امروز دولت برای کاهش جرائم و کلاهبرداریهایی که در قولنامهها اتفاق میافتد، برای کاهش مشکلات سند دفترچهای و آسایش مردم و تسریع در پیشرفت کار در ادارات مختلف و کاهش کاغذ بازی اسناد تک برگ را پیشنهاد داده است.
سندهای تک برگ ثبت الکترونیکی داشته و اطلاعات را بسیار دقیق بیان میکنند و احتمال بروز هرگونه مشکل را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.
این مقاله از بهترین کارشناس رسمی دادگستری در مورد مراحل تبدیل سند دفترچهای به تک برگ، فرآیندها و انواع مختلف آن، زمان، مدارک و شرایط لازم برای جایگزینی سند قدیمی یا دریافت سند جدید توضیح میدهد.
فهرست
انواع سند
- سند منگوله دار یا دفترچه ای
- سند تک برگ
- سند مشاعی
سند تک برگ:
این سند از سال ۱۳۹۰ به بعد به صورت مکانیزه تنظیم شده و فقط در یک برگ مالکیت اشخاص را تایید قطعی میکند، مشخصات ملک و مالک به صورت الکترونیکی به صورت دقیق و خوانا وارد میشود، به طور کامل ثبت شده و اطلاعات مالک امکان به روز رسانی اطلاعات در هر انتقال در سیستم را فراهم میکند.
استعلام سند تک برگ:
به دلایل مختلف مانند خرید و فروش ملک، یا اگر میخواهید سند منگوله دار ملک خود را به سند تک برگ تبدیل کنید و یا میخواهید برای ملک قولنامهای سند بگیرید، برای هر یک از این اقدامات لازم است از سازمان ثبت کشور استعلام بگیرید.
صدور سند تک برگ:
درخواست صدور سند تک برگ دو حالت دارد:
تعویض سند منگوله دار یا سند قدیمی با سند تک برگ که با مراجعه به اداره ثبت اسناد رسمی کشور میتوانید فرم آن را تکمیل کنید. شما ملکی را خریداری کردهاید و باید سند تک برگ به نام مالک برای آن تنظیم شود. با مراجعه به دفتر ثبت اسناد، مالکیت قابل انتقال است.
مراحل صدور سند تک برگ:
- مراجعه به دفتر اسناد
- استعلام سند
- تسویه حساب با شهرداری و اخذ گواهی پایان کار
- انتقال اسناد در دفتر اسناد
- بازگشت به اداره ثبت اسناد
- سند مالکیت قبلی را ارائه دهید
- پرداخت هزینه ها و ارائه مدارک لازم
- به باجه پست مراجعه کنید
مدارک مورد نیاز برای صدور سند تک برگ:
- مدارک شناسایی هر دو طرف با کپی آنها به همراه خود افراد
- قبض تلفن ملک مورد نظر با کپی (این قبض بسیار ضروری است که در صورت نبودن سند منتقل نمیشود)
- مدارک تسویه حساب بیمه تامین اجتماعی برای املاک تجاری، اداری و صنعتی
- استعلام سند
- کروکی دقیق ملک مورد نظر
- اصل سند قدیم
تبدیل سند دفترچه ای به سند تک برگ:
تبدیل سند دفترچهای به تک برگ فقط برای معاملات از سال ۹۰ به بعد لازم است، سایر املاک با سند خود قابل واگذاری و انتقال هستند، املاک خریداری شده با سند تک برگ نیازی به تغییر سند ندارند. مگر اینکه بخواهند سند را عوض کنند و به فرد دیگری منتقل کنند، برای صرفهجویی در وقت و هزینه باید از ابتدا مالک نهایی مشخص شود.
مزیت تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ:
اسناد قدیمی و منگولهدار را میتوان جعل کرد و به راحتی جعل کرد و برای امنیت بیشتر، دولت سند تک برگ را جایگزین کرد. اگر ملک شریک داشته باشد پس هر مالک حتی اگر سهم کمی در حد نصف دونگ داشته باشد سند تک برگی جداگانه دریافت میکند، اطلاعات دقیقتری به مالک داده میشود، ابهامات و مشکلات فراوان بین مالکین و بین مالک و همسایگان حل خواهد شد.
- صرفه جویی در کاغذ
- مشکل ناخوانایی اطلاعات و خط خوردگی حل شده است.
- برای صدور سند دفترچهای کل مراحل با پیگیری مالک در اداره ثبت انجام میشود اما برای اسناد تک برگی پس از انجام معامله با حضور طرفین سایر امور توسط دفتر اسناد انجام میشود. و نیازی به حضور خریداران در اداره ثبت نیست، بنابراین از سفر در شهر میکاهد.
نحوه تبدیل یک سند منگوله دار به سند تک برگ:
- به ادارات ثبت اسناد در کشور مراجعه کنید.
- برای دریافت سند فرم درخواست را پر کنید.
- دفاتر ثبت اسناد رسمی قبل از اقدام به انتقال سند، فهرست استعلامها را دریافت میکنند که اولین استعلام مربوط به سند است و در سامانه استنادی دو روزه انجام میشود. باید مشخص شود که ملک به دیگری فروخته نشده و در هیچ جایی رهن نشده است.
- لزوم پرداخت بدهی شهرداری، تسویه حساب و دریافت گواهی پایان کار از شهرداری
- اگر ملک تجاری یا اداری است باید از سازمان نوسازی نامه بگیرید تا کاربری دقیق ملک را مشخص کنید.
- سند منگوله دار را بدهید اگر به هر دلیلی سند مفقود شد یا در دسترس نبود، ابتدا برای سند المثنی اقدام کنید سپس سند را تبدیل کنید.
- هزینه را پرداخت کنید.
- مدارک مورد نیاز را ارائه دهید.
- به اداره پست مراجعه کنید.
هزینه تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ:
در صورتی که ملک دارای چندین مالک یا ورثه باشد برای صدور سند تک برگی برای هر نفر به صورت جداگانه هزینه اخذ میشود.
هزینه انتقال سند قدیمی به تک برگ ۱۵۰ هزار تومان میباشد.
در صورتی که سند قبلا به صورت رسمی ثبت سازمان ثبت اسناد نشده باشد، برای ثبت آن باید هزینهای پرداخت کنید که بنا به عوامل مختلف متغیر است.
برای استعلام مدارک به اداره ثبت ۱۰۰۰۰ تومان می پردازید.
تبدل سند منگوله دار به سند تک برگ چقدر زمان می برد؟
حدود ۵۰ روز طول میکشد و سند توسط پستچی به آدرسی که در اداره پست به اپراتور داده شده ارسال میشود و سند فقط به مالک تحویل داده میشود مگر اینکه شخصی به عنوان گیرنده در فرم نام برده شود.
تبدیل قولنامه به سند تک برگ:
در سندی که قولی در آن قید و امضا شده باشد باید کلیه شرایط به طور دقیق ذکر شود تا در لحظه انتقال سند اتفاقی نیفتد و اعتبار خود را از ماده ۱۰ قانون مدنی که هدف آن ایجاد امانت است گرفته شود. هدف، ایجاد اعتماد در هر دو طرف معامله است.
چرا قولنامه را به سند تک برگ تبدیل کنیم؟
- از کلاهبرداران و سوء استفاده کلاهبرداران جلوگیری کنید.
- قیمت گذاری اموال غیرمنقول به این دلیل که املاک قولنامهای به قیمت پایین خرید و فروش میشوند.
- ملک سنددار دارای ویژگیهای است که امور اداری را سریعتر پیش میبرد.
شرایط متقاضیان برای تبدیل قولنامه به سند تک برگ:
- در صورتی که صاحب ملک اقدام به خرید ملک قول نامهای کرده باشد و در آن سکونت داشته باشد میتواند نسبت به صدور سند تک برگی اقدام کند.
- مالکی که ملکش قدیمی است و ساختمانی در آن ساخته نیست میتواند برای آن سند بگیرد.
- املاکی که سالهاست رها شدهاند و مالک اطلاعات دقیقی از آنها ندارد، ابتدا باید نقشه UTM آن ملک برای یافتن ملک تهیه شود سپس با توجه به وضعیت ملک سندی برای آن تهیه شود.
.
مدارک مورد نیاز برای تبدیل قولنامه به سند:
- از در دسترس بودن مدارک اولیه، از جمله قولنامه یا اسناد اولیه، و رونوشت آنها اطمینان حاصل کنید.
- دارا بودن نقشه UTM ملک که در آن وضعیت و موقعیت دقیق ملک ذکر شده باشد و در صورت موجود نبودن ابتدا باید به کارشناس رسمی دادگستری مراجعه شود تا نقشه دقیق به ما بدهد.
- پس از اخذ مدارک مورد نیاز باید در سایت ثبت ملک درخواست خود را تکمیل و شماره ورود به سامانه را دریافت نمایید.
- مدارک پرینت شده به همراه مدرک را از طریق پست به واحد ثبتی ارسال و کد ۲۰ رقمی را دریافت کرده و نزد خود نگه دارید.
- مجددا وارد سایت ثبت اقدامات شوید و کد رهگیری ۲۰ رقمی را وارد کرده و شماره پرونده را دریافت کنید.
- کارشناسان اداره ثبت کارهای لازم را جهت بازدید و بررسی ویژه انجام میدهند و در صورت عدم وجود مشکل، ملک سند دار میشود.
املاکی که سند به آن ها تعلق نمی گیرد
- قانون تعیین و تکلیف ساختمانهایی که ثبت شده و بدون سند هستند شامل اراضی و چهاردیواریها نمیشود و فقط شامل ساختمان2های در حال ساخت میشود.
- املاکی که به مالک یا حداقل یکی از وراث دسترسی ندارند.
- املاکی که در ثبت آن تخلف شده و در نقشه های آن یا شرکای آن اختلاف است.
سند مالکیت مشاع:
کلمه مشاع به معنای مشترک و تقسیم شده است و در تعریف حقوقی نیز به معنای ملکی که چند نقر در آن سهم دارند. اسناد مشاع نقش مهمی در تقسیم ارث هر یک از ورثه دارند. در این اسناد فقط نام ملک مشخص شده است اما نقشه هر بخش مشخص نیست.
مراحل گرفتن سند مشاع :
- درخواست رد تفکیک سند را به اداره ثبت ارسال کنید.
- سهم هر یک از اعضا را مشخص کنید.
- تنظیم تقسیم نامه
- صورت جلسه جداگانه تنظیم کنید که شامل مشخصات دقیق ملک از قبیل متراژ و تعداد واحد… و غیره باشد.
- اصل مدارک را به اداره ثبت بفرستید.
- سند ملک مشاع را باطل کنید.
- برای هر مالک بر اساس سهم و دونگ او اسناد جداگانه تنظیم کنید.
انتقال سند ملک مشاع قبل از ثبت ملک:
در مواقعی که ثبت ملک مشاع مورد نیاز چند نفر باشد و قبل از ثبت به یک نفر منتقل شود، نام کلیه افرادی که سهم خود را انتقال دادهاند و نام منتقل شده در یک مکان ثبت میشود و سند مالکیت کل ملک صادر میشود.
انتقال سند ملک مشاع پس از ثبت ملک:
هر یک از سهامداران میتواند سهم خود را با یا بدون رضایت شریک منتقل کند.
امیدوارم از این مقاله اطلاعات لازم را کسب کنید.
0 Comments