Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ انواع بیماری های مو، پیشگیری و درمان

انواع بیماری های مو، پیشگیری و درمان

by | 23 اسفند 1401 | سلامت عمومی, مد و زیبایی | 0 comments

مو یکی از ارگان‌های مهم در بدن است که نقش مهمی هم در زیبایی فرد دارد. مو هم مانند هر بخش دیگر بدن ممکن است به انواع بیماری های مو دچار شود. به همین خاطر است که همواره باید وضعیت موها را چک کرده و در صورت وجود علائمی از انواع بیماری های مو برای درمان آن اقدام نمود. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع بیماری های مو و روش‌های درمان آن‌ها بپردازیم.

مو برای حفظ سلامت خود در وهله اول به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. به طور مثال یکی از علائم کمبود روی، ریزش مو است. آسیب‌های دیگری مانند موخوره شوره سر، سفید شدن موها و غیره از عواملی هستند که به عنوان بیماری شناخته شده و در برخی از موارد با پیدا کردن ریشه بیماری می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد یا علائم را کنترل نمود.

حالا بیایید با انواع بیماری های مو بیشتر آشنا شویم.

ریزش مو

ریزش مو

اگر دقت کرده باشید، همیشه موقع شانه کردن موها یا شستن موهای‌تان در حمام تعدادی از موها می‌ریزند. این اتفاق به این معنی نیست که شما ریزش مو دارید. هر فرد بالغ به طور متوسط حدود 100 هزار تار مو روی سر خود دارد. پس ریزش کمتر از 100 تار مو در روز ناگریز است. مسلما نمی‌توان تعداد تارهای ریخته شده در طی یک روز را شمرد تا متوجه شد که بیش از حد نرمال هست یا نه. اما اگر ریزش مو داشته باشید، بعد از مدتی با کم‌پشت شدن موهای‌تان یا ریزش بیش از حد و دائم موها، متوجه خواهید شد.

درمان ریزش مو

بیماری ریزش مو می‌تواند دلایل متعددی داشته‌باشد و تحت تاثیر عوامل متعددی مانند ژنتیک، اختلالات هورمونی، رژیم غذایی، استرس، بارداری، اختلال در عملکرد غده تیروئید و غیره رخ ‌بدهد. با داشتن رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها و آهن و همچنین مراقبت‌های روزانه از مو می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد. هرچند با پیشرفت تکنولوژی روش‌های جدیدی برای درمان ریزش مو و رشد سریع‌تر موها ابداع شده‌اند. روش‌هایی مانند مزوتراپی، prp، کربوکسی‌تراپی، جراحی کاشت مو و غیره که با توجه به ریزش مو در بیمار بهترین راهکار توسط پزشک انتخاب می‌شود.

موخوره

موخوره یکی دیگر از انواع بیماری های مو است. در بیماری موخوره یا تریکوپتیلوزیس قسمت انتهایی ساقه مو شکاف خورده و مو را به دو یا چند شاخه نازک تبدیل می‌کند. بیشتر زنان حداقل یک بار موخوره را در زندگی خود تجربه کرده‌اند و می‌دانند که این مسئله به ظاهر کوچک تا چه اندازه می‌تواند آزاردهنده باشد.

همچنین بخوانید  چگونه یک خواب راحت و خوب داشته باشیم؟

عوامل زیادی در ایجاد این بیماری دخیل هستند. مواردی مانند رژیم غذایی عاری از ویتامین‌ها و سبک غلط در مراقبت از مو، کمبود اسیدهای آمینه متیونین و سیستئین هم باعث شکننده شدن بافت مو می‌شود.

موخوره ظاهر نازیبایی در موها ایجاد می‌کند. به طوری که مو خشک به نظر رسیده و همچنین درخشندگی خودش را از دست می‌دهد. علاوه بر آن پیشرفت موخوره باعث نازک‌تر شدن مو و گره خوردن آن می‌شود و ممکن است موقع شانه کردن موهایتان با ریزش تارهای مو بیشتر مواجه شوید.

درمان موخوره

تنها راه درمان موخوره کوتاه کردن انتهای مو و به اصطلاح نوک‌گیری موها است. به عبارتی بعد از اینکه موها چندشاخه شدند، دیگر درمانی برای آن‌ها وجود نخواهد داشت. اما می‌توان با انتخاب روش‌های دیگر از ایجاد موخوره پیشگیری کرد. مواردی مانند داشتن رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها، استفاده نکردن از ابزار حرارتی مو به صورت مداوم و استفاده از نرم‌کننده‌ها و روغن‌های مناسب برای مو از جمله این راهکارها هستند. از این گذشته استفاده از رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌جات و آبرسانی بدن و استفاده از ماسک‌های آبرسان هم برای بهبود وضعیت موهای شما مفید خواهد بود.

شوره سر

شوره سر از انواع بیماری های مو

از دیگر انواع بیماری های مو شوره سر است. شوره سر درواقع همان پوسته‌های نازک و مرده روی سطح پوست سر هستند. شوره سر گاهی با خارش پوست سر همراه است. این عارضه برای افراد خوشایند نیست و باعث پایین آمدن عزت نفس می‌شود. آب و هوا و میزان چربی پوست می‌تواند در ایجاد شوره سر تاثیر داشته باشد.

شوره دو نوع خشک یا چرب دارد. شوره خشک معمولا به پوست سر نمی‌چسبند و حالت پودری دارد و روی لباس می‌ریزد. درحالی که شوره چرب پوسته درشت‌تری است که به صورت به هم چسبیده روی سطح پوست سر دیده می‌شود.

این بیماری می‌تواند به خاطر عوامل مختلفی ایجاد شود. مواردی مانند روش‌های مراقبتی اشتباه در مو یا ایجاد قارچ در پوست سر. پس برای پیدا کردن بهترین راهکار درمانی برای شوره سر در اولین مرحله باید دلیل و عامل ایجاد کننده آن را مشخص کنید.

درمان شوره سر

 شستن مو و پوست سر با شامپوهای ضد شوره که حاوی زینک، کتوکونازول و سلنیوم سولفید هستند هم برای درمان و جلوگیری از بازگشت شوره سر مفید است. علاوه بر آن مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین B هستند، به درمان و کنترل شوره سر کمک می‌کند. ماست‌های پروبیوتیک نیز به خاطر داشتن باکتری‌های مفید می‌توانند برای درمان شوره سر شما مفید باشند.

همچنین بخوانید  علائم هشدار دهنده واریس چیست؟

ریزش مو سکه ای

ریزش مو سکه ای یا آلوپسی از انواع بیماری های مو است که به عنوان یک نوع بیماری خودایمنی شناخته می‌شود که در آن گلبول‌های سفید، به فولیکول‌های مو حمله می‌کند. این نوع از ریزش مو می‌تواند در ناحیه سر یا صورت یا سایر قسمت‌های بدن ایجاد شود. ریزش موی سکه ای معمولا به صورت ناگهانی رخ می‌دهد و در بیشتر موارد موها به صورت تکه‌های کوچک در اندازه یک سکه می‌ریزند. دلیل اصلی ایجاد این عارضه یک بیماری خودایمنی ناشناخته است. با این حال پیگیری به موقع در بیشتر مواقع می‌تواند در درمان این بیماری مفید باشد.

درمان بیماری ریزش مو سکه‌ ای

راهکار درمان این بیماری سرکوب سیستم ایمنی در ناحیه‌ای است که ریزش مو دارد. البته این راهکار قطعی نیست و معمولا بیماران نتیجه یکسانی از این درمان نمی‌گیرند. بیشتر کسانی که ریزش موی آن‌ها کمتر از 50 درصد است، نتیجه بهتری از این راهکار درمانی می‌گیرند.

تزریق کوتیزون یکی از روش‌های رایج برای درمان آلوپسی است. این کار توسط یک متخصص انجام می‌شود. مراحل کار به این شکل است که ابتدا یک سوزن ریز اطراف نواحی که ریزش دارند، می‌زنند و سپس تزریق را انجام می‌دهند. این درمان می تواند با درد و سوزش همراه باشد.

راهکار درمانی دیگر برای بیماری آلوپسی استفاده از محلول ماینوکسیدیل 5% است. بیمار باید محلول ماینوکسیدیل را هر دو روز یک بار و بعد از استفاده از کرم کورتیزون روی محل‌های ریزش بمالد.

مروارید مو

در این مورد از انواع بیماری های مو موهای فرد در چند نقطه از بدن دچار تورم شده و شکل گلوله به خود می‌گیرند. همچنین موها ضعیف و شکننده می‌شوند. استفاده بیش از اندازه از ابزارهای حرارتی یا ویتامین‌ها و استرس در ایجاد این بیماری تاثیر زیادی دارد.

درمان بیماری مروارید مو

 برای درمان بیماری مروارید مو راهکارهای مختلفی وجود دارد. برای انتخاب بهترین و موثرترین راهکار، لازم است ریشه و علت بروز بیماری مشخص شود. در صورتی که بیماری ناشی از کمبود ویتامین و مواد معدنی باشد، بهتر است رژیم غذایی بیمار اصلاح شود. البته استفاده از وسایل حرارتی مانند سشوار هم می‌تواند به این بیماری دامن بزند.

بیماری مو کچلی

مو کچلی

کچلی یکی از بیماری‌های قارچی است که در اثر نبود بهداشت و قرار گرفتن پوست سر در محیط مرطوب و گرم برای مدت طولانی ایجاد می‌شود. این بیماری مسری است و اگر فرد با فرد دیگری تماس داشته باشد، ممکن است بیماری انتقال پیدا کند. نکته جالبی که در خصوص این بیماری وجود دارد این است که این بیماری در بین حیوانات خانگی مانند سگ و گربه هم قابل انتقال است. کچلی بیشتر در کودکان دیده می‌شود و بزرگسالان کمتر ممکن است درگیر این بیماری شوند. مواردی که احتمال ابتلا شدن به کچلی را بالا می‌برد عبارتند از:

  • تماس با فردی که کچلی دارد
  • حیوانات خانگی
  • غافل شدن از بیماری‌های قارچی دیگر
  • تعریق سر
  • استفاده مشترک از وسایل شخصی مانند حوله، ملافه و غیره
همچنین بخوانید  دستبند چرم | بهترین هدیه برای آقایان و خانم ها با کمترین هزینه

درمان کچلی

درمان این بیماری اهمیت زیادی دارد چرا که درمان نکردن آن می‌تواند باعث سرایت بیماری به سایر نقاط بدن شود. محلول ماینوکسیدیل می‌تواند برای درمان این بیماری مفید باشد. همچنین فیناستراید هم برای رشد مجدد موها مفید خواهد بود.

شکننده شدن موها

شکننده شدن موها عارضه‌ای است که زیبایی مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری به گونه‌ای است که هر فشار کمی باعث شکنندگی موها شده و این روند باعث متوقف شدن رشد موها شده به طوری که پیش از رسیدن به پایان چرخه کامل عمر هر تار مو، آن مو را از دست می‌دهید. اگر به هر دلیلی موهای شما شکننده شدند و رطوبت خود را از دست دادند، شاهد ریزش کامل موها خواهید بود. مواردی که می‌تواند شکنندگی موها را در پی داشته باشد شامل لیست زیر است:

  • بیماری
  • فقدان رطوبت و چربی
  • دستکاری فیزیکی
  • رژیم غذایی ضعیف
  • استرس
  • درمان بیماری شکنندگی مو

برای درمان این بیماری ابتدا باید علت را پیدا کرد و قبل از هر کاری موها باید تا حد امکان کوتاه شوند. البته اوزون تراپی مو هم می‌تواند در این زمینه کاربردی باشد.

حرف آخر

موها ارگا‌ن‌های زنده و آسیب‌پذیری در بدن هستند که همیشه ممکن است مشکلات و عارضه‌های بهداشتی مختلفی برای آن‌ها رخ بدهد. این عارضه‌ها می‌توانند خفیف و کم باشند و با کمی مراقبت کنترل بشوند یا اینکه شدت بیشتری داشته و لازم باشد که توسط پزشک بررسی شوند. در هر صورت برای داشتن موهای سالم و زیبا بهتر است همیشه وضعیت موها را چک کرده و در صورتی که مشکل و ایرادی در آن‌ها مشاهده کردید، خیلی زود به پزشک مراجعه کنید.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط