Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آرایشی/بهداشت
آشپزی
آموزشی
آی تی
ادبی
استارتاپ
اقتصاد
امور زنان
بازی‌های کامپیوتری
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
پزشکی
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
تکنولوژی و صنایع
جامعه شناسی
حقوق
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
خانواده
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
روایت‌های شخصی
رویدادها
زندگی نامه
سئو
سبک زندگی
سرگرمی
سلامت
سلامت عمومی
سیاست
سیاسی/اجتماعی
سینما و تئاتر
صنایع
طراحی وبسایت
عکاسی
علم روز
علمی
فرهنگ
فضای مجازی
فلسفه
گردشگری
مارکتینگ
محیط زیست
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
مسائل روز
مطالب داغ
معماری و ساختمان سازی
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
موفقیت
نقد ادبی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
خانه @ سلامت @ تغذیه @ 10 فایده ی نوشیدن آب کافی برای بدن

10 فایده ی نوشیدن آب کافی برای بدن

by | 25 شهریور 1400 | تغذیه | 0 comments

نوشیدن آب سالم و کافی در طول شبانه‌روز، برای سلامت انسان حیاتی است. حدود 60 درصد از بدن ما را آب تشکیل می‌دهد و این نشان‌دهنده‌ی اهمیت آب برای بقای انسان است. تمام سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های بدن ما برای کار کردن، نیاز به آب دارند. گردش خون و دفع سموم بدن، متکی به آب است. کمبود آب می‌تواند ما را به اصطلاح دهیدراته (dehydrated) کند و در نتیجه منجر به سردرد و خستگی شده و در موارد شدید، منجر به آسیب جدی به بدنمان شود.

 اما سوالی که شاید در ذهن خیلی‌ها وجود داشته باشد این است که چه میزان آب برای بدن کافی است؟

این سوالی است که پاسخ مشخصی ندارد. مطالعات در سال‌های اخیر، پیشنهاداتی را به افراد ارائه کرده اند: مثلا بین 6 تا 8 لیوان آب در طول روز. ولی این موضوع تا حد زیادی به شرایط جسمی ‌فرد، میزان فعالیت و محل زندگی وی بستگی دارد و نمی‌توان یک نسخه‌ی واحد برای همه تجویز کرد.

آکادمی ‌ملی علوم آمریکا میزان دریافت روزانه مایعات را به صورت زیر توصیه می‌کند:

  • حدود 15.5 فنجان (3.7 لیتر)  مایعات در روز برای مردان
  • حدود 11.5 فنجان (2.7 لیتر) مایعات در روز برای زنان

این توصیه، شامل دریافت مایعات از منابع مختلف است و صرفا برای نوشیدن آب نیست. ما در طول روز، از طریق نوشیدن مایعات دیگر و همچنین خوردن غذا نیز آب دریافت می‌کنیم و میزان پیشنهادی بالا به مجموع آن اشاره دارد.

شرایط زیر اما می‌تواند میزان پیشنهادی دریافت مایعات را تحت تاثیر قرار دهد:

  • تمرینات ورزشی: اگر فعالیت بدنی دارید که باعث عرق کردنتان می‌شود، لازم است میزان مایعات بیشتری مصرف کنید. قبل و بعد از تمرین حتما آب بنوشید.
  • محیط زندگی: آب و هوای گرم و شرجی و همچنین زندگی در ارتفاعات بالا می‌تواند منجر به کمبود آب در بدن شود.
  • سلامت عمومی ‌بدن: در صورت وجود تب، اسهال و استفراغ، بدن آب زیادی از دست می‌دهد و در نتیجه، این کمبود باید جبران شود. همچنین وجود عفونت مثانه یا سنگ کلیه نیازمند نوشیدن آب زیادی است.

اهمیت و فواید نوشیدن آب کافی

میزان آبی که مصرف می‌کنید، می‌تواند تاثیر مستقیمی‌ بر عملکرد مغزتان داشته باشد. همچنین از دست دادن آب به میزان 1.36 درصد بعد از تمرینات ورزشی می‌تواند منجر به سردرد، خستگی و اضطراب شود. 

خیلی از خستگی‌های مزمن در طول روز لزوما به دلیل کمبود خواب نیستند. امروزه پزشکان دریافته‌اند افرادی که از خستگی مفرط شکایت دارند، معمولا بدنشان دچار کمبود آب است.

از مهم ترین فواید نوشیدن آب کافی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- صبح‌ها، ناشتا آب بنوشید

هنگامی‌که صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید، بدنتان دهیدراته است و شدیدا نیاز به آب دارد و گاهی این حس را با نیاز به نوشیدن قهوه یا چای اشتباه می‌گیرید. نوشیدن دو لیوان آب هم‌دمای اتاق در ابتدای صبح به سیستم گوارش‌تان کمک زیادی می‌کند.

برخی افراد در اواخر صبح احساس می‌کنند باید چیزی شیرین یا شور بخورند و دلیل این مشکل هم در اغلب موارد، کمبود آب است.

۲- قبل از خواب، آب بنوشید

از قبیل کارهایی که می‌توان برای سم زدایی بدن انجام داد، نوشیدن آب ولرم قبل از خواب است. این منجر به دفع مواد سمی ‌از طریق تصفیه خون و همچنین افزایش تعرق می‌شود. اگر طعم آب ساده را دوست ندارید، می‌توانید به آن آب لیمو اضافه کنید.

۳- نوشیدن آب، از سردرد جلوگیری می‌کند

از شایع‌ترین سردردها، آن‌هایی هستند که به دلیل کمبود آب در بدن رخ می‌دهند. هنگامی‌که بدن‌تان کم آب می‌شود، مغز، خود را فشرده می‌کند و این منجر به احساس درد در جمجمه می‌شود و بعد از تامین آب، به اندازه طبیعی خود بازمی‌گردد. بنابراین، در هنگام سردرد، حتما نوشیدن آب را امتحان کنید.

۴- آب، به تنظیم PH بدن کمک می‌کند

برای حفظ سلامت فیزیولوژیک بدن، سطوح PH در بدن باید به مقدار طبیعی و لازم باشد. حتی کوچکترین تغییر در سطح اسیدی یا بازی بدن، می‌تواند به بیماری یا عدم جذب ویتامین‌ها و املاح ضروری منجر شود. از مهم ترین راه‌های تنظیم PH بدن، نوشیدن آب است. آب، همچنین سطح اکسیژن خون را بالا می‌برد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

۵- نوشیدن آب، هورمون‌های بدن را تنظیم می‌کند

محققین علم بیوشیمی ‌معتقدند، حتی کم‌ترین تغییرات در وضعیت آبرسانی به بافت‌ها می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای بر تعادل هورمونی، جذب مواد مغذی و غلظت سموم داشته باشد. این ممکن است منجر به آسیب به سلول‌ها شود. آب نقشی حیاتی در گردش هورمون‌ها و حفظ تعادل آن‌ها در بدن دارد.

۶- آب، به دستگاه گوارش کمک می‌کند

وجود آب کافی در دستگاه گوارشی، به دفع مواد زائد و همچنین از بین رفتن یبوست کمک می‌کند. نوشیدن آب قبل از غذا هم می‌تواند به احساس سیری منجر شود و در کاهش وزن نقش داشته باشد. در مورد نوشیدن آب میان غذا اما میان متخصصین گوارش و تغذیه اجماع وجود ندارد. اما به نظر می‌رسد که اکثریت معتقدند نوشیدن آب میان غذا به هضم و گوارش کمک می‌کند.

۷- آب، دمای بدن را تنظیم می‌کند

بدن انسان در دمای حدود 37 درجه سانتی گراد می‌تواند به صورت طبیعی به فعالیت خود ادامه دهد، اما در دمای خارجی بالاتر هم ما می‌توانیم زنده بمانیم. مثلا در دمای کویر که به بیش از 50 درجه می‌رسد، انسان می تواند دوام بیاورد، ولی شاید برای زنده ماندن به نوشیدن روزی 10 لیتر آب نیاز داشته باشیم.

به دلیل اینکه، آب حرارت را به خوبی جذب و منتقل می‌کند، بدن از آن برای حفظ دمای مرکزی خود استفاده می‌کند. وجود آب در سلول‌های بدن، از تغییر ناگهانی دمای آن‌ها جلوگیری می‌کند.

خون به عنوان یک سیال، هنگامی‌که هوا سرد است، در اندام‌های حیاتی متمرکز می‌شود و این باعث سردی انتهاهای بدن می‌شود. و در هوای گرم، بالعکس، به سمت سطح پوست می‌رود تا گرمای بدن را آزاد کند. همچنین با کمک تعرق و بخار آبی که از ریه‌ها خارج می‌شود، بدن خنک می‌شود. و دلیل اینکه در هوای گرم باید آب بیشتری نوشید، همین است.

۸- آب، دوست کلیه‌های شماست

همانطور که می‌دانید، یکی از پالایشگاه‌های اصلی بدن، کلیه‌ها هستند و مواد زائد و سمی ‌را از طریق ادرار دفع می‌کنند. از نشانه‌های اینکه شما به میزان کافی آب می‌نوشید، رنگ ادرارتان است. هرچه این رنگ تیره‌تر باشد، یعنی غلظت ادرار بالاتر بوده و بدن دچار کم‌آبی است.

تحقیقات نشان می‌دهد، نوشیدن آب به میزان کافی، به سلامت کلیه‌ها در بلند‌مدت کمک می‌کند. همچنین جلوی افزایش سطوح سموم در بدن را می‌گیرد.

۹- اگر سلامت پوست تان برای تان مهم است، آب بنوشید

یکی دیگر از از علائم کم‌آبی بدن، لب‌های خشک است. برای جلوگیری از خشکی و ترک خوردن لب‌ها و درمان آن، آب بنوشید. علاوه براین، کم آبی بدن، به خشکی سلول‌های پوستی و در نتیجه چین و چروک می‌انجامد.

در صورت وجود تنش آبی در بدن، به دلیل اینکه، اولویت با اندام‌های حیاتی خواهد بود، سلول‌های پوستی با کم‌آبی شدید مواجه می‌شوند و این می‌تواند آسیب جدی به پوست شما بزند. بنابراین، اگر پوست خود را دوست دارید، نگذارید بدنتان کم آب شود.

۱۰- حال و هوای خود را با نوشیدن آب عوض کنید

تحقیقات نشان می‌دهند که خودداری از نوشیدن آب کافی، بر خلق‌وخوی افراد و همچنین چرخه‌ی خوابشان تاثیر دارد. داشتن احساس رضایتمندی، مثبت اندیشی و آرامش از نتایج نوشیدن آب کافی هستند. همواره توصیه می‌شود به افرادی که عصبانی یا شوکه شده‌اند، آب بدهید.

نتیجه گیری

شاید بسیاری از مردم، توجه کافی به نوشیدن آب نداشته باشند و دلیل آن، نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه است. با توجه به موارد بالا، می توان به اهمیت بالای نوشیدن آب پی برد. توصیه می‌شود، همیشه یک بطری آب در کنارتان باشد و خود را مقید به نوشیدن منظم آب کنید. احساس طراوت و نشاطی که از نوشیدن آب گوارا به انسان دست می‌دهد، در کنار فواید بی‌شمار آن برای بدن، آن را تبدیل به یک ضرورت می‌کند.

مهدی امیرخانی
مهدی امیرخانی

فارغ التحصیل ادبیات انگلیسی و زبان شناسی کاربردی. مترجم و مدرس زبان انگلیسی. کارشناس سئو و تولید محتوا.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط