Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگرمی
سلامت
سلامت عمومی
طراحی وبسایت
گردشگری
مارکتینگ
محیط زیست
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
خانه @ تکنولوژی @ اصناف و صنایع @ انجام امور ثبتی و ملکی

انجام امور ثبتی و ملکی

by | 20 مرداد 1401 | اصناف و صنایع | 0 comments

انجام امور ثبتی جهت اخذ سند

مشاوره امور ثبتی جهت اخذ سند، جانمایی سند، جانمایی پلاک ثبتی، انجام امور ثبتی و ملکی، تفکیک زمین، تهیه نقشه UTM، بررسی و تهیه نقشه توپوگرافی توسط تیم حرفه‌ای و مجرب یو تی ام مپ انجام می‌شود. در مجموعه utm-map.com می‌توانید از بین خدمات متنوع نقشه برداری، تهیه نقشه توپوگرافی، سوابق و فعالیت‌های املاک، سیماک، جانمایی سند، ارائه بهترین مشاوره در امور ثبتی، تهیه utm با منصفانه‌ترین تعرفه‌های نقشه برداری انجام می‌شود.

امور ثبتی چیست؟

امور ثبتی بخشی از فعالیت‌های حقوقی و قانونی است و با گسترش آن، ایجاد دعاوی ثبتی اجتناب ناپذیر است. در ادامه به بررسی این موضوع و جزئیات مربوط به آن می پردازیم.

سابقه ثبت اسناد

برای پی بردن به اهمیت امور ثبتی، ابتدا لازم است با نهاد متولی اجرا و مدیریت این امور آشنا شوید. این نهاد چیزی جز سازمان ثبت اسناد و املاک نیست.

تاریخچه تأسیس این سازمان که در ابتدا با نام اداره ثبت اسناد و املاک شناخته میشد به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. با گسترش امور ثبتی و دعاوی مربوط، وظایف مختلفی به این سازمان محول شده است که در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین در رابطه با امور ثبتی و ملکی مربوط به این سازمان، وکلای خبره و با دانش به وکالت امور ثبتی پرداخته‌اند تا بتوانند به نحو احسن حقوق طرفین دعاوی را استیفا نمایند.

همچنین بخوانید  واردات فولاد از چین

دعاوی مربوط به امور ثبتی چیست؟

طبق قانون دعاوی امور ثبتی دارای انواع مختلفی است که شامل موارد زیر است:

اعتراض به پرونده های ثبتی یا ثبت املاک

رسیدگی به امور ثبتی در اختیار مراجع قضایی عمومی است. طبق قانون، این دعاوی شامل موارد زیر است:

  • اعتراض به تحدید حدود ملک
  • اعتراض به ثبت ملک
  • اعتراض به حق ارتفاق
  • اعتراض به رای شورای حل اختلاف
  • تعیین تکلیف اراضی و اعیان بدون سند رسمی
  • ایرادات و اشتباهات قبل از ثبت ملک
  • دعاوی ثبت اسناد

یکی از رایج ترین دعاوی ثبت اسناد مربوط به اسناد مالکیت معارض است. طبق قانون در این مورد به شرح زیر آمده است:

در صورتی که هیأت نظارت در مورد مغایرت یا عدم مغایرت سند اظهار نظر نکند، شورای عالی ثبت رای هیأت نظارت تجدیدنظر کند. دادگاه تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند در این خصوص تصمیمی صادر کند. همچنین دعاوی مربوط به تخلفات ثبتی، ابطال سند و اعتراض افرازی از جمله دعاوی ثبت اسناد می‌باشد.

موارد مربوط به اجرای سند رسمی لازم الاجرا در امور ثبتی

با توجه به قانون و مسائل حقوقی مربوط به امور ثبتی، شکایت از صدور دستور اجرای اسناد رسمی به دو صورت قابل طرح است:

  1. در موردی که سند ادعایی جعلی است و معرفی جاعل الزامی است. در این صورت دعوی کیفری می‌شود.
  2. در صورت اقامه دعوی مبنی بر مغایرت سند با قانون. در این صورت دادگاه، مرجع قضایی در این گونه موارد صلاحیت رسیدگی به این نوع دعاوی را دارد.
همچنین بخوانید  تجهیزات خودرو

الزام مراجعه به وکیل جهت پیگیری امور ثبتی

در حال حاضر بسیاری از امور ثبتی که در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به صورت الکترونیکی و اینترنتی انجام می‌شود و در نتیجه حضور افراد در دفاتر و شعب الزامی نیست و مراجعه افراد به طور قابل توجهی نسبت به گذشته کاهش یافت. گستردگی و پیچیدگی مسائل ثبتی در مسائل مختلف ثبتی و حقوقی نیز باعث شد حضور وکلای متخصص در امور ثبتی را دوچندان گردد.

شرایط عمومی ثبت نام کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

بر اساس بند ۱۵ این قانون، لازم است متقاضیان اخذ پروانه کارشناس رسمی علاوه بر مدارک، دارای شرایط زیر باشند:

  1. التزام به دین مبین اسلام یا یکی از اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی
  2. داشتن تابعیت ایرانی
  3. بدون سابقه کیفری
  4. بدون اعتیاد به مواد مخدر
  5. عدم وابستگی، سابقه حمایت از گروه های غیرقانونی یا مخالف اسلام
  6. اخذ مدرک لیسانس یا بالاتر – نه معادل آن – در رشته مورد نیاز از دانشگاه های معتبر داخلی (اعم از دولتی یا غیردولتی) یا دانشگاه های خارجی دارای اعتبار از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی.
  7. داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته مورد نیاز پس از اخذ مدرک تحصیلی در روز مذکور.
  8. حداقل ۲۵ سال سن داشته باشد
  9. اخذ معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی (برای آقایان)
  10. از سلامت جسمانی لازم برخوردار باشد تا بتواند شخصاً بدون نیاز به کمک به دیگران امور کارشناسی انجام دهید.
همچنین بخوانید  آیا سلفون کش یک وسیله ضروری برای خانه و آشپزخانه است؟

شرایط ثبت نام کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

همچنین لازم است متقاضیان در آزمون ورودی کارشناسان رسمی امور ثبتی شرکت کنند و علاوه بر داشتن شرایط عمومی، دارای شرایط اختصاصی نیز باشند:

  • دارا بودن مدرک معتبر از رشته‌های علوم ثبتی با ۵ سال سابقه، داشتن دانشنامه کارشناسی و فارغ التحصیلان آموزشگاه های اختصاصی ثبت (مربوط به سالهای قبل از ۱۳۴۴) با ۱۰ سال سابقه و دارندگان هر نوع مدرک کارشناسی و بالاتر با ۱۵ سال سابقه کار در امور ثبتی. یا نقشه برداری ثبتی
  • داشتن گواهی معتبر با حداقل ۵ سال سابقه در رشته مورد نیاز (پس از اخذ مدرک لیسانس و بالاتر) در روز ثبت نام و ارائه اصل آن‌ها الزامی است و تسلیم آن‌ها در مصاحبه علمی و تجربی.
behnaz
behnaz

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط