Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ فیلم و سرگرمی @ معرفی فیلم های سینمایی با موضوع آلزایمر

معرفی فیلم های سینمایی با موضوع آلزایمر

by | 23 آبان 1401 | فیلم و سرگرمی | 0 comments

بیماری آلزایمر، شایع‌ترین شکل زوال عقل، یک بیماری لاعلاج و ناتوان کننده است. طبق تحقیقات از نشانه های بیماری آلزایمر مشخص شد نورون‌هایی که در برخی از قسمت‌های مغز آسیب می‌بینند منجر به نقص در عملکردهای حافظه، مهارت‌های زبانی و رفتار شناختی می‌شود. تشخیص بالینی این بیماری را می‌توان با بیومارکرهایی که وجود یا عدم آن را تشخیص می‌دهند بررسی کرد.

در طول سال‌ها موضوع بسیاری از فیلم‌ها بیماری آلزایمر بود. البته اکثر این فیلم‌ها با تمام تفاوت‌هایشان یک وجه مشترک دارند. در همه این فیلم‌ها سعی شده تا حساسیت مخاطب بیدار شود و تلنگری هرچند کوچک به احساسش بخورد.

هدف ما از ارائه بهترین فیلم‌ها در مورد آلزایمر افزایش دانش و درک شما در مورد بیماران آلزایمر است.

5 فیلم برتر درباره بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر عمدتاً از طریق ارزیابی شناختی، معاینه عصبی بالینی و تصویربرداری عصبی ساختاری یا عملکردی برای شناسایی آتروفی مغز و هیپومتابولیسم در نواحی مغزی که معمولاً تحت تأثیر بیماری آلزایمر هستند، تشخیص داده می‌شود.

علائم این بیماری شامل از دست دادن حافظه و سردرگمی، ناتوانی در یادگیری چیزهای جدید، مشکل در صحبت کردن، نوشتن و محاسبه، خواندن، مشکل در سازماندهی افکار و تفکر منطقی و غیره است. در اکثر این فیلم‌ها از راه های پیشگیری از آلزایمر در سالمندان تایید بر شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و در کنار خانواده شده است. با تماشای فیلم‌هایی چون «پدر» و «جدایی نادر از سیمین» در ادامه با وضعیت زندگی و شرایط بیماران آلزایمر آشنا خواهید شد.

همچنین بخوانید  تحلیل قسمت ۷ سریال The Last of Us

1. فیلم پدر (The Father)- 2020

فیلم پدر (The Father)- 2020

سینما به عنوان یک هنر که تصاویر را ثبت و ضبط می‌کند، کاری شبیه به ذخیره خاطرات و تصاویر در ذهن انسان انجام می‌دهد. این حرفه بارها سعی کرده زندگی افراد مبتلا به آلزایمر را به تصویر بکشد.

اینکه نویسنده‌ای کارش را کارگردانی کند همیشه دور از ذهن است. در بهترین حالت، یک نویسنده می‌تواند بینش منحصربه‌فردی را به فیلمنامه‌اش تزریق کند که ممکن است یک فیلمساز دوست داشته باشد. اما در بیشتر موارد، شرکت‌ها و تهیه‌کنندگان می‌خواهند بیننده احساس کند که این کار کارگردان است که فیلمنامه را به نمایش می‌گذارد. به عبارتی فیلم «پدر» حاصل کار یک فیلمنامه نویس و کارگردان است. در واقع خود زالر بازی خود را به یک فیلم سینمایی تبدیل کرده است.

«پدر» جدیدترین فیلمی است که زندگی واقعی یک بیمار آلزایمر را به تصویر می‌کشد. فلوریان زالر کارگردان این فیلم با اقتباس از نمایشنامه خود به همین نام، روایت مناسبی را برای توصیف سیستماتیک علائم بیماری آلزایمر انتخاب کرد که بر زندگی پدر مبتلا به بیماری آلزایمر و رابطه او با دخترش متمرکز بود.

The Father که در سال 2020 (8 ژانویه 2021 (بریتانیا)) منتشر شد درباره مردی مبتلا به زوال عقل است که با عزیزانش مبارزه می‌کند در حالی که سعی می‌کند زندگی خود را با از دست دادن حافظه معنا کند.

 شخصیت اصلی این فیلم آنتونی هاپکینز، پس از دریافت خبر مهاجرت دخترش احساس تنهایی و رها شدن می‌کند. پدر تمام عواطف و احساسات یک فرد مبتلا به آلزایمر را به شکلی باورنکردنی به تصویر می‌کشد که قلب هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد. این یکی از بهترین فیلم های آلزایمر ساخته شده است و بازی آنتونی هاپکینز جذابیت آن را دو چندان می‌کند. این فیلم از تجربه فلوریان زلر نویسنده و کارگردان با مادربزرگش که به بیماری آلزایمر مبتلا شده بود، الهام گرفته شده است.

همچنین بخوانید  بهترین بازی های اندروید برای بزرگسالان

2-  جدایی نادر از سیمین -2011

فیلم جدایی نادر از سیمین -2011

وقتی صحبت از بهترین فیلم ایرانی درباره بیماری آلزایمر می‌شود، نباید فیلم «جدایی نادر از سیمین» با کارگردانی اصغر فرهادی و بهترین بازی‌های پیمان معادی و لیلا حاتمی را فراموش کرد. این فیلم داستان یک خانواده سه نفره را روایت می‌کند که با پدربزرگ خود زندگی می‌کنند. سیمین (مادر خانواده) پس از سال‌ها تلاش موفق به گرفتن ویزای یک کشور خارجی شد، اما نادر اکنون نمی‌خواهد برود؛ زیرا پدرش (شهبازی) آلزایمر دارد و نیاز به مراقبت دائمی دارد. او یک دختر 11 ساله به نام ترمه دارد که از طلاق پدر و مادرش خوشش نمی‌آید، به همین دلیل تصمیم می‌گیرد با پدرش زندگی کند، زیرا می‌داند سیمین بدون او ایران را ترک نمی‌کند.

فیلم «جدایی نادر از سیمین» در تاریخ 16 مارس 2011 (ایران) بر روی پرده سینمای ایران آمد و در مدت کوتاهی توانست جوایز بسیاری را از آن خود کند.

3- آهنگی برای مارتین (A Song For Martin)- 2001

آهنگی برای مارتین (A Song For Martin)- 2001

Wolter و Viveka Seldal که در زندگی واقعی هم با هم زندگی می‌کردند توانستند در این فیلم سوئدی که در تاریخ 16 مارس 2001 (سوئد) منتشر شد نقش زوج مارتین و باربارا را بازی کنند. مارتین رهبر ارکستر و آهنگساز و باربارا نوازنده ویولن است. آن‌ها در میانسالی با هم آشنا می‌شوند و ازدواج می‌کنند، اما خیلی زود متوجه می‌شوند که مارتین به بیماری آلزایمر مبتلا شده است. در ادامه این فیلم می‌توانیم با فراز و نشیب زندگی این زوج به صورت ملموسی پیش برویم  و شاهد روند درمان آلزایمر در سالمندان باشیم.

همچنین بخوانید  زینما سایت پخش فیلم آنلاین با ویژگی های جذاب

4- دفترچه یادداشت (The Notebook)- 2004

فیلم دفترچه یادداشت (The Notebook)- 2004

فیلم سینمایی «دفترچه یادداشت» یکی از بی‌نظیرترین فیلم‌هایی است که درباره بیماری آلزایمر ساخته شده که در 25 ژوئن 2004 (ایالات متحده آمریکا) منتشر شد. نیک کاساوتیس این فیلم را از رمان «دفترچه یادداشت» از نیکلاس اسپارکس الهام گرفته است. در این داستان می‌بینیم که شوهر دوست داشتنی آلی (جنا رولندز) جیمز گارنر در نقش نوح به دلیل آلزایمر در خانه سالمندان زندگی می‌کند. این همسر وفادار سعی دارد با خواندن دفترچه یادداشت، خاطرات گذشته را در ذهن همسرش زنده نگه دارد. این فیلم که به عنوان یک عاشقانه واقعی توصیف می‌شود، توسط نیک کاساوتیس، پسر گنا رولندز کارگردانی و با موسیقی آرون زیگمن ساخته شده است.

5- فیلم وحشی ها (The Savages) – 2007

فیلم وحشی ها (The Savages) - 2007

لورا لینی و فیلیپ سیمور هافمن در این کمدی تراژیک نقش برادر و خواهر را بازی می‌کنند. لورا لینی نامزد بهترین بازیگر زن و تامارا جنکینز برای بهترین فیلم اورجینال هستند. فیلیپ سیمور برای بازی در نقش فردی مبتلا به زوال عقل نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد در فیلم (موزیکال یا کمدی) شد.

در این فیلم می‌بینیم که نمایشنامه نویس مبارز وندی ساویج (خانم لورا لینی)، ارتباط زیادی با برادرش جان (فیلیپ سیمور هافمن) که یک استاد دانشگاه و نویسنده است ندارد. اما وقتی پدرشان، لنی (فیلیپ بوسکو)، پیر می‌شود و مجبور هستند او را به خانه سالمندان ببرند، خواهر و برادر تلاش می‌کنند تا با همکاری هم کاری کنند تا پدر به این مکان نرفته و در خانه مداوا شود.

maryam darab
maryam darab
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط