Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ روان‌شناسی @ روش های مختلف ابراز خشم کدامند؟ کدام روش در مورد شما صدق می‌کند؟

روش های مختلف ابراز خشم کدامند؟ کدام روش در مورد شما صدق می‌کند؟

by | 6 آذر 1401 | روان‌شناسی | 1 comment

خشم، خشم و خشم. شاید یکی از پرتکرارترین واژه‌هایی که این روزها می‌شنویم، خشم باشد! شاید با این حجم از تکرار این کلمه، نیاز داشته باشیم تا با انواع روش‌های ابراز خشم آشنا شویم. خشمگین شدن یک واکنش طبیعی برخاسته از نارضایتی، آزار و اذیت است. انسان‌ها به شیوه‌های گوناگونی خشم خود را ابراز می‌کنند و گاهی این ابراز خشم از طرف دیگران، ممکن است به اطرافیان وی آسیب برساند. در این مقاله، روش‌های مختلف ابراز و تخلیه خشم را با هم مرور می‌کنیم.

شکستن وسایل

یکی از رایج‌ترین روش‌های ابراز خشم، شکستن وسایل است. وقتی فرد عصبی شده و کنترل خود را از دست می‌دهد، شروع به شکستن هر چیزی که می‌بیند، می‌کند. این روش، روش بسیار خطرناکی است و ممکن است در پی این اتفاق صدمات جدی‌‌ای به فرد خشمگین و اطرافیانش برسد. اگر فردی را می‌شناسید که به هنگام عصبانیت شروع به شکستن وسایل می‌کند، سعی کنید تا حد امکان از او فاصله بگیرید و یا اگر قدرت کنترل او را دارید، اجازه آسیب زدن به دیگران را به او ندهید.

پرتاب کردن وسایل

این مورد کمی عجیب و غریب ولی واقعی است. حتماً شما هم چنین افرادی را در نزدیکی خود دارید که وقتی عصبانی می‌شوند، هر چیزی که توانایی پرتاب شدن دارند را به سمت هدفی نامشخص پرتاب می‌کنند. البته باید به این نکته اعتراف کنیم که این روش شاید محبوب‌ترین روش ما ایرانی‌ها باشد، دلیل؟ تلفن همراه ما ایرانی‌ها معمولاً صفحاتی ترک خورده دارند که نتیجه همین پرتاب‌هاست. برای مثال، وقتی وسط بازی آنلاین هستیم و ناگهان اینترنت‌مان قطع می‌شود، برای ابراز خشم تلفن همراه خود را به سمت دیوار یا هر جایی که ممکن است هدایت می‌کنیم و سلام و درود می‌فرستیم بر وزیر ارتباطات!

فحش دادن

این روش به خودیِ خود آسیبی به کسی نمی‌زند، اما ممکن است رابطه‌های زیادی را به پایان برساند. این روش نه فقط توسط ما ایرانی‌ها، بلکه توسط تمام مردم جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، شما به استادیوم هر کشوری که بروید، وقتی بازیکنی یک موقعیت خوب را خراب کند، به راحتی می‌توانید فحش‌های خارجی را سریعاً یاد بگیرید. این فقط یک نمونه کوچک است. اما ما گفتیم که این روش ممکن است که رابطه‌های شما را به پایان برساند، اما چگونه؟

همچنین بخوانید  هر چیزی که باید در مورد اسکیزوفرنی بدانید!

شما وقتی عصبی هستید و شروع به فحاشی می‌کنید، ممکن است یکی از دوستان شما برای آرام کردن شما بگوید؛ “بابا انقدر فحش نده، بیخیال دیگه…”، و شما پس از شنیدن این جمله، به گوینده جمله نیز فحش بدهید. این گونه ریسک به فنا رفتن رابطه بالا می‌رود!

کشور آلمان به اهمیت این موضوع پی برده است و یک خط تلفن برای این کار راه‌اندازی کرده است. شما با تماس با این سامانه فعال که هفت روز هفته آنلاین است، می‌توانید فحش دهید و خود را خالی کنید. ابراز خشم بدون آسیب به کسی!

فریاد زدن

فریاد زدن نیز یکی از عادی‌ترین روش‌های ابراز خشم است. البته ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر خیلی قوی نیستید (از لحاظ فیزیکی)، این کار را در اجتماع انجام ندهید. زیرا ممکن است افراد حاضر در خیابان به شما اعتراض کنند! البته این اعتراض‌ها گاهی به صورت لفظی است و کار به درگیری فیزیکی نمی‌رسد، ولی برای احتیاط این کار را در جاهای شلوغ انجام ندهید، این روزها همه عصبانی هستند!

فریاد زدم و تخلیه خشم

ولی فارغ از شوخی، روانشناسان می‌گویند که یکی از بهترین روش‌های ابراز خشم فریاد زدن است! شما هنگامی که در خلوت خود هستید، با فریاد زدن می‌توانید انرژی منفی انباشته شده در بدن خود را آزاد کنید. ژاپنی‌ها در سال 2018 برای این کار دست به یک ابتکار جالب زدند. آن‌ها تصمیم گرفتند هنگامی که عصبی هستند، یک کوزه بردارند و درون آن فریاد بزنند. با این روش، نه کسی صدای فریاد آن‌ها را می‌شنود و نه برای کسی مزاحمت ایجاد می‌شود و خود فرد نیز خشم خود را تخلیه می‌کند. ez!

خندیدن

شاید به نظر شما مسخره باشد که یک نفر هنگام عصبانیت بخندد! بله، مسخره است ولی این هم یک نوع ابراز خشم است. بهترین مثال برای این روش، شخصیت جوکر در دنیای دی‌سی (DC) است. شخصیت جوکر زمانی که خشمگین است، شروع به خندیدن می‌کند ولی این خنده مانند دیگر خنده‌ها نیست و حتی شنیدن صدای این نوع خنده هم می‌تواند هر شنونده‌ای را آزار دهد. این نوع ابراز خشم خیلی فراگیر نیست ولی اگر در اطرافیان خود کسی را می‌شناسید که این گونه خشم خود را بروز می‌کند، حتماً با او صحبت کنید که به یک روانشناس مراجعه کند! نام اصلی این خنده، “خنده عصبی” یا “Nervous laughter” است.

همچنین بخوانید  چگونه یک سخنرانی به یادماندنی ارائه دهیم؟

نوشتن

این مورد کم‌خطرترین روش برای ابراز خشم است. هنگامی که عصبی هستید، یک کاغذ بردارید و سعی کنید بنویسید. در مورد چه چیزی بنویسید؟ مهم نیست، فقط بنویسید! شاید یک سری کلمات را پشت سر هم تکرار کنید، شاید یک داستان بنویسید، شاید هم شعر بگویید. اما سعی کنید صفحه را خط‌خطی نکنید! یعنی حتی اگر املای یک کلمه را اشتباه نوشتید، تلاش نکنید تا با خط زدن یک حرف یا کلمه آن را بازنویسی کنید. بگذارید مغزتان شما را از استرس دور کند، به همین دلیل باید از خط خوردگی در برگه جلوگیری کنید!

انجام ورزش های طاقت فرسا

این روش ابراز خشم، توسط ورزشکاران انجام می‌شود. آن‌ها هنگامی که عصبانی هستند، به جای دعوا یا فریاد زدن بر سر دیگران، به محل تمرین خود یا باشگاه مراجعه می‌کنند. ولی تمرین هنگام عصبانیت آن‌ها با تمرین عادی بسیار متفاوت است. آن‌ها وزنه‌های خود را سنگین‌تر می‌کنند و بدون رعایت اصول ورزشی تمرین می‌کنند که می‌تواند برای عضلات آن‌ها بسیار خطرناک باشد. شاید بتوانیم بگوییم که بهترین روش ابراز خشم همین ورزش کردن است.

ورزش کردن باعث می‌شود تا تمام تمرکز ما روی حرکات ورزشی باشد و همچنین فرصت فکر کردن به موضوعات منفی را نیز از مغز می‌گیرد! البته برای این کار لازم نیست حتماً به باشگاه بروید. می‌توانید با پیاده روی یا دویدن نیز ذهن خود را مشغول کنید تا زمانی که آرام شوید.

ورزش سنگین و تخلیه خشم

نقاشی کردن

روشی بسیار هنرمندانه که می‌تواند خشم و غم شما را تبدیل به یک اثر هنری زیبا کند. البته نگویید چون من نقاش نیستم، این روش به درد من نمی‌‎خورد. شما قرار نیستید نقاشی‌های خود را برای مجله‌های معتبر بین‌المللی ارسال کنید که نگران زیبایی آن باشید. صرفاً تلاش کنید تا به چیزهای زیبا فکر کنید تا بتوانید خشم خود را تبدیل به زیبایی کنید.

سکوت

کم‌تر افرادی هستند که به هنگام عصبانیت سکوت می‌کنند و من یکی از آن‌ها نیستم! بگذارید حقیقت را بگویم، از نظر من افرادی که به هنگام عصبانیت سکوت می‌کنند خیلی انسان‌های باشعور، فرهیخته ولی در عین حال ساده هستند! همه می‌دانیم وقتی عصبانی می‌شویم، دمای بدن بالا می‌رود و سکوت کردن در این هنگام و عدم ابراز خشم، می‌تواند مشکلات جدی‌ای را برای سیستم عصبی ما به وجود آورد.

البته از طرفی دیگر نیز می‌توان به این داستان نگاه کرد. شاید این افراد به قدری به شخصیت خود اعتماد دارند که ورود به هر بحثی را در شان خود نمی‌بینند و به همین دلیل هنگام عصبانیت سکوت اختیار می‌کنند.

همچنین بخوانید  ترفندهایی که والدین در آموزش نظم به کودکان خود باید بدانند!

خواب

بله، خوابیدن هم یک نوع ابراز خشم است. مکانیزم دفاعی این افراد به این صورت است که هنگام عصبانیت، کنترل خود را از دست می‌دهند و برای اینکه از آسیب رساندن به کسی یا چیزی جلوگیری کنند، سعی می‌کنند بخوابند. البته که خوابیدن در شرایطی که ذهن ما درگیر مسائل منفی است کاری بسیار سخت است، اما انجام آن شاید بتواند کمک کننده باشد.

پرخوری

در اطراف ما افراد زیادی هستند که وقتی عصبانی می‌شوند، سریعاً باید چیزی بخورند. در این شرایط یک صحنه کاملاً عجیب و سورئال رخ می‌دهد، هنگامی که ببینید یک نفر که رنگ صورت او از خشم قرمز شده است، در حال گاز زدن یک ساندویچ است. هنگامی که عصبانی می‌شوید و یا استرس دارید، بدن شما مکانیزم «جنگ و گریز» را فعال می‌کند. با فعال شدن این سیستم عصبی سمپاتیک، که منجر به افزایش سطح کورتیزول می‌شود، شما احساس تحریک پذیری، حواس پرتی، تکانشی می‌کنید و حتی ممکن است شروع به پرخوری احساسی کنید. به این نوع پرخوری “Stress eating” نیز گفته می‌شود.

گیم زدن

این روش ابراز خشم را خودم نیز استفاده می‌کنم. پس راحت می‌توانم از تجربه خود صحبت کنم. ببینید، شما وقتی عصبی می‌شوید، مطمئنا یک عامل خارجی باعث شده است تا ما عصبی شویم. پس برای دوری کردن از همان عوامل خارجی که می‌تواند خانواده، دوست یا همکاران ما باشد، به سراغ گیم می‌رویم. راستش را بخواهید، من که برای تفریح بازی می‌کنم، ولی به کسانی که به صورت حرفه‌ای بازی گیم می‌زنند، لقب گیمِر یا Gamer را داده‌اند و نه گیمُر یا Gaymore. خواستم گفته باشم فقط….

حرف آخر

در این شرایط نمی‌توان گفت که سعی کنید آرام باشید، چون غیرممکن است. برای آرام بودن در این شرایط خاص باید انسان نبود. فقط سعی کنید اوضاع را برای خودتان و عزیزانتان بد نکنید، خشم خود را به شکل درست بروز دهید تا خدایی نکرده به کسی آسیب نرسد!

حسن اسدی
حسن اسدی

من حسنم، 20 سالمه و دانشجوی جامعه شناسی هستم(البته فعلاً، شاید تا یکی دوماه دیگه اخراج بشم.) نکته دیگه ای هم نیست دیگه، خدافظ.

چطور بود؟
+1
+1
2
+1
1
+1
+1
1
+1
1
+1
2

1 Comment

  1. عزیز
    1
    0

    بسیار عالی و کاربردی

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط