Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ تکنولوژی @ آی تی @ تجهیزات شبکه پسیو

تجهیزات شبکه پسیو

by | 14 دی 1400 | آی تی | 0 comments


تجهیزات شبکه مجموعه‌ای از ابزارها و تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی یک شبکه کامپیوتری است.

تجهیزات شبکه به دو دسته تقسیم می شوند:

  • تجهیزات اکتیو
  • تجهیزات پسیو

تجهیزات شبکه پسیو


دستگاه‌های غیرفعال دستگاه‌هایی هستند که قابل برنامه‌ریزی نیستند و نمی‌توانند تغییراتی در اطلاعات یا محتوای تبادل شده در شبکه ایجاد کنند. برخی از تجهیزات مورد استفاده برای نصب و پیکربندی سخت افزار شبکه (مانند کابل کشی و نصب دستگاه) نیز در این دسته قرار می‌گیرند. عملکرد این تجهیزات بدون نیاز به برق انجام می شود.
تجهیزات ذکر شده عبارتند از: انواع کانکتور و اتصالات، داکت یا کانال و انواع رک.

تجهیزات شبکه اکتیو


تجهیزات اکتیو تجهیزاتی هستند که در آن فعالیت الکترونیکی صورت می‌گیرد و اطلاعات وارد شده در آن‌ها بسته به شرایط برنامه‌ریزی شده برای دستگاه پردازش و مبادله می شود. تجهیزاتی هستند که نیاز به برق دارند.
تجهیزات ذکر شده عبارتند از: کارت شبکه (NIC)، سوئیچ، روتر، فایروال، مبدل رسانه و سرور چاپ.

در ادامه به معرفی تجهیزات شبکه پسیو می پردازیم:


کابل هم محور

در سال‌های گذشته از کابل‌های کواکسیال برای ایجاد شبکه استفاده می‌شد که از کابل کواکسیال به نام ستون فقرات و کابل‌های کواکسیال کوتاه در فواصل 2.5 متر برای ایستگاه‌های کاری استفاده می‌شد.

همچنین بخوانید  انواع سوئیچ های شبکه

کابل های جفت پیچ خورده

این کابل یکی از رایج‌ترین کابل‌های مورد استفاده در شبکه‌های مخابراتی و کامپیوتری است. این کابل‌ها علاوه بر شبکه‌های کامپیوتری در سیستم‌های تلفن نیز کاربرد دارند.
6 مدل مختلف کابل شبکه وجود دارد که بسته به نوع و هدف شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل های CAT1 تا CAT6 از رایج‌ترین مدل‌های این کابل‌ها هستند.

کابل فیبر نوری

فیبر نوری یکی از محیط‌های انتقال در شبکه‌های کامپیوتری بوده است. کاربرد فیبر نوری زمانی است که به ارتباط بین فواصل بیش از 100 متر و پهنای باند بالا نیاز داریم. هسته و روکش فلزی ساطع می‌شوند. دیودهای لیزر یا دیودهای ساطع نور بخشی از منابع نور این کابل‌ها هستند.

آنتن بی سیم

هنگامی که شبکه‌های بی‌سیم با از دست دادن سیگنال مواجه می‌شوند و کاهش سرعت به دلیل افزایش فاصله بین امواج فرستنده و گیرنده است، از آنتن‌های بی‌سیم برای حل این مشکل استفاده می‌شود.

رک شبکه

در شناخت تجهیزات شبکه گاهی تعداد سوئیچ‌ها و روترها در شبکه زیاد شده و به مکانی برای حفاظت نیاز داریم که به آن رک می‌گویند. قفسه‌ها عمدتاً فلزی با درهای شیشه‌ای هستند که دارای دو نوع دیواری و پایه می‌باشند. این دو مورد بسته به نیاز شبکه در ابعاد مختلف موجود هستند. برای شبکه‌های کوچک از رک 5 یا 6 واحدی استفاده می‌کنند.

همچنین بخوانید  نکاتی که قبل از سفارش طراحی سایت باید بدانیم

پچ پنل های غیر ماژولار

در کابل کشی ساختاری، پچ پنل ها در داخل رک‌ها قرار می‌گیرند و تمامی کابل‌های شبکه به این پچ پنل‌ها متصل می‌شوند. یک سر تمام سیم‌های شبکه به پریز برق و سر دیگر به پچ پنل متصل است. عیب‌یابی در این شبکه‌ها سریع و آسان است. پچ پنل‌های غیر ماژولار در انواع Cat5e و Cat6 با پورت‌های 16، 24، 36 و 48 پورت رنگی و مشکی با زوایای 180 درجه و 45 درجه تولید می‌شوند. همچنین در دو نوع بدون حفاظ و با حفاظ فلزی FTP (برای نصب در محیط‌های پر نویز و روی کابل‌های شیلددار) موجود می‌باشد. به طور کلی استفاده از این پچ پنل‌ها برای انتقال اطلاعات توصیه نمی‌شود و بیشتر برای انتقال صدا مناسب هستند. همچنین در شبکه‌های بزرگ انعطاف‌پذیری ندارند و طراح شبکه را محدود می‌کنند. در عوض بهتر است از پچ پنل‌های مدولار استفاده کنید.

پچ پنل های ماژول

در پچ پنل‌های ماژولار ما تمام مزایای پچ پنل‌های غیر ماژولار را داریم که قبلا ذکر شد. علاوه بر این، می توانیم چندین نوع پورت مانند UTP، STP و FTP و حتی پورت‌های فیبر نوری چند حالته و تک حالته داشته باشیم. اگر پورت به هر نحوی مشکل داشته باشد فقط کیستون تعویض می‌شود و نیازی به تعویض کامل پچ پنل نیست. ما حتی می‌توانیم Cat5e، Cat6 و Cat7 را با هم داشته باشیم. این امر هزینه های پروژه را کاهش می‌دهد و فضای بسیار کمتری را در داخل رک اشغال می‌کند. این پچ پنل‌ها در انواع 12، 16، 24، 32، 36 و انواع مختلف ساخته می‌شوند. به طور کلی نصب راحت‌تری دارد و برخی از انواع دارای پشتیبانی برای بافت کابل و نگه داشتن کامل آن در پشت پچ پنل هستند.

همچنین بخوانید  چگونه گوگل بهترین مرورگر دنیا شد؟

پچ پنل های مخابراتی

پرکاربردترین پچ پنل‌های مخابراتی در ISP دارای 16 پورت در انواع ایرانی و 25 پورت در انواع تایوانی می‌باشد. هر دوی این پچ پنل‌ها یک واحد فضای رک را اشغال می‌کنند.

نگهدارنده کابل

نگهدارنده کابل در داخل رک بین پنل و سوئیچ شبکه قرار می‌گیرد و وظیفه آن نگه داشتن پچ کوردها در داخل رک است. با نگهدارنده کابل از افتادن پچ کوردها روی سایر تجهیزات داخل رک جلوگیری می‌کنیم و نظم بیشتری به آن می‌دهیم. تولید شده در دو مدل لولایی و قلابدار. همچنین دارای یک یونیت و دو یونیت است که بیشتر آن‌ها در مدل یک واحدی استفاده می‌شود.

network
network
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط