Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ آیا استفاده از ویپ به جای سیگار برای ما مفید است؟

آیا استفاده از ویپ به جای سیگار برای ما مفید است؟

by | 27 بهمن 1400 | سلامت عمومی | 1 comment

اگر شما سیگار می‌کشید و از مصرف سیگار خسته شده‌اید و قصد ترک کردن آن را دارید، بدانید که تنها نیستید. تقریباً از هر 10 نفری که سیگار می‌کشند، 8 نفر می‌خواهند مصرف سیگار را متوقف کنند. ترک کردن سیگار یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامتی است. شاید دانستن این نکته برایتان جالب باشد که تقریباً یک سوم مرگ‌های ناشی از بیماری قلبی به خاطر مصرف سیگار و قلیون است. شاید این آمار زنگ خطری برای شما باشد که مصرف سیگار را متوقف کنید و به جای آن ورزش کنید.

هر کسی برای ترک سیگار روش‌های خاص خودش را دارد، اما خیلی‌ها با روش کم کردن مصرف سیگار، موفق به ترک شده‌اند. یعنی هر روز یک یا دو نخ از مصرف روزانه خود کم کرده‌اند تا بالاخره مصرف خود را قطع کرده‌اند. این روش به نظر روش خوبی است، چون باعث می‌شود که دوز مصرف نیکوتین بدن ما پایین بیاید و احتمال برگشت دوباره ما به سمت سیگار کم شود. اما این روش همیشه هم جواب نمی‌دهد. به همین خاطر خیلی‌ها از ویپ و یا سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند. اما آیا ویپ می‌تواند باعث شود که ما سیگار را ترک کنیم؟ یا خطرات ویپ از سیگار بیشتر است یا کمتر؟

ویپ خطر کمتری دارد

ویپ بر خلاف سیگار، خطر کم‌تری برای فرد استعمال کننده دارد. اما ویپ‌ها باز هم خطر آفرین هستند. در سال 2020، مرکز کنترل بیماری‌های بین‌المللی تائید کرد که 2087 نفر بر اثر استعمال ویپ، با عفونت و بیماری‌های ریوی درگیر شده‌اند که متاسفانه 68 نفر از 2087 جان خود را از دست دادند. البته این افراد از نوع خاصی از ویپ‌ها استفاده می‌کردند. آن دسته از ویپ‌ها شامل ماده THC بودند. ماده TCH یک ماده روانگردان است که از ترکیبات ماریجوانا به دست می‌آید. این ماده گیرنده‌های مغز ما را بلاک می‌کنند. وقتی گیرنده‌های مغز بسته شوند، نمی‌توانند اطلاعات را به مغز ما برسانند، پس در این مواقع ما احساس غم، درد و ناراحتی را از دست می‌دهیم. به خاطر همین است که ماده THC در صورت استعمال و مصرف، ما را شاد و شنگول می‌کند.

همچنین بخوانید  پرکاری تیروئید چیست؟ علائم تیروئید پرکار

نکته: همه ما تو دوستامون کسایی رو داریم که گل مصرف میکنن و اعتقاد راسخ دارن که گل مواد نیست و اعتیاد نداره. سعی کنید باهاشون صحبت کنید که از مصرف گل دست بکشن. اگه خودتون نمی‌تونید متقاعدشون کنید، حتماً از یک روانشناس یا فردی که قبلاً ترک کرده کمک بگیرید.

ویپ ها هم برای قلب و ریه خطرناک هستند

نیکوتین ماده اولیه و مورد نیاز سیگارها و ویپ‌ها است و همه ما می‌دانیم که نیکوتین یک ماده اعتیادآور است. این ماده باعث می‌شود تا شما به صورت مکرر هوس کنید که نیکوتین را وارد جریان خون خود کنید تا به آرامش نسبی برسید. نیکوتین یک ماده سمی است که باعث بالا رفتن فشار خون شما می‌شود و همچنین سطح آدرنالین شما را نیز بالا می‌برد که این دو اتفاق احتمال رخ دادن سکته قلبی را در فرد استعمال کننده بالا می‌برد. اما سوالی که همه با آن درگیر هستیم این است که آیا ویپ برای ما بد است؟ حقایق ناگفته زیادی در مورد ویپ وجود دارد، مثلاً، چه نوع مواد شیمیایی‌ای در دود ویپ وجود دارند و تاثیر آن‌ها بر سلامتی ما در دراز مدت چگونه است؟ خب، قطعاً ویپ از سیگار خطر کمتری دارد ولی همچنان خطرناک است و مردم باید این را بدانند که کسانی که به جای سیگار، از ویپ استفاده می‌کنند هم از شر خطرات نیکوتین، دود و اعتیاد در امان نخواهند بود.

همچنین بخوانید  هر آنچه باید درباره حمله پانیک بدانید؛ علل، علائم و راه های درمان

ویپ ها هم باعث اعتیاد می شوند

معمولاً کسانی که به مصرف چیزی اعتیاد دارند، در مواجه با افراد دیگر می‌گویند؛ “این؟ نه بابا این که اعتیاد نداره”، معمولاً این حرف در مورد “گل” یا “وید” زیاد شنیده می‌شود. اما اخیراً، کسانی که به مصرف ویپ رو آورده‌اند، از این جمله استفاده می‌کنند. ویپ‌ها مثل سیگارهای عادی حاوی نیکوتین هستند و نیکوتین یک ماده اعتیادآور است. البته تحقیقات نشان داده است که استفاده برخی از ویپ‌ها ممکن است نیکوتین بیشتری وارد ریه‌های ما بکند. پس بیایید خودمان را با این جمله، “این؟ نه بابا این که اعتیاد نداره” گول نزنیم و قبول کنیم که همه این‌ها یک ماده اعتیادآور هستند.

ویپ ها وسیله خوبی برای ترک سیگار نیستند

در ابتدای این مقاله نیز به این موضوع اشاره کردیم که افرادی که قصد دارند مصرف سیگار خود را کاهش دهند و در نهایت به صفر برسانند، از ویپ‌ها یا سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند. اما حقیقت این است که ویپ‌ها و سیگارهای الکترونیکی اصلاً گزینه‌های مناسبی برای ترک سیگار نیستند. سازمان بین‌المللی غذا و دارو، ویپ‌ و سیگارهای الکترونیکی را تایید نمی‌کند. البته این موضوع در چند ماه گذشته دستخوش تغییراتی شده و آمریکا برای اولین بار مجوز فروش قانونی سیگارهای الکترونیکی را صادر کرد. البته مسئولان همچنان نگران افراد استعمال کننده سیگارهای الکترونیکی هستند. دلیل این نگرانی عدم ترک سیگار توسط استعمال کنندگان است. بسیاری از کسانی که به قصد ترک سیگار از ویپ استفاده می‌کردند، حالا ویپ و سیگار را با هم می‌کشند که این امر باعث نگرانی جامعه نسبت به سیگارهای الکترونیکی می‌شود.

ویپ ها جذابیت دارند

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد جامعه نگران گسترش استفاده از ویپ هستند، جذاب و راحت‌تر بودن پروسه استعمال است. بسیاری از خانواده‌های ایرانی مخالف مصرف قلیان نیستند اما با سیگار کشیدن فرزندان خود مخالف هستند. همین رویه در مصرف ویپ‌ها نیز رایج است. خانواده‌های ایرانی با مصرف ویپ مشکل زیادی ندارند و فرزندانشان به راحتی و با آگاهی خانواده از ویپ استفاده می‌کنند. این در شرایطی است که هم ویپ و هم قلیان دود بیشتری وارد ریه‌های ما می‌کنند و از سیگار کمی خطرناک‌تر هستند. البته که ویپ‌ها جذابیت بیشتری دارند و بسیاری از نوجوانان به دلیل این جذابیت به ویپ‌ها جذب می‌شوند.

همچنین بخوانید  علائم هشدار دهنده واریس چیست؟

طبق یک نظرسنجی در مدارس دوره اول و دوره دوم متوسطه آمریکا، بیشتر از دو میلیون دانش‌آموز در سال 2021 اعلام کردند که به مصرف تنباکو و نیکوتین اعتیاد دارند. این آمار جایی جالب‌تر می‌شود که بدانیم از هر 10 نفر دانش‌آموز آمریکایی، 8 نفر از سیگارهای الکترونیکی یا ویپ استفاده می‌کنند. به گفته کارشناسان، این آمار می‌تواند سه دلیل عمده داشته باشد:

  1. نوجوانان و جوانان فکر می‌کنند که ویپ‌ها خطر کمتری نسبت به سیگار دارند.
  2. هزینه استعمال ویپ از سیگار عادی کمتر است، چون لازم نیست هر بار یک نخ یا یک بسته خریداری شود.
  3. سیگارهای عادی برای بسیاری جذاب نیستند ولی ویپ‌ها حس لذت و جذابیت را به مصرف کنندگان خود می‌دهد.

حرف آخر

به عنوان حرف آخر، اگر قصد کم کردن و یا قطع مصرف سیگار را دارید فقط لازم است اراده خودتان را قوی کنید. جایگزین کردن سیگار با هر چیز دیگری همان اعتیاد است. گرچه ترک سیگار کار آسانی نیست ولی اگر بخواهید می‌توانید. و در انتها خالی از لطف نیست مقاله را با جمله زیبایی از تانوس به پایان برسانیم:

سخت‌ترین کارها، قوی‌ترین اراده‌ها را می‌طلبد!

حسن اسدی
حسن اسدی

من حسنم، 20 سالمه و دانشجوی جامعه شناسی هستم(البته فعلاً، شاید تا یکی دوماه دیگه اخراج بشم.) نکته دیگه ای هم نیست دیگه، خدافظ.

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

1 Comment

  1. سیدامیر
    0
    0

    ممنون از مقاله تون . انواع ویپ ها رو هم بگید و اینکه کدومشون بهتره

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط