Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ همه چیز درباره شایع ترین مشکلات پوستی

همه چیز درباره شایع ترین مشکلات پوستی

by | 27 آذر 1401 | سلامت عمومی, مد و زیبایی | 0 comments

اختلالات پوستی به راحتی قابل درمان نیستند. این اختلالات ممکن است دردناک، عذاب آور و و گاها باعث ایجاد سرخوردگی شوند؛ بنابراین لازم است نهایت تلاش خود را برای مراقبت از پوست بکار گیرید. در زیر به 10 مورد از شایع ترین مشکلاتی پوستی اشاره می‌کنیم.

شایع ترین مشکلات پوستی

1. آکنه (آکنه ولگاریس)

آکنه که یکی از شایع ترین مشکلات پوستی در بین مردم است می‌تواند منشا اضطراب برای هر نوجوانی باشد. به علاوه، بروز آکنه در بزرگسالان نیز رو به افزایش است. آکنه به دلیل مسدود شدن فولیکول‌های مو و غدد چربی (چربی) پوست ایجاد می‌شود که اغلب در اثر تغییرات هورمونی بوجود می‌آید. اصطلاح آکنه نه تنها به جوش‌های صورت، بلکه به جوش‌های سرسیاه، کیست‌ها و برآمدگی‌ها نیز اشاره دارد. برخی از افراد در سایر قسمت‌های بدن خود مانند پشت و قفسه سینه نیز دچار آکنه می‌شوند. درمان آکنه توسط متخصص پوست بسیار مهم است زیرا در صورتی که آکنه درمان نشود اغلب می‌تواند منجر به زخم‌های دائمی و لکه‌های تیره صورت شود.

آکنه

2. درماتیت آتوپیک (اگزما)

درماتیت آتوپیک یکی از شایع ترین اشکال اگزما است که در کودکان دیده می‌شود. علت دقیق درماتیت آتوپیک مشخص نیست، اما محققان معتقدند که ممکن است دلیل آن ژنتیک، محیط و یا سیستم ایمنی باشد.

درماتیت آتوپیک می‌تواند در صورت (به ویژه در نوزادان)، دست‌ها، پاها یا در چین‌های پوست ظاهر شود. پوست خشک، پوسته پوسته و خارش دار از علائم شایع آن است و خاراندن مداوم ممکن است منجر به ضخیم شدن آن قسمت از بدن شود. در حالی که اگزما اغلب در افراد مبتلا به آلرژی رخ می‌دهد، آلرژی باعث اگزما نمی‌شود. استروئیدهای موضعی اغلب برای کاهش علائم استفاده می‌شوند.

درماتیت آتوپیک

3. زونا (هرپس زوستر)

ویروس زونا (هرپس زوستر) منجر به بثورات قرمز و تاول دار می‌شود که ممکن است دور تنه شما بپیچد یا در هر جایی از بدن ظاهر شود. تب، خستگی و سردرد نیز ممکن است رخ دهد. زونا توسط همان ویروسی ایجاد می‌شود که باعث آبله مرغان می‌شود – ویروس واریسلا زوستر. اگر به آبله مرغان مبتلا شده‌اید، در معرض خطر ابتلا به زونا هستید زیرا ویروس آبله مرغان سال ها در سیستم عصبی به صورت غیرفعال باقی می‌ماند.

همچنین بخوانید  مراقبت های بعد از تتو | آنچه باید بدانید
زونا

4. کهیر

کهیر همان تاول‌های آشنا (قسمت های برجسته، قرمز و خارش‌دار) است که می‌تواند روی پوست ایجاد شود. علل شایع کهیر شامل دارو، غذا و یا نیش حشرات است. اگر کهیر بخش بزرگی از بدن شما را پوشانده است، ناحیه گلو یا صورت شما متورم است یا بر تنفس شما تأثیر می‌گذارد، به دنبال درمان فوری باشید.

کهیر

کهیر معمولا بین 2 تا 4 ساعت از بین می‌رود. با این حال، در برخی افراد کهیر ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها باقی بماند. این حالت به عنوان کهیر مزمن شناخته می‌شود. اجتناب از عوامل بوجود آورنده، هر چه که باشد، بهترین روش برای پیشگیری از کهیر است. اما اگر این کار ممکن نباشد، آنتی هیستامین‌هایی مانند لوراتادین و یا فکسوفنادین می‌تواند برای کنترل خارش مورد استفاده قرار گیرد.

5. آفتاب سوختگی

شکی نیست که پیشگیری از آفتاب سوختگی آسان‌تر از درمان آن است. آفتاب سوختگی زمانی رخ می‌دهد که بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید یا لامپ های خورشیدی قرار بگیرید. پوست هنگام لمس قرمز، دردناک و داغ می‌شود و حتی ممکن است پوسته پوسته شود. با این حال، حتی با استفاده از کرم ضد آفتاب، پی بردن به این موضوع که چه مدت ماندن در معرض نور آفتاب جایز است، دشوار است.

آفتاب سوختگی‌های مکرر، به ویژه در دوران کودکی، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را در سنین بالاتر افزایش دهد. معمولاً کرم ضد آفتاب را باید هر 2 ساعت یکبار بر روی پوست خود بمالید، اما ممکن است فقط لازم باشد از تابش مستقیم نور آفتاب دور بمانید.

آفتاب سوختگی

اولین قدم برای درمان آفتاب سوختگی این است که به دنبال سایه و دوری از آفتاب باشید، در صورت امکان وارد سایه شوید و پوست را خنک کنید.

یک حمام یا دوش خنک با صابون ملایم بگیرید.

مایعات زیادی بنوشید و در حالی که پوست هنوز مرطوب است، پوست را با یک مرطوب کننده سبک و بدون روغن یا با آلوئه ورا مرطوب کنید.

در برخی موارد، ممکن است به یک محصول موضعی با لیدوکائین نیاز داشته باشید.

استفاده از داروهای ضدالتهاب همچون ایبوپروفن، می‌تواند به هر گونه کاهش ناراحتی یا تورم کمک کند.

اگر تب، لرز یا تاول شدید در بخش بزرگی از بدن خود دارید به پزشک مراجعه کنید. تاول‌ها را خراش ندهید – این کار می تواند منجر به عفونت شود.

6. درماتیت تماسی

بسیاری از ما دچار درماتیت تماسی شده‌ایم – وقتی چیزی را لمس می‌کنیم که به واکنش پوستی منجر می‌شود. درماتیت تماسی نوعی اگزما است و ممکن است از گیاهان (پیچک سمی، سماق، بلوط)، جواهرات، دستکش‌های لاتکس و مواد محرک مانند سفید کننده یا صابون ایجاد شود.

همچنین بخوانید  همه چیز در مورد میکرونیدلینگ

برای جلوگیری از درماتیت تماسی، در صورت امکان از جسم دوری کنید.

برای کنترل علائم، آنتی هیستامین‌ها، استروئیدهای خوراکی یا موضعی، و حمام بلغور جوی دو سر کلوئیدی اغلب مفید هستند.

درماتیت تماسی

اگر پزشک شما مشکوک به درماتیت تماسی باشد و علت آن ناشناخته باشد، ممکن است آزمایش پچ را پیشنهاد کند. در تست پچ، مواد آلرژیک روی پوست شما اعمال می‌شود. در چند روز، پزشک شما را برای واکنش بررسی می‌کند.

7. راش پوشک

کسانی که بچه کوچک دارند، با مشکل رایج راش پوشک آشنا هستند. پوشک خیس یا کثیف که برای مدت طولانی بر روی بدن بماند می‌تواند منجر به برجستگی‌های قرمز و بثورات در ناحیه پوشک، باسن، اندام تناسلی و چین‌های پوستی شود.

ادرار و مدفوع می‌توانند پوست را تجزیه کنند و مواد شیمیایی موجود در پوشک یکبار مصرف می‌توانند از بین بروند و پوست را تحریک کنند.

کاندیدا (مخمر) یا باکتری‌ها نیز می‌توانند از پوست ملتهب، آسیب دیده و پیچیده استفاده کنند و راش را پیچیده کنند.

برای کمک به جلوگیری از بثورات پوشک، پوشک را در صورت نیاز تعویض کنید تا ناحیه را خشک نگه دارید و در صورت امکان نشیمن گاه کودک را در معرض هوای تازه قرار دهید.

راش پوشک

شما می‌توانید از پمادهایی مانند دسیتین (اکسید روی موضعی) برای ایجاد یک سد محافظ روی نشیمن گاه کودک استفاده کنید. اگر بعد از 2 تا 3 روز بثورات همچنان ادامه داشت، با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

8. روزاسه

روزاسه تورم مزمن صورت همراه با قرمزی، برجستگی رگ‌های خونی و جوش است. روزاسه در زنان بالای 30 سال شایع‌تر است، اما مردان نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند. مشکلات سیستم ایمنی، مشکلات ورید و یا مسائل محیطی می‌تواند باعث این بیماری شود.

بسته به علائم، چندین درمان موثر وجود دارد.

آنتی بیوتیک‌ها، مانند کرم مترونیدازول یا داکسی سایکلین خوراکی ممکن است کمک کننده باشد.

روزاسه

ژل اسید آزلائیک، یک اسید دی کربوکسیلیک اشباع شده طبیعی، می تواند برای جوش‌های ملتهب استفاده شود.

برای موارد شدیدتر، پزشک ممکن است داروی آکنه ایزوترتینوئین را پیشنهاد کند.

مسدودکننده‌های بتا (برای کاهش گر گرفتگی)، کمترین دوز ممکن استروژن، یا درمان‌های لیزری یا جراحی نیز ممکن است قرمزی را کاهش دهند.

9. قارچ پا یا بیماری پای ورزشکار

این یک واقعیت تاسف بار است، اما پاهای شما مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی هستند. بیماری پای ورزشکار می‌تواند منجر به خارش شدید، قرمزی و ترک پوست در پاها و بین انگشتان پا شود. نوعی قارچ به نام درماتوفیت معمولاً در مناطق گرم و مرطوب مانند عرشه استخر، علم‌های دوش و رختکن یافت می‌شود. خوشبختانه، درمان‌های ضد قارچی موضعی بدون نسخه به راحتی در کرم‌ها و اسپری‌ها در دسترس هستند، مانند:

همچنین بخوانید  انواع مختلف زایمان، کدام بهترین است؟
بیماری پای ورزشکار

(کلوتریمازول)

(تربینافین)

(میکونازول)

ممکن است هفته ها طول بکشد تا عفونت از بین برود. اگر علائم بهبود نیافتند، با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است به یک محصول قوی با نسخه نیاز داشته باشید. شما می توانید با تمیز و خشک نگه داشتن پاهای خود، تعویض جوراب و کفش خیس و پوشیدن صندل در استخرهای عمومی یا حمام، از ابتلا به بیماری پای ورزشکار جلوگیری کنید. اگر قارچ در زیر ناخن پا شما خزید که می‌تواند به صورت رنگ سفید، زرد یا قهوه‌ای با بافتی شکننده ظاهر شود، حتماً به متخصص پا مراجعه کنید زیرا ممکن است نیاز به درمان جدی تری باشد.

10. کارسینوم سلول بازال

کارسینوم سلول بازال یکی از شایع ترین مشکلات پوستی و سرطان‌های پوست است. کارسینوم سلول بازال در سلول‌های بازال بالایی پوست شما رشد می‌کند اما به ندرت گسترش می‌یابد و قابل درمان است. اگر زمان زیادی را زیر نور خورشید می‌گذرانید یا به طور مکرر از تخت برنز استفاده می‌کنید، ممکن است مستعد ابتلا به کارسینوم سلول بازال باشید. این عارضه معمولا روی سر، گوش، بینی و گردن ایجاد می‌شود. آن‌ها می‌توانند براق، قرمز و پوسته پوسته به نظر برسند یا مانند یک زخم باز به نظر برسند. درمان کارسینوم سلول بازال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کارسینوم سلول بازال

  • عمل جراحي
  • داروهای پوستی برای نواحی کوچکتر
  • پرتودرمانی برای نواحی بزرگتر
  • داروها شامل محصولاتی مانند:
  • ایمیکیمود (کرم آلدارا، کرم زیکلارا)
  • فلوراوراسیل (کرم کاراک)

برای جلوگیری از کارسینوم سلول بازال از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید خودداری کنید، از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید، لباس‌های محافظ بپوشید و سالانه برای معاینه کامل پوست به متخصص پوست مراجعه کنید. خودآزمایی پوست را نیز یاد بگیرید. کسانی که دارای سابقه شخصی یا خانوادگی قوی سرطان پوست هستند، ممکن است نیاز به مراجعه مکرر داشته باشند. اگر متوجه چیز غیرعادی شدید، سریعا به به پزشک مراجعه کنید.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط