Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ تکنولوژی @ اصناف و صنایع @ بررسی فرق و تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد؛کدام بهتر است؟

بررسی فرق و تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد؛کدام بهتر است؟

by | 12 اردیبهشت 1402 | اصناف و صنایع | 0 comments

امروز تصمیم داریم تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد را بررسی و مقایسه کنیم. ورق فولادی و آهنی، خود به تنهایی دارای استقامت و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی را ندارند از این رو برای افزایش استحکام این ورق‌ها را با روکش گالوانیزه می‌پوشانند، همین موضوع باعث شده است در میان مردم از محبوبیت خاصی برخوردار شود.
ورق‌های گالوانیزه یکی دیگر از انواع ورق‌های فولادی پرکاربرد در صنعت آهن‌آلات به حساب می‌آید. در فرآیند تولید ورق گالوانیزه به دو روش گرم و سرد انجام می‌شود و هر کدام از آنها دارای کاربردهای مختلف در صنعت‌های مختلف را دارا هستند. اما سوالی که در ذهن خیلی از افراد پیش می‌آید این است که ورق گالوانیزه گرم بهتر است یا سرد؟ تفاوت گالوانیزه سرد و گرم در کجا است.برای پاسخ به این سوال تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بررسی تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد

ورق‌های گالوانیزه گرم همان‌طور که از نامش پیداست، در نورد گرم تولید می‌شود و فرآیند تولید آن به این صورت است که ابتدا حوضچه‌ای که در آن فلز روی آغشته شده است را آماده می‌کنند. و دمایی بین 400 تا 500 درجه سانتی‌گراد، و با سرعت حدود 180 متر بر دقیقه در نظر می‌گیرند سپس ورق فولادی را در آن غوطه ور می‌کنند و عملیات گالوانیزسیون به روش گرم اجرا می‌شود.

 و نکته قابل توجه این است که، ورق‌های گالوانیزه گرم به دلیل تحمل در حرارت بالا دارای سطحی کدر و مات دارد و از این ورق برای بخش‌هایی که، زیبایی در اولویت نیست استفاده می‌کنند و در هر نوع آب و هوایی می‌توان استفاده کرد، و عمری بین 50 تا 70 سال دارد. و به دلیل ضخامت و وزن بیشتر قیمتی بیشتر نیز دارد. اما روش تولید ورق گالوانیزه سرد از نورد سرد بوده است و فرآیند تولید آن به این صورت است که ماده فلز روی را به وسیله الکترولز به عنوان پوشش استفاده می‌کنند و به وسیله دمای هوا خشک می‌شود و سطحی صاف و صیقلی را در بر می‌گیرد و طول عمر آن به مراتب از گالوانیزه گرم کمتر است و دارای عمری بین 30 تا 50 سال دارد.

همچنین بخوانید  چاقو از چه آهن و فلزاتی ساخته شده است؟

 

تفاوت کاربرد ورق گالوانیزه گرم و سرد

با توجه به تولید ورق گالوانیزه سرد و گرم دانستیم که مقاومت و ضخامت کدامیک بیشتر است، حال می‌خواهیم به کاربرد هر یک از این ورق‌ها بپردازیم. 

کاربرد ورق گالوانیزه گرم

همان‌طور که در متن فوق به آن اشاره کردیم ورق گالوانیزه گرم دارای مقاومت بیشتری است و در هر نوع آب و هوایی قابل استفاده می‌باشند، از این رو کاربردهای آن شامل موارد زیر می‌باشد.

  1. گاردیل‌های جاده‌ها
  2. لوله‌های آب با ضخامت زیاد
  3. دکل‌های فشار قوی برق
  4. دکل‌های مخابراتی
  5. تیرهای برق

لازم به ذکر است گفته شود از ورق گالوانیزه گرم بیشتر در مکان‌هایی که با رطوبت و باران سروکار دارند و بیشتر در معرض خوردگی و زنگ زدگی قرار می‌گیرند کاربرد دارند. و از ورق گالوانیزه سرد در مکان‌هایی که خوردگی کمتر دیده می‌شود توصیه می‌شود.

کاربرد ورق گالوانیزه سرد

ورق گالوانیزه سرد با توجه به ضخامت و وزن آن بیشتر برای ساخت محصولات زیر به کار می‌رود.

  1. صنایع ساخت پیچ و مهره
  2. قطعات خودرو
  3. محصولات بهداشتی مانند سرویس حمام و دسشویی
  4. تولید لوله‌هایی با ضخامت کمتر
  5. ساخت توری مرغی
  6. تولید مفتول‌های گالوانیزه
  7. ورق‌های شیروانی

تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم در چه چیزهایی است؟

تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد با توجه به تولید آن که برای شما شرح داده شد، شامل موارد زیر می‌باشد.

  1. تفاوت تولید، در امر پوشش عنصر روی
  2. ضخامت لایه فلز روی
  3. پاکسازی
  4. تفاوت از نظر کاربرد و قابلیت
  5. قیمت نهایی
  6. طول عمر
  7. زیبایی
همچنین بخوانید  قلب سیستم کولر خودرو چگونه می تپد؟

تفاوت تولید، در امر پوشش عنصر روی

در تولید ورق گالوانیزه به روش گرم به وسیله حوضچه مذاب روی انجام می‌گردد اما در تولید ورق گالوانیزه به روش سرد به وسیله آب‌کاری این فرآیند انجام می‌شود، و از اعمال الکترولیت و جریان الکتریسته یا همان روش الکترولز استفاده می‌کنند.

ضخامت لایه فلز روی

ضخامت لایه فلز روی در امر تولید ورق گالوانیزه سرد و گرم انجام می‌شود. به طور معمول ضخامت فلز روی تا 50 میکرون است و گاهی اوقات تا 100 میکرون نیز می‌رسد اما ضخامتی که در گالوانیزه گرم صورت می‌گیرد بین 80 تا 100 میکرون است و با توجه به چند سانتیگراد در حوضچه مذاب قرار گرفته است، و ضخامت لایه فلز روی 3 تا 6 میکرون است و گاهی اوقات بین 10 تا 12 میکرون نیز است اما در گالوانیزه سرد ضخامت لایه فلز بر اساس چگالی آهن و قانون الکترولیت مشخص می‌شود.

فرآیند پاکسازی ورق گالوانیزه سرد و گرم

بعد از تولید ورق گالوانیزه گرم، آن را از حوضچه مذاب به صورت عمودی خارج می‌کنند و به وسیله اسید شویی تمام مواد قلیایی آن را پاک می‌کنند آنگاه در مجاورت هوا قرار می‌دهند و منتظر سرد شدن آن می‌شوند تا فلز روی بر سطح ورق سفت شوند. اما در فرآیند تولید ورق گالوانیزه سرد به کمک الکترولز نیازی به تمیزی ندارد.

تفاوت از نظر کاربرد و قابلیت

در واقع کاربرد و قابلیت این دو نوع ورق با یکدیگر فرق دارد. ورق گالوانیزه گرم به دلیل ضخامت بیشتر در مکان‌هایی که در مجاورت هوا قرار دارند استفاده می‌شود اما ورق گالوانیزه سرد بیشتر برای لوازم خانگی و پیچ و مهره استفاده می‌کنند.

تفاوت قیمت ورق گالوانیزه سرد و گرم

ورق گالوانیزه گرم بر اساس اینکه ضخامت روی در فرآیند تولید آن بیشتر است. از مقاومت بیشتری نسبت به ورق گالوانیزه سرد بهره می‌برد، بنابراین قیمت بیشتری برای آن در نظر گرفته شده است.

همچنین بخوانید  مزایا و معایب شیر روشویی پایه بلند

طول عمر

همان‌طور که خدمتتان عرض شد ورق گالوانیزه گرم از مقدار فلز روی بیشتری استفاده شده است و عمری بالای 50 تا 70 سال دارد. چنانچه در مناطق خشک استفاده کنند عمری بالاتر از این را دارد، اما ورق گالوانیزه سرد به دلیل اینکه به وسیله آبکاری و عملیات الکتریسته انجام می‌شود ضخامت فلز روی در آن کمتر دیده می‌شود و در مناطق باز، استفاده از آن توصیه نمی‌شود و عمری بین 30 تا 50 سال را دارد، به شرطی که در مناطق خشک استفاده شود.

زیبایی؛ ورق سرد قشنگتر است یا ورق گرم

از لحاظ زیبایی ظاهر ورق گالوانیزه سرد از گالوانیزه گرم برتری دارد و در جاهایی که اولویت اجرا زیبایی نیست می‌توان از گالوانیزه گرم استفاده کرد.

ورق گالوانیزه گرم بهتر است یا سرد؟

با توجه به نشان‌هایی که برای ورق گالوانیزه گرم و سرد گفته شد و دانستیم تفاوت ورق گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد در چیست بنابراین نتیجه می‌گیریم هر دو محصول با توجه به نوع تولید دارای ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص خود هستند. اما گالوانیزه گرم با توجه به استقامت و استحکام از گالوانیزه سرد بهتر است.

خرید ورق گالوانیزه گرم و سرد از کارخانه تولید کننده در شهر تهران

با مطالعه این مطلب دانستید که ورق گالوانیزه گرم بهتر است یا سرد؟ شما عزیزانی که قصد خرید این محصول را دارید و یا اینکه میخواهید اطلاعاتی در راستای بررسی تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد را کسب کنید، و اینکه بدانید چه محصولاتی از این دو ورق تولید می‌شود، لطفا با کارشناسان در ارتباط باشید تا آنها با صبر و حوصله در مورد قیمت و همچنین تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد در چیست؟ را برای شما شرح دهند.

ahmadnabavi
ahmadnabavi
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط