Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ تغذیه @ همه چیز در مورد کره بادام زمینی، از عوارض تا خواص استفاده از آن

همه چیز در مورد کره بادام زمینی، از عوارض تا خواص استفاده از آن

by | 11 تیر 1402 | تغذیه | 0 comments

بادام زمینی که از خانواده حبوبات سرچشمه می‌گیرد، به نام Arachis hypogaea یا بادام زمینی نیز شناخته می‌شود. آنهه بسیار محبوب هستند و دارای مقادیر زیادی از مواد مغذی، به ویژه پروتئین هستند. افزایش تقاضا برای مواد غذایی غنی از پروتئین منجر به تولید و در دسترس بودن بیشتر کره بادام زمینی شده است. کره بادام زمینی به برآوردن نیازهای تغذیه‌ای کمک می‌کند و طعم خوبی دارد.

تولید بادام زمینی رکورد جهانی حدود 21 میلیون تن را به دست آورد و جایگاه اول را به خود اختصاص داد. مدیر تحقیقات موسسه بادام زمینی، سامارا استرلینگ، کره بادام زمینی را یک غذای فوق العاده اعلام کرده است زیرا تراکم غذایی بالایی را حتی در وعده‌های کوچک فراهم می‌کند.

پتانسیل تجاری بالا و کیفیت تغذیه‌ای کره بادام زمینی را در سطح جهانی محبوب کرده است. رطوبت کم در کره بادام زمینی آن را به محصولی با ماندگاری طولانی مدت تبدیل می‌کند. جای تعجب نیست که چرا مردم دوست دارند آن را در خانه‌های خود ذخیره کنند! کره بادام زمینی به طور موثر قند و فشار خون و سطح کلسترول را حفظ می‌کند. در نتیجه خطر مرگ و میر را کاهش می‌دهد و خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

کره بادام زمینی چیست؟

کره بادام زمینی چیست

کره بادام زمینی شکل خامه‌ای و آسیاب شده بادام زمینی است که پس از برشته کردن بادام زمینی خشک به دست می‌آید. حدود 90٪ کره بادام زمینی از بادام زمینی تشکیل شده است، در حالی که بقیه 10٪ حاوی روغن گیاهی، نمک، دکستروز و شربت ذرت برای بهبود طعم و لطافت است.

کره بادام زمینی یک ماده غذایی نسبتاً فرآوری نشده است. اساساً فقط بادام زمینی است که اغلب برشته می‌شود تا زمانی که به خمیر تبدیل شود.

با این حال این لزوما در مورد بسیاری از برندهای تجاری کره بادام زمینی درست نیست. اینها ممکن است حاوی مواد افزودنی مختلفی باشند، مانند:

  • قند
  • روغن های گیاهی
  • چربی ترانس

و خوردن بیش از حد قند اضافه شده و چربی ترانس با شرایط مختلف سلامتی مانند بیماری قلبی مرتبط است

کره بادام زمینی که دارای مواد مغذی است، در سراسر جهان مصرف می‌شود. همچنین به دلیل کالری کم و حفظ پروتئین بالا، جایگزینی برای شیر است. مردم آن را با ساندویچ، سالاد، بیسکویت و بسیاری از غذاهای دیگر می‌خورند. از نظر تاریخی، مردم در دهه 1880 کره بادام زمینی را در کانادا و ایالات متحده تولید کردند. از دهه 1940 این یک رژیم غذایی اصلی آمریکایی‌ها بوده است.

تا دهه 1920، مردم کره بادام زمینی را به صورت دستی استخراج می‌کردند. در سال‌های بعد، کشت مکانیزه برای پاسخگویی به تقاضای بالا، این فرآیند را کارآمد کرد.

انواع کره بادام زمینی

امروزه آمریکایی‌ها از سرزمینی که کره بادام زمینی در آن منشا گرفته است، 700 میلیون پوند در سال مصرف می‌کنند. اگر فقط از هند صحبت کنیم، دهلی، بنگالورو، بمبئی، چنای و بسیاری از ایالت‌های دیگر رکوردهای بالایی در مصرف کره بادام زمینی دارند. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا مغازه‌ها و فروشگاه‌ها قفسه‌هایی را برای کره بادام زمینی در نظر گرفته‌اند؟ پاسخ در انواع متمایز آن نهفته است:

کره بادام زمینی طبیعی

هر نوع کره بادام زمینی که ارگانیک باشد در این دسته قرار می‌گیرد. وقتی کره بادام زمینی طبیعی روی قفسه می‌نشیند، روغن‌های طبیعی آن از مواد جامد جدا می‌شوند. به این دلیل است که روغن بادام زمینی به طور طبیعی روی سطح شناور است. بنابراین، قبل از غذا باید آن را هم بزنید. هم زدن تنها کاری است که باید انجام دهید.

کره بادام زمینی بدون هم زدن

این نوع کره بادام زمینی حاوی یکی از مواد مجاز در تعریف FDA از کره بادام زمینی، روغن پالم تصفیه شده است. این ترکیب اضافی، کره بادام زمینی را به یک کره بدون هم زدن بدون روغن‌های هیدروژنه تبدیل می‌کند.

همچنین بخوانید  اهمیت و فواید سرکه سیب

با این حال، آگاهی روزافزونی در مورد اثرات مضر روغن پالم به دلیل چربی‌های ترانس آن وجود دارد. این باعث می‌شود کره بادام زمینی با روغن نخل که به عنوان کره بادام زمینی برچسب زده شده است، پخش شود. بنابراین، برچسب صرفاً “کره بادام زمینی” مجاز نیست.

کره بادام زمینی معمولی

روغن‌ها گرم می‌شوند و سپس در معرض گاز هیدروژن قرار می‌گیرند تا در دمای اتاق جامد شوند. این روغن گیاهی نیمه هیدروژنه شده با کره بادام زمینی مخلوط می‌شود تا از ریختن آن در حین حمل و نقل جلوگیری شود. همچنین بافتی صاف و خامه‌ای به کره بادام‌زمینی می‌افزاید و امکان ارسال به سراسر جهان را فراهم می‌کند و مزایای تجاری را تقویت می‌کند.

خواص تغذیه ای کره بادام زمینی

1 قاشق غذاخوری (16.5 گرم) کره بادام زمینی حاوی:

مواد تشکیل دهندهمقدار
کالری95 کیلو کالری
پروتئین3.5 گرم
کربوهیدرات4 گرم
چربی8 گرم
فیبر 1 گرم
مقدار مواد مغذی

کره بادام زمینی دارای کالری متراکم است. با این حال، بیشتر کالری ها بخشی از چربی‌های غیراشباع هستند.

یک وعده کره بادام زمینی حدود 7 درصد از فیبر مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند.

کربوهیدرات‌های موجود در کره بادام زمینی پیچیده هستند که بدن برای متابولیسم به آن نیاز دارد.

روی موجود در کره بادام زمینی بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

محتوای فیبر موجود در کره بادام زمینی سلامت روده را حفظ می‌کند.

کره بادام زمینی حاوی فسفر است، هدایت عصبی سالم را تقویت می‌کند و ذخیره و مصرف انرژی را مدیریت می‌کند. به انقباض عضلات کمک می‌کند و استخوان‌ها را سالم نگه می دارد.

فواید کره بادام زمینی برای سلامتی

1. به کاهش وزن و حفظ وزن کمک می کند

کره بادام زمینی نقش زیادی در تعلیق اشتها دارد. همچنین متابولیسم را با رضایت بیشتر وعده‌های غذایی افزایش می‌دهد. حدود 20 درصد از کالری کره بادام زمینی از محتوای پروتئین آن تامین می‌شود که به نوبه خود باعث ایجاد احساس سیری می‌شود. همچنین میل به خوردن بین وعده‌های غذایی را کاهش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند.

بادام زمینی یک ابر غذای پرکالری و پرچرب است اما اگر در حد اعتدال مصرف شود باید حداقل با افزایش وزن همراه باشد. اگرچه، محققان ادعا می‌کنند که برای درک نقش کره بادام زمینی به یافته‌های بیشتری نیاز است. با این حال، یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که چگونه می‌تواند به حفظ وزن کمک کند.

2. کره بادام زمینی توده عضلانی را حفظ می کند

در طول تلاش‌های کاهش وزن، چیزی که ضروری می‌شود، قدرت در عضلات است. از دست دادن عضلات می‌تواند فوراً سرعت متابولیسم را کاهش دهد. مصرف کره بادام زمینی غنی از پروتئین به کاهش وزن کمک می‌کند و توده عضلانی را حفظ می‌کند تا متابولیسم تحت تاثیر قرار نگیرد.

پروتئین باعث افزایش توده عضلانی و چربی سوزی می‌شود. متابولیسم را افزایش می‌دهد و برای استخوان‌ها مفید می‌ماند. همچنین به حفظ وزن کمک می‌کند و کلیه‌ها را سالم نگه می‌دارد.

3. کره بادام زمینی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

طبق تحقیقات، رسوراترول، آنتی اکسیدان موجود در بادام زمینی، التهاب قلبی عروقی را کاهش می‌دهد، فشار خون را کاهش می‌دهد، گردش خون را افزایش می‌دهد و رگ‌های خونی را شل می‌کند. همچنین اکسیداسیون LDL که مسئول سخت شدن شریان‌ها و بیماری‌های عروق کرونر است را کاهش می‌دهد.

کره بادام زمینی سلامت قلب را بیشتر بهبود می‌بخشد. این به دلیل اسیدهای چرب تک غیراشباع، نیاسین، ویتامین E، منیزیم و اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه است. بنابراین، مصرف کره بادام زمینی نیز راهی مقرون به صرفه برای بهبود سلامت قلب می‌شود.

4. بهترین تغذیه برای علاقه مندان به تناسب اندام

علاقه‌مندان به تناسب اندام و بدنسازان کره بادام زمینی را در رژیم غذایی بدنسازی خود قرار می‌دهند تا کالری و چربی‌های غیر اشباع دریافتی را افزایش دهند. بسیاری از متخصصان تغذیه مصرف 1.2-1.7 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن را برای افزایش توده عضلانی توصیه می‌کنند. از این رو، کره بادام زمینی نیز به منبع پروتئین، حاوی اسیدهای آمینه ضروری تبدیل می‌شود.

طبق مطالعات انجام شده، اسیدهای آمینه سیستم ترمیم عضلانی را در بدن تقویت می‌کنند. بنابراین، کره بادام زمینی به تامین نیاز روزانه پروتئین شما کمک می‌کند و به افزایش توده عضلانی کمک می‌کند.

5. کره بادام زمینی سطح قند خون را مدیریت می کند

کره بادام زمینی حاوی مقادیر کمی کربوهیدرات اما پروتئین و چربی ضروری است. همچنین هیچ جزء قندی اضافه‌ای ندارد. مقدار GI آن 13 است که آن را به یک غذای با GI پایین تبدیل می‌کند. سطوح پایین منیزیم همیشه با دیابت نوع دو مرتبط بوده است.

همچنین بخوانید  همه چیز در مورد میوه کاکتوس

طبق تحقیقات، کره بادام زمینی دارای سطوح بالای منیزیم است که یک ماده مغذی ضروری برای افراد مبتلا به دیابت است. خوردن کره بادام زمینی در صبح ممکن است به کنترل قند خون در طول روز کمک کند.

6. کره بادام زمینی حاوی خواص ضد سرطانی است

کره بادام زمینی منبع عالی بسیاری از آنتی اکسیدان های ضروری مانند منیزیم، ویتامین B و ویتامین E است. این مواد مغذی از آسیب سلولی جلوگیری کرده و آن را ترمیم می‌کنند. علاوه بر این، کره بادام زمینی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، طبق مطالعات انجام شده، اسید کوماریک، یک آنتی اکسیدان قوی در کره بادام زمینی، خواص ضد سرطانی نیز دارد. باز هم، آنتی اکسیدان رسوراترول، خون رسانی به سرطان‌های در حال رشد را قطع می‌کند و رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند.

راه‌های استفاده از کره بادام زمینی| دستور العمل های سالم

کره بادام زمینی از خامه‌ای گرفته تا نرم، می‌تواند طعم غذاها را خوشمزه کند. البته می‌توانید کره بادام زمینی را مستقیما با کمک قاشق میل کنید. با این حال، دستور العمل‌های متنوعی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن تهیه کنید.

همه ما کره بادام زمینی را دوست داریم زیرا غنی، خامه‌ای و رضایت بخش است. اما، کمی خلاق بودن ضرری ندارد. ما به راحتی می‌توانیم بافت آجیلی کره بادام زمینی را در سایر محصولات غذایی بگنجانیم تا هر زمان که بخواهیم از آن لذت ببریم. بنابراین، چه در قفسه ما باشد و چه روی میز، همیشه کره بادام زمینی است!

در اینجا چند دستور العمل خلاقانه وجود دارد که می‌توانید با استفاده از کره بادام زمینی تهیه کنید:

1. میلک شیک کره بادام زمینی

میلک شیک کره بادام زمینی

زمان آماده سازی: 10 دقیقه

عناصر:

  • شیر بدون شیرینی: 1 فنجان
  • موز: 1 عدد
  • کره بادام زمینی: ½ فنجان

روش:

  1. همه مواد را در مخلوط کن با هم ترکیب کنید.
  2. همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا یکدست شود.
  3. در لیوان‌ها بریزید و آماده سرو است.

2. نان تست فرانسوی کره بادام زمینی

نان تست فرانسوی کره بادام زمینی

زمان آماده سازی: 20 دقیقه

عناصر:

  • برش های نان چند دانه: 12
  • کره بادام زمینی: ¾ فنجان
  • تخم مرغ درشت: 3 عدد
  • کره بدون چربی: 2 قاشق غذاخوری
  • نمک: ¼ قاشق چایخوری
  • شیر بدون چربی: ¾ فنجان

روش:

  1. یک طرف برش های نان را کره بادام زمینی بمالید.
  2. شیر، تخم مرغ و نمک را در ظرفی با همزن بزنید.
  3. حالا دو طرف نان را در مخلوط تخم مرغ آغشته کنید.
  4. کره را روی حرارت متوسط ​​در یک تابه بزرگ آب کنید.
  5. برش‌های نان را به مدت 2 تا 3 دقیقه از هر طرف گریل کنید تا قهوه‌ای طلایی شود.
  6. نان تست فرانسوی کره بادام زمینی خوشمزه آماده سرو است.

3. بستنی کره بادام زمینی

بستنی کره بادام زمینی

زمان آماده سازی: 10 دقیقه

عناصر

  • شیر: 1 فنجان
  • نمک: خرج کردن
  • عصاره وانیل: 1 قاشق چایخوری
  • موز/انبه منجمد – 2 فنجان
  • کره بادام زمینی خامه‌ای: 1 فنجان
  • پودر دارچین / هل – 1/2 قاشق چایخوری

روش

  1. همه مواد را در یک شیشه مخلوط کن اضافه کنید.
  2. خوب هم بزنید تا یکدست شود.
  3. چند ساعت در یخچال بگذارید.
  4. بستنی خنک و خوشمزه آماده سرو است.

عوارض کره بادام زمینی

کره بادام زمینی بخشی از غذاهای خوشمزه و مقوی است. با این حال، آیا تا به حال به اثرات نامطلوب مصرف کره بادام زمینی فکر می‌کنیم؟ وقتی در حد اعتدال مصرف شود، چربی‌های سالمی به شما می‌دهد و به حفظ وزن کمک می‌کند. با این حال، روغن‌های اضافه شده، شکر و نمک کره بادام زمینی ممکن است مضراتی را به همراه داشته باشد. بنابراین، همیشه بهتر است محصولات طبیعی را بدون مواد افزودنی مصرف کنید.

همیشه باید کره بادام زمینی را به مقدار تجویز شده مصرف کنید. همچنین ممکن است بدن نسبت به مصرف مکرر آن دچار عدم تحمل شود. علاوه بر این، مصرف زیاد می‌تواند منجر به بیماری‌های مختلف مرتبط با سلامتی شود:

آلرژی به بادام زمینی

برخی از افراد ممکن است با برخی از واکنش‌های آلرژیک به بادام زمینی مواجه شوند. این واکنش‌ها می‌تواند شامل سفت شدن گلو، اسهال، حالت تهوع، گرفتگی معده یا استفراغ باشد.

علاوه بر این، ممکن است تنگی نفس یا خس خس، سوزن سوزن شدن یا خارش در دهان یا گلو، آبریزش بینی و واکنش‌های پوستی را نیز تجربه کنید. بنابراین اگر به بادام زمینی حساسیت دارید از مصرف کره بادام زمینی خودداری کنید.

کمبود مواد معدنی

بادام زمینی حاوی مقادیر زیادی فسفر است که مصرف سایر مواد معدنی مانند روی و آهن را در بدن محدود می‌کند.

در نتیجه ممکن است منجر به کمبود مواد معدنی شود. بنابراین، باید کره بادام زمینی را در حد اعتدال مصرف کنید.

تداخلات دارویی

وجود رسوراترول در کره بادام زمینی در صورت مصرف بیش از حد منجر به لخته شدن خون می‌شود. همچنین ممکن است عوارض جانبی رقیق کننده‌های خون را تشدید کند.

همچنین بخوانید  8 راه برای کاهش وزن در طولانی مدت

این عوارض جانبی شامل درد شکمی، خونریزی بینی، خون در ادرار، کبودی آسان (هماچوری) و خونریزی شدید قاعدگی است. بنابراین، اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، نباید کره بادام زمینی مصرف کنید.

التهابات

کره بادام زمینی حاوی مقادیر بالایی از امگا 3 و امگا 6 است. اما، طبق یک مطالعه، مصرف بیش از حد ممکن است تعادل بدن را مختل کند و باعث التهاب شود.

چند نکته برای یادآوری

هر شکلی از کره بادام زمینی سالم نیست. محصولات تجاری تهیه شده پر از مواد افزودنی هستند. ممکن است حاوی چربی ترانس باشد. هنگام خرید کره بادام زمینی، حتما به برچسب آن نگاه کنید و مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید. هر چه مواد افزودنی کمتر باشد، سالم‌تر است.

مصرف روزانه کره بادام زمینی خود را پیگیری کنید. این به شما کمک می‌کند کالری مصرفی خود را بدانید. در نتیجه می‌توانید وزن خود را مدیریت کنید و سبک زندگی سالم‌تری را دنبال کنید.

جایگزین‌های سالم‌تری برای کره بادام زمینی وجود دارد مانند:

  • کره بادام: بالاترین غلظت مواد مغذی را در هر اونس دارد
  • کره گردو: سرشار از امگا 3 و امگا 6 است و نسبت به بادام زمینی کالری کمتری دارد.
  • کره آجیل ماکادمیا: دارای حداکثر چربی سالم نسبت به هر آجیل است. همچنین از بیماری های عروق کرونر قلب محافظت می‌کند.

سوالات متداول

آیا خوردن کره بادام زمینی خوب است؟

بله. این ماده مغذی متراکم است و فواید متعددی مانند سلامت قلب، حفظ توده عضلانی، مدیریت وزن و خواص ضد سرطانی دارد.

آیا کره بادم زمینی منجر به افزایش وزن می شود؟

مصرف بیش از حد ممکن است منجر به افزایش وزن شود. اما اگر در حد اعتدال غذا بخورید، ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

آیا کره بادام زمینی برای کاهش وزن خوب است؟

بله، کره بادام زمینی به کاهش وزن کمک می‌کند. متابولیسم را افزایش می‌دهد و رضایت غذا را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، کاهش گرسنگی ناشی از مصرف کره بادام زمینی ممکن است منجر به کاهش وزن شود.

کدام کره بادام زمینی بهتر است؟

کره بادام زمینی بدون شکر، روغن یا نمک و مواد افزودنی بهترین شکل است.

مضرات بادام زمینی چیست؟

بادام زمینی که کالری متراکم است، ممکن است منجر به افزایش وزن در صورت مصرف بیش از حد آنها شود. علاوه بر این، همچنین می‌تواند باعث التهاب و واکنش‌های آلرژیک شدید در بدن شود.

آیا کره بادام زمینی برای کلسترول خوب است؟

بله، کره بادام زمینی برای حفظ کلسترول مفید است زیرا حاوی چربی‌های سالم است که برای بدن انسان ضروری است.

آیا می توانم کره بادام زمینی را در شب بخورم؟

بله. خوردن کره بادام زمینی قبل از خواب باعث رشد عضلات و بهبود کیفیت خواب می‌شود. با این حال، خوردن بیش از حد کره بادام زمینی قبل از رفتن به رختخواب می‌تواند بلافاصله به دلیل متابولیسم کندتر در شب باعث افزایش وزن شود.

آیا کره بادام زمینی کتو است؟

بله. کره بادام زمینی دارای محتوای کربوهیدرات کمی است و 4.3 گرم در 1 قاشق غذاخوری دارد. بنابراین تا زمانی که مصرف خود را محدود کنید و سایر گزینه‌های غذایی خود را برنامه ریزی کنید، می‌توانید آن را در رژیم کتو مصرف کنید.

چه مقدار کره بادام زمینی می توانم در روز بخورم؟

اگر مطمئن نیستید که چه مقدار کره بادام زمینی باید در روز مصرف کنید، باید با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید، اما یک قانون کلی خوب بین یک تا دو قاشق غذاخوری است.

آیا کره بادام زمینی بهتر از نوتلا است؟

بله. کره بادام زمینی گزینه سالم‌تری است زیرا قند کمتر، چربی‌های مضر و پروتئین بالایی دارد. علاوه بر این، طعم آن خوشمزه است.

آیا کره بادام زمینی باعث چربی شکم می شود؟

هیچ مدرک علمی برای اثبات همین موضوع وجود ندارد. با این حال، مصرف بیش از حد ممکن است منجر به افزایش وزن شود. و افزایش وزن ممکن است منجر به تجمع چربی در بدن شود.

سخن آخر

کره بادام زمینی یک غذای سالم است زیرا سرشار از مواد مغذی است. نیازهای تغذیه‌ای روزانه را برآورده می‌کند و چندین فواید دیگر نیز دارد. علاوه بر این، حاوی چربی‌های سالم است. با این حال، تنظیم مصرف آن برای مدیریت وزن ضروری است.

کره بادام زمینی پروتئین و فیبر مناسبی دارد، اما مصرف آن در مقادیر متوسط ​​کلید حفظ تعادل است. با این حال، بعید است که اگر آن را در حد اعتدال مصرف کنید، اثرات نامطلوبی داشته باشد. اما، اگر اثری از واکنش بادام زمینی مشاهده کردید، باید از خوردن کره بادام زمینی خودداری کنید. این به معکوس کردن عواقب و ایجاد تعادل در بدن کمک می‌کند.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط