Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آرایشی/بهداشت
آشپزی
آموزشی
آی تی
ادبی
استارتاپ
اقتصاد
امور زنان
بازی‌های کامپیوتری
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
پزشکی
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
تکنولوژی و صنایع
جامعه شناسی
حقوق
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
خانواده
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
روایت‌های شخصی
رویدادها
زندگی نامه
سئو
سبک زندگی
سرگرمی
سلامت
سلامت عمومی
سیاست
سیاسی/اجتماعی
سینما و تئاتر
صنایع
طراحی وبسایت
عکاسی
علم روز
علمی
فرهنگ
فضای مجازی
فلسفه
گردشگری
مارکتینگ
محیط زیست
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
مسائل روز
مطالب داغ
معماری و ساختمان سازی
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
موفقیت
نقد ادبی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
خانه @ سلامت @ تغذیه @ استروئید چیست و چه اثراتی دارد؟

استروئید چیست و چه اثراتی دارد؟

by | 5 اردیبهشت 1400 | تغذیه, ورزش | 0 comments

استروئید چیست؟

استروئیدها داروهایی هستند که مشابه هورمون‌های بدن عمل می‌کنند. استروئیدهایی که در مصرف آنها سوء‌استفاده می‌شود، استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک می‌باشند. این استروئیدها مانند هورمون تستوسترون عمل می‌کنند.
افراد از استروئید برای عضله‌سازی استفاده می‌کنند.این استروئیدها با کورتیکو‌استروئیدها (یا همان کورتون) تفاوت دارند. کورتیکو‌استرئویدها برای درمان بیماری‌هایی مانند آسم استفاده می‌شوند. کورتیکواستروئیدها همان فعالیت هورمون کورتیزول را انجام می‌دهند و هیچ‌گونه خواص عضله‌سازی‌ای ندارند.

اثرات استروئید

اثراتی استروئید بر‌روی افراد مصرف‌کننده‌اش می‌گذارد عبارتند از:
• افزایش سایز عضلات و قدرت بیشتر
• افزایش اشتها، انرژی، اراده و اعتماد به نفس

اثرات مخرب

استروئیدها بر افراد، به شکل‌های مختلف و با شدت‌های متفاوت تاثیر می‌گذارند. البته هرچه مدت طولانی‌تری از استروئید استفاده شود، اثرات منفی آن نیز بیشتر خواهد شد. همچنین اگر چند نوع استروئید بصورت همزمان مصرف شود، خطرات و عوارض بیشتری در افراد مشاهده خواهد شد.

خطرات استفاده کوتاه مدت

• جوش روی پوست
• فشار بالای خون و کلسترول
• دیابت
• پرخاشگری
• کوفتگی
• افسردگی
• توهم
• جلوگیری از رشد و استخوان‌بندی

جلوگیری از عوارض

بهتر است هیچوقت از اینگونه داروها مصرف نشود اما راههایی برای کاهش عوارض جانبی نیز وجود دارد.

• بهتر است که استروئید از طریق آمپول به بدن تزریق نشود، تا بتوان از خطر مسمومیت و ویروس‌هایی که از راه خون وارد بدن می‌شوند (مانند هپاتیت ث و هپاتیت ب) جلوگیری کرد .

• اگر استروئید فقط از طریق تزریق مصرف شود، حتما باید از آمپول های تمیز استفاده شود. و پس از استفاده باید آن را در زباله انداخت.

• از خریدن داروهای جعلی و تقلبی دوری کنید.

آیا نیازی به استروئید هست؟

همانطور که گفته شد، بسیاری از افرادی که از استروئید استفاده می‌کنند با هدف عضله‌سازی به سراغ این دارو می‌روند. اما آیا برای عضله سازی به استروئید نیازداریم؟
بدن ما به‌طور‌عادی می‌تواند عضلات خود را رشد دهد. اما رشد طبیعی روندی بسیار طولانی است. با وزنه‌برداری ، شما تارهای عضلانی خود را پاره می‌کنید و ذخایر گلیکوژنی عضلات خود را از بین می‌برید، و سپس با خوردن وعده های مغذی که شامل کربوهیدرات، چربی و پروتئین می‌باشند، عضلات خود را ترمیم می‌کنید و همچنین به رشد عضلات خود کمک می‌کنید.
البته این رشد ممکن است به دلایل مختلفی صورت نگیرد. گفتیم که هر وعده‌ی غذایی شما باید شامل پروتئین، کربوهیدرات و چربی باشد. اما چرا؟

پروتئین

پروتئین شامل آمینواسیدهایی است که برای ترمیم و رشد تارهای عضلانی پاره شده ضروری هستند و و مواد مورد نیاز استخوان‌هایمان را تامین می‌کنند. به همین دلیل در بدنسازی بر مصرف پروتئین تاکید بیشتری می‌شود. بهتر است بدانید که اگر مقدار پروتئین مصرفی شما بیشتر از مقدار مورد نیاز (به ازای هر ا کیلوگرم وزن بدن 2 گرم پروتئین) باشد، باعث رشد عضلات شما می‌شود.

کربوهیدرات

مورد بعدی‌ای که به آن اشاره شد، کربوهیدرات است. عضلات شما دارای ذخایر گلیکوژنی هستند که هنگام هرگونه فعالیتی، از آن ذخایر بعنوان سوخت استفاده می‌کنند. این ذخایر به بدن ما انرژی برای تحرک می‌دهند. اگر مقدار ذخایر گلیکوژنی بدن کم باشد، انرژی ما کمتر شده، در نتیجه نمی‌توانیم با بازدهی بالایی ورزش کنیم.

چربی

و اما مورد آخر، چربی است. چربی‌های سالمی که از لبنیات، برخی گوشت‌ها و روغن‌های گیاهی طبیعی به دست می‌آیند برای سلامتی غضروف‌های بدن بسیار مهم هستند و به انعطاف‌پذیری بدن برای تحرک کمک می‌کنند.

استراحت

در کنار تغذیه‌ی مناسب، برای رشد عضلات، خواب و استراحت نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنند. وزنه‌برداری و ورزش‌های سنگین به عضلات شما آسیب می‌زنند و اگر به عضلات خود به اندازه‌ی کافی استراحت ندهید، به آنها اجازه‌ی رشد نیز نخواهید داد. بهتر است پس از هر جلسه ی تمرینی 2-1 روز استراحت کنید یا به تمرین های هوازی ساده‌ای مانند دوچرخه‌سواری یا پیاده روی بپردازید. همچنین تلاش کنید که هر شب بین 8-6 ساعت خواب عمیق داشته باشید.

نتیجه‌گیری:

با رعایت این نکات غذایی و استفاده از مکمل‌هایی نظیر پودر پروتئین و کراتین و البته وزنه برداری سنگین، شما می‌توانید عضلات خود را به طور طبیعی و تدریجی رشد دهید و نیازی به استروئید نخواهید داشت.
البته ممکن است از سن 35 سالگی به بعد بدن شما توانایی رشد عضلانی خود را، حتی با رعایت همه‌ی نکات، از دست بدهد . در این‌صورت میتوان با تجویز پزشک از مقدار کم و کنترل شده ای از استروئید استفاده کرد.

حسن اسدی
حسن اسدی

من حسنم، نگو به عنم. مهم نیست چند سالمه، فقط از اینکه نوشته هام توسط افراد مختلف خونده بشن لذت میبرن. گاهی هم، مثل الان، چرت مینویسم، جدی نگیر!

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط