Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ تعمیرات @ رایج ترین مشکلات خودرو و راه های رفع آن

رایج ترین مشکلات خودرو و راه های رفع آن

by | 4 مهر 1402 | تعمیرات | 0 comments

برای دارندگان خودرو همیشه این امکان وجود دارد که با مشکلاتی مواجه شوند که بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات جدی‌تر شود، چرا که مشکلات کوچک را راحت‌تر می‌توان حل و فصل کرد. ولی وقتی که تبدیل به مشکلات بزرگتر شوند حل کردن آن کاری دشوار، پرهزینه و زمانبر است. برطرف کردن خرابی‌ها و رایج ترین مشکلات خودرو یکی از سنجیده‌ترین کارها برای صیانت از ایمنی خود و خانواده است، به خصوص زمانی که می‌خواهید راهی یک سفر طولانی مدت شوید باید از سالم بودن خوروی خود کاملا مطمئن باشید تا در طول مسیر با خیال راحت رانندگی کنید و گرفتار خرابی خودرو نشوید. در این مقاله سعی شده است که فهرستی از مهم‌ترین و متداول‌ترین مشکلات خودرو که ممکن است برای دارندگان خودرو پیش بیاید توضیح داده شود و برای هر کدام از این مشکلات راه‌حلی کاربردی پیشنهاد شود.

1. روشن شدن چراغ های هشدار

روشن شدن چراغ‌های هشدار یکی از متداول‌ترین و رایج ترین مشکلات دارندگان خودرو است. روشن شدن این چراغ‌ها بدین معناست که واحد کنترل پیشرانه ECU پی به وجود کد خطایی برده است. در این مورد مراجعه به یک مکانیک حرفه‌ای و کاربلد ضروری و اجباری است چرا که بیش از 200 کد هشدار وجود دارد که تنها یک فرد حرفه‌ای و متخصص می‌تواند عیب‌یابی کند و به رفع آن بپردازد.

2. تکان‌ های پیشرانه

پیشرانه زمانی در بهترین حالت ممکن قرار می‌گیرد که از بهترین و باکیفیت‌ترین ترکیب سوخت و هوا برای سوزانده شدن در محفظه احتراق استفاده شود. برای اینکه این کار به بهترین شکل ممکن انجام شود، مجموعه‌ای از سیستم‌های سوخت‌رسانی و جرقه باید در تعامل با هم کار کنند؛ اما وجود تکان‌های پیشرانه و احتراق نامناسب و ناکارآمد سوخت و هوا یکی دیگر از متداول‌ترین مشکلات خودرو است. برای اینکه بتوان مشکلات این بخش را به حداقل رساند باید قطعات از کارافتاده و خراب سیستم سوخت‌رسانی و جرقه را با قطعات سالم و مطمئن عوض کنید.

همچنین بخوانید  رایج ترین مشکلات نرم افزاری گوشی های اندروید و راه های رفع آن

3. مصرف بیش از حد استاندارد سوخت

زمانی که پیشرانه در وضعیت مطلوب و سالمی قرار داشته باشد سوخت را به اندازه استاندارد مصرف می‌کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که قطعات مربوط به سیستم سوخت‌رسانی شامل فیلترهای سوخت و هوا، سنسورهای جریان هوا و اکسیژن به تدریج دچار فرسودگی شده و دیگر کارایی لازم را نخواهند داشت. این اتفاق باعث افزایش ناگهانی مصرف سوخت خواهد شد. برای پیشگیری از وقوع این اتفاق پیشنهاد می‌شود سرویس‌های دوره‌ای به صورت منظم انجام شود.

4. خراب شدن باتری

بیشتر باتری‌ها طول عمر مفیدی دارند که در حدود سه ‌سال و یا 80 هزار کیلومتر است. یکی از رایج‌ترین دلایل برای خراب شدن باتری کاهش آمپراژ آن است که معمولا عادی در نظر گرفته می‌شود زیرا قدرت نگه داشتن شارژ را ندارد. آسیب دیدگی آلترناتور، خراب بودن سنسور دمای باتری و دیگر قطعات خراب و از کارافتاده سیستم شارژ نیز می‌توانند باعث بوجود آمدن چنین وضعیتی شوند. برای پیشگیری از مشکلات احتمالی بهتر است باتری را هر سه سال یکبار یا هر 80 هزار کیلومتر عوض کنید.

خراب شدن باتری خودرو

5. صاف شدن لاستیک ها

اگرچه اکثر لاستیک‌ها پس از برخورد به موانع و یا پنچر شدن از بین می‌روند اما فرسودگی و خوردگی و عدم تنظیم فرمان هم دلایل اصلی صاف شدن لاستیک‌ها می‌باشند. از اصلی‌ترین دلایل صاف شدن لاستیک خودروها می‌توان به برخورد با موانع، پنچر شدن، فرسودگی و یا عدم تنظیم فرمان نام برد. بهترین راهکار در این زمینه عوض کردن لاستیک‌ها به صورت چرخشی است که بهتر است در هر 8 هزار کیلومتر این کار را انجام دهید.

6. صدای ناهنجار ترمزها

سیستم ترمز نیز همانند سایر قطعات و بخش‌های خودرو به تدریج دچار فرسودگی می‌شود. با توجه به اینکه ترمزها جزء ضروری‌ترین و حیاتی‌ترین قطعات خودرو هستند لازم است در سریع‌ترین زمان ممکن مشکلات مربوط به آن‌ها برطرف شود. اگرچه اغلب مشکلات جزئی باعث ایجاد صداهای جیرجیر و یا ناهنجار می‌شوند اما گاهی باید برخی از این نشانه‌ها را جدی گرفت چرا که ممکن است نیاز به تعویض لنت‌ها و سایر قطعات ترمز باشد.

همچنین بخوانید  رایج ترین مشکلات پکیج دیواری و راه های رفع آن

7. خرابی دینام

دینام یکی از اجزای پیشرانه است که تمامی سیستم‌های الکتریکی خودرو را با استارت پیشرانه مدیریت می‌کند. این قطعه مسئولیت شارژ باتری را نیز برعهده دارد.

وقتی که آلترناتور خراب می‌شود باتری نیز عملا کارایی خود را از دست می‌دهد و زمینه ساز ایجاد مشکلات دیگری می‌شود.

8. موتور استارتر از کار افتاده

فرآیند روشن شدن و شروع به کار خودرو با موتور استارتر است. یکی از اصلی‌ترین دلیل از کارافتادگی موتور استارتر آسیب دیدگی سلنوئید الکتریکی و یا مشکلاتی همچون رله استارت است. پیش بینی زمان از کار افتادن این قطعه دشوار است اما این امکان وجود دارد که قبل از خراب شدن آن را تعویض کرد. برای اینکه بتوان از وضعیت موتور استارتر مطلع بود بهترین کار توجه به وضعیت استارت خودرو در زمان روشن شدن است.

9. لرزش فرمان

لرزش فرمان می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. اگر درست پس از استارت خودرو و راه افتادن ماشین، فرمان شروع به لرزیدن کرد به احتمال زیاد مشکل از یاتاقان یا سیستم تعلیق خودرو است. لرزش فرمان در سرعت‌های بالا می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بالانس نبودن لاستیک‌ها باشد. برای اینکه بتوانید علت واقعی لرزش فرمان را پیدا کنید بهتر است با یک مکانیک کاربلد صحبت کنید.

بردن ماشین به یک تعمیرگاه خوب

10. قبول نشدن در تست معاینه فنی

دلایل متعددی می‌تواند مسبب قبول نشدن در تست معاینه‌ی فنی باشد. غالبا، اگر چراغ چک پیشرانه روشن باشد دیگر اثری از معاینه فنی نخواهد بود. قطعا در مراکز معاینه فنی دلایل عدم موفقیت در تست معاینه ی فنی را برای شما توضیح خواهند داد که بهتر است در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام کنید.

11. داغ کردن پیشرانه

داغ کردن پیشرانه یکی از مواردی است که به ندرت رخ می‌دهد. در بیشتر خودروهای جدید، سیستم خنک‌کننده بسیار پیچیده است و دربرگیرنده‌ی چندین سنسور است که دمای مایع، جریان و دیگر قطعات را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بررسی مایع خنک‌کننده و تعویض واترپمپ قبل از خرابی دو نمونه از آسان‌ترین روش‌ها برای کاهش احتمال داغ شدن پیشرانه است. دو مورد از روش‌هایی که می‌توان برای به حداقل رساندن احتمال داغ شدن پیشرانه از آن‌ها استفاده کرد شامل بررسی مایع خنک کننده و عوض کردن واترپمپ است که قبل از خراب شدن باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

همچنین بخوانید  رایج ترین مشکلات نرم افزاری گوشی های آیفون و راه های رفع آن

12. تقه زدن گیربکس اتوماتیک

در صورتی که از گیربکس اتوماتیک به صورت درست و اصولی استفاده شود می‌توان تا بیش از 320 هزار کیلومتر بدون هیچ مشکل و خرابی کار کند. گیربکس‌های اتوماتیک جدید از سیستم هیدرولیک بهره می‌برند که بخش‌های تشکیل دهنده‌ی متنوعی دارند و به سبب تنوع در قسمت های مختلف ممکن است دچار خرابی و مشکل شوند. بروز مشکل در بخش های مختلف گیربکس ممکن است سبب شود تعویض‌های گیربکس از روانی و نرمی لازم برخوردار نباشد. بهترین روش برای جلوگیری از مشکلات گیربکس اتومات، انجام سرویس‌های دوره‌ای است.

تمامی خودروها برای اینکه به درستی کار کنند نیاز به انجام سرویس‌های دوره‌ای دارند با این وجود و با وجود تعویض منظم روغن و تعویض چرخشی لاستیک‌ها باز هم این احتمال وجود دارد که مشکلات و خرابی‌هایی برای خودرو بوجود آید. البته برخی از مشکلات خودرو ممکن است ناشی از مدل خودرو و شیوه‌ی رانندگی باشد.

13. کاهش آب توسط رادیاتور

 این اتفاق ممکن است به دو دلیل عمده رخ بدهد که در واقع علت اول می‌تواند ناشی از خرابی در رادیاتور باشد که نیاز به تعویض دارد و علت بعدی می‌تواند مربوط به بخش اتصالات باشد که به علت فرسودگی دچار نشتی می‌شود. در حالت دوم می‌توان با استفاده از ماده واندرسیل از وجود هرگونه نشتی مطمئن شد.

 

14. روشن نشدن خودرو

یکی از آزاردهنده‌ترین و بدترین مشکلی که هر راننده‌ای ممکن است با آن روبرو شود روشن نشدن خودرو است که اصلی‌ترین علت آن می‌تواند ضعیف شدن باتری باشد. دشواری در استارت خوردن و خوابیدن باتری که به دلیل روشن نکردن خودر به مدت چند روز به جود می آید از دیگر دلایل روشن نشدن خودرو است. اما بهتر است قبل از تعویض باتری به کمک یک متخصص کاربلد از سلامت دینام خودروی خود اطمنیان حاصل کنید.

حسن اسدی
حسن اسدی

من حسنم، 20 سالمه و دانشجوی جامعه شناسی هستم(البته فعلاً، شاید تا یکی دوماه دیگه اخراج بشم.) نکته دیگه ای هم نیست دیگه، خدافظ.

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط