Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ تغذیه @ فواید شیک پروتئینی!

فواید شیک پروتئینی!

by | 29 مهر 1400 | تغذیه, ورزش | 2 comments

این روزها به نظر می‌رسد بدنسازان بیشتری در حال مصرف پروتئین از روش‌های مختلفی از جمله شیک پروتئین، انواع مکمل‌ها و… هستند. فقط کافی است در فروشگاه محلی خود قدم بزنید و به احتمال زیاد مجموعه‌ای از غلات غنی شده با پروتئین و حتی بلغور جو دوسر “پروتئین” بالا را خواهید یافت. این که آیا نوع پروتئین سویا، وی، کازئین یا شیر است … همه به یک مورد بر می‌گردد: پروتئین.

البته، یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت مقدار پروتئین مورد نیاز رژیم غذایی، استفاده از غذای جامد است، اما مطمئن هستم بسیاری از بدنسازان موافق هستند که دریافت همه پروتئین آنها از طریق غذاهای جامد همیشه آسان نیست. به خصوص هنگامی ‌که شما یک کار تمام وقت انجام می‌دهید و همیشه وقت ندارید غذاهایی آماده کنید که از طریق آنها پروتئین خود را دریافت کنید.

این جایی است که شیک‌های پروتئینی کمک می‌کنند. تنها چیزی که نیاز دارید یک پودر پروتئین وی با کیفیت، یک بطری و مقداری آب است و شما همیشه پروتئین کافی در اختیار دارید تا عضلات خود را تغذیه کنید!

مزایا

پس چرا بسیاری از بدنسازان از شیک پروتئین استفاده می‌کنند؟ خوب، پروتئین برای ساخت عضلات استفاده می‌شود. پروتئین‌ها همچنین برای تولید هورمون‌ها، آنزیم‌ها، پیام رسان‌های سلولی، اسیدهای نوکلئیک و اجزای سیستم ایمنی استفاده می‌شوند. بدون پروتئین کافی، بدن ما نمی‌تواند ساختارهایی را که هر سلول، بافت و اندام را تشکیل می‌دهد، کنار هم قرار دهد و همچنین نمی‌تواند مواد بیوشیمیایی مورد نیاز برای عملکرد قلب و عروق، انقباض ماهیچه‌ها، رشد و بهبود را تولید کند. بدون مقدار کافی پروتئین ، ماهیچه‌های ما به سرعت بهبود نمی‌یابند و بنابراین می‌توانند باعث تمرین بیش از حد عضلات شوند که می‌تواند منجر به آسیب شود.

همچنین ، بعد از تمرین یکی از بهترین زمان‌ها برای وارد کردن پروتئین به بدن است تا پروتئین به عضلات شما برسد و شروع به ترمیم “پارگی‌های ریز” (پارگی‌های بسیار کوچک در بافت عضلانی، ناشی از انقباض شدید عضله در حین تمرین) در عضله کند.

همچنین بخوانید  5 پرسش کلیدی که به شما در انتخاب کاربردی ترین رژیم غذایی کمک می‌کند

از آنجا که هضم غذای جامد و تجزیه پروتئین و ارسال آن به ماهیچه‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد، بهتر است بلافاصله بعد از تمرین از شیک پروتئین استفاده کنید، زیرا شیک پروتئینی تنها 30 دقیقه زمان می‌برد تا بعد از مصرف به عضله برسد. به طور قطع، می‌توان مزیت مصرف شیک پروتئینی را در این مورد مشاهده کرد.

کدام پروتئین بهترین انتخاب است؟

پروتئین وی به مکمل مورد علاقه برای افرادی که به دنبال عضله سازی و تقویت فیزیک بدن خود و همچنین بهبود سلامت خود هستند تبدیل شده است. به منظور رمزگشایی اینکه کدام پروتئین برای کدام نیاز مناسب است، معمولاً از یک نوع سنج (به عنوان مثال، آزمایشات کیفیت پروتئین) برای تعیین نوع پروتئین مورد نیاز استفاده می‌شود. متداول ترین معیار برای اندازه‌گیری کیفیت پروتئین، ارزش بیولوژیکی (یا به اختصار BV) است که مقدار نیتروژنی (پروتئین بدن در گرم) است که با 100 گرم پروتئین در رژیم غذایی بزرگسالان قابل جایگزینی است.

خیلی‌ها پروتئین‌ها با بالاترین میزان BV را برای تقویت رشد بهترین می‌دانند، اما این مسئله اغلب در میان دانشمندان مورد مناقشه است. با این حال، اکثر دانشمندان مستقیماً درگیر تحقیقات پروتئین هستند و معتقدند که هرچه BV بیشتر باشد، پروتئین بهتر هضم، استفاده و در بدن حفظ می‌شود. در صورتی که همه چیز برابر باشد (یعنی کالری، انتخاب ورزش و غیره) این با بدست آوردن بافت بدون چربی بیشتر برابری میکند. با این حال، این یک موضوع بسیار پیچیده است و با چنین پاسخ‌های سیاه و سفیدی جواب داده نمی‌شود.

نتیجه این است که وی یک پروتئین کامل با BV بسیار بالا است و این بدان معناست که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری است و دارای بالاترین محتوای آمینو اسیدهای زنجیره‌ای شاخه دار موجود در طبیعت است. BV وی تقریبا 104 است، در حالی که بالاترین BV بعدی 100 برای تخم مرغ کامل است. در مقابل، BV شیر 91 ، BV کازئین 77، گوشت گاو 80، سویا 74، گندم 54 و لوبیا 49 است.

همچنین بخوانید  تست های سریع ویتامین D چیست؟

باز هم، BV تنها یک معیار برای پروتئین‌ها است و اگرچه مهم است، مردم اغلب آن را خیلی بزرگ می‌کنند. به عنوان مثال، گوشت گاو دارای BV نسبتاً کمی‌است اما برای دهه‌ها پروتئین اصلی ورزشکاران (و به طور کلی افراد) بوده است. سویا دارای BV پایینی است اما دارای خواص مفید بالقوه دیگری است. بنابراین، به عنوان یک راهنمای کلی برای انتخاب پروتئین‌ها، BV چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد، اما نباید باعث شود که دید افراد نسبت به پروتئین‌های دیگر بسته شود.

چقدر پروتئین باید مصرف کنید؟

حداقل میزان پروتئینی که برای عضله سازی باید مصرف کنید، 1 گرم پروتئین در هر 450 گرم وزن بدن است (برای مثال ، اگر وزن شما 80 کیلوگرم است، حداقل پروتئینی که باید مصرف کنید، 178 گرم برای رشد عضلات است.) هرگونه پروتئین اضافی که از حداقل روزانه برای افزایش عضله بیشتر شود، به تسریع روند بهبود کمک می‌کند.

با وجود اینکه بحث در مورد حداکثر میزان پروتئین مورد نیاز شما وجود دارد، من معتقدم که ممکن نیست کسی بیش از حد پروتئین مصرف کند، اما اگر مقدار زیادی پروتئین مصرف می‌کنید فکر خوبی است که رژیم غذایی خود را با کلسیم و منیزیم تکمیل کنید زیرا ثابت شده است که مقادیر زیاد پروتئین مقدار کلسیم و منیزیم را در بدن کاهش می‌دهد. با این حال، من بر مصرف زیاد پروتئین با بیش از یک دلیل تأکید می‌کنم. ماهیچه‌ها نه تنها برای ترمیم و رشد به این ماده شگفت انگیز نیاز دارند بلکه سه چهارم مواد جامد بدن نیز از پروتئین تشکیل شده است.

بهترین زمان مصرف پروتئین کی است؟

اکنون شما مزایا و میزان مصرف پروتئین را می‌دانید، اما این سوال پیش می‌آید که بهترین زمان برای جذب پروتئین در بدن شما کی است؟ خوب، یکی از مواقعی که بدن شما به آن بیشترین نیاز را دارد، بلافاصله بعد از تمرین است زیرا بدن شما بلافاصله بعد از تمرین شروع به ترمیم ماهیچه می‌کند، مصرف پروتئین در آن زمان به بدن سوخت مورد نیاز برای ترمیم و رشد را می‌دهد.

همچنین بخوانید  9 راهکار ساده برای داشتن رژیم غذایی سالم تر

پس از تمرین ایده خوبی است که وعده‌های غذایی کوچک حاوی پروتئین بالا را در فواصل حدود سه تا چهار ساعت مصرف کنید، و با این کار پروتئین مورد نیاز ماهیچه‌ها را برای بهبود تامین کنید. همچنین خوردن یک نوشیدنی پروتئینی یا یک پروتئین با سرعت هضم پایین (مانند پنیر کاتیج) قبل از خواب بسیار حیاتی است، زیرا در هنگام خواب از پروتئین بدن شما به آرامی ‌کاسته می‌شود. صبحانه نیز یک وعده غذایی کلیدی است، زیرا بدن شما بعد از خوابیدن به مدت 8 تا 12 ساعت در انتظار تغذیه است. یکی از بهترین توصیه‌هایی که می‌توانم به شما بدهم این است که به طور مداوم، روز به روز غذا بخورید.

نتیجه گیری

بدون در نظر گرفتن اهداف شما، پروتئین باید به عنوان یک ماده مغذی اساسی برای هر برنامه تغذیه در نظر گرفته شود، این یک عنصر ضروری برای دستیابی به پیشرفت مطلوب در تقویت و عملکرد بدن است. مطمئناً بر هیچ کس پوشیده نیست که هر فردی که به طور کلی در زمینه‌ی ورزش فعالیت می‌کند و یا با وزنه یا مقاومت دیگر تمرین می‌کند، از دریافت پروتئین کافی سود خواهد برد. با این حال، حتی کسانی که بدنسازی نمی‌کنند می‌توانند از پروتئین استفاده کنند. بسیاری از اثرات ضد پیری ناشی از رژیم غذایی با پروتئین بالا لذت می‌برند. اما تنها راه برای اینکه دریابید پروتئین چقدر می‌تواند برای شما مفید باشد این است که خودتان آن را امتحان کنید!

Hosein Hooshmand
Hosein Hooshmand

حسین هوشمند هستم متولد 77 ساکن تهران. علاقه ی زیادی به هنر، ورزش و گیمینگ دارم و سعی میکنم در نوشته هام راجع به این موضوع ها برای شما صحبت کنم.

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

2 Comments

  1. خاطره سرایی
    0
    0

    پرچم وی بالاس!!!

    Reply
    • Hosein Hooshmand
      0
      0

      🚩🚩

      Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط