواند جذب هر چه بیشتر مخاطبان به ایده‌های شما و در نتیجه جذب سرمایه گذار مناسب باشد.

3- محیط ارائه

برای انجام ارائه حرفه ای لازم است به این نکته دقت داشته باشید که ارائه و سخنرانی شما در چه محیطی انجام می‌شود؟ آیا یک سالن سمینار و آمفی تئاتر بزرگ است یا یک کلاس و اتاق کوچک؟

بهتر است قبل از روز ارائه حتما محیط را بررسی کرده و در صورت امکان به تنهایی یا با حضور یک یا چند نفر از افراد نزدیک و دلسوزتان در آن محیط به تمرین ارائه و سخنرانی بپردازید.

4- مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در آموزش ارائه حرفه‌ای باید به آن اشاره کنیم، بررسی مخاطبان است.در واقع این که مخاطبان شما چه کسانی هستند، سن آن‌ها، شغل، جایگاه اجتماعی، جنسیت و … نیز در نوع و شیوه ارائه و حتی نحوه پوشش شما تاثیر گذار است.

برای اینکه بتوانید نظر مثبت مخاطبانتان را جلب کنید، باید بدانید که مخاطبان شما در مورد موضوع مورد بحث چه اطلاعاتی دارند، هدف آن ها از شرکت در آن جلسه چیست، و حتی اینکه ممکن است چه سوالاتی از شما بپرسند.

5- بررسی امکانات موجود در جلسه و لوازم مورد نیاز: مانند لپ تاپ، پروژکتور و …

بهتر است قبل از ساخت پاورپوینت ارائه، ابتدا یک بار پروژکتور را امتحان کرده تا نحوه نمایش و تغییر رنگ ها و … را بررسی کنید سپس با توجه به آن، به طراحی پاورپوینت و قالب آن بپردازید.

همچنین بخوانید  چگونه سلامت روحی خود را حفظ کنیم؟

6- زمان بندی

پیش از ارائه از زمان دقیق و فرصتی که دارید اطلاع پیدا کنید و جمع آوری مطالب و زمان بندی و اسلایدبندی را نیز بر اساس آن انجام دهید.

برای مثال اگر شما نیم ساعت زمان برای انجام پرزنتیشن خود دارید، بهتر است مدیریت زمان را به گونه‌ای انجام دهید که ارائه شما در 20-25 دقیقه به پایان برسد. در این صورت وجود مشکلات احتمالی هنگام پرزنتیشن (مانند خاموش شدن و از کار افتادن پروژکتور، پرسش ناگهانی یکی از ناظران زمان ارائه و …)، ارائه شما را خراب نمی‌کند.

ساخت پاورپوینت حرفه ای برای ارائه

یکی از مهم ‌ترین بخش‌ها در انجام ارائه حرفه‌ای، که باید در این مقاله آموزش ارائه حرفه ای به آن اشاره کنیم، استفاده از پاورپوینت مناسب با موضوع و هدف شما و با طراحی شیک و حرفه‌ای می‌باشد.

این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ‌گاه برای یک ارائه حرفه‌ای، از تم‌های پیشفرض نرم افزار پاورپوینت استفاده نکنید. بهتر است خودتان به طراحی یک قالب و تم حرفه‌ای و زیبا پرداخته یا از قالب پاورپوینت که به صورت آماده و از پیش طراحی شده در اینترنت موجود است استفاده نمایید.

در صورتی که زمان یا مهارت کافی برای ساخت پاورپوینت را ندارید نیز می توانید سفارش ساخت پاورپوینت خود را به وبسایت راشاسایت و یا سایر وبسایت‌های ارائه دهنده خدمات پاورپوینت بسپارید.

امیدواریم این آموزش ارائه حرفه ای برای شما مفید واقع شده باشد. با تشکر از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

rashasite
rashasite
چطور بود؟
+1
+1
+1
1
+1
+1
+1
2
+1

4 Comments

  1. خاطره سرایی
    0
    0

    آموزنده بود مرسی

    Reply
  2. صادق خوش سیرت
    0
    0

    بسیار مفید و آموزنده

    Reply
  3. حسین
    0
    0

    برای رفع استرس در هنگام شروع سخنرانی چیکارا میشه کرد؟ واقعا راه حلی وجود دارد؟

    Reply
  4. مهدی
    0
    0

    ممنون از نکاتی که گفتید، بله همونطور که اشاره کرید پاورپوینت ارائه نقش مهمی در حرفه‌ای بودن ارائه داره. من خودم خیلی وقته از قالب های پاورپوینت سایت گام98 استفاده میکنم، خیلی پاورای شیک و حرفه ای میزارن، حتما به gam98.ir سر بزنید.

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط