Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ فیلم و سرگرمی @ بیوگرافی مازیار لرستانی؛ هویت جدید شهره لرستانی

بیوگرافی مازیار لرستانی؛ هویت جدید شهره لرستانی

by | 17 بهمن 1401 | فیلم و سرگرمی | 1 comment

همین چند ماه پیش بود که شهره لرستانی، یکی از بازیگران معروف سینما و تلویزیون ایران، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش پرده از راز بزرگی برداشت. تطبیق جنسیت! شهره لرستانی 56 ساله حالا دیگر تبدیل به مازیار لرستانی شده بود. تعجبی ندارد اگر بدانیم که این خبر مثل بمب ترکید و تقریبا در کل جامعه صحبت از این موضوع بود.

فارغ از تمام اظهارنظرهایی که در تایید و عدم تایید این کار شهره لرستانی توسط مردم مطرح شد، چیزی که بیش از همه در مورد ایشان مورد تحسین قرار گرفته است، شجاعت و جسارت این بازیگر است. کار آسانی نیست که 56 سال از عمر را در هویت و جنسیت یک زن زندگی کنی و درست در میانسالی، دوره‌ای از زندگی که همه به ثبات و آرامش نیاز دارند، به استقبال چنین چالش و تغییر بزرگی بروی. (قطعا شروع این روند به یک باره نبوده و در طی مدت زمان طولانی اتفاق افتاده است.) مخصوصا اگر سلبریتی باشی و در مرکز توجه! به هر حال شهره لرستانی همیشه جزء بی حاشیه‌ترین بازیگرها بوده و ثابت کرده است که توانایی مدیریت چنین اتفاق بزرگی را در زندگی‌اش دارد.

زندگی نامه شهره لرستانی

مازیار لرستانی با نام اولیه شهره صالحی لرستانی در 31 خرداد سال 1345 در شهر تهران به دنیا آمد. او در رشته کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سال 1369 لیسانس گرفت. پس از آن در سال 1373 در رشته فیلمنامه نویسی سینما از مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی مجتمع فیلم‌سازی باغ فردوس در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شد.

همچنین بخوانید  بهترین مینی سریال های 2022 که حتما باید ببینید

او از سن 19 سالگی فعالیتش در تئاتر بصورت جدی شروع شد و با اجرای چندین نمایش دانشجویی از جمله “آدم برفی”، “زیبایی بی اعتنا”، “من به باغ عرفان”، “آژاکس”، “پیشنهاد ازدواج” و “تبعیدی‌ها” بازیگری در تئاتر را تجربه کرد و این کار تا سال 1369 ادامه داشت. از سال 1366 نیز کارگردانی تئاتر را شروع کرد و از آن زمان تا کنون 17 اجرا در تئاترشهر داشته است. یکی از موفق‌ترین اجراها در دهه هفتاد، “سلطان مار” نام داشت که فیلمنامه آن توسط بهرام بیضایی نوشته شده بود و کارگردانی آن بر عهده شهره لرستانی بود.

شهره لرستانی

در سال 1379 اولین کارگردانی تلویزیون خود را با برنامه‌ای به نام”پوست شیر” که از شبکه 4 تلویزیون پخش می‌شد شروع کرد. شهره لرستانی سابقه نویسندگی در چندین فیلم و مجموعه را نیز در کارنامه خود دارد. از جمله این آثار می‌توان به مجموعه “هتل” ساخته مرضیه برومند، فیلم سینمایی “ماموریت آقای شادی” و تعدادی تله فیلم دیگر اشاره کرد. اولین حضور شهره-مازیار لرستانی در سینما با فیلم “نیاز” به کارگردانی علیرضا داوودنژاد آغاز شد.

همچنین بخوانید  بهترین فیلم های کره ای 2023

با یک نگاه کلی به کارنامه این بازیگر پرکار و فعال درمی‌یابیم که این هنرمند، زحمت زیادی برای سینما و تلویزیون کشورمان کشیده است. در مقاله لیست بهترین فیلم و سریال های شهره لرستانی می‌توانید بطور مفصل درباره کارنامه هنری این بازیگر خوب کشورمان مطالعه کنید اما در زیر اشاره‌ای به آثار کارگردانی او کرده‌ایم.

نام فیلمسالتوضیحاتنام فیلم سالتوضیحات
در پوست شیر1379تئاتر تلویزیونیباور آرامش1392فیلم تلویزیونی
عمه ماه منیر1387فیلم تلویزیونیماجراهای خاله دنا و شلیک1393مجموعه تلویزیونی
بی بی خاتون1387فیلم تلویزیونیتولد جنجالی1394فیلم سینمایی
زیرخاکی1389فیلم تلویزیونیآرامش از نوعی دیگر1396تئاتر تلویزیونی

تطبیق جنسیت شهره لرستانی

در تاریخ 22 تیر سال 1401 بود که مازیار لرستانی با انتشار پستی در اینستاگرام از این اتفاق مهم خبر داد و اعلام کرد که نام خود را “مازیار” گذاشته است. بسیاری از افراد جامعه درباره این موضوع اظهارنظر می‌کردند و آزادانه درباره “تغییر جنسیت” این بازیگر صحبت می‌کردند. در همین هنگام بود که فعالین حوزه تراجنسیتی‌ها شروع به آگاه سازی کردن و از مردم خواستند که از عبارت “تطبیق جنسیت” برای این اتفاق مهم صحبت کنند.

مدتی بعد، شایعه‌ای پخش شد مبنی بر اینکه مازیار لرستانی عاشق شده است و ازدواج هم کرده است. البته صحت این موضوع ثابت نشد و مشخص شد که این خبر شایعه‌ای بیش نبوده است.

همچنین بخوانید  نحوه بازی الین ورلدز (Alien Worlds) و کسب ارز TLM

شهره لرستانی چند سال پیش در برنامه دورهمی ساخته مهران مدیری حضور پیدا کرد و به وضعیت تاهلش اشاره کرد. او گفت که هیچ وقت در زندگی‌اش ازدواج نکرده است (البته آن زمان هنوز زن بود). بعد از تطبیق جنسیتش نیز در صفحه اینستاگرامش اشاره کرد که هیچ گاه ازدواج نکرده است و اساسا این امکان را نیز نداشته است. در حال حاضر در حال گذراندن دوران هورمون تراپی است. البته نتیجه هورمون تراپی به مرور زمان با رشد ریش در صورتش مشخص می‌شود.

بعد از تطبیق جنسیت، خبر بایگانی آثار دوران زن بودنش توسط صدا و سیما بسیار بر سر زبان‌ها افتاده بود و گمان می‌رفت که صدا و سیمای جمهوری اسلامی تمام فیلم‌های قبل از عمل این بازیگر را بایگانی کند. اما چندی نگذشت که شبکه آی فیلم با بازپخش سریال “سه در چهار” به این شایعات پایان داد. البته خود شهره لرستانی نیز بعدها بیان کرد که تمام مراحل تطبیق جنسیتش شرعی و قانونی بوده است و صدا و سیما با وی مشکلی ندارد.

در آخر، برای این بازیگر مهربان آرزوی موفقیت می‌کنیم و امیدواریم این مرحله سخت از زندگی‌اش را بخوبی پشت سر بگذارد.

خاطره سرایی
خاطره سرایی

خاطره سرایی هستم. متولد 1372 و کارشناس بیوتکنولوژی از دانشگاه سراسری کاشان. در زمینه ترجمه و سئو فعالیت دارم و از انجام آن‌ها لذت می‌برم. ورزش، خوشنویسی و نوشتن از علاقه‌مندی‌های شخصی من هستند. امیدوارم از خواندن مقالات من لذت ببرید و آن‌ها را به اشتراک بگذارید.

چطور بود؟
+1
+1
1
+1
1
+1
+1
1
+1
1
+1
2

1 Comment

  1. اجتمانو
    0
    0

    ممنون از این مطلب کاربردی

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط