Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ فیلم و سرگرمی @ نقد سريال جذاب خانه کاغذی (Money Heist)

نقد سريال جذاب خانه کاغذی (Money Heist)

by | 8 دی 1400 | فیلم و سرگرمی | 1 comment

نگاهی کلی بر سريال Money Heist (فصل 1 تا 5)

نتفلیکس، معروف‌ترین پخش‌کننده جهان، یکی دیگر از سريال‌های غیرانگلیسی خود را تکمیل کرده و بالاخره پس از چند سال به پایان رسید. ایستگاهی که در واقع دست اندرکاران آن بعد از پایان فصل دوم خوشحال بودند، اما به دلیل مخاطبان زیاد و سود مالی زیاد دوباره این قطار حرکت کرد و سه فصل دیگر برای آن ساخته شد. آیا این پایانی که برای داستان سرقت از بانک ملی اسپانیا و یاران پروفسور به تصویر کشیده شد، شایسته میلیون‌ها طرفدار آن هم در سراسر جهان بود و توانسته مانند فصل دوم پایانی قوی داشته باشد؟ در اینجا نقد سريال خانه کاغذی (Money Heist) خواهیم داشت.

مجموعه محبوب خانه کاغذی یا همان Money Heist، نمایشی تلفیقی است که صرف نظر از عنوانش، به دنبال اعتبار بخشیدن به ایده‌های راهبردی، مدنی و استراتژیک خود است.

خانه کاغذی هر گاه فاقد دزدی و عمل و هیجان باشد دست به شعارهای توخالی و یاوه‌گویی می‌زند و خود را نجات می‌دهد. در واقع کارگردان این سريال بازی با مخاطب خود را خوب بلد است و شخصیت این سريال، یعنی پروفسور هم برای پلیس‌ها نقشه می‌کشد و هم برای مخاطبی که به هیجان آمده و منتظر است انتهای نقشه‌های خلاقانه و دوست داشتنی‌اش را ببیند.

یکی از معیارهای اصلی محبوبیت سریال خانه کاغذی، فضای حاکم بر جامعه جهانی است. فضایی که گریبان‌گیر سرمایه‌داری و انقلاب علیه نظم موجود جهانی شده بود، بویی از اعتدال و عدالت نمی‌داد. کافی است به جریانات اجتماعی و اعتراضی جهانی در چند سال گذشته توجه شود. جنبش‌هایی اعتراضات و ناآرامی‌های اجتماعی علیه محدودیت‌های کرونا و حتی جریان‌های قبلی اتحادیه اروپا (به ویژه در یونان و اسپانیا) که منجر به افزایش مالیات شد. کاهش خدمات و حتی اعتراض در کشورهایی مانند آمریکا و فرانسه به تبعیض و فساد اقتصادی بوده است و وجه مشترک همه این مولفه‌ها اصل تبدیل جریان سرمایه‌داری حاکم به فساد و تبعیض است.

همچنین بخوانید  در فری فایر، لول چند رونالدو را می دهد؟

در پس این مشکلات، موفق کسی است که از آب گِل آلود ماهی بگیرد! و چه مشکلی بهتر از این! یک فرصت عالی برای جذب مخاطب بالا و در نتیجه پول بیشتر و هم اینکه مخاطبانی به دست آورد که به واسطه شخصیت‌های سريال اندکی خشم خود را تا حدودی فرو خورده و اندکی آرام بگیرند. دقیقا مانند آنچه که در شخصیت جوکر دیدیم! سريال Money Heist هم در همین مسیر معنا پیدا می‌کند؛ گروهی از تبهکاران دوست داشتنی که با وجود دزدیدن اموال دولت اما قلبی رئوف دارند و همین عامل باعث می‌شود که به بهانه اعتراض به فقر و فساد دست به سرقت بزنند. کار به جایی می‌رسد که با تکیه بر هنر و موسیقی در قامت مبارزه با دولت مردان برمی‌آیند…

همچنین بخوانید  فیلم 1917

نگاه جزئی‌تر به فصل 5 سريال Money Heist

اگر بخواهیم جزئی‌تر و علی الخصوص در فصل پنجم نیم‌نگاهی به سريال بیندازیم، باید گفت نیم فصل ابتدایی فصل پنجم سريال Money Heist که تابستان امسال پخش شد، نشان داد که قصد دارد تا حدود زیادی روی ژانر اکشن تمرکز کند. شخصیت محبوب «توکیو» در این نیم فصل با وجود شجاعت‌هایی که در سری‌های قبل از خود نشان داده بود، به قتل رسید.
با نقدی بر فصل آخر سريال خانه کاغذی(Money Heist)، نیم فصل پایانی را می‌توان فصل پروفسور نامید؛ جایی که دوباره همانند فصل 1 و 2 به اوج خود رسید و دوباره باید نقشه‌هایی طرح کند و ناجی ماجرا باشد. اما تفاوتی که پروفسور با فصل‌های قبل داشت، این بود که در فصل‌های قبلی تنها مغز گروه بود، اما با از دست دادن یکی از مهم‌ترین و همچنین محبوب‌ترین شخصیت‌های سريال، باعث شد که علاوه بر مغز گروه، نقش تفنگ را هم بازی می‌کند و در واقع وارد میدان عمل شود. پروفسور دیگر آن رهبری که در فصل‌های قبلی بود نیست. در فصل‌های قبلی حدس می‌زد و پیش‌بینی می‌کرد؛ اما گویا دیگر تمام مهره‌های خود را از دست داده و کشتی‌اش به گِل نشسته است…

اما مشکلی که می‌توان به این سريال وارد کرد، این است که ماجرای این سريال زیادی غیر منطقی است؛ هر جای این سريال که چالشی به وجود می‌آید، ناگهان با ایجاد پلی به گذشته، برای آن چالش چاره‌ای اندیشیده شده و حالا گروه با آن چالش مواجه می‌شود. این ترفند را چندین و چندبار در سريال مشاهده می‌کنیم. در واقع باید دکمه منطق را در این حالت خاموش کرد تا بتوان از هیجان کاذب لذت برد. چیزی که قبلا در سريال‌هایی مانند Breaking Bad ندیده بودیم که این خود یک مزیت محسوب می‌شد. شاید اگر یک سريال با این مدل سوتی‌ها و گاف‌ها ساخته می‌شد، همه چیز به چشم می‌آمد…
در واقع چیزی که باعث شده موضوعات مذکور به چشم نیاید، شاید شخصیت‌های جذاب و طراحی لباس و … باشد.
در نیم فصل دوم، پایانی مناسب در خور خود سريال نبود! در واقع دست‌اندرکاران سريال گیر کردند که چطور سارقان را نجات دهند! و گویا از روی اجبار یک ماجرای تخیلی درست کردند.

همچنین بخوانید  بیوگرافی مازیار لرستانی؛ هویت جدید شهره لرستانی

به هر حال سریال Money Heist به پایان رسید و مانند سريال‌های دیگر پایان ناامید کننده‌ای داشت و بیننده را از خود ناامید کرد… امیدواریم که از این نقد سریال money heist استفاده کرده باشید.

film-o-serial
film-o-serial
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

1 Comment

  1. صادق خوش سیرت
    0
    0

    خیلی تعریف این سریال رو شنیدم. باید حمتماً ببینمش.

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط