Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ امور زنان @ خوردن عسل در بارداری

خوردن عسل در بارداری

by | 17 مهر 1401 | امور زنان, تغذیه | 0 comments

آیا زنان باردار می توانند عسل بخورند؟

در حالی که دادن عسل به نوزادان زیر یک سال توصیه نمی‌شود، اما خوردن عسل در دوران بارداری به شما یا فرزند داخل رحمتان آسیبی نمی‌رساند. دلیل این موضوع آن است که معده بالغ شما می‌تواند با باکتری‌های موجود در عسل که گاهی اوقات نوزادان را به بیماری نادری به نام بوتولیسم مبتلا می‌کند، کنترل کند. حتی اگر باکتری‌ها بتوانند از معده شما عبور کنند، تحقیقات نشان می‌دهد که بعید است که از طریق شما به جنین داخل رحم منتقل شود. در موارد نادری که زنان باردار به بوتولیسم مبتلا شده‌اند، این بیماری در نوزادان آن‌ها تشخیص داده نمی‌شود. مصرف عسل در دوران بارداری برای سلامتی شما مفید است. عسل حاوی مقادیر کمی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها و آنزیم‌هایی ضروری است که می‌تواند هم برای مادر باردار و هم برای جنین در حال رشد مفید باشد از نظر تغذیه‌ای، عسل می‌تواند به عنوان یک جایگزین خوشمزه و کمی سالم‌تر برای شکر باشد. همچنین می‌توان از آن به عنوان داروی سرفه یا برای تسکین گلودرد استفاده کرد و برخی از انواع عسل به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. اما زیاده روی نکنید. عسل همچنان یک قند افزوده است و بهتر است در حد اعتدال مصرف شود. انجمن قلب آمریکا به زنان توصیه می‌کند مصرف قند خود را به بیش از 6 قاشق چای‌خوری در روز محدود کنند. اگر مراقب وزن خود هستید یا دیابت بارداری دارید و باید قند خون خود را کنترل کنید، ممکن است بخواهید از عسل و سایر قندهای اضافه شده به طور کلی اجتناب کنید.

آیا خوردن عسل خام در دوران بارداری بی خطر است؟

عسل در دوران بارداری به شرط پاستوریزه بودن بی خطر است. همچنین، باید از مرجع تایید شده دولتی باشد. یکی از دلایل نگرانی در مورد عسل خام این است که می‌تواند باعث بوتولیسم شود. با این حال، فقط نوزادان کمتر از یک سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد، زیرا سیستم گوارشی آن‌ها نابالغ است. سیستم گوارشی در بزرگسالان حاوی باکتری‌هایی است که از سم بوتولینوم جلوگیری می‌کند و به ندرت پیش می‌آید که یک زن باردار به بوتولیسم کلونیزاسیون مبتلا شود. با این حال، احتیاط بهتر از درمان است و بنابراین، استفاده از عسل پاستوریزه در دوران بارداری عاقلانه است. البته هیچ مطالعه‌ای در مورد بی خطر بودن عسل خام در دوران بارداری وجود ندارد، اما هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم این عسل ناامن است. عسل غیر پاستوریزه خطر ابتلا به لیستریوز را که با پنیر غیر پاستوریزه و گوشت‌های اغذیه فروشی پیدا می‌کنید، ندارد. در واقع، چون نسبت به عسل پاستوریزه کمتر فرآوری شده است، عسل خام احتمالا حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است.

همچنین بخوانید  غیرت اسلامی یا غیرت جاهلی؟

بیشتر عسل‌هایی که در فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند پاستوریزه می‌شوند – نه به دلایل ایمنی، بلکه برای اهداف نگهداری و بهبود ظاهر. عسل را با روشی مشابه روش پاستوریزه کردن شیر پاستوریزه می‌کنند. به مدت 15 تا 30 ثانیه تا 161 درجه فارنهایت گرم می‌شود و سپس به سرعت خنک می‌شود. این کار سلول‌های مخمر را از بین می برد (البته نه هاگ‌های بوتولیسم).

چرا عسل برای نوزادان خطرناک است؟

عسل می‌تواند حاوی باکتری‌هایی باشد که می‌توانند در روده نوزاد جوانه بزنند و باعث بوتولیسم نوزاد شوند، یک بیماری نادر که می‌تواند باعث فلج شود و بالقوه کشنده است. روده نوزادان به اندازه کافی بالغ نیست که باکتری‌ها را از بین ببرد، بنابراین باید عسل را تا 1 سالگی از کودک خود دور نگه دارید.

فواید عسل در دوران بارداری

عسل عمدتاً از آب (17%) و دو قند ساده، فروکتوز (38%) و گلوکز (31%) تشکیل شده است. علاوه بر این، دارای ترکیبات زیست فعال خاصی با خواص آنتی اکسیدانی است. اما غلظت این ترکیبات بسیار کم است و ممکن است اثر قابل توجهی بر سلامتی نداشته باشند. با این حال، عسل در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا خواص درمانی آن را می‌توان در دوران بارداری مفید دانست.

همچنین بخوانید  استروژن و پروژسترون در چرخه قاعدگی

سیستم ایمنی

ادبیات باستانی نشان می‌دهد که عسل دارای خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی بالقوه‌ای است که به رشد سیستم ایمنی کمک می‌کند. همچنین در نظر گرفته می‌شود که دارای خواص موثر در ترمیم زخم است. کاربرد موضعی آن می‌تواند به درمان بریدگی‌ها، زخم‌ها و سوختگی‌های جزئی کمک کند، در حالی که اعتقاد بر این است که مصرف خوراکی آن باعث تسکین سوزش سر دل می‌شود.

بی خوابی

استفاده از عسل برای بی‌خوابی یک روش قدیمی در آیورودا است. با توجه به ادبیات آیورودا، عسل دارای یک اثر خواب آور است که می‌تواند به غلبه بر بی خوابی کمک کند. اعتقاد بر این است که نوشیدن یک لیوان شیر مخلوط با یک قاشق عسل قبل از خواب باعث ایجاد خواب بدون مزاحمت می‌شود.

سرما خوردگی و سرفه

استفاده از عسل با زنجبیل یا لیمو یک درمان خانگی رایج برای درمان سرفه حاد است. اعتقاد بر این است که عسل با خواص ضد ویروسی خود از فعالیت ویروسی در بدن جلوگیری می‌کند و از سرما خوردگی جلوگیری می‌کند و در نتیجه سرفه را نیز تسکین می‌دهد.

گلودرد

یونانیان باستان از عسل برای درمان گلودرد استفاده می‌کردند که می‌تواند ناشی از عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد. در هر دو مورد، عسل به عنوان یک تسکین علائم در نظر گرفته می‌شود، زیرا اعتقاد بر این است که خواص ضد التهابی دارد. می‌توانید عسل را به چای زنجبیل یا لیمو اضافه کنید و آن را گرم بنوشید تا گلودرد را تسکین دهید.

زخم ها

یک تحقیق نشان داده است که مصرف منظم عسل احتمالاً می‌تواند رشد باکتری هلیکوباکتر پیلوری را که مسئول ایجاد زخم اثنی عشر است کاهش دهد. با این حال، برخی از مطالعات آزمایشات بالینی تصادفی بیشتری را برای اثبات اثربخشی عسل در درمان انواع مختلف زخم توصیه می‌کنند.

سلامت پوست سر

یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که ماهیت ضد باکتریایی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی عسل می‌تواند به خلاص شدن از شر شوره سر و خارش سر کمک کند. مقداری عسل را در آب گرم رقیق کرده و به پوست سر بمالید تا این گونه موها را درمان کنید.

همچنین بخوانید  نکات مهمی که در دوران بارداری باید به آن توجه کرد

آلرژی

اعتقاد بر این است که مصرف خوراکی منظم عسل می‌تواند بدن را در برابر گرده و آلرژی‌های فصلی مصون سازد. با این حال، مطالعات تحقیقاتی در مورد این موضوع قطعی نیست.

اثرات عسل در دوران بارداری

خوب است که همه غذاها را در حد اعتدال مصرف کنید، زیرا زیاده روی در هر چیزی ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. به همین ترتیب، مصرف بیش از حد عسل می‌تواند منجر به عوارض جانبی خاصی شود، که در زیر ذکر شده است:

می تواند حساسیت به انسولین را تشدید کند

یک قاشق غذاخوری عسل تقریباً 64 کیلو کالری دارد که عمدتاً از قندهای ساده مانند فروکتوز و گلوکز موجود در آن به دست می‌آید. مصرف بیش از حد عسل می‌تواند سطح قند خون را افزایش داده و مقاومت به انسولین را بدتر کند. این می‌تواند منجر به حساسیت به انسولین در دوران بارداری شود و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت بارداری و عدم تعادل چربی خون را به همراه داشته باشد.

گرفتگی عضلات

عسل حاوی مقادیر زیادی فروکتوز است که می‌تواند باعث مشکلات گوارشی مانند گرفتگی عضلات، نفخ و اسهال شود. به همین دلیل است که عسل منبع FODMAP (الیگوساکاریدهای قابل تخمیر، دی ساکاریدها، مونوساکاریدها و پلیول ها) در نظر گرفته می‌شود. FODMAP ها گروهی از قندهای ضعیف هضم هستند که در صورت مصرف بیش از حد می‌توانند باعث اسهال و گرفتگی معده شوند.

سلامت دندان

سطوح بالای قند موجود در عسل می‌تواند باعث حفره‌های دندانی و فرسایش دندان شود.

افزایش وزن

یک قاشق غذاخوری عسل کالری بیشتری نسبت به یک قاشق غذاخوری شکر تصفیه شده دارد. از این رو، مصرف بیش از حد عسل، از نظر کل کالری دریافتی، می‌تواند علت بالقوه افزایش وزن باشد (با اضافه شدن سایر عوامل مرتبط، مانند سطح فعالیت).

چقدر عسل در دوران بارداری بی خطر است؟

هیچ محدودیت ایمن مستند برای مصرف عسل در بارداری وجود ندارد، بنابراین، عاقلانه است که برای تعیین حد ایمنی خود با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

osareh

osareh

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط