Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ مدیریت و کسب‌وکار @ مارکتینگ @ چگونه طوفان فکری کنیم؟

چگونه طوفان فکری کنیم؟

by | 28 تیر 1402 | مارکتینگ | 0 comments

طوفان فکری چیست؟

طوفان فکری یک تکنیک تفکر خلاق برای ارائه ایده‌های جدید و حل مشکلات است. تیم ها از این روش ایده پردازی برای تشویق روش‌های جدید تفکر و ایجاد راه‌حل‌های جمعی استفاده می‌کنند. طوفان فکری آزاداندیشی را تشویق می‌کند و اجازه می‌دهد تا همه ایده‌ها بدون قضاوت بیان شوند و محیطی باز و نوآورانه را تقویت کنند. این فرآیند معمولاً شامل گروهی از افراد می شود، اگرچه می‌توان آن را به صورت جداگانه نیز انجام داد.

این راهنما به شما کمک می‌کند از هر جلسه خلاقانه بیشترین بهره را ببرید. وقتی آماده شروع تمرین فکری رایگان بعدی خود هستید، به ابزار طوفان فکری Miro بروید تا ایده‌ها را خلق کنید و آنها را به عمل تبدیل کنید.

هدف اصلی از طوفان فکری چیست؟

هدف اصلی یک جلسه طوفان فکری، تولید و مستندسازی بسیاری از ایده‌ها است، صرف نظر از اینکه چقدر دور از انتظار به نظر می‌رسند. از طریق این فرآیند تفکر جانبی، ایده های مبتکرانه ای پیشنهاد می‌شود که جرقه راه‌حل‌های خلاقانه می‌دهد. با تشویق همه به آزادانه‌تر فکر کردن و نترسیدن از به اشتراک گذاشتن ایده‌هایشان، تیم‌ها می‌توانند با تکیه بر افکار یکدیگر بهترین راه‌حل ممکن را برای یک مشکل پیدا کنند.

طوفان فکری معمولاً در یک محیط گروهی انجام می‌شود که در آن افراد دور هم جمع می‌شوند تا به طور خلاقانه مشکلات را حل کنند و ایده‌هایی ارائه دهند. با این حال، برای افرادی که نیاز به کشف راه حل‌های جدید برای یک مشکل دارند نیز مفید است. تنها نشستن و نوشتن راه‌حل‌های مشکلات احتمالی، راهی عالی برای ایده‌پردازی فردی است. تمرکز ذهن خود بر روی یک مشکل تعریف شده به شما این امکان را می‌دهد که به راه‌های خلاقانه زیادی برای رسیدن به پاسخ فکر کنید.

در حالی که طوفان فکری معمولاً روش‌های تفکر آزاد را امکان‌پذیر می‌کند و به قوانین زیادی نیاز ندارد، بهترین نتایج معمولاً از جلسات کنترل‌شده ناشی می‌شود. طرح سؤالات و ایفای نقش در سناریوهای مختلف در طول جلسه طوفان فکری، روشی هوشمندانه برای بیرون کشیدن ایده‌های غیرعادی و راه‌حل‌هایی است که قبلاً در مورد آنها فکر نشده بود.

هدف اصلی از طوفان فکری

فواید طوفان فکری

چرا طوفان فکری چنین رویکرد محبوبی برای حل مشکلات و تولید ایده است؟ در اینجا برخی از مزایای بسیار آن وجود دارد:

خلاقیت را تشویق می کند

قرار است جلسات طوفان فکری عاری از قضاوت باشد. همه افراد درگیر باید احساس امنیت و اعتماد به نفس کافی داشته باشند تا بتوانند نظر خود را بیان کنند. چند ایده خوب و چند ایده بد وجود خواهد داشت، اما این مهم نیست تا زمانی که نتیجه نهایی بتواند مشکل را حل کند. این نوع محیط آزاد اندیشی، همراه با چند قانون اساسی طوفان فکری، خلاقیت را در محل کار تشویق می‌کند.

همکاری و تیم سازی را تقویت می کند

طوفان فکری نه تنها برای حل مسئله مفید است. همچنین به کارمندان و اعضای تیم اجازه می‌دهد درک کنند که اطرافیان چگونه فکر می‌کنند. این به تیم کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف یکدیگر را بشناسد و به ایجاد نیروی کاری فراگیرتر و نزدیک‌تر کمک می‌کند.

ایده های نوآورانه و انقلابی ایجاد می کند

طوفان فکری ترکیبی عالی بین یک محیط آزاد اندیش و خلاق و محیطی است که توسط قوانین اداره می‌شود. مواجه شدن با یک مشکل تعریف شده یا پرسیدن سوالاتی مانند “در سناریوی X چه کار کنیم؟” همه را در اتاق مجبور می‌کند تا ایده‌ها و راه حل‌هایی ارائه دهند. هیچ دو نفری مثل هم فکر نمی‌کنند. بنابراین، ترکیب بخش‌های خوب پاسخ‌های همه، به راه‌حل‌های جامع و انقلابی منجر می‌شود.

دیدگاه های متفاوتی را ایجاد می کند

یکی از مزایای عمده طوفان فکری این است که به همه اعضای جلسه اجازه می‌دهد و آنها را تشویق می‌کند تا آزادانه ایده‌ها را پیشنهاد کنند. این نوع محیط در افرادی که معمولا دیدگاه خود را در مورد یک مشکل ارائه نمی‌دهند، شجاعت را تقویت می‌کند. جمع آوری طیف وسیعی از دیدگاه‌های مختلف می‌تواند منجر به راه حلی شود که قبلاً فکر نشده است.

همچنین بخوانید  یوتیوب برای 1 میلیون بازدید چقدر می پردازد؟

ایده های زیادی را به سرعت معرفی می کند

زیبایی طوفان فکری این است که تیم ها را تشویق می‌کند تا در مدت زمان نسبتاً کوتاهی ایده‌های زیادی ارائه دهند. ایده‌ها به اطراف پرتاب می‌شوند و هر رشته فکری مستند می‌شود. دیدگاه‌های مختلف پاسخ‌های متفاوتی می‌دهند، و بررسی چند پاسخ خوب پشت سر هم ممکن است در کوتاه‌مدت به یک راه‌حل عالی منجر شود.

انواع تکنیک های طوفان فکری

تکنیک های طوفان فکری

تکنیک‌های طوفان فکری خلاقانه زیادی برای انتخاب وجود دارد. در اینجا تعدادی از محبوب‌ترین آنها را بیان می‌کنیم:

طوفان فکری معکوس

در یک جلسه طوفان فکری معمولی، از گروه خواسته می‌شود تا راه‌حل‌هایی برای یک مشکل در نظر بگیرند. این بدان معنی است که آنها زمان خود را صرف فکر کردن در مورد نتیجه (هدف نهایی به جای ریشه مشکل) نقطه شروع می‌کنند.

طوفان فکری معکوس به سادگی برعکس است: از تیم‌ها خواسته می‌شود به جای راه‌حل، در مورد مسئله فکر کنند. این نوع طوفان فکری قبل از شروع یک پروژه مهم انجام می‌شود، زیرا به تیم‌ها کمک می‌کند تا موانع آینده را پیش بینی کنند. برای کمک به ایجاد این طرز تفکر، از یک الگوی طوفان فکری معکوس برای شروع پروژه استفاده کنید.

طوفان فکری کلمه تصادفی

یکی از اهداف اصلی جلسه طوفان فکری ارائه ایده‌های جدید است. یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار، گفتن اولین کلماتی است که با ذکر موضوع یا موضوع خاصی به ذهن می‌رسد. طوفان مغزی تصادفی کلمه دقیقاً این امکان را فراهم می‌کند.

به تیم مشکل داده می‌شود و آنها باید اولین کلماتی را که فکر می‌کنند، بدون توجه به اینکه چه هستند، فریاد بزنند. سپس این کلمات یادداشت می‌شوند و بعداً در ترکیب‌های جالب قرار می‌گیرند تا ببینند آیا به یک راه‌حل قابل استفاده منجر می‌شوند یا خیر. این روش طوفان فکری بسیار سریع و معمولاً در حل یک مسئله تعریف شده بسیار کارآمد است. الگوی طوفان فکری کلمات تصادفی می‌تواند به شما در شروع کار کمک کند.

روش 5 چرا

مانند روش طوفان فکری معکوس، روش”5 چرا” نیز به دنبال بررسی علل ریشه‌ای یک مشکل است تا از بروز مجدد همان موضوع جلوگیری کند. این روش تلاش می‌کند تا با طرح این سوال که «چرا؟» مشکل را قبل از اینکه دوباره تکرار شود، مهار کند. بارها و بارها تا زمانی که دیگر نمی‌توان به آن پاسخ داد. پس از رسیدن به این مرحله، به علت اصلی مشکل رسیده‌اید.

مدل SCAMPER

مدل SCAMPER که توسط باب ارل، نویسنده کتاب‌های خلاقیت برای بچه‌ها ساخته شد، در اصل یک بازی با هدف توسعه تخیل در نوجوانان بود. با این حال، در دنیای شرکت‌ها به عنوان وسیله‌ای برای بهبود و تشویق خلاقیت در اعضای تیم هنگام برخورد با مشکلات پیچیده و تعریف شده محبوب شده است.

با استفاده از این مدل، تیم شما یک مشکل را از طریق 7 فیلتر مشاهده خواهد کرد: جایگزین، ترکیب، تطبیق، اصلاح، استفاده دیگر، حذف و معکوس.

ایده پردازی سریع

طوفان فکری سریع تقریباً دقیقاً همان مدل تفکری است که طوفان فکری با کلمات تصادفی است. اما در این روش همه به جای فریاد زدن راه‌حل‌هایی را که به آن فکر می‌کنند یادداشت می‌کنند. این امر به شرکت کنندگان با افکار فوری خود کمی حریم خصوصی بیشتری می‌دهد، که احتمالاً منجر به نتایج خلاقانه و انقلابی‌تر می‌شود.

انفجار ستاره

بار دیگر، طوفان فکری می‌تواند بر اساس دیدگاه تیم و نتیجه مورد انتظار هر جلسه تغییر کند. طوفان فکری Starburst بر روی واداشتن تیم به پرسیدن سؤالات به جای ارائه پاسخ متمرکز است.

نحوه برگزاری کارگاه طوفان فکری

کارگاه طوفان فکری

برای استفاده از قدرت یک جلسه طوفان فکری خوب آماده هستید؟ در اینجا یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه سازماندهی یک کارگاه طوفان فکری موفق آورده شده است:

  1. یک تسهیل کننده تعیین کنید: وقتی به صورت گروهی انجام می‌شود، یک جلسه طوفان فکری باید حد و مرزهایی داشته باشد. شما باید فردی را انتخاب کنید که جلسه را تسهیل کند و دستورالعمل‌هایی را برای تمرینات فکری که گروه در آنها شرکت خواهد کرد ارائه دهد. این به این دلیل است که جلسه خیلی پراکنده نشود و در مسیر درست باقی بماند. مجری باید سوالاتی را مطرح کند و گروه را از ابتدا تا انتها راهنمایی کند.
  2. زمینه را ایجاد کنید و از درک گروهی اطمینان حاصل کنید: یک جلسه طوفان فکری بدون زمینه نمی‌تواند به درستی انجام شود. گروه باید بفهمد که چرا ملاقات می‌کنند و هدف نهایی جلسه چیست. همه همچنین باید معنای طوفان فکری و انتظارات از فرآیند طوفان فکری را درک کنند. روش طوفان فکری که مورد استفاده قرار خواهد گرفت نیز باید ایجاد شود.
  3. یک هدف را تعریف کنید: در حالی که طوفان فکری اغلب به عنوان شکلی از خلاقیت آزاد اندیشی تلقی می‌شود، بهتر است سعی کنید در چارچوب قوانین خاصی باقی بمانید. ضروری است که یک هدف واضح تعریف کنید و از جلسه برای رسیدن به هدف از پیش تعیین شده خود استفاده کنید.
  4. یک محدودیت زمانی تعیین کنید: تعیین یک محدودیت زمانی مشخص قبل از شروع جلسه برای موفقیت جلسه طوفان فکری شما مهم است. بدون شک تیم شما می‌تواند ایده‌های بی‌شماری ارائه دهد، اما باید محدودیتی برای مدت زمان برگزاری جلسه وجود داشته باشد. برای مثال، دانستن اینکه باید یک مشکل را ظرف یک ساعت حل کنید، به تیم کمک می‌کند تا روی کار در حال انجام تمرکز کرده و سریع‌تر ایده‌های خود را ارائه دهد. همچنین باعث می‌شود همه به همان مشکل فکر کنند.
  5. در مورد تکنیک طوفان فکری تصمیم بگیرید: تکنیک طوفان فکری که استفاده می‌شود باید قبل از شروع جلسه در مورد آن تصمیم گیری شود. بهترین راه برای انجام این کار این است که به مشکل موجود نگاه کنید. اگر به دنبال جلوگیری از ایجاد موانع در آینده هستید، تکنیک “5 چرا” را امتحان کنید. اگر به دنبال ایده‌های بازاریابی جدید هستید یا در تعارض‌های محل کار خلاق هستید، تکنیک ایده‌پردازی سریع را امتحان کنید.
  6. برخی از قوانین اساسی را تعیین کنید: همانطور که در بالا گفته شد، بهترین و پربازده ترین جلسات طوفان فکری، جلساتی هستند که امکان تفکر آزاد و خلاقیت را در محدوده‌های از پیش تعیین شده فراهم می‌کنند. قواعد اصلی طوفان فکری برای موفقیت جلسه ضروری است، زیرا همه را بر موضوع مورد نظر متمرکز می‌کند و اطمینان می‌دهد که هیچ کس از مسیر خارج نمی‌شود.
  7. تمام ایده ها را جذب کنید: هدف اصلی یک جلسه طوفان فکری این است که تا حد امکان ایده‌های بیشتری ارائه دهید، صرف نظر از اینکه آیا پیشنهاد مستقل منجر به موفقیت می‌شود یا خیر. این بدان معنی است که شما باید از ابزارهای مناسب برای مستندسازی ایده‌های پیشنهادی استفاده کنید. Miro دارای انبوهی از ابزارهای ایده‌گیری است، از جمله یک پلتفرم بصری ساده برای استفاده برای جلسات طوفان فکری از راه دور و یادداشت‌های چسبنده دیجیتال.
  8. درباره ایده ها بحث کنید و رای دهید: بعد از اینکه همه ایده‌ها به دست آمد، وقت آن است که درباره آنها بحث کنیم. تیم باید در انتخاب یک ایده خلاقانه که مناسب مشکل است مثمر ثمر باشد، یا می‌تواند سعی کند چند ایده را با هم ترکیب کند تا راه‌حلی جامع پیدا کند. برای تصمیم گیری به صورت گروهی و توافق، تیم‌ها می‌توانند از روش رای گیری نقطه‌ای استفاده کنند. این تکنیک اولویت‌های گروهی را آشکار می‌کند و به همه کمک می‌کند تا در مسیری که باید اتخاذ کنند به اجماع برسند.
  9. ایده ها را به عمل تبدیل کنید: هنگامی که ایده نهایی انتخاب شد، زمان آن است که یک برنامه اقدام و یک ضرب الاجل برای اجرای ایده ایجاد کنید. با الگوی Action Plan ایده‌های خود را به مراحل دقیق و ملموس تبدیل کنید. این به هماهنگی بین اعضای تیم کمک می‌کند و تضمین می‌کند که چیزی از دست نمی‌رود.
همچنین بخوانید  درباره برند شخصی چه می دانید؟

نکاتی برای فعالیت های طوفان فکری شما

در حالی که همه جلسات طوفان فکری کمی متفاوت به نظر می‌رسند، در اینجا بهترین روش‌ها برای استفاده حداکثری از جلسات خود آورده شده است:

  • تمام ایده ها را ثبت کنید: اگر می‌خواهید یک جلسه طوفان فکری موفق و سازنده داشته باشید، مهم است که هر ایده پیشنهادی، خوب و بد را به تصویر بکشید. یک ایده ممکن است در ابتدا احمقانه به نظر برسد، اما ممکن است با ادامه جلسه تبدیل به یک ایده ارزشمند شود. همه چیز را ضبط کنید، و درست در انتها، فکر کنید که کدام ایده‌ها برای مشکل مناسب هستند.
  • اطمینان حاصل کنید که ایده های همه شنیده می شود: وقتی طوفان فکری به عنوان یک فعالیت گروهی انجام می‌شود، همه باید برای ارائه ایده‌ها احساس راحتی و اعتماد به نفس داشته باشند. بهترین راه برای اطمینان از اینکه محیط این احساسات را تقویت می‌کند این است که جلسه را مانند یک گفتگو و نه ارائه احساس کنید. یک محیط امن و باز ایجاد کنید که به همه فرصت برابر برای بیان نظرات و ایده‌های خود بدهد.
  • روی کمیت تمرکز کنید: مردم اغلب دوست دارند بگویند: «روی کیفیت تمرکز کنید، نه کمیت»، اما هنگام طوفان فکری برعکس است. در یک جلسه طوفان فکری، باید بر روی آوردن هر چه بیشتر ایده‌ها روی تابلو تمرکز کنید، حتی اگر آنها فقط ایده‌های یک کلمه‌ای باشند. همه اینها می‌توانند برای رسیدن به یک راه حل جامع در پایان جلسه استفاده شوند. اگر ایده ترکیبی ارائه دهید، هر پیشنهاد می‌تواند ارزشمند باشد.
  • مخلوطش کن: طوفان فکری باید یک تلاش سرگرم کننده و خلاقانه باشد. شما نباید خیلی سفت و سخت باشید. اگرچه برخی از قوانین اساسی مهم هستند. اگر تیم شما جلسات طوفان فکری هفتگی دارد، هر بار که ملاقات می‌کنید، تکنیک‌ها و فعالیت‌های طوفان فکری جدید را امتحان کنید. این باعث می‌شود اعضای تیم شما سرپا نگه داشته شوند و به آنها در مورد جلسه بعدی هیجان زده شوند. همچنین تفکر خارج از چارچوب را تشویق می‌کند، که برای هر جلسه طوفان فکری موفق ضروری است.
  • از انتقاد بپرهیزید: باز هم می‌گوییم: هیچ ایده بدی در جلسه طوفان فکری وجود ندارد. این نگرشی است که همه اعضای تیم باید هنگام ورود به جلسه اتخاذ کنند. هیچ کس نباید به خاطر ایده‌هایی که پیشنهاد می‌کند مورد انتقاد قرار گیرد. بهترین راه برای ایجاد محیطی که عاری از انتقاد باشد و خلاقیت را تشویق کند، حفظ یک رویکرد آرام است. این باعث می‌شود که همه احساس راحتی و خوشحالی برای ارائه ایده‌های خود کنند.
همچنین بخوانید  15 ایده پول ساز برای خانم های خانه دار | 2024

سوالات متداول

طوفان فکری چیست؟

طوفان فکری تکنیکی است که برای ایجاد ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید برای یک مشکل از طریق تشویق تفکر خلاقانه و آزاد در میان گروهی از افراد استفاده می‌شود.

چه کسانی می توانند در جلسه طوفان فکری شرکت کنند؟

هر کس می‌تواند در یک جلسه طوفان فکری شرکت کند، صرف نظر از نقش یا سطح خود در یک سازمان. هر چه گروه متنوع‌تر باشد، دیدگاه‌ها و ایده‌های بیشتری می‌تواند تولید شود.

مزایای طوفان فکری چیست؟

طوفان فکری می‌تواند به تولید سریع تعداد زیادی ایده کمک کند، تفکر خلاق را تشویق کند و همکاری و ارتباط را در یک گروه تقویت کند.

چند تکنیک متداول طوفان فکری چیست؟

برخی از تکنیک‌های متداول طوفان فکری شامل نقشه‌برداری ذهنی، تداعی کلمه، تولید کلمه تصادفی و طوفان فکری معکوس است.

چگونه می توانید برای یک جلسه طوفان فکری موفق آماده شوید؟

برای آماده شدن برای یک جلسه طوفان فکری موفق، تعریف مشکل یا چالشی که باید به آن پرداخته شود، تعیین اهداف روشن، و اطمینان از آشنایی همه شرکت کنندگان با موضوع و داشتن اطلاعات پیش زمینه لازم بسیار مهم است.

چگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که ایده های همه در طول یک جلسه طوفان فکری شنیده می شود؟

برای اطمینان از اینکه ایده‌های همه در طول یک جلسه طوفان فکری شنیده می‌شود، ایجاد قوانین اساسی برای ارتباط محترمانه و تشویق گوش دادن و مشارکت فعال می‌تواند مفید باشد.

چگونه می توانید بهترین ایده های تولید شده در یک جلسه طوفان فکری را انتخاب کنید؟

برای انتخاب بهترین ایده‌های تولید شده در طول یک جلسه طوفان فکری، اولویت بندی ایده‌ها بر اساس امکان سنجی، تأثیرگذاری و همسویی آنها با اهداف و مقاصد مشخص شده در ابتدا می‌تواند مفید باشد.

با ایده های تولید شده در یک جلسه طوفان فکری چه باید کرد؟

بسته به اهداف جلسه، ایده‌های تولید شده در طول یک جلسه طوفان فکری می‌تواند برای اطلاع رسانی در تصمیم گیری، توسعه محصولات یا خدمات جدید یا شناسایی راه‌حل‌های بالقوه برای یک مشکل استفاده شود.

چگونه می توانید بر روی ایده های ایجاد شده در طول یک جلسه طوفان فکری ادامه دهید؟

برای ادامه ایجاد ایده‌های تولید شده در طول یک جلسه طوفان فکری، ایجاد فرآیندی برای ارزیابی و اصلاح، درخواست بازخورد از سهامداران و شناسایی فرصت‌ها برای همکاری و توسعه بیشتر می‌تواند مفید باشد.

در طول جلسه طوفان فکری باید از چه مشکلاتی اجتناب کرد؟

مشکلات رایجی که در طول جلسه طوفان فکری باید از آنها اجتناب کرد عبارتند از تسلط بر گفتگو، انتقاد یا نادیده گرفتن ایده‌های دیگران و عدم تمرکز بر مشکل یا چالش موجود.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط